CameraNU.nl
Vandaag is onze klantenservice niet bereikbaar
Orders van vandaag worden morgen verwerkt
×

Vrijdag 9 december zijn wij gesloten in verband met het inventariseren van onze voorraad. Bestellingen worden zaterdag 10 december in behandeling genomen.

Je fotografie uitrusting uitbreiden

Geschreven door Arlene Londema op woensdag 16 september 2015

Je fotografie uitrusting uitbreiden

Je koopt een camera met een kitlens..., en na een tijdje wil je meer. Meer zoom omdat je met een 18-55mm geen wilde dieren kunt vastleggen zonder dat ze je door hebben en zich omdraaien. Meer groothoek omdat er te veel moois is dat niet meer in je beeld past en je op een plek bent waar je niet verder naar achteren kunt. Meer lichtsterkte omdat je in een omgeving met weinig licht opnames wilt maken of wilt spelen met de grotere scherptediepte in een opname. Maar wat koop je erbij? En waarom?

In dit artikel laat ik een aantal complete voorbeeldsets zien van drie grote DSLR-merken, Canon, Nikon en Sony. De belangrijkste factoren zijn vanzelfsprekend: het budget dat je hebt en het soort fotografie die je beoefend. Als macro-fanaat gebruik je tenslotte hele andere objectieven dan een sportfotograaf. Ik heb gekozen voor lenzen van de grote drie zelf, maar je kunt met een gerust hart kijken naar wat Samyang, Sigma, Tamron en Tokina voor alternatieven in huis hebben. Bedenk dat je niet alles meteen hoeft te kopen en dat deze sets zijn bedoeld als een handige leidraad. Maak ook de overweging of je écht gebruik gaat maken van de beeldstabilisatie of de lichtsterkte die een objectief biedt. Een zelfde zoomvariant zonder beeldstabilisatie of met een lichtsterkte van f/4.0 in plaats van f/2.8 maakt een flink verschil op het totaal van de aankoopbon.

Uitleg over de sets

De objectieven in de sets die ik heb samengesteld zijn voor het gemak niet gericht op een specifieke tak van fotografie, maar gericht op verschillende stadia die je als ontwikkelende fotograaf waarschijnlijk zult meemaken. Daarbij ga ik er vanuit dat je geen kitlens wilt aanschaffen, of de kitlens wilt vervangen door een ander zoomobjectief met meer mogelijkheden. Het uitgangspunt is het zoombereik en de lichtsterkte van de genoemde objectieven.

Set A - Allround lens en zoomlens

Bij set A ga ik er vanuit dat je een camera met een APS-C formaat sensor hebt. Er is gekozen voor een allround zoomlens met een groter bereik dan de lens die veelal standaard met camera's wordt meegeleverd. Deze is prima aan te vullen met een lichtsterke 50mm, dan heb je wat meer speling met je instellingen in een omgeving met weinig of slecht licht en kun je gaan ontdekken wat scherptediepte precies doet. Eventueel kun je in plaats van een 50mm ook kiezen voor een extra brede groothoeklens, dit is een uitkomst als je veel landschappen of juist veel binnen fotografeert. Ik noem even de Canon EF-S 10-18mm, de Nikon AF-S 10-24mm en de Sony 11-18mm.

Set B - Het zoombereik uitbreiden

De tweede set is gericht op het uitbreiden van het zoombereik. De set is niet geoptimaliseerd voor fullframe camera's, maar voor een optimaal gebruik is het wel aan te raden om een fullframe objectief te gebruiken op een fullframe camera. Als de 50mm je goed bevalt, zou je ervoor kunnen kiezen er eentje te kopen die nog een stukje lichtsterker is. De allround zoom heeft plaats gemaakt voor twee objectieven met meer lichtsterkte maar een iets overlappend zoombereik. Met een allround telezoom zoals een 70-300mm zul je uiteindelijk goed ontdekken wat je nu het meest gebruikt qua brandpuntsafstand. Als je tot de conclusie komt dat je eigenlijk nooit fotografeert op 300mm, dan is het bijvoorbeeld niet nodig om geld uit te geven aan een meer hoogwaardige variant van de 70-300mm of een losse 300mm.

Set C - Gevorderde fotografen

De laatste set is echt gericht op de vergevorderde gebruiker met een fullframe DSLR die niet alleen een allround zoombereik maar ook lichtsterkte nodig heeft. Deze hoogwaardige objectieven sluiten redelijk op elkaar aan qua zoombereik - wat bijvoorbeeld echt een uitkomst is als je met meerdere camera's werkt tijdens een reportage. Voor het fijnere werk zou je er als professional voor kunnen kiezen om een macro-objectief erbij aan te schaffen. Maar met één lichtsterke allrounder in je fototas vallen er sowieso maar weinig onderwerpen buiten je mogelijkheden!

Het aantal objectieven in je uitrusting is overigens absoluut niet van invloed op de kwaliteit van je portfolio. Je hoeft ook niet het duurste van het duurste qua apparatuur te hebben om mooie opnames te maken. Maar de kwaliteit van het glaswerk is echter wél beduidend merkbaar qua scherpte en mogelijke lensafwijkingen. Als jij genoeg hebt aan een supergoede 70-200mm f/4.0 en een 50mm f/1.8, dan ben je absoluut niet verplicht om er nog wat bij te kopen.

