Review: Sony ZV-1 vlogcamera

Roy Poots
3 jaar geleden

Tot voor kort waren er camera’s die je kon gebruiken om mee te vloggen, maar nu is er een camera die speciaal gemaakt is om te vloggen. En dat is een essentieel verschil! Sony heeft een compleet nieuwe cameralijn op de markt gezet door de ZV-1 vlogcamera te introduceren. De ZV-lijn concentreert zich op vloggers, YouTubers en content makers. Een camera met een 24-70mm f/1.8-2.8-lens, Sony’s realtime tracking, realtime Eye AF-focus en een 1-inch sensor. Maar is dit de perfecte vlogcamera?

Bekijk de Sony ZV-1 vlogcamera

De eerste indruk

Vanaf dat je de doos in handen krijgt is het duidelijk waar deze camera om draait, “Made for vlogging” staat er op de verpakking. Het eerste dat opvalt aan de camera, is zonder twijfel het kantelscherm. De ZV-1 is het allereerste model waarbij Sony een kantelscherm heeft gebruikt dat naar de zijkant opengaat. De volledige RX100-lijn heeft een scherm dat 180 graden naar boven klapt. Een accessoire die op de bovenkant van de camera zit, zoals een windscherm, kan het zicht op het scherm blokkeren. Daarmee vervult Sony een grote wens.

De camera is op het eerste oog net zo groot als Sony’s RX100-serie. Dat is ook niet zo gek, want de ZV-1 is grotendeels gebaseerd op de RX100 mark VII compact camera. Ook qua gewicht voelen ze precies hetzelfde aan en zelfs de batterij die erbij zit is hetzelfde. Ook de ZV-1 past dus in je broekzak!

Als je kijkt naar de prijs van de RX100 VII en deze ZV-1, dan kun je je bedenken dat Sony deze camera zeer scherp geprijsd op de markt heeft gebracht. Dit komt puur door de filosofie van Sony. Wat heb je werkelijk nodig om content te maken? Zo heeft de ZV-1 geen elektronische zoeker ten opzichte van de RX100 en een lichtsterke 24-70mm lens in plaats van een 24-200mm.

Review Sony ZV-1 vlogcamera - 1

Een RX-100 met een vlog-sausje?

Kunnen we de Sony ZV-1 dan zien als een compact camera met een vlog-sausje? Niet helemaal, want de ZV-1 biedt meer dan dat. Er zijn verschillende toevoegingen gedaan die het gebruik van deze camera erg prettig maken. Als content maker sta je vaker voor de camera dan erachter en bij Sony hebben ze geprobeerd dit zo handig mogelijk in te richten:

De laatste RX-100 had een f/2.8 lens, maar als vlogger wil je separatie tussen de achtergrond en jou als onderwerp. Door de lens een diafragma van f/1.8 mee te geven is er dus nog meer bokeh (achtergrond onscherpte) aanwezig.

De handgrip aan de voorkant van de camera lijkt een kleine toevoeging, maar het zorgt er wel voor dat hij niet zo makkelijk uit je hand glijdt.

Daarnaast heb je nu aan de voorkant een opneem lampje. Deze gaat branden zodra je aan het opnemen bent. Zo voorkom je teleurstelling als achteraf blijkt dat er helemaal niet werd opgenomen.

Vlogcamera’s worden vrij intensief gebruikt, dus bescherming van de meest kwetsbare onderdelen is een must. Doordat het scherm kantelbaar is, kun je hem ook dichtdoen met het scherm aan de binnenzijde. Zo kunnen er geen krassen ontstaan tijdens het vervoeren.

Review Sony ZV-1 vlogcamera - 2

De focus en beeldstabilisatie

De Sony ZV-1 heeft de supersnelle autofocus geleend van de Sony RX100 VII, een zoomlens met een bereik van 24-70mm en daarbij een diafragma van f/1.8 tot f/2.8. Dit zorgt ervoor dat je mooi loskomt van de achtergrond, zodat de aandacht ligt op het onderwerp.

Beeldstabilisatie is voor (buiten) video’s erg belangrijk. Niemand zit te wachten op schuddende beelden terwijl je aan het lopen bent. Een compact camera loopt naar mijn idee met de stabilisatie nog altijd achter op een action camera, maar ik ben niet ontevreden over de stabilisatie van de ZV-1. De ZV-1 biedt twee mogelijkheden om stabilisatie te gebruiken, namelijk de “Standard” modus en de “Active” modus. Deze “Active modus” werkt beduidend beter dan de “Standard”, maar de keerzijde is wel dat er een stukje van het beeld wordt uitgesneden.

