Review: Nikon Z6 II en Z7 II systeemcamera’s

Bas Uijlings
3 jaar geleden

Wat vindt een professionele bruidsfotograaf van de nieuwe Nikon Z6 II en Nikon Z7 II systeemcamera's? Je leest het in deze review van Bas Uijlings!

Bekijk de Nikon Z6 II en Z7 II

Review Nikon Z6 II en Z7 II systeemcamera’s - 1

De Nikon Z-serie camera’s

Al sinds de eerste Z-modellen op de markt kwamen werk ik met de Nikon Z7 en ik vind het een top camera! Het toestel is veel lichter en kleiner dan de spiegelreflexcamera’s waar ik mee werk. Door het lage gewicht, het uitklapbare schermpje en de extreme resolutie is het een camera die ik maar al te graag pak. De Z7 gebruik ik vooral voor de shots waarvan ik van te voren al weet dat het een uitvergroting aan de muur kan worden.

De Nikon Z6 II en Nikon Z7 II zijn qua uiterlijk bijna hetzelfde als de vorige Z6 en Z7. Als je héél goed kijkt zie je dat de bult bij de zoeker een beetje anders is. Alles zit op een bekende plek en werkt zoals verwacht. De menustructuur en de layout van de knoppen zijn herkenbaar. Wat heel erg fijn is, is dat Nikon er nu een tweede kaartslot bijgeplaatst heeft. En dat in zo’n klein apparaat, echt top!

Review Nikon Z6 II en Z7 II systeemcamera’s - 2

Wat is voor mij belangrijk?

Normaal gesproken werkte ik alleen met grote, zware spiegelreflexcamera's zoals de Nikon D5 en D6. Geweldige camera's die onder echt álle omstandigheden perfect functioneren, supersnel en crashbestendig zijn. Erg handig, want mijn team en ik fotograferen wereldwijd huwelijken en weten vaak niet van te voren waar we terecht komen. Van besneeuwde bergtoppen tot in de bloedhete woestijn, we hebben overal huwelijken gefotografeerd en de apparatuur moet onder alle omstandigheden perfect blijven functioneren.

Ik ben misschien veeleisend als het om nieuwe camera apparatuur gaat. Blind moet ik erop kunnen vertrouwen dat een camera blijft werken, want ik moet altijd kunnen leveren. Onze bruidsparen verwachten de allerhoogste kwaliteit beelden van de mooiste momenten. Hoe? Dat is mijn probleem... De Z7 van de Nikon Z-serie heb ik in de afgelopen twee jaar als 'extra' body ingezet, voor speciale shots waar we wat meer tijd voor hebben en voor de tweede fotograaf. Langzaam merkte ik echter dat ik de Z7 al veel vaker gebruikte dan ik eerst had gepland. Het is een heerlijke allround camera!

Review Nikon Z6 II en Z7 II systeemcamera’s - 3

Werken met de Nikon FTZ adapter

Wat direct opvalt als je de Z-serie vergelijkt met de Nikon camera's van de afgelopen jaren is dat de lensvatting een stuk groter is en de sensor dichter bij de lensopening is geplaatst. Dat laatste zorgt ervoor dat het licht makkelijker de camera in kan komen. Meer licht geeft mij meer vrijheid en hogere kwaliteit beelden. Door deze nieuwe vormgeving hoeft het beeld namelijk minder vervormd te worden en zijn er minder lenselementen nodig. Dit zorgt ervoor dat objectieven lichter en kleiner worden, ideaal!

Ook heb je met de nieuwe objectieven veel minder kans op lensafwijkingen zoals chromatische aberratie, onscherpte in de hoeken en flare. Yep, ik ben een pixel peeper... De scherpte bij het werken met een maximaal diafragma is voor mij heel belangrijk. Als bruidsfotograaf werk ik altijd onder tijdsdruk en de moeilijkste lichtomstandigheden. Heerlijk als ik dan gewoon met een wijd open diafragma kan schieten!

Omdat ik veel objectieven heb van Nikon ben ik erg blij dat de Nikon FTZ adapter bestaat. Met deze adapter van F-mount naar Z-mount werken alle AF-S objectieven die ik normaal zou gebruiken, gewoon op de Z-serie camera’s. Ik heb ze echt allemaal getest en ze werken zoals ze altijd al deden op een D3, D4, D5 of een D6. Omdat ik mijn objectieven gewoon kan blijven gebruiken, maakt dat de overstap naar een nieuw systeem eenvoudiger.

Review Nikon Z6 II en Z7 II systeemcamera’s - 4

Een herkenbare Nikon grip

Wat misschien het meest opvalt is de herkenbare grip die alle Nikon camera’s hebben. Of het een heel oud model of een gloednieuw exemplaar is, ze hebben allemaal zo'n specifiek randje bij de vingertoppen waar de camera heel goed aan blijft hangen. Super fijn! Zeker met de nieuwe Nikon MB-N11 batterijgrip eronder is het gewoon een 'grotere camera' wat ik erg fijn vind.

Fotografeer je met een ander merk? Pak eens een Nikon camera vast en je begrijpt wat ik bedoel, dit moet je in het echt beleven. Door die specifieke vormgeving kun je met veel minder kracht langdurig fotograferen. De positie van de knoppen op de body en de menustructuur zijn heel logisch waardoor je blindelings met een nieuwe Nikon camera uit de Z-serie kunt starten.

