Tips en inspiratie

Wrapped: Een kijkje achter de schermen bij een professionele fotoshoot

Marco ter Beek 6 maanden geleden

Wrapped is ontstaan door een tutorial die ik zag op het internet over het bewerken van stof in Photoshop, ik wilde die techniek onder de knie krijgen. Ik heb een model benaderd waar ik vaker mee heb gewerkt (Faith Genevieve) en heb de eerste ingepakte foto gemaakt. Toen ik helemaal klaar was met die foto maakte ik een Facebook-post en noemde ik het beeld #wrapped en in één keer landde die naam in mijn hoofd, want je kunt alles en iedereen ergens in verpakken. Hier ging ik dus meer van maken en hoe verder ik kwam, hoe meer het hele project vorm en inhoud kreeg. Langzaam ontstond het idee om er een kalender van te maken.

Het concept voor de finale

Wat in januari begon, eindigde op 1 november 2017: twaalf fotoshoots met het thema wrapped (ingepakt). Het klapstuk was de allerlaatste shoot, een shoot die ik nog niet eerder had gedaan, met kleurpoeder, een model én fashion. Het concept is om met een knal het jaar uit te gaan. We schieten gekleurd poeder op de rug van het model, dit worden kleurenfoto's. Het effect dat ik hiermee wil creëren is dat van siervuurwerk dat uit elkaar knalt. Deze foto's worden over elkaar heen gezet en in Photoshop wordt daar een compositie van gemaakt.

Twee uur voor de afgesproken tijd

Man man man, wat was ik zenuwachtig voor de shoot. Amper geslapen de nacht ervoor, want de hele shoot spookte door mijn hoofd. Kon het wel wat ik wilde? Had ik aan alles gedacht? Zouden we het in de beschikbare tijd redden, want tijd om te oefenen had ik niet gehad. De theorie klopte in mijn hoofd, ik wist wat ik wilde. Ik wist hoe het er uit moest zien, want ik had het plaatje al tientallen keren gemaakt in mijn gedachten. Er stond die dag wel een productie van veertien mannen en vrouwen klaar op de vloer, die ook nog eens een hoge verwachting had van mij en de uitkomst (iets met druk op de schouders).

Creatief denken

Het eerste wat er in mijn hoofd spookte waren de woorden: Leaving with a BANG, er uitgaan met een knal. Want als ik aan oud en nieuw denk, denk ik niet alleen maar aan oliebollen en appelflappen, maar ook aan vuurwerk! Maar hoe krijg je vuurwerk in beeld? De eerste gedachte waar Michiel en ik mee kwamen was om een mannequin te laten exploderen en de rondvliegende stukken in Photoshop... Nee, dat ging hem niet worden, te veel geweld, iets anders dan maar.

Waar denk ik aan als ik aan vuurwerk denk? Een pijl die de lucht in schiet, waar een rookstaart aan zit, wachten tot hij ontploft waarna je prachtige kleuren ziet. Was dat niet iets? Ja, dat was het! De kleuren kunnen we met kleurpoeder krijgen, maar hoe gaan we een model in die kleuren krijgen? En vooral wáár, want dit ging echt troep geven en buiten was met de wind en temperatuur echt geen optie. Allemaal vragen waar we nog geen antwoord op hadden:

  • Waar komt het poeder vandaan?
  • Hoe gaan we het poeder laten exploderen?
  • Wie wordt het model?
  • Wat gaat ze dragen?
  • Kan de shoot in Studio34x worden gemaakt?
  • Hoeveel kleuren gaan we gebruiken?
  • Hoe gaan we dat in vredesnaam belichten?

Blijkbaar bestaan er confetti shooters, alleen speciaal voor kleurpoeder. Nu knalt zo een confetti shooter al met grote kracht, dus nu maar hopen dat dat met poeder ook zo is. Ondertussen had ik van Michiel groen licht gekregen om de shoot bij hem in de studio doen. Maar we moesten er wel wat voor doen!

De theorie

  • We bouwen een plastic tent in de studio
  • We zetten in de tent een zwarte achtergrondrol op
  • In het midden maak ik een gaatje in de zwarte achtergrond waar de CO2-shooter doorheen kan
  • Ik zet een rond houten plaatje op een statief ongeveer vijftig centimeter van het gaatje
  • Het model poseert voor het statief
  • De poeder knalt tegen het plaatje hout en spat achter het model alle kanten op
  • We moeten dus een gat in de tent maken waar ons model haar hoofd doorheen kan doen om te ademen, want stof knallend in een tent...
  • We doen dit een stuk of tien keer met verschillende kleuren
  • Later in post-processing maken we er een compositie van

