Expert review: Profoto A1X

Arlene Londema
4 jaar geleden

Met de komst van de Profoto A1, de allereerste compacte studioflitser van Profoto, konden fotografen met een kleine off-camera flash set-up op pad gaan. Met de nieuwe Profoto A1X worden nu eindelijk ook de Sony gebruikers bediend én er zijn heel wat verbeteringen ten opzichte van de A1. Het menu is bijvoorbeeld vernieuwd en vereenvoudigd, er zijn meer Air Remote trigger kanalen beschikbaar, de oplaadtijd is nóg sneller en de accu van de A1X gaat langer mee. En ik mocht ‘m testen voor jullie!

> Bekijk de Profoto A1X

Mijn eerste indruk

Ik zag er naar uit om met de Profoto A1X te werken, omdat ik als Sony-gebruiker wel met de A1 gewerkt heb, maar met de A1X nu ook TTL tot m’n beschikking heb. De A1 voor Nikon en Canon kon ik alleen handmatig bedienen, terwijl TTL juist de workflow versnelt.

In de welbekende zwarte verpakking tref ik de flitser aan met daarbij een beschermende tas en een draagriem, een stevig flitsvoetje, de Bounce Card, de Dome Diffuser, de A1X li-ion accu en de acculader.

Toen ik de A1X vastpakte werd ik enthousiast over de bouwkwaliteit. Er was mij al gezegd dat deze flitser anders aan zou voelen dan de A1, maar het is een wereld van verschil. De flitser voelt robuust aan en het draaien van de kop gaat stiller en vooral wat stugger, dat zorgt er voor dat hij veel sterker aanvoelt.

De flitser is door de li-ion accu relatief zwaar en ten opzichte van een systeemcamera zonder grip is ‘ie best groot. Qua formaat komt de flitser redelijk overeen met mijn 24-70mm f/2.8 objectief. Ikzelf zal de A1X vooral off-camera gebruiken. Het fijne is dat het wél mogelijk is om ‘m op je camera te bevestigen met de hotshoe-aansluiting. Handig als je je onderwerp een beetje wilt invullen met flitslicht!

De A1X in de praktijk

Zoals ik gewend ben van Profoto is het meteen duidelijk hoe de A1X werkt! Zelfs als je nog nooit eerder met een Profoto flitser hebt gewerkt zijn de knoppen en het menu voor zichzelf sprekend. Het menu lijkt nu meer op het menu van de Profoto B10. De flitser heeft AirTTL ingebouwd en het aansturen met mijn Profoto AirTTL-S trigger geeft geen gehannes. Even instellen, een testfoto maken en het werkt! Dit zijn enorme pluspunten.

Toen de A1 uitkwam viel het op dat Profoto voor een ronde flitskop heeft gekozen. Dit geeft een belangrijk voordeel ten opzichte van een traditionele reportageflitser. Hieronder zie je het verschil tussen een reportageflitser, de A1 en de A1X. De zoomkop stond op 35mm en er zijn geen lightshapers gebruikt. Bij elke flitser heb ik twee foto's gemaakt: eentje op vol vermogen en eentje op half vermogen. Het licht wordt door de ronde kop veel beter verspreid en de afloop is zachter en natuurlijker:

Reportageflitser

Profoto A1

Profoto A1X

De recycletijd is iets korter dan bij de A1 en hij laadt binnen maximaal een seconde weer op! Je kunt lekker doorgaan met fotograferen en zowel jij als je model hoeven niet te wachten tot de flitser weer is opgeladen. Dit is een groot voordeel als je tijdsgebonden werkt of werkt met beweging en elementen zoals rook. De High Speed Synchronisatie geeft je de mogelijkheid om te werken met extreem korte sluitertijden.

Wil je de bundel van het licht iets gerichter maken, dan kun je met een draai aan de kop wat meer ‘inzoomen’ met de flitskop of de bundel breder maken door uit te zoomen. De zoomring zit aan de voorkant van de kop en die werkt prima, maar de zoomstand instellen kan ook via het menu. De accu is verwisselbaar en op één li-ion accu kan de A1X tot wel 450 keer flitsen. Dat is honderd flitsen meer dan met de A1!

In de studio met de Profoto A1X

Ik heb een Profoto B1, maar het allerleukste vind ik het om juist met kleine flitsers een gaaf resultaat te behalen. Of je nu in een studio bent of een achtergrondset in je huiskamer opzet, met de A1X maak je overal het licht dat je wilt. Met één flitser en wat simpele accessoires zoals de Bounce Card, een reflectiescherm en een flitsparaplu kun je al heel veel kanten op.

Bij de eerste foto heb ik de A1X achter het model gezet met de Bounce Card. Dit geeft een heel mooi silhouet. Voor de foto met de gele achtergrond heb ik twee flitsers gebruikt. De A1 staat achter het model en is op de achtergrond gericht om een soort van spot te creëren. De A1X stond linksvoor op een statief met een zilveren paraplu.

