Pentax KP spiegelreflexcamera review

Johan van der Wielen
6 jaar geleden

Laat ik beginnen te zeggen dat ik geen enkele ervaring had met Pentax als merk of camera. Ik zag dat Pentax een camera uitbracht met specificaties die zeer interessant waren voor nachtfotografie en zelfs noorderlicht-fotografie. Ik trok de stoute schoenen aan en vroeg of ik deze mocht uitproberen. Vervolgens is hij mee geweest als tweede body naast mijn eigen spullen. Ik ben er volledig open en blind ingegaan, nadat ik snel door de bediening en alle features ben geloodst die deze camera (en blijkbaar alle Pentax camera’s) heeft. Vervolgens heb ik de camera vooral ingezet als handzame extra camera naast mijn normale materiaal.

Pentax KP review - 1

ISO hoog, hoger, hoogst!

In één woord: ISO 819.200. Toen ik dat las, wilde ik deze camera mee, al was het een Camera Obscura. Bedenk wat je met zo’n ISO kunt doen in de nacht? Dat is gewoon negen stops sneller dan ISO 1600! Zou ik in de nacht 30" sluitertijd nodig hebben bij ISO 1600 en maanloze nacht... zou ik nu nog maar 1/15e van een seconde als sluitertijd nodig hebben. Sterker nog, het mooiste noorderlicht doe ik met circa vier seconden sluitertijd, dat zou dan nu nog maar 1/125e zijn! Dat zou gewoon betekenen dat ik de afzonderlijke gordijnen van het noorderlicht uit de hand kan fotograferen. Ik zal het je nóg sterker vertellen, filmen doe je altijd met 1/50e seconde. Ik zou gewoon het noorderlicht realtime kunnen filmen, zonder te moeten timelapsen. En dit allemaal in een kleine en betaalbare camera, de Pentax KP DSLR. Voor mij ging er een wereld open.

Pentax KP review - 2

Hoe ben ik te werk gegaan?

Dan krijg je een camera in je handen van een merk dat je alleen van verhalen kent. Mijn vader fotografeerde ooit met 'Asahi Pentax' en daarmee hield mijn kennis op. Ik ben er open ingestapt en de camera gebruikt zoals ik iedere camera zou gebruiken. Hem in de tas gestopt met de bijgeleverde 16-85mm standaardlens en hem gebruik naast mijn eigen camera’s en lenzen.

Pentax KP review - 3

Ik test materiaal grondig en neem het mee in mijn eigen werk. Dat betekent dat ik hem niet heb gespaard (!), maar ook niet aan onacceptabele risico’s blootstel. Toch moet ik bekennen dat ik moeite moest doen om de Pentax te pakken in plaats van mijn eigen spullen. En dat ligt niet aan de camera maar aan mij. Ik hou niet van nieuwe spullen. Dat klinkt misschien gek voor een fotograaf, maar als ik echt aan het werk ben dan heb ik materiaal nodig dat ik van haver tot gort ken en waarbij ik niet hoef na te denken. Ik moet blindelings kunnen grijpen, bedienen en zelfs zonder te kijken moeten aanvoelen hoe het resultaat is geworden.

Pentax KP review - 4

Dus op de momenten dat het er écht om ging, vertrouwde ik mijzelf alleen aan mijn eigen spullen toe. En dat was achteraf duidelijk te merken... bij de écht mooie fotomomenten vergat ik telkens de Pentax te pakken. Desondanks hebben we samen wel erg veel mooie avonturen beleefd en heb ik een goed beeld gekregen van deze nieuwe telg uit de Pentax-familie.

Verder weten mensen die mij kennen dat ik geen wetenschappelijke labtesten uitvoer, ik test materiaal in het veld op de manier zoals ik het materiaal inzet. Voor alle specificaties en grafieken verwijs ik graag naar andere websites.

Beeldkwaliteit en ISO

De Pentax KP heeft 24.3 megapixel op een APS-C sensor, een prima resolutie op dit moment en prima werkbaar voor mij. Wat beeldkwaliteit betreft, ben ik erg onder de indruk. Met zijn 24 megapixel kan hij prima meekomen met de beelden uit mijn eigen 30 megapixel-camera van 3.5x de prijs. Natuurlijk zie je wel verschillen, met name in dynamisch bereik of kleur en contrast. Maar zeker niet 3.5x zo slecht. Beelden zijn perfect bruikbaar en komen zo in mijn beeldarchief terecht.