Het concept

Er is natuurlijk het idee, maar het concept is niet af zonder model, kleding en make-up en hairstyling. Eerst Judith van Vliet gebeld, want zij heeft aan bijna alle wraps meegedaan met haar creaties. Ik ben fan van haar werk. Judith en haar assistente Sharon hebben in alle designs een terugkerend thema: sustainable. Zo is bij elke wrap waaraan zij heeft meegewerkt gebruik gemaakt van restproducten, zoals afgedankte posters (origami) en verse bloemen (die vol in bloei stonden en niet meer te gebruiken waren voor de bloemist) tot kokos met boomschors. Alles is recyclebaar en met de hand gemaakt. Ik gaf aan welk materiaal ik graag wilde gebruiken en Judith en Sharon maakten er een schitterend kunstwerk van. Het thema was oud en nieuw en waar denk je dan aan als het om kleding gaat? Ik zie dan dansende en feestende mensen voor me met champagne in hun hand, terugkijkend op wat het jaar allemaal heeft gegeven en genomen, en waar we naartoe willen in het volgende jaar. Dit was dus het thema en Judith en Sharon gingen het ontwerp van de jurk erbij maken.

Het model

Wie zou mijn model worden bij deze mindset? Dit was iets moeilijker dan gedacht, want bij iedere shoot, bij ieder materiaal had ik mijn model uitgekozen. Maar wie zou bij dit thema het juiste model zijn? This was a different koekie, want we hebben gekleurd poeder, we hebben een mooie jurk, we hebben mooie make-up, we hebben een heel groot team en we hebben een mindset die alleen iemand met levenservaring kan maken. Iemand die het idee begrijpt en kan uitstralen op de foto. Ik had al heel lang een naam in mijn hoofd zitten en die bleef maar opduiken, maar ik dacht echt dat ze nooit mee zou doen. Tot op een avond - één week voor de shoot - ik de stoute schoenen aantrok en haar vroeg of ik haar even mocht bellen. Want dit thema stuur je niet zomaar eventjes op. En WOW! Kim Kiona werd mijn model! Dit vond ze zo leuk, alsof het op haar lijf was geschreven, vertelde ze mij.

Make-up

Over de make-up kan ik heel kort en bondig zijn. Paul van der Wal is mijn make-up-artiest. Paul heeft ervaring, geeft les en is een creatief dier. Hij heeft genoeg ervaring om ter plekke (zoals hij dat zegt) een make-upje te bedenken. Glamour moest het worden en Paul wist wel hoe en wat. Zo werk ik dus het liefst als ik vrij werk maak. De mensen die meedoen verstaan hun vak en brengen hun creativiteit in het geheel in. Het is mijn taak om mijn idee zo duidelijk mogelijk over te brengen op anderen, zodat zij hun ding kunnen doen.

Hairstyling

Net als Paul hebben Yasmine van der Meulen en Tara de Ruijter van Aveda haarsalon uit Almere aan bijna alle shoots meegewerkt. Zowel Yasmine als Tara hebben hun eigen stijl qua haarstyling Ik hoefde ze maar te bellen en ze stonden klaar. Bij de laatste shoot heeft Yasmine de krullen uit haar schoenen gewerkt, maar moet je zien wat een resultaat, die golven! Tip voor beginnende fotografen: vraag je eigen kapper of die stagiaires heeft die de haarstyling willen doen bij de fotoshoots. Vaak hebben ze die en dan hoef jij je geen zorgen te maken over het haar.

Belichting

Ik heb voor de serie wrapped voor alle beelden één lichtopstelling gebruikt. Die wilde ik koste wat kost behouden, want dat heeft een groot deel van de uitstraling bepaald. Nu moest ik een paar lampen buiten de tent zetten en een paar lampen kon ik ook in de tent kwijt (ze moesten wel compleet ingepakt worden). Eerst de lampen links en rechtsachter maar instellen

Hmmmm... best wel mooi eigenlijk. Maar dat is een totaal ander beeld dan dat ik in mijn hoofd heb. Toch maar erbij houden. Nu de lampen links en rechts instellen, een testfoto gemaakt en samen met Michiel Fischer het beeld beoordeeld. En dan kom je tot de conclusie dat je nog iets mist, maar daar komt dan de kracht van Michiel om de hoek kijken. En met een kleine aanpassing maakt hij de belichting wat completer en klaar. Oke, we kunnen beginnen, het laatste hoofdstuk van het afgelopen jaar in een photoshoot!

Wrapped

Behind the scenes

Exclusief verkrijgbaar

De WRAPPED kalender is exclusief verkrijgbaar bij CameraNU.nl in een gelimiteerde oplage!

Auteur

Marco ter Beek

Marco ter Beek is een professionele portret-, fashion- en beautyfotograaf die woont in Almere. Hij is na het halen van de status "Commended photographer" van de Sony World Photography Awards in 2017 ambassadeur geworden van het merk Sony en fotografeert met de A7 R III systeemcamera.

Bekijk alle berichten