Review OM System OM-1 systeemcamera

Alexander Koenders
2 jaar geleden

Na een lange tijd stilte bij OM system, hoorde ik de geruchten dat er een nieuwe camera op de markt ging komen, namelijk de OM System OM-1 systeemcamera. In tegenstelling tot andere merken die weken voor release kleine stukjes informatie vrijgeven, bleef het vanaf de kant van OM systems angstvallig stil. De enige speculaties die bekend waren is dat het nieuwe flagship model in vergelijking met eerdere modellen flinke stappen vooruit heeft gemaakt, met name op technisch vlak. Mijn nieuwsgierigheid was hierdoor alleen maar toegenomen en ik kon niet wachten om de nieuwe systeemcamera uit te testen!

Ga naar de OM system OM-1 systeemcamera

Mijn eerste indruk

De laatste Olympus body

Bij het zien van de doos zag ik al aan de omvang van de body dat het geen Olympus OM-D E-M1X zou gaan worden. Het bleek meer richting de Olympus OM-D E-M1 Mark III te gaan omdat de camera een verticale grip heeft in plaats van een horizontale zoals bij de 1X het geval is. Het volgende wat me opviel was de batterij, ik was verrast om te zien dat deze is vernieuwd. Hierdoor kun je niet meer een batterij van een ander model gebruiken, maar daarentegen heeft deze nieuwe batterij veel meer power. Dit betekent langer fotoplezier en door het kleine formaat van de batterij is de body de lichtste van zijn soort.

Review OM System OM-1 systeemcamera - 1

Een logischer menu

Wat meteen opvalt aan de OM-1 is dat op de body de naam Olympus nog aanwezig is, hoewel Olympus is veranderd in OM systems. Van buiten is er nog niet veel veranderd, maar van binnen is het verschil echt te merken. De OM-1 heeft namelijk een splinter nieuw menu. Dit betekent voor Olympus gebruikers een andere gebruikservaring en manier van werken. Het menu opent nu bijvoorbeeld van links naar rechts, in plaats van boven naar beneden. Over het algemeen is het menu logischer ingericht vergeleken met het oude menu. Wat ik zelf een fijne toevoeging vind is dat je zogenoemde short-cuts kunt maken in het menu. Hiermee kun je instellingen die je vaak gebruikt groeperen en snel selecteren.

Review OM System OM-1 systeemcamera - 2

Oude en nieuwe knoppen

De knoppen op de camera zijn te vergelijken met de knoppen van de OM-D E-M1x, inclusief het “joystickje” om de focuspunten te kunnen verschuiven. Dit voelt erg natuurlijk aan om te gebruiken, maar voor de liefhebbers is ook de “Back button” focus knop in het design meegenomen.

Review OM System OM-1 systeemcamera - 3

Zo is de OM-1 in de praktijk

Natuurlijk dook ik direct de tuinhut in om de OM-1 te testen. Het weer viel flink tegen, maar hierdoor had ik meteen de kans om de ISO-waarden uit te proberen. Ik heb me tot ISO 25.600 beperkt en ik ben erg onder de indruk! De ISO-waarden tot 6400 zijn ongeëvenaard, waarbij het dynamisch bereik fors is toegenomen vergeleken met de voorgangers van de OM-1. Bij de ISO-waarden boven de 10.000 begon er wat ruis bij te komen, maar ik vond dit niet storend. De ruis kan met een ruisonderdrukker verminderd worden, maar zelf vond ik het niet nodig om dit te gebruiken.

Review OM System OM-1 systeemcamera - 4
Review OM System OM-1 systeemcamera - 5
Review OM System OM-1 systeemcamera - 6

De technische opbouw van de OM-1

Een nieuwe processor

Om erachter te komen waarom de camera zo goed presteert, besloot ik de technische opbouw stap voor stap door te nemen. OM system heeft gebruikt gemaakt van een nieuwe processor, genaamd de True Pick X. Deze processor verwerkt ongeveer drie keer zo snel vergeleken met de twee processoren van de Olympus OM-D E-M1X. Daarnaast is er een volledig nieuwe Quad Bayer Pattern Stacked CMOS sensor, die voor een enorme vooruitgang zorgt in beeldkwaliteit en de micro sensor.

Verbeterde beeldstabilisatie

De beeldstabilisatie met 8 stops is flink verbeterd vergeleken met andere OM systems modellen. Hierdoor wordt nachtfotografie een stuk eenvoudiger en komt het goed van pas bij het ingebouwde ND64 filter. De technische specs van de OM-1 laten een wereld van verschil zien in de camera en dit is ook zeker te merken tijdens het fotograferen.

Een snellere zoeker en heldere focuspunten

De zoeker is opmerkelijk rustiger en helderder geworden, waardoor het beeld veel natuurlijker oogt. Tijdens het instellen van de camera kwam ik achter de verbeterde specs van de focuspunten, namelijk 1050 fasedetectie cross AF-punten. Hiermee zijn de 121 focuspunten van de 1X ruimschoots gepasseerd en verklaart het meteen waarom de OM-1 sneller en beter kan focussen. Niet alleen de snelheid van de autofocus verrast me, maar ook de nauwkeurigheid onder slechte lichtomstandigheden en bij het gebruik van de AF tracking bij bijvoorbeeld vogels ben ik van onder de indruk.

De OM-1 is inmiddels ook uitgebreid met autoherkenning van zoogdieren. Erg goed waren de resultaten bij het volgen van vogels die soms deels achter beplanting verdwenen en waarbij de focus gemakkelijk wist stand te houden. Daarnaast kan de camera kan tot 50 beelden per seconde aan op C-AF en tot 120 beelden op S-AF. Dit maakt de nieuwe OM-1 verreweg de snelste camera van de familie.

Review OM System OM-1 systeemcamera - 7
Review OM System OM-1 systeemcamera - 8

Mijn conclusie over de OM-1

Na drie weken genieten van de OM-1 systeemcamera, ben ik helemaal verkocht. Ik heb zelfs besloten om mijn andere camera’s in te ruilen. Het verschil in kwaliteit is zo groot dat ik me niet meer in kan beelden om terug te moeten gaan naar een ouder model. Vooral als professional heb ik met deze camera bij elk shot een succesvolle foto. Hierdoor ben ik minder tijd kwijt en is het resultaat van mijn foto’s opmerkelijk verbeterd. Het menu is gebruiksvriendelijk en logischer ingericht, wat het fotograferen een stuk soepeler maakt. Deze camera heeft al mijn verwachtingen overtroffen en ik kan niet wachten om er de komende tijd mee aan de slag te gaan!

Review OM System OM-1 systeemcamera - 9