Het Beeldrecept van Ezra Böhm

1 jaar geleden

In het Beeldrecept laten we elke keer een andere fotograaf aan het woord over één van zijn of haar favoriete foto’s. In dit Beeldrecept vertelt Ezra Böhm meer over hoe hij dit award winnende portret van een gezin in authentieke klederdracht heeft gemaakt.

“De wortels van deze serie bevinden zich al een lange tijd terug. Van kinds af aan voel ik een grote fascinatie voor oude culturen en traditionele gemeenschappen. Dat begon toen ik 11 was, tijdens een vakantie naar Maleisië. Ik ging hier met mijn ouders op bezoek bij een inheemse stam en ik dacht: ja, zó zou ik wel willen leven, zo dicht bij de oorsprong en bij de natuur. De verbondenheid en de connectie die de mensen daar met elkaar hadden raakten mij. Dat gevoel is altijd gebleven. Het liefste zou ik zelf in een inheemse stam leven.

Later toen ik begon met fotograferen ben ik me gaan focussen op de menselijke identiteit. Ik stelde mezelf de vraag: wat is de afkomst van Nederlanders en wat zijn onze culturele roots? Door de mensen te fotograferen die nog volledig in connectie staan met onze oude cultuur, hoop ik dat men weer op zoek gaat naar hun eigen culturele identiteit.“

Hoe bereid je je voor?

De voorbereiding voor deze shoot heeft ongeveer een half jaar geduurd. Ik moest eerst in contact zien te komen met de mensen die nog dagelijks klederdracht dragen of die het in gelegenheid dragen. Hierna ging ik op zoek naar de locatie en ging ik die bezoeken om een plan uit te stippelen. De stijl van het fotograferen en het lichtplan voor de shoot volgden hierna en als laatste heb ik degenen die voor de camera kwamen geïnterviewd.

Wat heeft Ezra gebruikt?

Wat waren de camera-instellingen?

De foto heb ik genomen op een brandpuntsafstand van 29mm. De instellingen die ik heb gebruikt zijn ISO 100, met een sluitertijd van 1/200e seconde en een diafragmawaarde van f/7.1. De ISO-waarde probeer ik altijd zo laag mogelijk te houden om ruis te voorkomen. Wanneer ik portretten maak, ga ik met mijn sluitertijd niet lager dan 1/125e seconde om beweging tegen te gaan. Ik heb een vrij hoog diafragmagetal gekozen, omdat ik iedereen scherp op de foto wilde hebben. Dit kon ik me ook permitteren vanwege de brandpuntsafstand van 29mm.

Heb je nog ergens extra op gelet tijdens het fotograferen?

Op de locatie was er sprake van veel tegenlicht, waardoor ik de lucht niet in één keer goed belicht kon krijgen samen met de modellen. Ik heb daarom drie verschillende belichtingen gedaan op de lucht en op de mensen zodat ik de foto’s achteraf in Adobe Photoshop kon samenvoegen.

Doordat ik verschillende belichtingen in mijn foto’s had van de lucht en de modellen, moest ik de foto’s tijdens het nabewerken nog met elkaar samenvoegen. De boot lag in het water, met als gevolg dat de modellen op en neer deinden. Dit maakte het een hele klus om de lucht en de voorgrond met elkaar samen te voegen. Ik heb elk touw van de boot apart uit moeten knippen, uitlijnen en over moeten tekenen. In totaal ben ik anderhalve dag met de bewerking bezig geweest.

Waarom vind je juist deze foto zo mooi?

Urk is een sterke en hechte gemeenschap met een trots voor hun eigen cultuur. Het dorp is in de afgelopen tijd vaak negatief in het nieuws geweest, maar toen ik aankwam op het voormalig eiland en de mensen ontmoette, belandde ik in een warme omgeving. Ik vind de kracht en authenticiteit van de Urker cultuur uitzonderlijk.

De meningen kunnen verschillen, maar er valt zeker wat uit deze gemeenschap te leren. Waar we in de stad heel individueel leven, staat in dit dorp zorgzaamheid en saamhorigheid voorop. Urkers geven veel om elkaar en met deze foto hoop ik de saamhorigheid en de trots van het dorp te laten zien.

Heb je nog handige tips voor andere fotografen?

Laat je niet te veel beïnvloeden door wat anderen van je verwachten. Als je bezig bent met wat je het liefste doet en je passie kunt uitoefenen in je fotografie, komen de erkenning en het succes vanzelf je kant op.

Daarnaast vind ik een goed verhaal onmisbaar voor een fotograaf. Het maakt in principe niet veel uit waar je mee fotografeert, maar wat je wilt vertellen met je foto. Tegenwoordig kan iedereen fotograferen, maar een goed verhaal is wat jouw beeld echt sterk maakt. Ga op zoek naar wat jij interessant vindt en wat jou fascineert in de wereld.

Over Ezra

Ezra Böhm is 21 jaar en komt uit Utrecht. Vanaf kinds af aan wist Ezra dat hij iets creatiefs wilde doen. Toen hij begon met voetballen ging hij actiefoto’s maken en kwam hij voor het eerst in aanraking met fotografie. Na een vakantie in Maleisië, waarvoor hij een camera had geleend van een vriend, was hij verkocht aan fotografie.

Fotografie is voor Ezra zijn manier om zichzelf te ontwikkelen en zijn wereldbeeld te verbreden. In zijn werk staan de thema’s cultuur, historie en primitiviteit centraal. Zijn camera brengt hem op plekken waar weinig mensen de kans krijgen om te komen en krijgt hij de kans om unieke connecties te vormen. De verhalen, ervaringen en de mooie plekken leren hem van alles over de mens en dit is ook de reden dat hij fotografeert. De foto’s die hij maakt zijn als een weerspiegeling van hemzelf.

Op zijn website en Instagram kun je Ezra zijn bijzondere werk terugvinden.

Handig voor portretfotografie

Auteur

Cameranu

Als dé community voor beeldmakers van de Benelux maken wij het creëren van mooie beelden voor iedereen toegankelijk!

Bekijk alle berichten

Stay in touch

Keep me up-to-date on the latest news, interesting blogs and deals.