Review DJI Mini 3 Pro drone

1 jaar geleden

Ik ben altijd meteen geïnteresseerd als DJI met een nieuwe drone op de markt komt. Wat zijn de specificaties en heeft de drone iets te bieden wat nog niet eerder op de markt verschenen is? De DJI Mini 3 Pro drone zit vol met nieuwe features en daarom kon ik ook niet wachten om deze uit te proberen!

Bekijk de DJI Mini 3 Pro drone

Mijn eerste indruk

Op het eerste gezicht lijkt er niet veel veranderd aan de DJI Mini 3 Pro drone. Qua uiterlijk past dit nieuwe model perfect in het straatje van de eerdere Mini’s en de Mavic serie. Wat wel bijzonder is aan dit model is het gewicht. De drone weegt namelijk nog geen 250 gram, waardoor het een perfecte drone is voor beginners die nog geen vlieglicentie hebben, of deze nog niet willen halen.

Review DJI Mini 3 Pro drone - 1

De DJI Mini 3 is de eerste drone van DJI waarbij de camera van horizontaal naar verticaal beeld kan draaien. Dit is zeker een unieke feature en ook één waar ik heel blij van word. Het is namelijk ideaal voor het filmen en fotograferen van content om op social media te posten.

Wat een fijne toevoeging is dat je deze drone samen met een smart controller kunt aanschaffen. Dit scheelt dat je met je telefoon in de weer moet om te kijken wat je filmt én bespaart het natuurlijk de accu van je telefoon. Mocht je op een locatie zijn waar je niet snel je telefoon op kunt laden, dan is de smart controller een mooie uitkomst.

Review DJI Mini 3 Pro drone - 2

De features van de DJI Mini 3 Pro

Wat de DJI Mini 3 Pro uniek maakt, is voornamelijk het lichte gewicht. Iedereen mag met deze drone vliegen en je hebt dus geen vliegbewijs nodig. Wil je kennis maken met drone vliegen en wil je nog niet meteen je vliegbewijs halen? Dan is de Miniserie van DJI perfect om mee te starten.

Belangrijk om niet te vergeten is de beeldkwaliteit van de drone. Dit ligt bij de mini 3 een stuk hoger dan bij de Mini 2. Je kunt in 4K-resolutie opnemen op 60 fps (60 frames per seconde). Hierdoor loopt het beeld wat je filmt vloeiender door zonder haperingen en is het ook geschikt voor actiebeelden en snelle bewegingen. Je kunt de footage daarnaast nog vertragen als je een video opneemt op 25 of 30 fps. Voor de serieuze beeldmaker is er ook nog de optie om in Cinelike-D te filmen. Dit is een uniek kleurprofiel dat DJI zelf heeft gemaakt en geeft de mogelijkheid om in de postproductie veel meer met je kleurbewerking kunt doen. Maar ook als je niet veel tijd kwijt wilt zijn aan kleurbewerking en het editten van je video’s, is het normale kleurprofiel van de Mini 3 erg sprekend.

Review DJI Mini 3 Pro drone - 3
Review DJI Mini 3 Pro drone - 4

Eerder zei ik al kort dat de DJI Mini 3 Pro verticaal kan filmen. Dit is de eerste DJI drone waarbij dit mogelijk is en hier is goed over nagedacht. Wanneer je verticaal gaat filmen, kantelt de camera van de drone 90 graden. Hierdoor gebruik je de volledige sensor als je filmt of foto’s gaat maken. Dit levert mooiere plaatjes op dan wanneer je horizontaal je beelden maakt, omdat je niet hoeft te croppen naar het juiste formaat. Het scheelt daarnaast ook weer tijd tijdens het nabewerken en dat is mooi meegenomen!

Review DJI Mini 3 Pro drone - 5

De Mini 3 Pro mee op reis

Het lichtgewicht maakt de drone ideaal om mee te nemen op reis. De drone kun je makkelijk kwijt in je cameratas en neemt niet veel extra ruimte in beslag. Zelf in de Dolomieten had ik de drone in mijn cameretas mee en ik merkte niet dat ik een extra product met me mee droeg. Wat ik zo fijn vind aan drones mee nemen op reis is dat ik op elke locatie die me vet lijkt, bijvoorbeeld ergens langs de weg, de drone zo de lucht in kan gooien. De Mini 3 maakt dit nog makkelijker, doordat deze zo compact en licht van gewicht is.

Wat een fijne toevoeging is aan de DJI Mini 3 Pro, is dat de drone automatisch obstakels onderweg gaat vermijden. Het nieuwe ontwerp draagt bij aan een verbeterde vliegveiligheid. De Mini 3 Pro beschikt over tri-directionele obstakeldetectie met voorwaartse, achterwaartse en neerwaartse dual vision sensoren. Deze helpen je om zo veilig mogelijk te vliegen. In de Dolomieten had ik veel te maken met bomen, ik vloog erdoorheen of steeg vanuit het bos op naar boven. In plaats van dat ik zelf constant bij moest sturen, stuurde de Mini 3 zichzelf veilig weg van bomentakken en obstakels.

Review DJI Mini 3 Pro drone - 6

Voor wie is de DJI Mini 3 Pro geschikt?

Al met al ben ik positief verrast over de Mini 3 Pro. DJI zijn sterke kenmerken komen terug in het prachtige beeldkwaliteit en het makkelijke gebruik. De beeldkwaliteit van zo’n kleine drone is van een hoog niveau en is perfect voor social media te gebruiken door de optie om verticaal te filmen en te fotograferen.

Wanneer je beelden van een nog hoger niveau wilt maken of dit van je verwacht wordt, adviseer ik toch om een andere drone te kiezen. De DJI Mavic 3 drone Fly More Combo is bijvoorbeeld een betere optie voor de echte professional. De kwaliteit van het beeld ligt hier toch echt wel hoger, je kunt namelijk in 5.1K-resolutie filmen en door het 10-bit kleurenprofiel heb je veel meer mogelijkheden in het nabewerken van de foto's en videos. Het verschil tussen de Mini 3 en de Mavic 3 is bij intensief gebruik van de drone zeker wel te merken.

Ga je dus professionele producties of foto's maken, dan is dat extra stukje kwaliteit toch wat fijner. Ga je voor het eerst vliegen of ben je een hobbyist die vette beelden op vakantie wilt maken? Dan is de DJI Mini 3 Pro perfect. De prijs en de kwaliteit maakt het zeker een aantrekkelijke drone om mee te starten!

Review DJI Mini 3 Pro drone - 7