Pentax KP review - 5
Pentax KP review - 6

Dé reden voor mij om deze camera te willen proberen was de indrukwekkend hoge ISO. Voor mij als nachtfotograaf zou die ISO betekenen dat zelfs realtime filmen van noorderlicht tot de mogelijkheden behoort. Nu weet ik dat de ISO-mogelijkheden altijd fiks hoger liggen dan de grens met het acceptabele. Mijn eigen camera’s kunnen bijvoorbeeld tot ISO 51.200, terwijl ze maar tot respectievelijk 6400 of 12.800 bruikbaar zijn. Een stop of twee à drie verder dan acceptabel, is dan ook geen verbazing. Om dit te testen heb ik de camera meegenomen naar het Lofoten Viking Museum waar je binnenin een donkere ruimte de expositie mag fotograferen.

Pentax KP review - 7

Toch denk ik dat Pentax hier een behoorlijke overschatting maakt. Terugrekenend vanaf de potentiële ISO 819.200 zou ik verwachten dat het acceptabele niveau toch wel op 102.400 of minstens 51.200 zou liggen. Dat blijkt echter niet het geval, boven de 12.800 neemt de scherpte behoorlijk af en wordt de ruis onacceptabel hoog. Sterker nog, vanaf 204.800 krijgt de foto een enorme paars zweem en op 819.200 is de foto meer paars en roze, dan dat ik nog een foto zie.

Pentax KP review - 8
Pentax KP review - 9
Pentax KP review - 10
Pentax KP review - 11
Pentax KP review - 12

Ik denk dat Pentax er goed aan gedaan had om de ISO gewoon af te ronden op 51.200. Waarbij ik nog steeds vind dat een camera in dit segment en prijsklasse die goed presteert op 6400 of zelfs 12.800 al heel knap is. Maar nu worden er verwachtingen geschapen die niet gehaald kunnen worden en dat is zonde. Dus ja, hij doet het prima op hoge ISO, alleen moet je zelf de rem op 12.800 zetten, dan is er niets aan de hand. Tenzij je die ene Yeti alleen op de foto kan zetten, dan is misschien ISO 819.200 wel nodig. Hoewel ik vermoed dat in iedere foto met ISO 819.200 met wat goede wil een Yeti in roze sneeuwstorm te zien is.

Beweegbare sensor

Ik ben erg onder de indruk van de compleetheid van de camera. Nu ben ik geen gear-freak die meteen alle features uitprobeert. Zo heb ik als nachtfotograaf de sterrenvolgfunctie nog niet kunnen testen en bleek de startrail-functie een movie op te leveren in plaats van een foto. Maar vooral de bewegingsreductie door de ingebouwde vijf-assige stabilisatie is indrukwekkend. Met name omdat de horizon automatisch rechtgezet wordt en ik de compositie nog kan veranderen van statief. Daarmee is Pentax de concurrentie echt ver vooruit! Een kort filmpje leerde mij dat uit de hand filmen bijna net zo stabiel is als met een volledige gimbal, indrukwekkend!

Pentax KP review - 13

Ook zaken als nachtverlichting van het scherm is voor mij een enorme meerwaarde in de nacht. De kleur van het scherm wordt rood waarmee mijn nachtzicht niet wordt aangetast, net als met mijn rode hoofdlampje. Perfect als je net als ik veel ’s nachts op pad bent!

Pentax KP review - 14

Al met al heeft Pentax niet alleen gedacht aan een indrukwekkende sensor, maar er zijn tevens heel veel features ingebouwd die eigenlijk in iedere camera zouden moeten zitten. Pentax loopt daarmee vooruit op de concurrentie. Ook het derde selectiewiel waar je zelf een functie aan kan toevoegen is geweldig. Ik heb er meteen de ISO aan toegekend en kon daarmee alle basis exposure-instellingen met drie afzonderlijke wieltjes bedienen. Waarom andere merken dit niet hebben, is mij een raadsel. Voor mij als fotograaf eigenlijk een musthave. Ook zaken als ingebouwde interval voor timelapse is iets wat deze camera heel compleet maakt.

Pentax KP review - 15

Ergonomie

De camera is erg hoekig en valt niet lekker in mijn hand. Natuurlijk ben ik grotere camera’s gewen. Maar zelfs mijn kleine body’s die ik gebruik voor onderwaterfotografie en groothoek-wildlife liggen ergonomisch veel fijner in de hand. Bij de KP camera zijn verschillende grips meegeleverd en ik heb de grootste gemonteerd. Desondanks voelt deze hoekig en volgt hij niet de vormen van mijn hand. Wellicht is dit een knipoog naar de klassieke camera’s, zoals ik ook bij andere merken zie die 'retro camera’s' maken. Maar in deze tijd waarin je juist allerlei ergonomische body’s hebt die heel fijn en natuurlijk in de hand liggen, kijk ik toch wat vreemd op bij deze keuze.

Pentax KP review - 16

Prachtig dat deze camera een klapscherm heeft, maar die zou nog bruikbaarder zijn als hij in alle richtingen kan worden gedraaid. Nu kan ik hem alleen klappen, maar ik zou hem graag in portretstand willen kunnen gebruiken. Of zelfs helemaal omdraaien zodat het LCD-scherm wordt beschermd. En een touchscreen zou niet gek zijn...

