Sony Alpha A6000 ICL review

7 jaar geleden

Mirrorless. Een compacte camera zonder spiegel en met live-view. Vooral het kleine formaat is populair bij velen. Systeemcamera's zijn geen spiegelreflexcamera's, maar ze bieden wel dezelfde functies. Doordat er geen spiegel in een systeemcamera zit, kan de body veel kleiner blijven. Ook kan er flink worden bespaard op gewicht. Dit maakt een systeemcamera perfect om overal snel mee naar toe te nemen. Naar je werk, als je de hond gaat uitlaten of zelfs tijdens het hardlopen. Dat geldt natuurlijk niet voor alle mirrorless camera’s, sommige zijn wat groter dan andere. De Sony A6000 ICL systeemcamera is van een redelijk klein formaat. Hij past prima in je jaszak. Als ik snel even ergens heen ga, neem ik de A6000 altijd even mee. Zo mis je nooit dat moment waarop je eigenlijk een camera bij je had willen hebben.

Bekijk de Sony A6000 systeemcamera

De Sony A6000 is een middenklasse camera waarbij beeldkwaliteit en vooral snelheid voorop staat. De camera is al wat langer op de markt maar is er zeker niet minder om. Voor wie nog verder terug gaat en de Sony NEX lijn kent…, De Alpha A6000 is daar de opvolger van. De Sony A6000 is op dit moment de populairste camera in zijn prijsklasse. Hij bezit, net als zijn voorgangers in de NEX serie, een APS-C sensor. Wat wil dit zeggen? Even simpel gezegd betekent dit dat de sensor kleiner is dan een fullframe sensor. Ongeveer 1.5 keer zo klein. De fullframe sensorformaat wordt doorgaans gebruikt als standaard. Een wat kleinere sensor heeft zijn voor- en nadelen.

Het voordeel van een wat kleinere sensor is dat alles er kleiner van wordt. De body wordt kleiner, de lenzen worden kleiner en het gewicht wordt dus minder. Ook niet onbelangrijk; de prijs van APS-C objectieven ligt ook lager dan fullframe objectieven. Qua beeldkwaliteit zijn APS-C camera’s in veel opzichten gewoon even goed als fullframe camera’s, afhankelijk van de lens. Wat zijn dan de nadelen? Die zijn er op zich bijna niet. Uiteraard lever je op sommige aspecten iets in op je beeldkwaliteit, maar dit is voor de gemiddelde fotograaf bijna onmerkbaar. Zo zijn je ISO performance en dynamisch bereik net wat minder. De Sony A6000 kit wordt geleverd met verwisselbare 16-50 lens en 1 batterij. Bijna alle foto's in deze blog zijn met de 16-50mm gemaakt!

Sony A6000 systeemcamera review - 1

Verwisselbare lens

De Sony A6000 is standaard heel compact. Hij wordt geleverd met 16-50mm kit lens. Ik zeg “‘standaard” omdat deze makkelijk te verwisselen is voor andere objectieven. Op de Sony Alpha A6000 is een Sony E-mount gemonteerd. Dit wil zeggen dat alle objectieven die geschikt zijn voor de E-mount op deze camera passen. En dat zijn er tegenwoordig nog al wat. De Sony E-mount is razend populair. Ook bij objectieven maken we onderscheid tussen APS-C en fullframe. Zo zijn de APS-C lenzen voor de E-mount kleiner en lichter dan de fullframe lenzen. Logisch natuurlijk, want de fullframe objectieven moeten een grotere sensor bedekken.

Dat wil niet zeggen dat fullframe E-mount lenzen niet passen. Deze passen gewoon, maar bedekken simpelweg niet de hele sensor van de camera. Dit is verder totaal geen probleem voor beeldkwaliteit. Een fullframe objectief op een aps-c camera kan dus prima. Bedenk wel de focal length van het objectief hierdoor verandert. Gebruik je bij voorbeeld een 50mm fullframe lens op een APS-C sensor, dan is deze lens zo rond de 75mm geworden.

