Specialisten review over de Canon EOS R systeemcamera

Metin Yirtici
5 jaar geleden

Ik werd gevraagd of ik de Canon EOS R systeemcamera een dagje wilde uitproberen. Natuurlijk zeg ik daar geen nee tegen! Toen ik de camera ging ophalen bij Cameranu, kreeg ik een duidelijke uitleg over de EOS R van één van de medewerkers en daarna ben ik een dagje naar Kampen gegaan om foto's te maken en te spelen met de instellingen.

Van te voren heb ik voor mezelf een aantal vragen opgeschreven:

• Is de body - net als andere systeemcamera's - ook klein?
  • Hoe zit het met de gebruiksvriendelijkheid? Voelt het vertrouwd aan of is het totaal anders?
  • Ga ik de knoppen aan de achterkant van de camera missen of wen ik wel aan het touchscreen?
  • Wat voor innovatiefs brengt deze nieuwe camera met zich mee?
  • Wat zijn de aandachtspunten, wegen die zwaar voor mij?
  • Ga ik de overstap maken..?

Body, grip en de overall feel

Laat ik bij het begin beginnen, de body is - zoals ik gehoopt had - niet te klein en de grip voelt goed. Het is een fullframe systeemcamera in een DSLR-jasje waardoor de camera lekker ergonomisch in de hand ligt. De gebruikte materialen voelen fijn aan.

Er zijn minimaal dedicated knoppen aanwezig, wat ik bij mijn eerste ervaring jammer vind. De camera is inderdaad veel lichter dan een DSLR, maar de lenzen daarentegen zijn weer zwaar waardoor het voordeel van een lichte systeemcamera verdwijnt. Ook ben ik minder te spreken over de multifunctionele bar (daar later meer over) en de ruimte tussen de handgreep en de lens. Ik heb dikke vingers, die daar snel klem tussen zitten.

Gebruiksvriendelijkheid

De camera heeft een fijn en bekend Canon menusysteem. Hier kun je ontzettend veel instellingen vinden. Wat gelukkig ook weer terug is, is My Menu. Omdat er veel instellingen zijn die je kunt veranderen zou je door de bomen het bos niet meer zie. Maar in dit gedeelte kun je je meest gebruikte instellingen onder elkaar zetten en snel terugvinden.

Instelmogelijkheden

De unieke kenmerken van deze camera zijn dat hij vier instelmogelijkheden heeft: draaiwieltjes bij de ontspanknop en de modus knop, de ring vooraan bij de lens en dan heb je ook nog de multifunctionele bar. De ring vooraan bij de lens is een super fijne nieuwe toevoeging, omdat je hierdoor sneller instellingen kunt aanpassen zonder je gezicht van de zoeker af te halen (wel eerst de ontspanknop half indrukken). Met de multifunctionele bar kun je iets te makkelijk instellingen veranderen. Dus ook per ongeluk. Je voelt namelijk niet dat je met je vinger op het gladde oppervlak zit.

Gelukkig heeft Canon daar ook aan gedacht en er iets op gevonden; je kunt het helemaal uitzetten of ervoor zorgen dat als je de linkerkant van de bar een seconde lang ingedrukt houdt, de multifunctionele bar ontgrendeld wordt. Om een snelle handeling uit te voeren tijdens een shoot is het een extra handeling, maar als je het een andere functie geeft die minder snel hoeft te gebeuren, bijvoorbeeld de timer instellen, kan het misschien toch functioneel zijn.

De multifunctionele-bar herkent drie acties: swipe, linker tab en de rechter tab. Alleen, ik kon in de korte tijd dat ik de EOS R had, er nog niet aan wennen om 'm te gebruiken. Vooral omdat je geen feedback krijgt, tenzij je op je scherm kijkt of er iets gebeurt. Bij de wieltjes, daar zit een ribbel rand en bij iedere kleine draai voel je een tik, dus een feedback dat je gedraaid hebt en dus een instelling veranderd hebt.

En over instellingen aanpassen gesproken, ik miste in het begin van de dag wel de dedicated knoppen maar ik wende daar snel aan. Je kunt met deze camera echt zo'n beetje alles aanpassen omdat bijna alle knoppen en wielen programmeerbaar zijn. Het mooie is dat je aan dezelfde knoppen, afhankelijk van video of fotografie, andere functies kunt toewijzen.

