Productreview: Olympus OM-D E-M1 Mark III systeemcamera

Alexander Koenders
4 jaar geleden

Het is nog niet zo lang geleden dat Olympus met de OM-D E-M1X uitkwam en mij op een aantal onderdelen enorm wist te verrassen. Het was al snel duidelijk dat deze camera qua prijs en specificaties echt voor de professional is. De Olympus OM-D E-M1 Mark III systeemcamera is het antwoord van Olympus op de vraag van veel consumenten naar een betaalbare camera met vergelijkbare kwaliteiten.

De eerste indruk

Van Olympus kreeg ik de OM-D E-M1 Mark III mee op mijn reis naar Hokkaido, Japan. Ik kon daar in alle rust de camera gaan ontdekken en mijn ervaringen opdoen in een prachtige omgeving. Het allereerste wat voor mij echt wennen was, was het in de hand hebben van een kleinere camera dan de E-M1X. Toch had ik direct het gevoeld dat Olympus hiermee de consumenten tegemoet is gekomen. De E-M1X werd door velen gezien als te groot.

Na de camera aan te hebben gezet en de knoppen en het menu te hebben bekeken bleek als snel dat de winst hem vooral in een aantal niet zichtbare onderdelen zit. Met als uitzondering het “joystickje” achterop de camera waarmee je snel en eenvoudig met de duim de focuspunten Kuan verstellen. De rest van de snufjes en verbeteringen zitten vooral in de camera.

Een hele fijne verbetering is bijvoorbeeld dat de camera steeds overschakelt van scherm naar viewfinder wanneer je er met je oog of hand langs gaat. Dit wordt door velen irritant ervaren en dat kan ik me best voorstellen. Bij de E-M1 Mark III kun je dit uitzetten waardoor heel wat irritatie is weggenomen.

De camera in de praktijk

Omdat ik niet teveel wil vergelijken met oudere modellen heb ik vooral naar de verschillen met de OM-D E-M1X gekeken. Hierbij heb ik voor mijzelf simpel de vraag gesteld of dit model in de buurt kan komen van wat ik aan de OM-D E-M1X zo fijn en vooral goed vind. En misschien zijn er wel dingen die zelf nog beter zijn? Om dat te kunnen doen moest ik tijdelijk afscheid nemen van de OMD E-M 1X en deze vooral in de tas laten.

Het menu

Los van het formaat van de camera was ik als direct op weg met iets wat goed voelde. Olympus heeft namelijk niks veranderd aan de knoppen en het menu. Ze hebben wel een nieuwe manier om automatisch te kunnen focussen op sterren zonder hiervoor allerlei foefjes te moeten toepassen. Niet alleen een leuke maar vooral een erg nuttige extra functionaliteit voor astro fotografen. Maar helaas geen sterren op Hokkaido dus geen mogelijkheid om dat te testen.

De processor

Wat ik wel kon testen was de rekensnelheid van de vernieuwde processor. Deze lijkt bijna net zo snel als de dubbele processor van de OM-D E-M1X en lijkt de foto’s niet alleen heel snel te verwerken maar zorgt er ook voor dat je je foto’s heel snel kan terugkijken. Ook het gebruik van de hoge resolutie functionaliteit ging razendsnel en werkte zelfs uit de hand. Een flinke sprong voorwaarts en daarmee op hetzelfde niveau als de OM-D E-M1X. Deze functie gebruikte ik op de oudere modellen eigenlijk nooit omdat een statief noodzakelijk was. Nu dit met de OM-D E-M1X uit de hand kon ben ik het ook daadwerkelijk veel vaker gaan gebruiken. Tijdens mijn bezoek aan een van de nationale parken kon ik een groep Sika herten op die wijze vastleggen en bleek de foto van een enorme detaillering te zijn voorzien.

Product review Olympus OM-D E-M1 Mark III - 3

De autofocus

Een ander zeer opvallende en vooral plezierige ervaring is de supersnelle autofocus en het goed kunnen volgen van zeer snelle onderwerpen. Dit is misschien nog wel beter dan bij de OM-D E-M1X. Zelfs een vliegende dikbekkraai in de sneeuw werd moeiteloos gevonden en door het autofocussysteem feilloos op scherp gesteld. Ideaal voor bijvoorbeeld wildlifefotografie, vogelfotografie en sportfotografie.

Product review Olympus OM-D E-M1 Mark III - 4

Wat is mijn conclusie?

Na enkele dagen met de camera los te zijn gegaan op allerlei onderwerpen heb ik op een gegeven moment zelfs niet eens meer aan mijn vertrouwde OM-D E-M1X gedacht. Ik ben zonder na te denken steeds met de nieuwe camera blijven fotograferen. Het enige moment van irritatie kwam toen bleek dat ik vergeten was de camera op RAW én op JPEG te zetten en al direct de conclusie trok nu niet de foto’s te kunnen bekijken en bewerken.

Bij het opstarten van Adobe bleek er een nieuwe update te zijn die, heel verrassend, al direct de nodige aanpassingen deed waardoor ik in zowel photoshop als lightroom de RAW bestanden kon bekijken en openen. Met veel plezier bladerde ik door de bestanden en zag de ene na de andere messcherpe foto voorbijkomen. Hierdoor werd het kiezen bijzonder lastig. In hoeverre de Olympus OM-D E-M1 Mark III meer of minder missers heeft dan de OM-D E-M1X weet ik niet precies, maar het is zeker dat de OM-D E-M1X er een geduchte concurrent bij heeft gekregen.

Bekijk de E-M1 Mark III

Alexander Koenders

Alexander Koenders is fotograaf, schrijver en Olympus-ambassadeur met een enorme liefde voor de natuur. Naast zijn passie voor fotografie is Alexander betrokken bij uiteenlopende mileugerelateerde vraagstukken en wil hij veel meer mensen liefde voor de natuur laten beleven.