Review Nikon Z6 II en Z7 II systeemcamera’s - 5

Twee kaartsloten

De betrouwbaarheid van een camera is super belangrijk. Als bruidsfotograaf maak ik heel veel momenten mee die maar één keer in iemands leven plaatsvinden. Het zijn momenten die nooit meer terugkomen en de betrouwbaarheid is daarom voor mij een heel belangrijke basis om een camera in te zetten.

Het opslagformaat van nieuwste Nikon camera's is CF-Express, een snellere opvolger van XQD. Door het tweede kaartslot aan de Z6 II toe te voegen kun je er een snelle SD-kaart bij plaatsen en wordt de camera interessant voor veelzijdig gebruik. Zo kun je in RAW fotograferen en opslaan naar beide kaarten of bijvoorbeeld RAW’s op de CF-Express en JPEG’s op de SD-kaart opslaan. Ideaal als je tussendoor even wat beelden wilt bekijken op de laptop.

Als bruidsfotograaf wil je nu eenmaal een back-up van alle bestanden hebben zodat je zeker weet dat je altijd kunt leveren. Met mijn eerste ervaringen met de Nikon Z6 II durf ik het aan om een D5 of D6 in de koffer te laten en echt een hele dag te schieten met deze nieuwe body. De back-up kaart geeft mij een heel veilig gevoel.

Review Nikon Z6 II en Z7 II systeemcamera’s - 6

De snelheid van camera’s

Direct na het aanzetten viel me op hoe snel de camera klaar is voor gebruik. Je zet de schakelaar op 'ON' en je kunt echt direct fotograferen, dit is echt sneller dan veel andere camera's. En het menu reageert net zo snel! Ik race door het menu om de camera in te stellen zoals ik dat gewend ben en fijn vind. Ik check de instellingen zoals RAW, 14 Bit, Ch = 14FPS en hoe de AF-ON knop reageert. Even een snelkoppeling in het I-menu aanmaken om stil te kunnen fotograferen, zonder het menu in te hoeven duiken en ik pas de autofocus bediening aan zodat ik snel kan wisselen van enkel punt naar automatische eye-tracking. Let’s go! De snelheid van de camera merk ik ook zeker tijdens het fotograferen, heerlijk!

Review Nikon Z6 II en Z7 II systeemcamera’s - 7

De automatische scherpstelling

Tijdens mijn masterclasses merk ik dat er tussen Nikon camera’s en andere merken een verschil is bij twee belangrijke punten: de ISO-kwaliteit en snelheid van de scherpstelling. Nikon blinkt duidelijk uit in die twee gebieden en communiceert dat wat mij betreft veel te voorzichtig. Nikon is behouden met de specificaties. Ze geven aan dat de autofocus 'verbeterd' is. Op papier niet heel spannend, maar als je gaat fotograferen? Wauw!

De cijfers die ze noemen worden onder alle omstandigheden behaald, altijd. Meestal is de camera echter véél beter dan beschreven wordt in lijstjes met specificaties. Daarom is online een camera kopen zo moeilijk, want je gaat vergelijken met een lijstje specificaties. Twijfel je of een camera kan bieden wat jij zoekt? Kan het toestel echt leveren wat jij verwacht? Online kopen of testen in de winkel is vaak niet voldoende, huur het model van je keuze voor één of meerdere dagen en ga fotograferen wat jij het liefste doet, dan kun je in een echte situatie ontdekken of de camera bij je past.

Ik ben erg onder de indruk van de autofocus van de Z6 II en de Z7 II! Ik ken geen camera die zo snel scherp stelt als een Nikon D6 spiegelreflexcamera, maar door de aanschafprijs van een dergelijke body zal dit niet bereikbaar zijn voor iedereen. De focus-systemen van de Z6 II en Z7 II zijn heel snel, herkennen gezichten én ogen van mens of dier afhankelijk van de instelling. Het aantal gemiste shots door een autofocus fout is echt verwaarloosbaar. Als er een foto niet scherp was, dan kwam dat door mij...

Review Nikon Z6 II en Z7 II systeemcamera’s - 8

Wat is mijn conclusie?

Nu ik wat ervaringen met de Nikon Z6 II en Z7 II heb kunnen opdoen in een praktijksituatie, weet ik het zeker dat ik binnenkort een nieuwe body in mijn koffer erbij heb. Deze kleine camera’s bieden echt zo veel als je ziet wat ze kunnen qua snelheid, beeldkwaliteit en betrouwbaarheid. Echt gaaf en met een veelbelovende line-up aan nieuwe lichtsterke Nikkor Z-objectieven gaat het de komende jaren alleen nog maar mooier worden!

Welke van de twee het voor mij gaat worden? Ik denk allebei. De Z6 II vooral voor video en de Z7 II voor enorme vergrotingen. We hebben al veel camerabody’s in de koffer, maar door de combinatie van het lage gewicht, de compatibiliteit met alle objectieven die ik gebruik, de robuustheid, snelheid, het dubbele kaartslot en de relatief lage aanschafprijs van de body’s is dit echt een no brainer! Ik hoop dat ik je heb kunnen inspireren met deze review.

Bekijk de Nikon Z6 II en Z7 II

Review Nikon Z6 II en Z7 II systeemcamera’s - 9

De uitrusting van Bas

Bas Uijlings

Bas Uijlings is toonaangevend voor de bruidsfotografie in Nederland en Europa. Met zijn team legt hij bijzondere bruiloften over heel de wereld vast. Hoge kwaliteitsstandaarden en een mix van journalistiek en kunstzinnig werk kenmerken zijn herkenbare stijl. Bas heeft vele fotografie awards gewonnen en hij is ambassadeur voor Nikon, Profoto Benelux en Manfrotto Benelux.