This page is displayed in Dutch because it is not available in English. We're sorry for the inconvenience.
Meer dan een Moment - Het verhaal van Bas Meelker - 1

Ontdek het verhaal van Bas Meelker

Nature does not hurry, yet everything is accomplished - Lao Tzu

Imposant in al haar eenvoud en ongeëvenaard in haar bestaan is de natuur een fenomeen waar men veel van kan leren. Simpelweg onderdeel uitmaken van dat geheel is voor sommigen een toeverlaat. Een van hen is Bas Meelker – een reiziger in de zoektocht naar sereniteit en voldoening. Tijdens elk bezoek aan de natuur ervaart hij een gevoel van thuiskomen. Als landschapsfotograaf heeft Bas het zeldzame voorrecht om elke dag opnieuw, met plezier zijn werk uit te voeren. In eigen woorden stelt Bas dat hij door fotografie een beroep uitoefent waarbij hij constant bezig is met zijn liefde voor de natuur. Fotografie is voor Bas een zuivere vorm van communiceren, waarmee hij ongecompliceerd zijn verhaal vertelt. Licht, lucht, land en wolkenvelden zijn de karikaturen die hij in zijn fotografie tentoonstelt. Als landschapsfotograaf bedrijft hij de kunst van het relativeren, door de grootsheid van de natuur beseft hij dat wij allen slechts een klein detail zijn binnen dat geheel. Nietig, klein en fragiel zijn woorden die het gevoel omschrijven dat Bas ervaart wanneer de natuur een show opvoert. Ontdek het complete verhaal van Bas Meelker in aflevering 5 van 'Meer dan een Moment'.

Meer dan een Moment - Het verhaal van Bas Meelker - 4

Ontdek het verhaal van Bas Meelker

Nature does not hurry, yet everything is accomplished - Lao Tzu

Imposant in al haar eenvoud en ongeëvenaard in haar bestaan is de natuur een fenomeen waar men veel van kan leren. Simpelweg onderdeel uitmaken van dat geheel is voor sommigen een toeverlaat. Een van hen is Bas Meelker – een reiziger in de zoektocht naar sereniteit en voldoening. Tijdens elk bezoek aan de natuur ervaart hij een gevoel van thuiskomen. Als landschapsfotograaf heeft Bas het zeldzame voorrecht om elke dag opnieuw, met plezier zijn werk uit te voeren. In eigen woorden stelt Bas dat hij door fotografie een beroep uitoefent waarbij hij constant bezig is met zijn liefde voor de natuur. Fotografie is voor Bas een zuivere vorm van communiceren, waarmee hij ongecompliceerd zijn verhaal vertelt. Licht, lucht, land en wolkenvelden zijn de karikaturen die hij in zijn fotografie tentoonstelt. Als landschapsfotograaf bedrijft hij de kunst van het relativeren, door de grootsheid van de natuur beseft hij dat wij allen slechts een klein detail zijn binnen dat geheel. Nietig, klein en fragiel zijn woorden die het gevoel omschrijven dat Bas ervaart wanneer de natuur een show opvoert. Ontdek het complete verhaal van Bas Meelker in aflevering 5 van 'Meer dan een Moment'.


Meer dan een Moment - Het verhaal van Bas Meelker - 7

Ontdek het verhaal van Bas Meelker

Nature does not hurry, yet everything is accomplished - Lao Tzu

Imposant in al haar eenvoud en ongeëvenaard in haar bestaan is de natuur een fenomeen waar men veel van kan leren. Simpelweg onderdeel uitmaken van dat geheel is voor sommigen een toeverlaat. Een van hen is Bas Meelker – een reiziger in de zoektocht naar sereniteit en voldoening. Tijdens elk bezoek aan de natuur ervaart hij een gevoel van thuiskomen. Als landschapsfotograaf heeft Bas het zeldzame voorrecht om elke dag opnieuw, met plezier zijn werk uit te voeren. In eigen woorden stelt Bas dat hij door fotografie een beroep uitoefent waarbij hij constant bezig is met zijn liefde voor de natuur. Fotografie is voor Bas een zuivere vorm van communiceren, waarmee hij ongecompliceerd zijn verhaal vertelt. Licht, lucht, land en wolkenvelden zijn de karikaturen die hij in zijn fotografie tentoonstelt. Als landschapsfotograaf bedrijft hij de kunst van het relativeren, door de grootsheid van de natuur beseft hij dat wij allen slechts een klein detail zijn binnen dat geheel. Nietig, klein en fragiel zijn woorden die het gevoel omschrijven dat Bas ervaart wanneer de natuur een show opvoert. Ontdek het complete verhaal van Bas Meelker in aflevering 5 van 'Meer dan een Moment'.