Minimaal sjouwen

Ik houd er niet van om veel tassen mee te nemen en wil met een kleine en lichte set-up op pad gaan. De flitsparaplu, het lampstatief met daarop een swivel en een eventueel reflectiescherm neem ik los in één hand mee. Aan mijn schouder draag ik twee tassen. Een Lowepro rugtas met mijn Sony A7 II en daarop de Sony FE 24-70mm f/2.8 GM lens, los de Sony VG-C2EM batterijgrip, een etui met extra accu’s voor mijn camera en een handig mapje met wat geheugenkaarten. Er is nog genoeg ruimte voor de Profoto Bounce Card en twee extra accu’s voor de A1X. De Profoto A1X draag ik los mee in de bijbehorende tas en het flitsvoetje en de Dome Diffuser zitten daar bij in.

De A1X op locatie

Het licht van de Profoto A1X is heel natuurlijk en dat zou het ook in de TTL-stand zijn. Eenmaal op locatie heb ik daarom eerst de flitser op mijn camera gezet om dat te testen. De foto links is gemaakt zonder flits, de foto rechts heb ik gemaakt met de A1X en de Dome Diffusor ter invulling. Ik heb express géén flitscompensatie gebruikt. Het verschil tussen de foto's is goed te zien en ik vind dat het licht behoorlijk zacht is. Er is geen 'harde pit' in het gezicht te zien, ondanks dat ik behoorlijk dichtbij stond.

Hierna heb ik de A1X met de Dome diffuser op een lampstatief achter het model gezet. Ik houd van accentlichten en ik had licht van achteren nodig om de nevel goed zichtbaar te krijgen in het beeld. De nevel komt uit een spuitbus: de Atmosphere Aerosol Haze Spray. Omdat er geen assistent mee was, moest het model zelf de nevel 'sprayen' tijdens het fotograferen en daarom heb ik close-ups gemaakt.

Het instellen ging snel en makkelijk. Het vermogen van de A1X is instelbaar van 2 tot 10, waarbij stand 10 het volle vermogen is. Op stand 9 staat de Profoto A1X op half vermogen, want je werkt met stops. De flitser stond op iets meer dan twee meter afstand van het model op stand 5 en ik heb, na het maken van een testfoto, de flitsbelichtingscompensatie in mijn camera op -1 stop gezet. Het vermogen van de A1X is dus echt toereikend genoeg voor fotoshoots op locatie!

Lightshapers voor de A1X

De A1X heeft een magnetische aansluiting voor lightshaper accessoires die je snel kunt bevestigen of afnemen. Niet alleen de snelheid van deze methode is een pluspunt. Wanneer je tijdens de kerkdienst van een bruiloft iets anders op de flitser wilt zetten, dan zal niemand het horen of merken.

De Bounce Card en Dome Diffuser worden standaard meegeleverd. Andere lightshapers zoals de Wide Lens, Soft Bounce, Grid Kit en de Gel Kit zijn apart te koop. De Gel Kit heeft vier corrigerende filters voor de kleurtemperatuur. Er zijn dus nog niet veel accessoires voor deze flitser te koop. Wanneer komt er bijvoorbeeld een kit met gekleurde gels uit, Profoto?

Conclusie?

De Profoto A1X voldoet aan mijn verwachtingen en het is een goede aanvulling op de bestaande producten van de Profoto ‘familie’. Het is een fijne en betrouwbare flitser die functioneel alles in huis heeft wat je als fotograaf nodig hebt. Je neemt ‘m zo mee en de accessoires zijn compact. Het menu is fijn en de bediening, zowel handmatig via het menu als met een trigger, is probleemloos.

Het gewicht blijft een dingetje. Ik kan me niet voorstellen dat ik met een reportage de hele dag de A1X op mijn camera heb, al wen je daar waarschijnlijk wel aan. Maar er is iets dat ik mis. Wil je de Profoto A1X gebruiken met een flitsparaplu, dan heb je daar een swivel voor nodig. De hotshoe-aansluiting van de flitser zet je vast in de swivel en ik hou daar persoonlijk niet zo van. De rand van de gemiddelde coldshoe adapter is best dik, dikker dan de hotshoe aansluiting van je camera.

Ik zou het tof vinden als Profoto een speciale klem op maat ontwerpt waar je de kop in kan zetten, een beetje vergelijkbaar met hoe je de speedring op een studioflitser klemt. Of dat de mogelijke opvolger van één of misschien zelfs meerdere schroefdraad-aansluitingen wordt voorzien zodat de hotshoe van de flitser ontlast wordt.

Pluspunten

  • Heeft AirTTL, TTL én HSS
  • Consistente kleurtemperatuur
  • Snelle oplaadtijd van een seconde
  • Sluit naadloos aan bij andere Profoto flitsers
  • Magnetische bevestiging voor accessoires
  • Makkelijke en betrouwbare werking
  • 450 keer flitsen op één accu
  • Firmware updates via USB

Minpunten

  • Beperkte accessoires beschikbaar
  • Geen schroefdraad aansluitingen
  • Relatief groot formaat en zwaar

Bekijk de Profoto A1X

Auteur

Arlene Londema

Fotograaf Arlene Londema richt zich op het maken van conceptueel werk, portretten en reportages. Ze heeft een voorliefde voor beelden met natuurlijk licht, maar voelt zich ook thuis in een fotostudio. De sfeer en puurheid van een beeld zijn voor haar heel belangrijk.

Bekijk alle berichten

Blijf op de hoogte

Houd mij op de hoogte van laatste nieuwtjes, interessante blogs en aanbiedingen.