Waar je hart echt sneller van gaat kloppen als content maker zijn de bizarre realtime tracking en de realtime Eye-AF focus. Door op het scherm op een onderwerp te drukken, zal de focus dit onderwerp in-focus houden. Op welk moment van de dag ik testte, hoe donker het ook was, de focus werkt als een speer. Ik heb het werkelijk nog nooit zo goed zien werken bij een camera.

Review Sony ZV-1 vlogcamera - 3

De Face Priority AE-functie zorgt ervoor dat je gezicht altijd goed is belicht. Dat kan betekenen dat de achtergrond heel donker of juist overbelicht op de video komt, maar het onderwerp is dan in ieder geval goed belicht.

Er is weleens kritiek op de kleuren van Sony en daar is Sony mee aan de slag gegaan bij de ZV-1. De camera is namelijk op de markt gebracht met het idee om alle huidskleuren er levendig uit te laten zien. Er bestaat zelfs een Soft Skin Effect-modus, die zorgt voor zachte huidtinten. In de praktijk komt het erop neer dat het lijkt op een SnapChat of Instagram filter. Het vreemde is wel dat dit standaard aan staat, maar persoonlijk had ik er geen behoefte aan en ik heb het uitgezet.

Slimme focusmogelijkheden

Op de camera zitten diverse slimme focusmogelijkheden om het jou, als contentmaker zo makkelijk mogelijk te maken. In eerste instantie is het misschien mooi om altijd de grootste achtergrondonscherpte te hebben, maar door het drukken op de “Defocus” knop wordt de achtergrond direct weer scherp zichtbaar. In de praktijk kun je dit vergelijken met een lens die met één druk op de knop van f/1.8 naar f/8 (en omgekeerd) gaat.

Camera’s zijn erop gericht om altijd het oog scherp te hebben, maar soms wil je dat helemaal niet. Mensen die weleens unboxing content maken of producten testen in een studio, zullen dit herkennen. Sony heeft een knop op de camera gezet die de focus-modus veranderd, de zogenoemde “Productshot” knop. Op het moment dat deze focus-modus actief is, dan zal de camera het onderwerp in focus pakken dat het meest dichtt bij de camera is.

Review Sony ZV-1 vlogcamera - 4

Het ND-filter is een tijd weggeweest op de RX100-serie, maar het zit gelukkig wel op de Sony ZV-1. Achtergrondonscherpte is vaak de mooiste optie en dat betekent dat je wilt filmen op een diafragma van f/1.8. Door een lens zo wijd open te zetten, komt er ook veel licht in de camera terecht. Als je dan filmt op een zonovergoten dag, wil je een ND-filter kunnen gebruiken zodat de sluitertijd naar beneden kan.

Een bijzondere toevoeging vind ik de mogelijkheid tot “Super high frame rate”. Je kunt tot maar liefst 1000fps filmen, wat in de praktijk betekent dat je filmpjes kunt maken die je enorm kunt vertragen voor een mooie filmachtige uitstraling. Het nadeel is wel dat het filmen in 1000fps maar drie seconden kan en de beeldkwaliteit op 720p ligt.

Verbeterde audio en eigen apparatuur

Wie gebruikmaakt van de interne audio is goed af. Er zit een verbeterde directionele microfoon in de camera die ontworpen is om audio aan de voorzijde op te nemen. Daardoor ben je goed verstaanbaar en wordt omgevingsgeluid niet opgenomen. Bij elke ZV-1 zit een royaal windscherm in het pakket. Aan dit windscherm zit een voetje dat bovenop in de hotshoe past. Hierdoor zit het windscherm stevig vast aan de camera.

Review Sony ZV-1 vlogcamera - 5

Ondanks dat Sony er alles aan heeft gedaan om de interne microfoon te verbeteren, is de aanwezigheid van de 3.5mm microfoon input een verademing. Zo ben je niet gebonden aan de audio van de camera, maar kun je een externe microfoon aansluiten. Zelf heb ik de camera gebruikt in combinatie met de Rode Wireless Go en Rode Lavalier Go, maar je kunt uiteraard ook een shotgun-microfoon in de hotshoe plaatsen. Overigens is de hotshoe een Multi Interface Shoe, waardoor je ook andere accessoire kunt plaatsen zoals een LED-lamp.