De Canon objectieven met een EF-lensmount zijn op camera's met een EF en een EF-S vatting te gebruiken. Ik heb bewust geen objectieven met een EF-S lensmount in de lijst gezet, ten eerste omdat ze niet op een camera met EF-mount kunnen en ten tweede zodat de sets wat universeler zijn. De objectieven van Nikon en Sony zijn te gebruiken op DSLR's met een fullframe én een crop-formaat sensor.

Wel of geen kitlens?

De kitlens bij een spiegelreflexcamera is meestal een 18-55mm objectief. Persoonlijk zou ik bij aanschaf van een allereerste DSLR geen kitlens erbij kopen maar kiezen voor een objectief met een iets groter zoombereik, zodat je minder snel wat 'te kort' komt. Dan ben je iets duurder uit, maar je kunt veel meer experimenteren zonder van lens te hoeven wisselen én je hoeft minder snel een andere lens erbij te kopen. Er zijn natuurlijk scherp geprijsde starterskits met twee objectieven verkrijgbaar, bijvoorbeeld een body met een 18-55mm en een 55-200mm. Je hebt dan een flink zoombereik in je bezit, maar je moet dan wel altijd twee objectieven meenemen en vaker van lens wisselen. Het is maar net waar je eigen voorkeur naar uit gaat.

Body of objectieven upgraden?

Velen zullen bij het aanschaffen van nieuwe apparatuur te maken krijgen met het “Upgrade ik mijn camera, of upgrade ik het glaswerk?”-dilemma. Het geld dat je hebt gespaard kun je tenslotte maar één keer uitgeven. Mijn tip is om eerst te kiezen voor het glaswerk, want hoeveel beter de camera ook is die je op het oog hebt..., van een goed objectief heb je nog steeds plezier na het upgraden van je body. Pas als je tegen de grenzen van de mogelijkheden van je camera loopt, zou ik kiezen voor een nieuwe body. Zelf heb ik bijna zes jaar met mijn eerste fullframe DSLR kunnen werken voordat ik het echt tijd vond om een betere body te kopen. Een body koop ik zelf het liefst nieuw, maar als je interesse hebt in een camera of een lens dan zou ik zeker de occasions en demo's in de gaten houden.

Je oude camera

Mocht je er voor kiezen om je body te upgraden, bewaar dan je oude camera nog een jaartje alvorens je deze weg doet. Zo heb je iets om op terug te vallen als er wat met je nieuwe camera is. Ik kan me daarnaast best voorstellen dat je je oude camera achter de hand houdt voor situaties met een hoge water- of modder-factor en als je verwacht een reportage te gaan fotograferen. Zo heb je een back-up of kun je ervan profiteren om snel te kunnen wisselen tussen twee camera's met twee totaal verschillende objectieven. Tenslotte pak je sneller de andere camera die om je schouder hangt, dan dat je een objectief verwisselt. Als je oude camera na een jaar nog steeds niet gebruikt hebt, dan is het waarschijnlijk wel echt tijd om 'm weg te doen. Wist je dat je bij CameraNU.nl ook je oude apparatuur kunt inruilen?

Zoomen met je voeten

Niet iedereen weet goed wat een vast brandpunt objectief is en daarom wil ik nog een kleine uitleg geven over dit soort lenzen. Bij een objectief met een vaste brandpuntsafstand, ook wel een 'prime' genoemd, is het niet mogelijk om in- of uit te zoomen zonder dat je hier zelf voor in beweging komt. Persoonlijk vind ik dit geen nadeel omdat een prime is geoptimaliseerd voor het desbetreffende brandpunt – wat de scherpte ten goede komt – en meestal zeer lichtsterk is. Waarom zou je wél kiezen voor een objectief waarmee je niet kunt zoomen?

Ik merk dat ik veel rustiger fotografeer met een dergelijke lens dan met een zoomobjectief. Dat is geen kwestie van lui zijn, maar ik ga veel bewuster kijken naar het kader en spelen met de scherpte voordat ik een stap naar voren of naar achteren doe. Zeker de 35mm en de 50mm zijn behoorlijk allround inzetbaar, tenzij je van plan bent om details te fotograferen die je met het blote oog niet kunt waarnemen of je naast een racebaan wilt gaan staan. Een gemiddelde prime is bovendien redelijk compact en licht. Als je op pad gaat is er vast wel een plekje voor in je tas. De primes uit een wat hogere prijsklasse zijn letterlijk een iets meer uit te kluiten gewassen bak glas. Die stop je wat minder snel ´even erbij´, maar een vaste brandpunt lens is altijd een prachtige toevoeging aan je uitrusting.

Iedereen wil wat anders

De opzet van de allround voorbeeld-sets in dit artikel is bedoeld als leidraad, maar iedereen heeft een eigen manier van werken - en daardoor andere wensen. Wat is voor jou een perfecte set voor de tak van fotografie waar je mee bezig bent? En waarom? En kies je dan bewust voor een objectief van dezelfde fabrikant als je camera of juist niet? Laat hieronder gerust een reactie achter!

Arlene Londema

Arlene Londema

Fotograaf Arlene Londema is contentspecialist bij CameraNU.nl en geeft er ook regelmatig lezingen. Deze strobistende gearfreak richt zich vooral op het maken van conceptueel werk, portretten en reportages, maar heeft zeer uiteenlopende interesses als het op fotografie aankomt. Ze werkt het liefst op locatie, maar voelt zich ondanks dat ook helemaal thuis in een fotostudio.

Zopim
Heeft u een vraag?