Zo maak je indrukwekkende lightpaint foto's

Mike Muizebelt
2 jaar geleden

De mooiste momenten van een natuurfotograaf vinden vaak rond zonsopgang of zonsondergang plaats. Het licht is zacht, schaduwen zijn vervaagd en soms is er sprake van mist of gekleurde wolken. Helaas is dit niet altijd het geval. Door de wind verdwijnt de mist en een dik wolkendek laat weinig kleur toe in de compositie.

Daarom ben ik vanaf 2017 begonnen met lightpainten om de teleurstelling van slechte omstandigheden te voorkomen. De avondschemering leent zich bij uitstek om, door middel van kunstlicht, bijzondere tekeningen te maken. De onderwerpen zijn dan niet meer de natuurlijke kleuren en wolken, maar je eigen "lightpaint" in combinatie met je gekozen compositie. In dit blog neem ik je graag mee in het proces van een avond lightpainten.

De uitdaging van het lightpainten

Toen ik in 2017 het lightpainten serieus oppakte bestonden mijn sessies vooral uit het oefenen met een lichtgevende buis op een verlaten strand bij Wassenaar. Hoe maak ik de juiste vormen? Welke sluitertijden kan ik gebruiken? Hoe balanceer ik de camera-instellingen met het aanwezige natuurlijke licht en het kunstlicht? Dat laatste punt is de grootste uitdaging in het type lightpainting dat ik nastreef. Als natuurfotograaf wil ik dat de omgeving een grote rol speelt in mijn beelden. Juist het vinden van deze balans biedt me de uitdaging die ik zo leuk vind aan fotografie.

Het perfecte moment

Tegenwoordig kies ik mijn avonden altijd zorgvuldig uit, het getij en de locatie moet precies goed zijn zodat ik een vergrote kans heb op een mooie gestructureerde en spiegelende voorgrond. Om het juiste gevoel voor het natuurlijke licht te krijgen ben ik altijd ruim van tevoren aanwezig op het strand en als de omstandigheden meezitten kan ik mooi nog even wat klassieke seascapes fotograferen. Ik kan dan ook gelijk even alle apparatuur testen zodat ik niet voor verrassingen kom te staan

Wat heb je nodig?

Voor de serie in dit blog heb ik gebruikgemaakt van mijn Pentax K-1 spiegelreflexcamera met een Pentax HD FA 24-70mm f/2.8 ED SDM WR objectief. Daarnaast neem ik altijd mijn Sirui W-2204 statief, Yongnuo RF-603 triggers en mijn tas met verschillende tubes mee.

Stap 1: De voorbereiding

Ik sta vaak te popelen om aan de slag te gaan, maar het juiste moment in het blauwe uurtje laat vaak wat op zich wachten. Dit is het moment dat ik mijn ISO zo laag mogelijk zet en mijn diafragma dicht zet. Ik verleng zo mijn sluitertijd en mijn meest heldere lichtbron, een Nanlite Pavotube 30C, wordt als eerste ingezet. Er zit nog veel licht en kleur in de omgeving en in de gekozen compositie van deze seascape teken ik een organische vorm.

Stap 2: Compositie testen

Na 10 minuten wordt het natuurlijke licht al minder en kies ik voor het inzetten van mijn eigen lichtbron. Ik kies voor een witte buis aangelicht door een felle zaklamp. Om een extra effect toe te voegen, bevestig ik en vuurwerkje aan de top. Ik positioneer mijn model in de compositie en pas mijn kunstmatige lichtbron aan op het natuurlijke licht van de zonsondergang. Voorgrond, lucht en tekening komen nu al beter in balans.

Zo maakt Mike Muizebelt indrukwekkende foto's met lightpainten! - 3
Zo maakt Mike Muizebelt indrukwekkende foto's met lightpainten! - 4

Stap 3: Met licht tekenen

Het omgevingslicht is inmiddels verder afgezwakt en ik krijg hierdoor de tijd om grotere tekeningen te maken. Met windkracht 5 op het strand is het een aardige uitdaging om de vorm symmetrisch te krijgen. Door mijn ervaring lukt dit uiteindelijk en ik moet bekennen dat ik wel van die harde wind houdt. Juist de harde wind zorgt er namelijk voor dat het vuurwerkje op de top van mijn buis wat beter zichtbaar wordt.

Stap 4: Het complete plaatje

Er volgt een fase waarbij ik wat varieer met andere buizen in hetzelfde lichtspectrum, maar er zit geen beeld tussen waar ik echt vrolijk van wordt. Tijd dus voor één van mijn favorieten; een oranje buis met witte accenten. De ISO moet al flink omhoog en ook het diafragma wordt steeds verder opengezet. Ik zie in de lucht zelfs al wat heldere sterren verschijnen. De sluitertijd gaat richting de 20 seconden en hierdoor ontstaat er een mooie dynamiek in de wolkenlucht. Deze 20 seconden geven mij ook de gelegenheid om te werken aan een mooie grote tekening

Zelf lightpainten? Dit heb je nodig!

Auteur

Mike Muizebelt

Mike Muizebelt is fulltime professioneel natuurfotograaf en ambassadeur voor Pentax en Sirui. Hij krijgt, zoals hij zelf zegt, een kick van creatief beeld en probeert met zijn fotografie zoveel mogelijk verwondering en verrassing bij de kijker teweeg te brengen. Zijn kracht ligt bij het maken van sterke, creatieve composities. Afgezien van workshops, organiseert hij verschillende fotoreizen naar zijn geliefde continent Afrika.

Bekijk alle berichten

Blijf op de hoogte

Houd mij op de hoogte van laatste nieuwtjes, interessante blogs en aanbiedingen.