Hoe bepaal je de prijs voor je diensten als fotograaf? In dit blog lees je de 6 belangrijkste tips voor het bepalen van je prijs. Één ding is zeker, als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg. Laat ik beginnen met de moeilijkste overweging, voor mij persoonlijk in ieder geval. Maar wel een belangrijke basis om mee te beginnen.
Dit klinkt misschien in eerste instantie wat cryptisch, maar wat ik hiermee bedoel is welke logica je op je prijsmodel loslaat. Mijns inziens zijn er twee varianten: op basis van tijd of op basis van waarde.
Voor zover ik weet hanteren de meeste fotografen een prijs gebaseerd op tijd. Daarmee is de basis van je prijsmodel de kosten die je maakt. Eenvoudig, duidelijk voor iedereen. Dus een mooi model om mee te werken. Daar ben ik het zelf volledig mee eens en ik hanteer dit model dan ook regelmatig.
Dit in tegenstelling tot het model op basis van waarde, waarmee je uitgaat van de waarde die de door jouw gemaakte foto heeft voor je opdrachtgever. Wat is die waarde dan precies, hoor ik jullie denken? Dit kan ik het beste illustreren met een aantal voorbeelden. Stel je voor, je bent een fashion fotograaf, en een magazine vraagt je om een coverfoto te schieten. Dit kan een lokale glossy zijn, maar ook een nationaal of internationaal magazine. Er zit enorm verschil in oplage, van 2000 tot 20.000 of misschien wel 200.000 stuks. De waarde van dezelfde foto in een grotere oplage is natuurlijk veel groter.
De foto’s hierboven heb ik gemaakt voor een regionaal magazine met een een oplage van 2000 stuks en een zakelijke magazine met een oplage van 500 stuks. Deze hebben een hele andere waarde dan bijvoorbeeld de cover van een bekend, groot tijdschrift. Terwijl de tijd die je ermee bezig bent wel eens exact hetzelfde zou kunnen zijn.
Een ander voorbeeld is een landschapsfotograaf die voor de website van een landschapsbeheerder een herfst shoot gaat doen of de fotograaf die het iconische Microsoft Windows bureaublad heeft geschoten. Ook hier geldt dat die laatste, met bekendheid bij miljoenen mensen, een hogere waarde kent.
Belangrijk bij deze keuze is dus de vraag welk prijsmodel het beste bij jouw specialisme past. Ik denk zelf dat elk type fotografie zich leent voor een prijs op basis van waarde, maar bepaalde specialismen lenen zich er uiteraard zeer goed voor, zoals fashion-, stock- of reclamefotografie.
Uiteindelijk heb je een keuze gemaakt om één of meerdere prijsmodellen te hanteren, maar hoe bepaal je dan je uiteindelijke prijs? Hoe dan ook, het is altijd belangrijk je kosten helder te hebben. Kosten is een breed begrip, maar er wordt vaak een hoop vergeten. Als je je kosten helder hebt, kun je bepalen hoe je je prijs opbouwt. Denk vooral aan:
Een aantal prijsmodellen die je kunt hanteren zijn de volgende:
Naast de tijd die je besteedt aan het creëren van de uiteindelijke opgeleverde reportage bestaat er ook nog het auteursrecht. Jij als fotograaf hebt in de basis het auteursrecht op het door jou gemaakte werk. Daarnaast bestaat er nog portretrecht, waar je altijd rekening mee moet houden, maar daar ga ik in deze blog niet op in, evenals het fotograferen van zaken (kunstwerken, architectuur, schilderijen etc.) die op hun beurt ook auteursrecht hebben. Er zijn een aantal mogelijkheden op dit vlak die van invloed kunnen zijn op je prijs:
Afhankelijk van jouw werk als fotograaf is natuurlijk de vraag welk model het beste bij jou en je opdrachtgever past. Als ik eerlijk ben, heb ik hier in het verleden vaak nooit bij stilgestaan, maar naarmate ik langer met mijn vak als fotograaf bezig ben, heeft een licentie-overeenkomst altijd de voorkeur. Je geeft je rechten niet af, maar je kunt wel goede afspraken met de opdrachtgever maken. Voor alle vormen geldt natuurlijk weer een ander prijsniveau. Ik heb hier eerlijk gezegd zelf nog weinig ervaring mee en ben erg nieuwsgierig hoe anderen hier mee omgaan?
Hoe lang je ook nadenkt over de opbouw van je prijsmodel en hoe logisch het allemaal klinkt, je wilt uiteindelijk dat de opdrachtgever voor jou kiest. Je gaat nadenken over hoe jouw model en ook de hoogte van je prijs zich verhouden tot de markt. Je wilt jezelf niet uit de markt prijzen, maar ook niet de goedkoopste zijn. Hoe je het ook wendt of keert, als je de goedkoopste bent draait ook voor je opdrachtgevers alles om geld. Dat kan een keuze zijn, maar persoonlijk leg ik mijn focus op kwaliteit en flexibiliteit.
Wil je dus anders zijn, of wil je herkenbaar blijven voor je opdrachtgever tussen alle offertes? Zelf kies ik ervoor om niet volledig 180 graden anders te zijn, waarbij ik wel moet opmerken dat ik bepaalde foto’s, zoals 360-graden foto’s, al direct op basis van waarde een prijs geef.
En, niet te vergeten, welk prijsniveau kun je vragen? Dit is natuurlijk wezenlijk anders voor een fulltime fotograaf ten opzichte van een parttime fotograaf, die er niet van afhankelijk is voor levensonderhoud. Voor mij geldt dat het prijsniveau in lijn moet liggen met de kwaliteit van je foto’s. Kortom, ga uit van je eigen kwaliteit en bepaal je prijs op basis van de markt.
Zelf heb ik mijn prijs altijd op een niveau gesteld die je als fulltime fotograaf zou willen vragen. Ook toen het voor mij nog maar een klein deel van mijn inkomsten was. Nu ik de stap naar fulltime aan het maken ben, blijkt dat de juiste te zijn geweest. In de markt kom je natuurlijk allerlei prijsniveaus tegen. Zo lang je het verschil kunt verklaren aan je (potentiële) opdrachtgever en je je persoonlijke meerwaarde kunt verkopen, dan heb je het juiste model en niveau te pakken.
Met bovenstaande zes punten heb ik je mee willen nemen in het proces om een prijs te bepalen voor je werk als fotograaf. Hopelijk heb ik je aan het denken gezet en misschien ook wel op weg geholpen. Natuurlijk is het in de praktijk allemaal niet zo zwart-wit. Klantwensen kunnen grillig zijn en ook je eigen situatie speelt mee in het bepalen van je prijs. Ik ben in ieder geval nieuwsgierig hoe je naar dit onderwerp kijkt. En als er vragen zijn, dan lees ik ze graag!