Omdat ik wel eens zelfportretten maak, vind ik het handig dat ik met mijn mobiel de live beelden van de camera -dus mezelf- kan zien en de camera op afstand kan bedienen. Je kunt met de app ook de beelden van je camera op je telefoon overzetten.

De scherpstelling

En focussen, nou dat kan de EOS R! Op heel veel manieren en dat doet deze camera zeker niet slecht. Er zijn nu 5655 dualpixel autofocus posities in beeld waar je op kunt scherpstellen. Nieuw is ook de gezichtsdetectie. Ik vind het nog niet goed werken, hopelijk kunnen ze dat nog verbeteren door middel van een firmware update, maar misschien heb ik het daarvoor niet lang genoeg kunnen testen.

Zie de voorbeeldfoto hier onder; ik heb een voorbijganger gevraagd of ik een foto van haar mocht maken. Om het de camera gelijk moeilijk te maken heb ik het diafragma op f/1.2 gezet en een foto gemaakt. Op mijn schermpje zag het er scherp uit, op locatie dacht ik dat het gelukt was, maar eenmaal achter de computer bleek van niet. Haar ogen zijn onscherp, zie de rode pijltjes, maar haar haren en kleding zijn wel scherp. In een donkere situatie stelt de camera toch nog snel scherp en maakt hij toch aardige foto's.

Leuke extra functies

Handmatig focussen brengt leuke features met zich mee. Er is 'focus peaking'. Zodra je scherpstelt, laat het scherm zien in welke richting de scherpstelring van de lens beweegt. Het gebied dat scherp wordt gesteld wordt omringd door verschillende kleuren en twee witte pijltjes bij het scherpstelpunt, die bij het scherpstellen naar elkaar toe bewegen. Als de pijlen elkaar raken wordt het een groen icoon. Twee duimpjes voor deze toevoeging, ik keur dit goed!

Nog een bijzondere feature om in te stellen is, dat als je handmatig scherpstelt, het beeld op je LCD-scherm automatisch inzoomt op het focusgebied. Als je een Canon RF-lens gebruikt, kun je ook instellen in welke richting je scherpstelring moet draaien én de gevoeligheid van het draaien instellen.

Scherpstellen kan ook door op een gebied van je LCD-scherm te tikken. Je kunt ook, terwijl je door de zoeker kijkt, met je duim op je beeldscherm scherpstellen. Maar misschien heb ik een te groot hoofd en te dikke duim, want het lukte mij niet...

De EOS R is innovatief

Zoals hierboven beschreven vind ik het heel erg fijn en vooral innovatief dat je bijna elke knop op de camera kunt aanpassen (een andere functie kunt toewijzen) naar je eigen wensen; programmeren tot op het uiterste.

Het is bovendien heel slim van Canon dat de camera de mechanische sluiter sluit zodra je de camera uitzet, zodat er tijdens het wisselen van lenzen geen stof op de sensor komt. Het opklapbaar en kantelbaar LCD-scherm heeft lekker scherp beeld. Er wordt heel veel informatie weergegeven en je hebt veel instelmogelijkheden. Inzoomen op de gemaakte foto kun je net als bij een telefoon doen met een pinch-zoom gebaar.

De lensvatting en de lenzen zijn verbeterd. Er wordt nu gebruik gemaakt van een 12-pins aansluiting in plaats van een 8-pins aansluiting, waardoor er meer en sneller gecommuniceerd wordt met de body en de lenzen dus snellere respons geven. Maar voor straatfotografie zijn de lenzen aardig groot. Ik merkte dat mensen wegdoken als ik foto's van ze wilde maken. Bij Canon zit de stabilisatie in de lens en om goede lichtsterke lenzen te maken hebben je veel glaswerk nodig; veel glaswerk betekent veel oppervlakte en veel gewicht.

De elektronische zoeker

De elektronische zoeker is gemaakt van OLED en heeft een resolutie van 3.6 miljoen dots (wat fijn is voor de ogen) en kan heel veel informatie weergeven. Een beetje wennen is de helderheid. Ook in donkere situaties. Als je door je zoeker kijkt lijkt een situatie soms helderder dan dat de werkelijkheid is. Wanneer je een foto maakt is de foto ook in de zoeker zichtbaar, tenzij je ervoor kiest om de foto alleen op het kantelbare scherm te zien.