'‘Nature does not hurry, yet everything is accomplished’ - Lao Tzu

Imposant in al haar eenvoud en ongeëvenaard in haar bestaan is de natuur een fenomeen waar men veel van kan leren. Simpelweg onderdeel uitmaken van dat geheel is voor sommigen een toeverlaat. Een van hen is Bas Meelker – een reiziger in de zoektocht naar sereniteit en voldoening. Tijdens elk bezoek aan de natuur ervaart hij een gevoel van thuiskomen. Als landschapsfotograaf heeft Bas het zeldzame voorrecht om elke dag opnieuw, met plezier zijn werk uit te voeren. In eigen woorden stelt Bas dat hij door fotografie een beroep uitoefent waarbij hij constant bezig is met zijn liefde voor de natuur.

Fotografie is voor Bas een zuivere vorm van communiceren, waarmee hij ongecompliceerd zijn verhaal vertelt. Licht, lucht, land en wolkenvelden zijn de karikaturen die hij in zijn fotografie tentoonstelt. Als landschapsfotograaf bedrijft hij de kunst van het relativeren, door de grootsheid van de natuur beseft hij dat wij allen slechts een klein detail zijn binnen dat geheel. Nietig, klein en fragiel zijn woorden die het gevoel omschrijven dat Bas ervaart wanneer de natuur een show opvoert.

Kalm & bruut

Als landschapsfotograaf is Bas een observator die de natuur bestudeert. Voor zijn werk is het van essentieel belang om te begrijpen wat de natuur doet en hoe zij fungeert. In de afgelopen jaren ziet Bas een verandering plaatsvinden, waarbij de natuur in al haar macht steeds vaker extreme scenario’s componeert. Ongekende hittegolven en stormachtig noodweer waren voorheen sporadische uitbarstingen. Vandaag de dag zijn dit veel voorkomende expressies die elkaar in rap tempo opvolgen – soms in een mum van tijd. Diezelfde natuur waar Bas kalmte en rust vindt, is tevens een temperamentvolle entiteit. Bas bekommert zich om de welgesteldheid van de natuur en de ontwikkelingen die afspelen. Ondanks dat deze veranderingen voor onrust zorgen, zijn de voorstellingen die zij dirigeert fascinerend. Bas is van mening dat wij slechts een fractie begrijpen van de complexiteit die de natuur kent. Haar multidimensionale karakter maakt haar mysterieus, machtig en intimiderend. Aan het einde van de dag is de mens slechts een aanschouwer en Bas is in de veronderstelling dat de mens, als zij ervoor openstaat, veel kan leren van de natuur – een nederige les in dankbaarheid en bescheidenheid.

Temperamentvol schouwspel

Er is één moment in het bijzonder waar Bas van dichtbij die genadeloosheid mocht aanschouwen. Op slechts een kilometer van zijn huis ontstond er een spektakel van licht en geluid. Intuïtief besloot Bas dit schouwspel op te zoeken, gedurende alle sensatie en spanning zat hij in zijn element. En ondanks dit tumultueuze optreden, voelde hij een zekere rust over zich heen komen. Alsof de natuur op dat moment zijn aanwezigheid accepteerde. Misschien was dit moment nog wel het beste te omschrijven als een plotselinge realisatie van hoe nederig en delicaat de mens is. Als fotograaf is dit het moment geweest waarop hij besefte dat het niet nodig is om ver te reizen voor het vastleggen van mooie beelden. Na jarenlang fotograferen is dit hetgeen hij anderen graag meegeeft: sta open voor schoonheid ongeacht waar je bent. Wanneer men hiervoor openstaat, kunnen er verrassende scenario’s ontstaan en dit geldt als universele les.

Tipping point

Voordat Bas de stap durfde te nemen om zich volledig op fotografie te focussen, was hij werkzaam bij de ANWB; hier vervulde hij een commerciële functie, waarin hij continu onder druk stond. Zoals velen leefde hij een leven waarbij hij gebonden was aan de verwachtingen van de maatschappij. Targets, onderhandelingen en de vluchtigheid die inherent zijn aan het bedrijfsleven waren hem niet onbekend. In retrospectief ziet hij deze fase uit zijn leven als waardevol, leerzaam en plezierig. Maar het was niet waar zijn hart sneller van ging kloppen. Op een dag besloot Bas dat het zo goed was en dat het tijd was om zijn eigen pad te volgen – een vrij leven.

