CameraNU.nl
Nu besteld, vandaag gratis in huis!
Vandaag bereikbaar van 09:00 tot 22:00 uur
×

Vrijdag 9 december zijn wij gesloten in verband met het inventariseren van onze voorraad. Bestellingen worden zaterdag 10 december in behandeling genomen.

Spelen met flitsen en de witbalans

Geschreven door Arlene Londema op donderdag 10 november 2016

In dit blog ga ik uitleggen hoe je op een relatief eenvoudige manier een heel stoer en opvallend portret kunt maken met alleen een enkele flitskop of een een sterke reportageflitser, een kleuren-gel én het manipuleren van de witbalans in je camera. Het werken met kleuren-gels en het aanpassen van de witbalans is handig voor het werken in bijvoorbeeld omstandigheden met aanwezig TL-licht, maar je kunt er ook creatief mee om gaan. In de slider hieronder is het grote verschil duidelijk te zien…, de eerste foto is gemaakt met alleen daglicht. Bij de andere foto heb ik de Profoto B1 erbij gepakt, er een CTO-gel én een grid op geplaatst en de witbalans van mijn camera aangepast. Ik zal met de begeleidende foto's stap voor stap laten zien hoe een kleine verandering een heel ander effect kan geven voor het eindresultaat en hoe je hier naartoe kunt werken.

Gebruik een flitser los van je camera

Door met een flitskop te werken of de reportageflitser van je camera af te halen en op een lampstatief te zetten heb je veel meer mogelijkheden wat betreft de belichting van je onderwerp. Let er ten eerste op dat je zelf de intensiteit van de flitser instelt. TTL is makkelijk maar geeft meestal niet het licht dat je wilt. Door handmatig te werken heb je tijdens een shoot de volledige controle over het eindresultaat. De B1 flitskop van Profoto kan van zichzelf al kantelen, een reportageflitser kun je gemakkelijk neigen met behulp van een swivel. Dat is een hulpstuk waarmee je de positie makkelijk kunt aanpassen. En indien nodig is de positie van het licht snel verplaatst omdat je met deze opstelling nergens kabels hebt.

Draadloze aansturing van een flitser

Door een reportageflitser draadloos aan te sturen met behulp van een zender en een ontvanger, zoals bijvoorbeeld het Nissin Air systeem, heb je lekker veel bewegingsvrijheid tijdens het fotograferen. Het systeem van Nissin ondersteunt high-speed synchronisatie en de werkafstand is best wel groot. Zo kun je gewoon met een telelens werken voor het gewenste diafragma en de scherptediepte, en je kunt de flitser met dit systeem triggeren tot een afstand van dertig meter. Dankzij het kleurendisplay van de zender is het makkelijk om de instellingen te bekijken en aan te passen vanaf je eigen positie, zonder heen en weer te hoeven lopen naar de flitser. Het maakt zelfs niet uit of de flitser om een hoekje staat. Lekker vrij en efficiënt werken dus. De B1 flitskop die ik heb gebruikt, heeft een ingebouwde ontvanger en is aan te sturen met de Profoto Remote AirTTL trigger. Die zender heeft een ongelofelijke werkafstand van 300 meter en biedt ook de mogelijkheid om het vermogen op afstand aan te passen.

Waarom spelen met gels en de witbalans?

In de voorbeeldfoto's hieronder is goed te zien wat het verschil is tussen het daglicht-portret zonder flits, de foto met flits (zonder kleuren-gel op de flitser en de witbalans van de camera op 5500K) en hoe het er uit ziet wanneer je flitst en er geen kleuren-gel op de flitser is geplaatst, maar je wel de witbalans in het menu van je camera hebt aanpast. Door de witbalans in je camera op 3200K te zetten in plaats van 5600K, wordt alles qua toon direct veel blauwer. Voor het blog heb ik gekozen voor 3200K omdat het extreem “koud” is, dan is het effect goed te zien. Uiteraard kun je de witbalans iets minder blauw zetten, bijvoorbeeld op 4000K. De blauwe tinten zijn alleen niet heel flatteus voor degene die geportretteerd wordt. De witbalans van een foto is in de nabewerking altijd aan te passen met Adobe Photoshop of Lightroom, maar dan verandert de gehele foto. We gaan daarom het witte flitslicht in dit geval gewoon wat warmer van toon maken met een kleuren-gel om alles weer in balans te brengen.

De kleurtemperatuur van het flitslicht corrigeren

De gel die ik heb gebruikt om de kleurtemperatuur van het flitslicht te corrigeren is een zogeheten "Color To Orange" gel. Dat houdt in dat het witte flitslicht meer oranje wordt, dus warmer. Waar ik de algehele kleurtoon van de foto op blauw heb gezet - maak ik de kleurtemperatuur van het flitslicht meer oranje. Dat compenseert elkaar en zorgt voor een natuurlijk resultaat. Er zijn verschillende kits met lichtvervormers voor reportageflitsers bij CameraNU.nl beschikbaar waar ook een gelhouder bij in zit die je met behulp van klittenband op de flitskop plaatst. Ook een perfecte oplossing is het magnetische MagMod systeem met een MagGrip en een MagGel houder. De MagGrip en de MagGel zijn eenvoudig te combineren met een grid. Ik heb namelijk een grid als accessoire gebruikt om het flitslicht meer te bundelen zodat er minder strooilicht op de omgeving valt. Voor de B1 flitskop kun je kijken naar de OCF Color Gel Starter kit en de Profoto Grid Kit.

Het eindresultaat

Het leuke aan deze techniek vind ik dat het portret hierboven met relatief weinig hulpmiddelen gemaakt is. Het is natuurlijk heel stoer om ergens aan te komen met een tas vol studioflitsers, maar met een simpele speedlight en wat kleine accessoires kun je al meer dan voldoende. Sterker nog…, daar zijn mensen vaak verbaasd over. Ter afsluiting nog een foto waarbij ik de witbalans niet heb aangepast maar wel een een CTO-gel op de flitser heb geplaatst. Het is hier alsof hij in de laatste zonnestralen van de dag zit. Het effect is meteen heel anders dan de foto daarna, waar de witbalans weer op 3200K is gezet. Het manipuleren van je witbalans is niet altijd nodig, maar het is wel heel erg leuk om er mee te spelen. Het gaat om smaak, gevoel en eindeloos proberen. Verander een keertje de witbalans in je camera en pak er eens een kleuren-gel bij. Hoe vaker je er iets mee doet, hoe makkelijker het gaat!

Arlene Londema

Arlene Londema

Fotograaf Arlene Londema is contentspecialist bij CameraNU.nl en geeft er ook regelmatig lezingen. Deze strobistende gearfreak richt zich vooral op het maken van conceptueel werk, portretten en reportages, maar heeft zeer uiteenlopende interesses als het op fotografie aankomt. Ze werkt het liefst op locatie, maar voelt zich ondanks dat ook helemaal thuis in een fotostudio.

Zopim
Heeft u een vraag?