Pie Aerts over een nieuw begin

Cameranu
4 jaar geleden

'Knowing yourself is the beginning of all wisdom’ - Aristotle

Leven is leren en leren is ontdekken. Tot het besef komen wat een mens gelukkig maakt en waar hij voor staat is wellicht de grootste ontdekking die een ieder van ons kan doen. Velen onder ons leven een leven dat wordt gedirigeerd door de stem van de maatschappij. Iedere dag zijn er zovelen die wakker worden om slechts deel te nemen aan een ratrace – eentje naar de top, eentje naar meer, bovenal eentje die consumeert. Maar is meer daadwerkelijk meer en is die zogenoemde top ook écht het hoogst haalbare of is het allemaal een farce? Gaandeweg een leven voortduurt, wordt het steeds makkelijker om afstand te nemen van de dromen die de mens ooit had. Alleen is het niet enkel de droom die verloren gaat, nee men verliest zoveel meer. Pie Aerts was een van die mensen die zich liet verleiden door de woorden die onze samenleving hem influisterde.

Lange tijd was hij werkzaam bij een corporate bedrijf en betrad hij iedere dag dat tumultueuze rad van consumptie. Totdat er een moment van genoeg is genoeg kwam, een confronterend moment waarop zijn lichaam en geest protesteerden. Ironisch als het leven kan zijn, was dit de ervaring die ervoor zorgde dat hij dichter tot zichzelf kwam. Wat volgde was een periode waarin Pie opnieuw de wereld om hem heen ontdekte, voor het eerst in lange tijd zag hij schoonheid en vreugde. Gedurende die periode kwam Pie tot de conclusie dat hij een keuze moest maken, terugkeren naar zijn oude leven of kiezen voor wat zijn hart begeerde.

In iedereen zit een verhalenverteller, storytelling is een intrinsieke behoefte die inherent is aan het menselijk bestaan. Pie is een driftige verhalenverteller die altijd fascinatie heeft gehad voor licht, compositie en emotie. Als kind wist Pie zijn fantasieën te vertalen naar tekeningen, waarin hij verhalende wijs zijn perspectief met de wereld kon delen. Vandaag de dag vertelt Pie de verhalen van anderen, met behulp van zijn fotocamera. Al spelend met licht portretteert hij verhalen die gaan over de mens, de wereld en het verleden.

Law of attraction

Mensen zijn emotionele wezens die belang hechten aan het kernprincipe reciprociteit: ieder mens verwacht hetgeen zij geven terug te krijgen. Pie is ervan overtuigd dat deze vorm wederkerigheid ook een fundamentele rol speelt in de totstandkoming van zijn beelden. Door de jaren heen is Pie het belang van teruggeven steeds meer in gaan zien. Als verhalenverteller met een podium voelt Pie zich verantwoordelijk om de verhalen te vertellen van hen die dat niet zelf kunnen. Voor hem is het een manier van geven. Pie krijgt op zijn beurt hier de meest intieme verhalen voor terug. Volgens Pie zijn dit de verhalen die er echt toe doen, verhalen die gaan over: verbintenis, het leven en de vergankelijkheid van het allemaal. Op zijn manier probeert Pie iets te doen wat van belang is voor de medemens – iets wat er echt toedoet.

Tales from the Roads Less Traveled

Recentelijk hebben Pie en Jessica, zijn vriendin, in samenwerking met Mendo een boek uitgebracht. Niet voor niets heet het boek Tales from the Roads Less Traveled. In dit boek delen zij een alternatief perspectief waarin de mens en de complexiteit van het leven centraal staan. Zelf hebben zij een reisjournaal aan dit boek overgehouden, waarop zij regelmatig terugblikken. Voor hen is het een reminder aan alles dat ze hebben geleerd gedurende hun reizen. Bijzonder genoeg zagen Pie en Jessica ontzettend veel raakvlakken tussen de culturen die nieuw voor hen waren en wat zij zelf gewend waren. Herkenbaarheid schuilt in het onbekende, zo waren er verhalen die sterk resoneerden bij Pie. Vooral in het verhaal van Sonam herkende Pie zichzelf.