Bas beseft zich maar al te goed dat het leven dat hij leeft, waarbij hij zich iedere dag een rijk mens voelt, een privilege is. Naast zijn liefde voor de natuur is er nog een andere grote liefde in zijn leven, namelijk zijn vrouw Janneke. Keuzes die een ingrijpende verandering teweegbrengen, zijn keuzes die een mens niet alleen maakt. Hierbij spelen variabelen als omgeving, relaties en kansen ook een rol. En bij Bas viel dit allemaal samen op het juiste moment. Samen met Janneke deelt Bas een grote voorliefde voor de natuur, daarom heeft zij hem altijd gesteund in zijn keuze voor fotografie. Zij wist dat dit hem gelukkig zou maken. Inmiddels is Bas al ruim een decennia fulltime fotograaf en zijn keuze is destijds de juiste keuze geweest.

Les nummer twee die hij heeft geleerd in zijn carrière als fotograaf, is dat de mens erop moet vertrouwen dat het wel goedkomt. Er zijn tijden geweest waar hij twijfelde aan zijn besluit, maar daaropvolgend stelde hij zichzelf de simpele vraag: wat is het ergste dat me kan overkomen. Soms komen variabelen op het juiste moment samen en bij Bas was dit het geval. Hij beseft zich maar al te goed dat geluk hierin ook een rol heeft gespeeld. Geluk is slechts een fractie van alles dat nodig is om het als fotograaf te maken, maar geluk is essentieel. Niemand doet alles alleen, maar dit neemt niet weg dat Bas ontzettend veel tijd en energie steekt in zijn werk. Geluk binnen fotografie is het pakken van kansen wanneer zij zich voordoen en op die cruciale momenten moet je als fotograaf goed voorbereid zijn.

Earthrise

Van jongs af aan is Bas een dromer. In zijn jonge jaren had hij een fascinatie voor sciencefiction, waardoor hij de kracht van zijn eigen fantasie ontdekte. Hij creëerde werelden in zijn eigen hoofd, waarin hij zich compleet kon verliezen. Naar eigen zeggen speelt zijn fantasie een prominente rol in de totstandkoming van zijn werk. Er blijft een droom die Bas graag nog zou willen verwezenlijken. In 1968 heeft William Anders tijdens de Apollo 8-missie een foto gemaakt van een opkomende aarde – Earthrise. Graag zou Bas ooit op een dag in zijn voetsporen willen treden. Voor hem is dit de ideale landschapsfoto, omdat het de kwetsbaarheid van onze planeet in perspectief plaatst.

Essentieel voor Bas

Gepaard met zijn camera is en blijft Bas een bewonderaar van de natuur. De camera is zijn medium, zijn instrument. Tot op zekere hoogte staat de camera symbool voor vrijheid in het leven van Bas. Zijn kennis van de techniek, het weer en de omgeving stellen hem in staat om de beelden te maken die hij maakt. Bas blijft nederig en respecteert de natuur, want zij is de kunstenaar. Wanneer zij begint met het regisseren van een scene, ontstaat er langzaam maar zeker een ontzagwekkend schouwspel. Bas is slechts de bemiddelaar die weet hoe hij haar moet portretteren.

Om tot de portretten te komen, die Bas maakt, zijn er een aantal instrumenten nodig. Bas draagt deze essentiële instrumenten altijd bij zich wanneer hij door de natuur trekt. Weliswaar kiest hij er bewust voor om slechts, datgeen mee te nemen wat er echt toe doet. In zijn tas vind je altijd een vijftal middelen die noodzakelijk zijn. Zo heeft hij altijd twee camera’s bij zich, namelijk: de Canon EOS R en de Canon EOS 5DS R. Aanvullend hierop heeft hij altijd een drietal complementaire objectieven die voor hem onmisbaar zijn. Voor hem vormen deze drie objectieven een essentiële triniteit. Het gaat dan om de volgende drie objectieven: de Canon EF 16-35mm f/4 L IS, de Canon EF 24-70mm f/2.8 L II en de Canon EF 70-200mm f/4 L IS. Niet geheel onbelangrijk is zijn telefoon die hij altijd bij zich heeft, anno 2019 is dit niet bijzonder. Alleen is zijn telefoon voor hem een weerstation waarmee hij continu de ontwikkelingen in de gaten houdt, zodat hij weet hoe hij hierop moet anticiperen en reageren.