Had ik al gezegd dat je met deze camera zo'n beetje alles kunt aanpassen? Jawel hè? Het lijkt me sowieso heel verstandig om eerst een paar uur gewoon met de camera op stap te gaan, de basisinstellingen te leren kennen, er vervolgens mee te gaan spelen en aan te passen aan je wensen.

Je andere lenzen gebruiken

De objectieven die ik op mijn Canon EOS 5D Mark II gebruik, zijn nog steeds bruikbaar op deze camera door middel van één van de drie adapters die te koop zijn. Een normale, zonder toeters en bellen. Eentje met de command ring, zoals op de RF-lenzen en eentje met een drop-in filter, dus waar je een grijsfilter of polarisatiefilter in kunt stoppen. Het is geen vernieuwing, maar ik kan mijn oude accu's ook gebruiken in deze camera. Dat scheelt...

Het display

Volgens de handleiding kan het kantelbare LCD-scherm niet goed werken als je vingers nat zijn. Mij lijkt het scherm dan ook niet goed te werken bij een beetje vochtig weer. Gelukkig kun je ook nog doormiddel van de 'cross keys' je menu doorlopen en met de 'set knop' keuzes maken.

Aandachtspunten

Er wordt online veel gesproken over onder andere de ontbrekende sensorstabilisatie. Oké, de systeemcamera's van Nikon, Sony en Panasonic hebben dat allemaal wel. Maar een Hasselblad X1D-50c die veel meer kost, heeft net als de EOS R ook geen sensorstabilisatie. Tot een paar jaar terug bestond er nog geen sensorstabilisatie en toen maakten wij ook al goede foto's... Dus ja, zouden het moeten implementeren omdat de concurrentie het wel gebruikt? Even voor de duidelijkheid, Canon gebruikt stabilisatie in de lens. Maar gebruik je oudere lenzen met een adapter, dan bestaat de kans dat de lensstabilisatie vervalt.

Snelheid

Het is wel een beetje trage camera betreft de burst snelheid en de buffer. Je kunt fotograferen met maximaal acht beelden per seconde, zonder autofocus. En met autofocus kun je met maar drie beelden per seconde fotograferen. Ook is het jammer dat er maar één SD-kaartslot aanwezig is.

Video

En dan is er natuurlijk de 1.74 xcrop (lees: uitsnede) tijdens het filmen in 4K. Andere merken laten zien dat het ook zonder crop kan. Het is nadelig, omdat je een stuk van je beeld mist. De functie van een groothoeklens verdwijnt. Dus er nog genoeg ruimte voor verbetering.

Zwaar

Dit is een systeemcamera en daarom is de body inderdaad lichter dan een DSLR, maar ga je met de 50mm f/1.2L en/of de 28-70mm f/2.0L op pad, dan vergeet je op een gegeven moment dat je met een systeemcamera rond loopt. De lenzen zijn echt zwaar. Dus het zogenaamde voordeel dat je hiermee zou hebben, vervalt.

Ga ik de overstap maken?

De ergonomie, gebruiksvriendelijkheid en de kwaliteit van de foto's vind ik belangrijk en dat zit hier allemaal wel goed. Ondanks dat ik redelijk enthousiast ben over Canon's eerste release van een fullframe systeemcamera, ga ik nu nog niet overstappen. Ik zou veel meer kunnen met de nieuwe EOS R, maar mijn huidige camera werkt nog goed en voldoet nog aan mijn eisen. Dan wacht ik liever op de opvolger of een Pro versie. Waarschijnlijk zijn er tegen die tijd ook meer en kleinere en lichtere lenzen beschikbaar.

Bekijk de Canon EOS R systeemcamera

Metin Yirtici

Fotograaf Metin Yirtici is een levensgenieter die hierdoor als een allrounder van alles fotografeert wat hij leuk vindt. En dat is veel. Hij begon met natuur- en macrofotografie, ging over naar portretten en allerlei reportages tot conceptuele fotografie. Hij fotografeert met daglicht, strobist en anders met studioflitsers.