Productreview Sony PXW-Z190 videocamera

2 maanden geleden

Mijn vorige camera, de Sony PXW-10080, had zijn beste tijd gehad na vijf jaar dienst. Met het groeiende aantal wedstrijden voor Creators FC kon ik simpelweg niet nog eens vijf jaar doorgaan met dezelfde apparatuur. Dus was ik op zoek naar een nieuwe camera en ik ben uitgekomen bij de Sony PXW-Z190.

Bekijk de Sony PXW-Z190

Verwachtingen van de videocamera

Technisch gezien ben ik geen expert op het gebied van camerawerk. Mijn kracht ligt vooral in het begrijpen van hoe je sport moet filmen en hoe je de beelden vervolgens monteert tot een boeiende video. Ik ben bekend met het maken van leuke edits, het vormgeven van de content en het toevoegen van commentaar onder de video's. Het editen heb ik geleerd bij Studio Sport, maar het filmen blijft voor mij een voortdurend leerproces.

Daarom was het voor mij belangrijk om een nieuwe camera te vinden die leek op wat ik eerder had. Ik had gehoopt dat de nieuwe camera net zo goed zou zijn als mijn oude, maar met een betere beeldkwaliteit, omdat deze in 4K filmt. Hoewel 4K niet per se noodzakelijk is voor YouTube, vind ik het handig, omdat ik vaak achteraf nog wil inzoomen of croppen tijdens het editen. Bovendien is de nieuwe camera compacter en lichter, wat handig is voor mijn werk.

Voor mij is gebruiksgemak essentieel. Ik wil de camera kunnen gebruiken voor verschillende doeleinden, zoals sportevenementen en journalistieke taken. Met de 25x zoom kan ik goed inzoomen, bijvoorbeeld wanneer er een doelpunt wordt gescoord.

De camera in gebruik

De Sony PXW-Z190 komt vooral van pas tijdens de wedstrijden van Creators FC, omdat je dan vaak op afstand staat en eenvoudig kunt inzoomen. De mogelijkheid om in te zoomen is een belangrijke reden waarom ik voor deze camera heb gekozen. Zonder die functie zou ik vastzitten aan een totaaloverzicht van de wedstrijd, maar juist de afwisseling tussen totale, medium en close shots geeft dynamiek aan de montage. Bovendien maakt het inzoomen het mogelijk om de emoties van spelers vast te leggen na het maken van een doelpunt, wat essentieel is voor de beleving van de kijkers.

Ik maak vaak gebruik van een externe microfoon, behalve tijdens de wedstrijden. Daar gebruik ik gewoon de microfoon van de camera. Na de wedstrijd geef ik mijn collega Roy de Coach een handheld microfoon voor de interviews met de creators. Dit systeem werkt ontzettend goed en biedt een degelijke en veelzijdige oplossing. Ideaal voor zowel journalistiek als sportverslaggeving.

Hoewel de camera ook beschikt over beeldstabilisatie, vind ik het te zwaar om gedurende de hele 1,5 uur durende wedstrijd de camera op mijn schouder te dragen en constant gefocust te zijn. Daarom geef ik de voorkeur aan het gebruik van een statief. Dit stelt me in staat om comfortabel te blijven en me te concentreren op het vastleggen van de beste beelden van de wedstrijd.

Wat betreft het gebruiksgemak van de camera ben ik zeer tevreden. Hoewel sommige knoppen op een andere plek zitten dan ik gewend ben, is dat slechts een kwestie van wennen. De camera heeft ook een handig telly licht, dat rood oplicht tijdens opname. Dit is niet alleen handig voor de presentator voor de camera, zodat die weet wanneer hij kan beginnen met praten, maar ook voor de cameraman als een extra bevestiging dat de opname bezig is.

Het filmen van sportwedstrijden

Bij het filmen van voetbalwedstrijden maak ik gebruik van de autofocus van mijn camera en ik probeer er altijd voor te zorgen dat de actie zich in het midden van het beeld bevindt, met wat extra ruimte in de richting waar de speler naartoe rent. Het is een uitdagende taak om een voetbalwedstrijd te filmen. Je kunt het vergelijken met het fotograferen van een snel bewegend object, zoals een auto.

Ik heb veel geleerd van het ondersteunen van cameramannen die voor Studio Sport werkten en die kleinere wedstrijden filmden. Zij hebben me geleerd waar ik op moet letten tijdens het filmen, zoals wanneer ik moet inzoomen. Als je inzoomt tijdens een aanval en de keeper krijgt gelijk de bal om z'n oren dan zit jij nog ingezoomd op de aanvaller. Het is dus essentieel om constant op zowel het scherm als op de actie voor je te letten. Gelukkig is de Sony PXW-Z190 videocamera uitgerust met een fijn formaat zoeker, waardoor ik gemakkelijk langs het scherm kan kijken terwijl ik ook naar de actie kijk.

De beeldkwaliteit & opslag van de Sony PXW-Z190

Voor de video's van Creators FC besteed ik weinig tijd aan kleurbewerking. Snelheid is belangrijker dan perfectie bij het online plaatsen van de video's. Gelukkig levert deze camera van nature een uitstekende beeldkwaliteit, die meer dan voldoet aan YouTube-video's. De mogelijkheid om in 4K te filmen is ook een pluspunt, omdat het meer beeldinformatie biedt voor nabewerking in de montage.

Ik was aanvankelijk bezorgd dat het inladen van drie uur aan 4K-materiaal veel tijd zou kosten, maar gelukkig viel dat mee. Het proces verloopt verrassend snel, wat een opluchting is.

Hoewel de camera meerdere SD-kaarten kan bevatten, maak ik eigenlijk alleen gebruik van één kaartje dat voldoende ruimte biedt voor een hele wedstrijd. Het is echter handig om te weten dat de mogelijkheid voor twee SD-kaarten bestaat voor eventuele andere situaties. Hetzelfde geldt voor de batterijduur; hoewel deze twee tot drie uur kan filmen, kan hij een hele wedstrijd gemakkelijk volhouden.

Eindconclusie van de Sony PXW-Z190

Als je op zoek bent naar een camera voor het creëren van commerciële beelden, met bijvoorbeeld een sterke onscherpte in de achtergrond, dan zou ik wellicht een andere camera overwegen. Voor mijn journalistieke- en sportvideo's voldoet deze camera volledig aan mijn behoeften. De beeldkwaliteit is van nature al uitstekend en de camera biedt de mogelijkheid om in 4K te filmen. Door het gebruiksgemak is deze camera een uitstekende keuze voor mijn werk.

Bekijk de Sony PXW-Z190 videocamera

Edward van Cuilenborg

Edward van Cuilenborg is een Nederlandse presentator, sportcommentator, mediatrainer en filmmaker.