Herkenbaar Sony menu

De Sony ZV-1 gebruikt exact hetzelfde menu als andere moderne Sony camera’s. Aangezien ik fotografeer met een Sony A7III kan ik blindelings mijn weg vinden in het menu. Toch heeft Sony er een handje van om het menu af en toe lastig in te richten of afkortingen onnodig lastig te maken. Het menu zit vol met functies om het in te richten naar eigen inzicht, knoppen her in te delen en functies toe te wijzen aan custom buttons. De keerzijde is dat als je onbekend bent met het menu, dan het verstandig is dat je rekening houdt met wat frustraties en een kleine leercurve. Als je daar doorheen bent, ben je blij dat je alles naar eigen wens in kunt richten.

Review Sony ZV-1 vlogcamera - 6

Aandachtspunten

Zijn er dan ook punten van aandacht? Er zijn zeker punten waar je rekening mee moet houden voordat je de camera aanschaft. De lens heeft een minimale wijdte van 24mm, je kunt je afvragen of dat wijd genoeg is.

Review Sony ZV-1 vlogcamera - 7
Review Sony ZV-1 vlogcamera - 8

De ZV-1 is niet ontworpen om te fotograferen, dus er is geen zoeker aanwezig op de camera. Ik ben daar absoluut niet rouwig om, want op die plek zit nu een hotshoe aansluiting. Het is echter wel een puntje om mee te nemen in je conclusie.

Een ander aandachtspuntje is de bediening van fysieke knoppen. Als contentmaker zal de camera vaak op jou gericht staan, dus heb je helemaal geen zicht op de achterkant. Als je dan instellingen wilt wijzigen gaat dit best moeizaam. Andere compact camera’s, zoals de Canon G7X-serie, hebben een ring aan de voorkant waar je zelf een functie aan kunt toewijzen. Eenzelfde optie zou absoluut meerwaarde hebben bij deze camera.

En het is misschien een open deur, maar de ZV-1 is een compact camera en heeft dus geen optie tot het verwisselen van lenzen.

Handige accessoires

Ondanks dat de Sony ZV-1 nog maar net op de markt is, zijn er toch al accessoires voor te verkrijgen. Sterker nog, Sony heeft zelf een ultra-scherpe deal in combinatie met de draadloze handgrip. Met deze handgrip kan je draadloos (via Bluetooth) de camera bedienen.

Mocht je dat te duur vinden, kun je uiteraard terecht bij compacte statieven zoals een GorillaPod. Zo verleng je alsnog de afstand tussen de camera en je gezicht en ziet het beeld er iets ruimer gekaderd uit.

Film je vaak in het donker, dan is het aan te raden een extra lichtje te gebruiken. Producten als de Lume Cube schijnen voldoende bij, zijn klein en nemen daardoor weinig ruimte in beslag.

De allerbeste vlogcamera?

Zonder twijfel is de Sony ZV-1 vlogcamera de allerbeste compact camera voor vloggen en content makers! Aan beeldkwaliteit, geluidskwaliteit en functies geen gebrek. Want uiteraard vinden we 4K-mogelijkheden in deze camera. Voor de mensen die meer controle willen over de beelden bij de nabewerking, is het mogelijk om te filmen in Hybride Log-Gamma (HDR), S-Gamut3.Cine / S-Log3, en S-Gamut3 / S-Log.

De prijs is wel aan de stevige kant. Wil je een compacte camera die in je broekzak past met een uitstekende autofocus? Zoek dan niet verder en kies voor de ZV-1. Wil je een wijdere blik én een uitstekende geluidskwaliteit zonder externe microfoon? Kijk dan eens naar een action cam zoals de Insta360 One R. Wil je meer flexibiliteit dat wel ten koste gaat van de vormfactor? Kijk dan naar een systeemcamera als de Canon EOS M50 of Sony A6400.

Bekijk de Sony ZV-1 vlogcamera

Roy Poots

In 2009 kocht Roy Poots zijn allereerste spiegelreflexcamera. Na een tijdje van alles gefotografeerd te hebben, zag hij in dat hij landschappen, architectuur en (nachtelijke) cityscapes veruit het leukst vond. Sindsdien heeft hij zich toegelegd op deze onderwerpen en hij maakt fotografie vlogs.