Objectieven

De 16-50 die bij de Sony A6000 wordt mee geleverd is voor de gemiddelde fotograaf een prima objectief. Het maakt het hele pakketje vooral heel klein wat voor velen toch het belangrijkst is. De beeldkwaliteit van dit objectief is prima. Natuurlijk zijn er “betere” objectieven aan te schaffen voor mensen die wat meer bereik willen hebben. Of misschien juist een wijder objectief willen hebben. Zo ben ik zelf, als landschapsfotograaf, erg fan van de Sony 10-18mm. Vrijwel alle objectieven kunnen op de Sony E-mount worden gemonteerd. Dat wil zeggen; óók objectieven van andere merken, bijvoorbeeld Canon of Nikon. Of misschien zelfs oude manuele lenzen die je nog hebt liggen van vroeger. Hiervoor zijn adapters te koop. In sommige gevallen (vooral bij oude manuele lenzen) werkt deautofocus dan niet. Het feit dat je vrijwel alle lenzen kunt gebruiken op de camera maakt de E-mount tevens zeer aantrekkelijk.

Sony A6000 systeemcamera review - 2

Allround

De Sony A6000 is een typische allround camera. Dit zie je in een aantal dingen terug. Zo is de camera zeer snel in zowel het fotograferen als scherpstellen, levert de camera prima beeldkwaliteit op en heeft deze zelfs een ingebouwde flitser. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de fullframe-lijn van de Sony A7, A7R en dergelijke, waarbij ook de snelheid in beelden per seconde minder hoog is. Bovenop de camera kun je uiteraard nog gewoon een andere flitser zetten, of een microfoon. De A6000 filmt namelijk ook in full HD. Je kan er dus door zijn kleine formaat ook prima mee vloggen!

Snelheid

Zoals gezegd schiet de Alpha A6000 een indrukwekkende 11 beelden per seconde met autofocus-tracking. Het is dan ook aan te raden een snelle geheugenkaart aan te schaffen als je veel aan actiefotografie doet. Want de A6000 is erg snel! Waarbij alle foto’s perfect in focus op je scherm komen. Met de 179 autofocus-punten verspreid over het scherm is hij bij het scherpstellen ook zeer snel en accuraat. Ook tijdens omstandigheden met minder goed licht.

Sony A6000 systeemcamera review - 3

Live-view

Alle beeldinfo wordt realtime weergegeven op het display van de Sony Alpha A6000, die tevens kantelbaar is. Zo kan je makkelijk op het scherm kijken als je laag bij de grond fotografeert. Het voordeel van live-view is dat ja precies kunt zien wat je aan het doen bent. Zo zie je bij het veranderen van de sluitertijd en diafragma direct wat voor invloed dat heeft op je foto. Als je een traditionele DSLR camera gewend bent…, Je hoeft dus niet eerst test foto’s te maken om te kijken of je instellingen wel goed staan. Ook heeft de A6000 een elektronische viewfinder waar je gewoon door heen kunt kijken. Live-view komt ook met wat nieuwe snufjes. Bijvoorbeeld focus-peaking. Sommige zullen dit misschien kennen van videocamera’s. Het systeem geeft door middel van rode puntjes aan welke onderdelen in focus zijn. Dit is erg handig bij het manueel scherpstellen.

Sony A6000 systeemcamera review - 4

Bediening

Mensen die al bekend zijn met basisprincipes van het bedienen van een camera zullen snel hun weg vinden. Voor mensen die wat minder ervaren zijn kunnen de vele opties in het begin misschien wat overrompelend zijn. De vele mogelijkheden maken het echter juist makkelijk om de camera zo in te stellen als jij wil. Zo zijn alle knoppen programmeerbaar via het menu en kan je deze precies van de functies voorzien die jij wil. Zo heb ik zelf bepaalde custom knoppen op witbalans en scherpstel-modes gezet, op plekken die voor mij natuurlijk zijn. Zelfs voor knoppen die al standaardfuncties hebben zijn via het menu andere functies toe te wijzen.

De menustructuur kan soms wat verwarrend zijn aangezien niet alles op de meest logische plek zit. Hier raak je echter zeer snel aan gewend. De camera beschikt ook over wifi. Dit is handig als je even snel foto’s naar je smartphone wil over zetten. Ook kan je de camera via de Sony Play Memories app bedienen via je smartphone. Zo gebruik je je smartphone als afstandsbediening.