‘Ik ben eigenlijk meer weerman dan fotograaf.’ - Bas Meelker


'‘Nature does not hurry, yet everything is accomplished’ - Lao Tzu

Imposant in al haar eenvoud en ongeëvenaard in haar bestaan is de natuur een fenomeen waar men veel van kan leren. Simpelweg onderdeel uitmaken van dat geheel is voor sommigen een toeverlaat. Een van hen is Bas Meelker – een reiziger in de zoektocht naar sereniteit en voldoening. Tijdens elk bezoek aan de natuur ervaart hij een gevoel van thuiskomen. Als landschapsfotograaf heeft Bas het zeldzame voorrecht om elke dag opnieuw, met plezier zijn werk uit te voeren. In eigen woorden stelt Bas dat hij door fotografie een beroep uitoefent waarbij hij constant bezig is met zijn liefde voor de natuur.

Fotografie is voor Bas een zuivere vorm van communiceren, waarmee hij ongecompliceerd zijn verhaal vertelt. Licht, lucht, land en wolkenvelden zijn de karikaturen die hij in zijn fotografie tentoonstelt. Als landschapsfotograaf bedrijft hij de kunst van het relativeren, door de grootsheid van de natuur beseft hij dat wij allen slechts een klein detail zijn binnen dat geheel. Nietig, klein en fragiel zijn woorden die het gevoel omschrijven dat Bas ervaart wanneer de natuur een show opvoert.

Kalm & bruut

Als landschapsfotograaf is Bas een observator die de natuur bestudeert. Voor zijn werk is het van essentieel belang om te begrijpen wat de natuur doet en hoe zij fungeert. In de afgelopen jaren ziet Bas een verandering plaatsvinden, waarbij de natuur in al haar macht steeds vaker extreme scenario’s componeert. Ongekende hittegolven en stormachtig noodweer waren voorheen sporadische uitbarstingen. Vandaag de dag zijn dit veel voorkomende expressies die elkaar in rap tempo opvolgen – soms in een mum van tijd. Diezelfde natuur waar Bas kalmte en rust vindt, is tevens een temperamentvolle entiteit. Bas bekommert zich om de welgesteldheid van de natuur en de ontwikkelingen die afspelen. Ondanks dat deze veranderingen voor onrust zorgen, zijn de voorstellingen die zij dirigeert fascinerend. Bas is van mening dat wij slechts een fractie begrijpen van de complexiteit die de natuur kent. Haar multidimensionale karakter maakt haar mysterieus, machtig en intimiderend. Aan het einde van de dag is de mens slechts een aanschouwer en Bas is in de veronderstelling dat de mens, als zij ervoor openstaat, veel kan leren van de natuur – een nederige les in dankbaarheid en bescheidenheid.

Temperamentvol schouwspel

Er is één moment in het bijzonder waar Bas van dichtbij die genadeloosheid mocht aanschouwen. Op slechts een kilometer van zijn huis ontstond er een spektakel van licht en geluid. Intuïtief besloot Bas dit schouwspel op te zoeken, gedurende alle sensatie en spanning zat hij in zijn element. En ondanks dit tumultueuze optreden, voelde hij een zekere rust over zich heen komen. Alsof de natuur op dat moment zijn aanwezigheid accepteerde. Misschien was dit moment nog wel het beste te omschrijven als een plotselinge realisatie van hoe nederig en delicaat de mens is. Als fotograaf is dit het moment geweest waarop hij besefte dat het niet nodig is om ver te reizen voor het vastleggen van mooie beelden. Na jarenlang fotograferen is dit hetgeen hij anderen graag meegeeft: sta open voor schoonheid ongeacht waar je bent. Wanneer men hiervoor openstaat, kunnen er verrassende scenario’s ontstaan en dit geldt als universele les.

Tipping point

Voordat Bas de stap durfde te nemen om zich volledig op fotografie te focussen, was hij werkzaam bij de ANWB; hier vervulde hij een commerciële functie, waarin hij continu onder druk stond. Zoals velen leefde hij een leven waarbij hij gebonden was aan de verwachtingen van de maatschappij. Targets, onderhandelingen en de vluchtigheid die inherent zijn aan het bedrijfsleven waren hem niet onbekend. In retrospectief ziet hij deze fase uit zijn leven als waardevol, leerzaam en plezierig. Maar het was niet waar zijn hart sneller van ging kloppen. Op een dag besloot Bas dat het zo goed was en dat het tijd was om zijn eigen pad te volgen – een vrij leven.

