Tips en inspiratie

Lightpainting met de Pixelstick

Bardt Wauters 8 maanden geleden

"Wat een lelijk ding!", was wat mij te binnen schoot toen ik de Pixelstick voor het eerst vasthield. Hij ziet er wat wannabe sci-fi achtig uit. De handleiding is volgens mij best handig, maar daar had ik geen geduld voor... Ik denk dat ik twee uur bezig ben geweest om de lampjes aan te krijgen. En dan duurde het nog eens even lang voordat ik doorhad dat mijn geheugenkaart te groot was voor dit hoogtechnologisch stukje fotospeelgoed. Als het er niet zo verdraaid cool had uitgezien in de teaserfilmpjes, dan had ik het opgegeven. Maar wat ben ik blij dat ik dat niet heb gedaan!

Schilderen met licht

Het is eigenlijk belachelijk simpel! Je maakt een foto, maakt er een versie 200 pixels hoog van (want zoveel LED's heeft de Pixelstick), je exporteert het als BMP op een kleine SD-kaart en plaatst die in de Pixelstick. Vervolgens bevestig je de batterijen in de juiste richting (facepalm). Et voila! Zelf had ik nog geen ervaring met lightpainting. Landschapsfotografie, stillevens en nachtfotografie zijn van die dingen waar je heel veel geduld voor moet hebben. In zo’n situatie voel ik mij als een Jack Russel met energy drink op die net in het midden van een ballenbad een zitcommando heeft gekregen. En maar wachten, wachten en nog eens wachten. Maar dit keer was het anders! Dan sta je daar ineens te schilderen..., met licht!

Fotograferen met een lange sluitertijd

Het basisprincipe is heel eenvoudig: je maakt een foto met een lange sluitertijd. Zolang de sluiter open is kun je tekenen / schilderen met licht. In het pre-Pixelstick-era deed je dit met zaklampjes. Maar de Pixelstick is niet zomaar een hebbeding:

  • Twee aluminium zwarte 'stokken' die je in elkaar klikt tot één stok met een lengte van wel 180 centimeter
  • Heeft 200 LED's met 16 miljoen kleuren
  • Verbonden met een controller waarmee je de intensiteit, snelheid en de bestanden kunt selecteren
  • Een handvat waarmee je de Pixelstick gemakkelijk rond kan draaien bij het 'verven'
  • Een handige opbergzak

Hoe ga je te werk?

Wat moet je doen om 'm aan de praat te krijgen? Om te lightpainten heb je een donkere ruimte nodig. Hoe donkerder, hoe beter het uitkomt. Je moet eveneens werken met een lange sluitertijd. Je moet immers tijd genoeg hebben om de tekening te maken. Je hebt sowieso je camera, een statief, een flitser (alleen als je ook portretten wilt maken) én natuurlijk de Pixelstick nodig!

Stap 1:

De Pixelstick werkt met een SD-kaart waar je foto’s op plaatst. Deze beelden moeten in BMP-formaat geschreven zijn en 200 pixels hoog zijn. Via de website van Pixelstick kun je alvast wat files downloaden om meteen aan de slag te gaan. Belangrijk: zorg ervoor dat je SD-kaart niet te groot is. De stick is compatibel met SD(HC)-kaarten tot 32GB. Nog een extra tip: geef korte namen aan de foto’s. Het menu toont alleen de eerste letters van de file.

Stap 2:

Schuif de twee rails in elkaar en draai ze vast met de schroeven. Vervolgens bevestig je de grip. Wanneer dat is gebeurd, kun je de controller inpluggen. Wanneer je de Pixelstick niet gebruikt kun je deze het beste ontkoppelen om de batterijen te sparen.

Stap 3:

Met de cursor kun je het bestand selecteren van de foto die je wilt gebruiken om te 'projecten'. Je kunt de snelheid van het renderen van de bitmap instellen. En afhankelijk van hoe snel je rond gaat wandelen met de stick pas je de snelheid aan.

Stap 4:

Het spreekt voor zich dat de locatie alles bepaalt. Je wilt een omgeving hebben die donker genoeg is om te kunnen lightpainten. Als je een portret maakt, zorg dan dat er genoeg licht valt op de persoon in kwestie. Ik heb gebruik gemaakt van flitsers, maar een tactisch opgestelde straatlamp kan ook handig van pas komen.