The Red–Robed Ninja

Waarom was het juist dit beeld dat een sterke indruk achter wist te laten bij Pie? Misschien kwam het doordat die jongens daar door hun eigen ouders zijn afgestaan. Of was het de onderlinge broederschap die zij hadden opgebouwd? Er is geen eenduidig antwoord op de vraag waarom juist dit beeld zo bijzonder is voor Pie, maar dat maakt het beeld zo sterk. Wel zal de totstandkoming van dit beeld Pie altijd bijblijven, want het was een magisch moment waarop alles samenkwam. Pie liep over het dak en was in gesprek met een monnik van het klooster, toen zag hij die jongens daar staan – allemaal met de rug naar hem gedraaid.

Net toen hij de foto wilde nemen draaide Sonam zich om. Voor Pie was het een van die momenten die zo moest zijn, Pie herkende de blik van Sonam. Want net als hij heeft ook Pie een tijd van onzekerheid gekend, een sprong in het diepe waarbij vooraf niet duidelijk was wat er hem te wachten stond. In de ogen van Sonam ziet Pie voornamelijk verwarring. Want net als Sonam draaide Pie zich de andere kant op, toen hij ervoor koos om af te stappen van de gebruikelijke koers die de samenleving had bepaald. Daar waar iedereen de andere kant op kijkt, is Sonam een anomalie binnen de compositie. Ondanks de grote verschillen tussen Sonam en Pie, ziet Pie in dit beeld raakvlakken met zijn eigen leven. Sterker nog, dit beeld is een analogie die precies laat zien wat Pie een aantal jaar geleden heeft besloten, hij koos ervoor om zijn eigen pad te bewandelen. Als mens zette Pie hiermee een stap naar vrijheid, waarbij hij zelf de regie in handen kreeg.

Nostalgie

In zijn werk vindt Pie het belangrijk om datgeen vast te leggen wat dreigt te verdwijnen. Culturen van onbekende stammen en de verhalen van ambachtslieden. Waarom hij zoveel waarde hecht aan dat wat verdwijnt en dus ook het verleden, heeft alles te maken met een gevoel van zekerheid dat het verleden met zich meebrengt. En juist de zekerheid die de dag van gisteren biedt, compenseert de onzekerheid die de dag van morgen brengt. Ieder mens heeft op zijn of haar manier een eigen perspectief met betrekking tot het leven. Voor Pie is nostalgie een gevoel van rust en iets waar men op terug kan vallen. Persoonlijk is Pie van mening dat het van belang is dat mensen weten wat er vroeger gebeurde en hoe de wereld er voorheen heeft uitgezien. Anno 2019 speelt fotografie een rol in de bewustwording van wat er om ons heen gebeurt en meer dan dat, want in potentie kan het bijdragen aan verandering.

What's in The Bag?

Iedere Storyteller heeft middelen nodig om verhalen te creëren. Pie zoekt verhalen in alle uithoeken van de wereld, verhalen over: mythische stammen in het midden gelegen van de woestijn en kloosters in het Himalaya gebergte. Ofwel Pie creëert verhalen ver van huis en daarom is het van groot belang dat Pie zich goed voorbereidt. Preperation is the key to succes, ondanks het feit dat de mooiste beelden vaak spontaan ontstaan zijn er een aantal essentiële tools – want zonder tools, geen verhaal. In de tas van Pie zit altijd de Canon EOS 5D Mark IV, verrijkt met een drietal objectieven: een 35mm, 50mm prime en een 24-70mm zoomlens. Dit zijn de tools waarmee hij zijn werk vastlegt, maar minstens net zo belangrijk is de opslag van zijn werk. Omdat Pie lang van huis is heeft hij altijd twee harde schijven die hij meebrengt op reis. Als Pie anderen een tip mag geven, stelt hij dat men meer zou moeten luisteren naar de eigen intuïtie. Want Pie zijn mooiste verhalen ontstaan op de momenten dat hij zich volledig overgeeft aan het moment.

Auteur

Cameranu

Als dé community voor beeldmakers van de Benelux maken wij het creëren van mooie beelden voor iedereen toegankelijk!

Bekijk alle berichten

Blijf op de hoogte

Houd mij op de hoogte van laatste nieuwtjes, interessante blogs en aanbiedingen.