Bas beseft zich maar al te goed dat het leven dat hij leeft, waarbij hij zich iedere dag een rijk mens voelt, een privilege is. Naast zijn liefde voor de natuur is er nog een andere grote liefde in zijn leven, namelijk zijn vrouw Janneke. Keuzes die een ingrijpende verandering teweegbrengen, zijn keuzes die een mens niet alleen maakt. Hierbij spelen variabelen als omgeving, relaties en kansen ook een rol. En bij Bas viel dit allemaal samen op het juiste moment. Samen met Janneke deelt Bas een grote voorliefde voor de natuur, daarom heeft zij hem altijd gesteund in zijn keuze voor fotografie. Zij wist dat dit hem gelukkig zou maken. Inmiddels is Bas al ruim een decennia fulltime fotograaf en zijn keuze is destijds de juiste keuze geweest.

Les nummer twee die hij heeft geleerd in zijn carrière als fotograaf, is dat de mens erop moet vertrouwen dat het wel goedkomt. Er zijn tijden geweest waar hij twijfelde aan zijn besluit, maar daaropvolgend stelde hij zichzelf de simpele vraag: wat is het ergste dat me kan overkomen. Soms komen variabelen op het juiste moment samen en bij Bas was dit het geval. Hij beseft zich maar al te goed dat geluk hierin ook een rol heeft gespeeld. Geluk is slechts een fractie van alles dat nodig is om het als fotograaf te maken, maar geluk is essentieel. Niemand doet alles alleen, maar dit neemt niet weg dat Bas ontzettend veel tijd en energie steekt in zijn werk. Geluk binnen fotografie is het pakken van kansen wanneer zij zich voordoen en op die cruciale momenten moet je als fotograaf goed voorbereid zijn.

Earthrise

Van jongs af aan is Bas een dromer. In zijn jonge jaren had hij een fascinatie voor sciencefiction, waardoor hij de kracht van zijn eigen fantasie ontdekte. Hij creëerde werelden in zijn eigen hoofd, waarin hij zich compleet kon verliezen. Naar eigen zeggen speelt zijn fantasie een prominente rol in de totstandkoming van zijn werk. Er blijft een droom die Bas graag nog zou willen verwezenlijken. In 1968 heeft William Anders tijdens de Apollo 8-missie een foto gemaakt van een opkomende aarde – Earthrise. Graag zou Bas ooit op een dag in zijn voetsporen willen treden. Voor hem is dit de ideale landschapsfoto, omdat het de kwetsbaarheid van onze planeet in perspectief plaatst.

Essentieel voor Bas

Gepaard met zijn camera is en blijft Bas een bewonderaar van de natuur. De camera is zijn medium, zijn instrument. Tot op zekere hoogte staat de camera symbool voor vrijheid in het leven van Bas. Zijn kennis van de techniek, het weer en de omgeving stellen hem in staat om de beelden te maken die hij maakt. Bas blijft nederig en respecteert de natuur, want zij is de kunstenaar. Wanneer zij begint met het regisseren van een scene, ontstaat er langzaam maar zeker een ontzagwekkend schouwspel. Bas is slechts de bemiddelaar die weet hoe hij haar moet portretteren.

Om tot de portretten te komen, die Bas maakt, zijn er een aantal instrumenten nodig. Bas draagt deze essentiële instrumenten altijd bij zich wanneer hij door de natuur trekt. Weliswaar kiest hij er bewust voor om slechts, datgeen mee te nemen wat er echt toe doet. In zijn tas vind je altijd een vijftal middelen die noodzakelijk zijn. Zo heeft hij altijd twee camera’s bij zich, namelijk: de Canon EOS R en de Canon EOS 5DS R. Aanvullend hierop heeft hij altijd een drietal complementaire objectieven die voor hem onmisbaar zijn. Voor hem vormen deze drie objectieven een essentiële triniteit. Het gaat dan om de volgende drie objectieven: de Canon EF 16-35mm f/4 L IS, de Canon EF 24-70mm f/2.8 L II en de Canon EF 70-200mm f/4 L IS. Niet geheel onbelangrijk is zijn telefoon die hij altijd bij zich heeft, anno 2019 is dit niet bijzonder. Alleen is zijn telefoon voor hem een weerstation waarmee hij continu de ontwikkelingen in de gaten houdt, zodat hij weet hoe hij hierop moet anticiperen en reageren.