Dynamisch bereik

Vooral voor de mensen die in RAW fotograferen interessant; het dynamisch bereik van de Sony A6000. Deze is simpelweg erg goed te noemen. Het omhoog halen van vrij donkere schaduwen gaat prima zonder veel extra ruis. Voor de JPG-fotografen is er de DRO (Dynamic Range Optimalisatie) waarbij de foto’s eigenlijk al wat worden bewerkt door de camera. De schaduwen worden wat omhoog gehaald en de hooglichten wat naar beneden. Verder zit er ook een HDR-functie op waarbij de camera meerdere foto’s maakt en deze intern samenvoegt. Tevens alleen voor JPG.

Hieronder is een voorbeeld van een foto die sterk is onderbelicht om zo geen compleet uitgeblazen lucht te krijgen. Er was nog genoeg detail en data in de schaduwen om er een prima resultaat uit te persen via Lightroom. Tevens is er bij het uiteindelijke resultaat zeer weinig ruis te bekennen in de opgehaalde schaduwen!

ISO prestaties

De ISO van de Sony Alpha A6000 gaat tot 51200. In de praktijk gebruik je zo’n extreem hoge ISO natuurlijk weinig door de grote hoeveelheid ruis. De A6000 is prima te gebruiken tot ISO 3200. Hoger kan, maar dan wordt de ruis wel vrij goed zichtbaar. De A6000 slaat voor een compacte systeemcamera zeker z’n mannetje qua ISO prestaties. Zo is hij beter dan veel wat oudere en zelfs hedendaagse fullframe DSLR camera’s.

Sony A6000 systeemcamera review - 5
Sony A6000 systeemcamera review - 6

Conclusie

De A6000 doet veel goed maar heeft toch een paar minpuntjes. Zo is de batterijduur niet extreem lang. Dit komt uiteraard doordat de camera zo compact is. Ook vreet non stop live-view uiteraard veel batterij. De batterijen zijn klein en makkelijk mee te nemen. Het is dan ook aan te raden 1 of 2 extra batterijen aan te schaffen. Een ander klein minpuntje is dat de camera geen touchscreen heeft. Dit hebben de nieuwste Sony camera’s overigens ook niet. Touchscreen kan de bediening van de camera makkelijker maken en vooral handig zijn bij scherp stellen via live-view. Misschien iets voor in de toekomst!

Pluspunten

• Perfecte allround camera
  • Zeer compact (mits gebruik van compacte objectieven)
  • Goede beeldkwaliteit door een prima dynamisch bereik en ISO-prestaties
  • Zeer snel met 11 fps en snelle autofocus
  • Mogelijkheid tot gebruik van vrijwel elk objectief
  • “Bang for buck”

Minpunten

• Batterijduur
  • Geen touchscreen
Sony A6000 systeemcamera review - 7

Is deze camera voor jou?

Heb je geen zin om duizenden euro’s uit te geven aan een camera? Dan is de A6000 als kit een prima (en misschien wel de beste) keuze. Je kan er eigenlijk alles mee en hij biedt tevens veel ruimte voor de toekomst. Door zijn uitgebreide mogelijkheden is deze camera geschikt voor zowel de wat gevorderde fotograaf als de beginnende. Vooral de starterskit met de 16-50mm kit lens is een perfect instapmodel voor de beginnende fotograaf waarbij je als je wat gevorderder wordt ook zeker niet teleurgesteld zal worden door de vele (uitbreidings)mogelijkheden.

Deze camera, die overigens al een paar jaar uit is, kan nog zeker een aantal jaren mee. Hij is compact en makkelijk overal mee naar toe te nemen. Heb je al een DSLR camera? Dan past de Sony Alpha A6000 daar ook prima naast. Een grotere DSLR camera neem je niet overal mee naar toe waarbij de A6000 toch zijn weg in de tas vindt. Daarbij kan je via adapters de lenzen die je al hebt ook gebruiken.

Bekijk de Sony A6000 systeemcamera

Albert Dros

Albert Dros is een gepassioneerd landschaps- en reisfotograaf. Zijn kracht zit hem in het zo mooi mogelijk vastleggen van plaatsen en momenten. Hier kan hij helemaal in opgaan, waardoor hij soms dagenlang op één plek verblijft om het perfecte plaatje te maken. Albert is altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen. Met zijn verhalen, blogs en lezingen inspireert hij velen, zowel nationaal als internationaal.

Stay in touch

Keep me up-to-date on the latest news, interesting blogs and deals.