Stap 5:

Aangezien je werkt met sluitertijden van meerdere seconden, heb je een statief nodig. Nadat je die hebt opgesteld zet je de instellingen juist. Je kunt niet in de automatische stand werken, want de camera begrijpt niet wat je gaat doen. De bedoeling is dat je handmatig gaat belichten voor het aanwezige licht, terwijl je het stuk waar je gaat lightpainten zo donker mogelijk houdt. Ik gebruikte doorgaans de volgende instellingen: diafragma f/11, ISO 100 en een sluitertijd van ongeveer 10 seconden (afhankelijk van de situatie).

Persoonlijk knijp ik graag mijn diafragma wat meer dicht om meer diepte in de foto te hebben. Je wilt én de omgeving én de Pixelstick én het model scherp hebben. Tussen f/7.1 en f/18 is een goede range. Zet de ISO zo laag mogelijk, aangezien je alle tijd van de wereld hebt met je statief. Met de sluitertijd moet je experimenteren. Het spreekt voor zich dat, hoe langer de sluiter open blijft, hoe meer achtergrondlicht je gaat hebben. Et voila! Je bent aan het Pixelsticken!

Stap 6:

Stel je camera in op manueel scherpstellen. Aangezien je met een statief werkt kun je de focus vastleggen bij de start. Als je een objectief met beeldstabilisatie hebt, vergeet deze dan niet uit te zetten. Het zorgt net voor meer bewegingsonscherpte wanneer je op een statief met lange sluitertijden werkt. Nu kun je gaan fotograferen!

Conclusie

Alle gekheid op een aluminium stokje, dit ding is VET! Het is een gadget, wat het per definitie te duur maakt wanneer je uitvluchten zoekt om het niet te kopen. Maar als je zelf helemaal into lightpainting bent, genoeg geduld hebt en een leuke niche zoekt waar nog niet zo heel veel fotografen mee bezig zijn..., dan zou ik 'm aanschaffen!

Gebruikte apparatuur

  • Pixelstick
  • Nikon D750 DSLR
  • Nikon 24-70mm f/2.8 VR I objectief
  • Godox AD600 flitser
  • Godox AD200 flitser
  • Godox Speedlite V860II Nikon Trigger Pro Kit
  • Godox Speedlight Bracket Bowens
  • SMDV Alpha Speedbox-A100 softbox 100cm met Bowens Mount
  • Godox Beautydish 55cm met Godox Mount
  • Twee Godox stripboxen (150 x 20cm)
  • Manfrotto statieven

Waarom Godox flitsers?

Het voordeel van Godox is dat je een hele reeks van verschillende soorten flitsers hebt. Van kleine speedlites naar de krachtigere (maar nog steeds kleine) AD200 en een echte studioflits zoals de AD600. Alles werkt op batterijen. Bovendien zijn deze batterijen geen AA’s, maar li-on accu’s die snel opladen en waar je behoorlijk wat flitsen mee kan nemen.

Als basis kun je starten met een AD200 in een softbox om je model mooi uit te lichten. Dit werkt doorgaans het beste als je de flits schuin boven het model houdt. Om het technischer wat te verfijnen kan je ervoor kiezen om een invulflits te gebruiken. Mijn favoriete setup bestaat uit twee AD200’s in een stripbox achter het model om een haarlicht te geven. Hierdoor komt het model mooi los van de achtergrond. Als hoofdlicht gebruik ik een AD600, als fill light een reflectiescherm of een extra AD600.

Nog een kleine kanttekening: er bestaan twee versies van de AD600. Eentje met TTL, eentje zonder TTL. Vroeger werkte ik uitsluitend volledig manueel en snapte ik dus niet goed waarom je TTL zou gebruiken. Ik heb mijn mening ondertussen zwaar herzien. Want TTL is gigantisch snel en veel betrouwbaarder dan ik had gedacht. Bovendien is het met de Godox X Pro transmitters heel gemakkelijk om de TTL-kracht wat te tweaken.

Auteur

Bardt Wauters

In een niet zo heel ver verleden nam Bardt ontslag, kocht een camera en hij startte als zelfstandig fotograaf. In het weekend schuimt hij België en Nederland af als huwelijksfotograaf. Tijdens de weekdagen richt hij zich vooral op conceptuele shoots voor artiesten en bedrijven en geeft hij workshops.

Bekijk alle berichten

Blijf op de hoogte

Houd mij op de hoogte van laatste nieuwtjes, interessante blogs en aanbiedingen.