×

Vrijdag 9 december zijn wij gesloten in verband met het inventariseren van onze voorraad. Bestellingen worden zaterdag 10 december in behandeling genomen.

Twaalf tips voor goede portretfoto's

Geschreven door Liesbeth van Asselt op donderdag 20 oktober 2016

Als docent fotografie bij Stapfoto zie ik cursisten iedere keer tegen dezelfde dingen aanlopen bij het maken van portretfoto's. Speciaal voor deze blog heb ik de belangrijkste valkuilen eens op een rijtje gezet en geef ik twaalf tips voor het maken van goede portretfoto's.

Contact

De aller-, allerbelangrijkste. Er is geen contact met het model, waarbij ik met “model” niet een professioneel model bedoel, maar mensen zoals jij en ik. De fotograaf is druk met de camera, met de flitsers, met snoeren, met met van alles behalve het model. Met als resultaat een zich ongemakkelijk voelend model. Ga dus het gesprek aan, vertel wat je aan het doen bent, laat de foto’s zien, geef aanwijzingen en complimenten.

Schuin

Vaak wordt iemand willekeurig voor de camera neergezet. Meestal is het flatteuzer om iemand met een schouder naar achteren te laten draaien. Daarbij…, rechte lijnen maken een foto al gauw saai en dat geldt niet alleen voor een portret. Plaats iemand dus eens schuin in beeld. Hetzij doordat de ene schouder hoger is dan de andere, hetzij door de camera schuin te houden.

Sterke kanten

Het is aan de fotograaf om de sterke kanten van iemand te benadrukken en de minder sterke kanten te camoufleren. Let dus tijdens het voorgesprek goed op iemands gezicht. Heeft iemand bijvoorbeeld flaporen, dan fotografeer je die persoon wat van opzij zodat de flaporen niet opvallen. En benadruk de sterke kanten van degene (stralende ogen, spontane lach, mooi haar, goed figuur enzovoort). Heeft iemand een rond gezicht of kleine ogen, ga dan wat hoger staan. Dan lijkt het gezicht smaller en de ogen groter. Iedereen kan mooi op de foto staan!

Verzachten

De meeste vrouwen vinden het niet fijn als rimpeltjes, poriën, pukkeltjes of andere oneffenheden zichtbaar zijn. Gebruik bij vrouwen daarom zacht licht. Dat wil zeggen een grote lichtbron die dicht bij haar staat.

Glimmen

Zorg dat je matterende poeder bij de hand hebt. Mensen vinden het vaak spannend om op de foto te gaan en transpireren iets. Dat geeft glimplekken in het gezicht. Met matterende poeder verdwijnen deze als sneeuw voor de zon.

Pandabeer

Licht wat van boven komt, geeft een schaduw onder de wenkbrauwen waardoor de ogen in een zwart gat verdwijnen. “Pandabeer-ogen” noemen we dat. Niet doen dus!

Zon

Nou denk je: “dan zet ik het model toch zo dat er zon op haar gezicht schijnt? Dan heb ik geen last van “pandabeer ogen”. Hmmm…. Soms kan dat. Maar vaak zal hij of zij dan gaan knijpen met de ogen. Zet het model liever in de schaduw of met de rug naar de zon toe en flits een beetje in. Of gebruik een reflectiescherm.

Schaduwen

De ene fotograaf maakt het niks uit, de ander is er allergisch voor. Ik behoor tot de laatste categorie. Ik zal koste wat het kost voorkomen dat er ongewenste schaduwen te zien zijn, bijvoorbeeld achter het montuur van de bril. Ik maakte er ooit een filmpje over hoe je dit kunt voorkomen.

Bereik

Als je binnen fotografeert is vaak een hogere ISO-instelling nodig. Houd er rekening mee dat dit je dynamisch bereik vermindert. Dat de hoge lichten dus eerder uitbijten en de donkere delen eerder dichtlopen.

Ogen

Als iemand naar een portretfoto kijkt, kijkt hij of zij het eerst naar de ogen. Zorg dus dat die scherp zijn. Vaak werk je bij portretfotografie met een redelijk grote diafragma-opening, waardoor je scherptediepte beperkt is. De achtergrond is dan mooi onscherp waardoor het model los komt van die achtergrond. Maar die geringe scherptediepte heeft ook een risico. Als je niet secuur scherp stelt, kan het zomaar zijn dat in plaats van de ogen het puntje van de neus scherp is. Neem dus je tijd om goed scherp te stellen.

Bezig

Als bedrijfsfotograaf maak ik veelal foto’s van mensen die aan het werk zijn. Dat heeft als voordeel dat het model zich op z’n gemak voelt, minder bewust met de camera bezig is. Als hobbyfotograaf zul je meestal niet op de werkvloer fotograferen. Maar je kunt iemand wel vragen of je hem of haar mag fotograferen tijdens het uitoefenen van een hobby. Wedden dat je leukere foto’s krijgt dan wanneer iemand moet poseren en onwennig voor de camera staat?

Compositie

Er zijn legio compositieregels. Als je begint met fotograferen bieden deze een handvat. Denk aan de regel van derden, ruimte in de kijkrichting, etc. Maar de meest bijzondere foto’s krijg je door van deze regels af te durven wijken! Weet dus welke regels er zijn en ga er vervolgens eens mee experimenteren.

Liesbeth van Asselt

Liesbeth van Asselt

Als klein kind was Liesbeth al met de camera in de weer. In de jaren die volgden bleef de camera altijd een trouwe metgezel. Na een "echt vak" geleerd te hebben, en als (interim)manager in tal van bedrijven gewerkt te hebben, besloot ze in 2004 het roer om te gooien. Ze ging zich fulltime bezighouden met bedrijfsfotografie en met het delen van al haar fotografiekennis.

Zopim
Heeft u een vraag?