Bediening

Het was voor mij erg zoeken naar de knoppen. Zo zit de ontspanknop bovenop de camera zoals op de oude analoge camera’s. Ik moest er telkens bewust naar zoeken en greep vaak mis. Liever zou ik die schuin aan de voorkant hebben gezien. Ook het knopje voor belichtingscorrectie (Fx3) is erg klein en ondanks mijn niet al te grote vingers moest ik er regelmatig naar zoeken. Zeker als je in de winter met handschoenen werkt, zijn de kleine knopjes lastig te vinden. Voor minder belangrijke functies is dat niet zo erg, maar iets als belichtingscorrectie wil je snel kunnen veranderen en moet dus ook snel gevonden kunnen worden.

Pentax KP review - 17

Het extra draaiwiel (door mij ingesteld voor de ISO) is weer geweldig, maar ik had liever gehad dat de wielen voor belichting (zit nu links vlak naast het oculair) en het instelbare wiel (zit rechts) omgewisseld waren. Het linker wiel gebruik ik veel meer met belichtingscorrectie maar ik ben gewend om dat te doen terwijl ik fotografeer. Ik heb dan de camera nog steeds voor mijn gezicht en meer dan eens duwde ik met mijn duim bijna in mijn eigen oog (ik ben links-ogig, komt niet zo vaak voor) op zoek naar het wieltje voor de belichtingscorrectie. De overige bediening was ook niet altijd evident. Zo heb ik met mijn wang regelmatig de scherpstelpunten veranderd en moest ik erg wennen aan het Fx2-knopje voor de extra mogelijkheden.

Pentax KP review - 18

Wat jammer is - en dat kan volgens mij met een simpele firmware-update worden aangepast - is dat veel instellingen niet worden bewaard als je de camera uit- en weer aanzet. Zo is dan de nachtverlichting weg terwijl ik juist veel in de nacht de camera uitzet om accu te sparen. Dan wil ik dat hij bij het aanzetten ook meteen weer in nachtstand gaat en geen wit LCD-licht. Ook het feit dat het achterscherm altijd aanstaat is vervelend. Ik kan die wel uitzetten maar even later staat hij toch weer aan. Ik mis een sensor die het scherm automatisch uitzet als ik met mijn oog bij het oculair kom, nu heb ik erg veel last van het LCD. Wel gaat het scherm uit wanneer ik de ontspanknop half indruk, maar als ik die loslaat schiet het scherm weer aan.

Pentax KP review - 19

Echter, het echt uitzetten van het LCD gaat niet met één handeling, wat ik wel had gehoopt. Ik moet via het statusscherm het LCD uitzetten. Als ik hem dan alsnog wil gebruiken moet ik hem weer via een paar handelingen aanzetten.

Ik besef me terdege dat ik de KP vergelijk met mijn eigen camera van een ander merk. Daardoor is het lastig om er heel open in te gaan, toch heb ik het oprecht geprobeerd. En daardoor ook veel features gevonden die ik heel graag op mijn eigen camera’s zou willen zien. Maar de zaken die mij juist erg bevallen aan mijn eigen camera (wellicht ook door jaren van ervaring) vallen mij dus wel meteen op.

Pentax KP review - 20

Menu en informatie

De snel-menu’s waren voor mij wat zoeken waar ik wat moest zoeken en instellen. Maar dat is gewenning en komt vanzelf goed. Het menu is overzichtelijk en alles is prima te vinden. Ook in de zoeker ziet alles er goed uit, duidelijk en helder, niet te klein en goed zichtbaar. Wel vind ik het jammer dat ik niet in één oogopslag kan zien hoe de belichtingscorrectie staat. Druk ik op Fx3 dan komt ineens de schaalverdeling in beeld, maar na afloop blijft alleen het streepje zichtbaar en is het niet duidelijk of ik niet op 0 sta of op onder- of overbelichting. Ik zou graag zien dat de schaalverdeling altijd in beeld blijft, niet alleen bij indrukken van Fx3. Maar verder heb je als echte man voor de KP geen manual nodig, je kunt hem prima uitvogelen door zelf te proberen.

Pentax KP review - 21

Weer en omstandigheden

Ik heb daarbij vooral de Pentax 16-85mm lens gebruikt, omdat ik daarmee heel divers de camera kon testen onder toch wel heftige omstandigheden. Veel storm, hagel, sneeuw, ijzige wind en extreme vorst (tot -20). En daarbij heeft de KP mij geen moment laten zitten of teleurgesteld. Onder alle omstandigheden, en die waren pittig voor menig camera, heeft hij het perfect gedaan. Geen hapering, geen zichtbare afname van accucapaciteit, gewoon doorgaan. Hij heeft mijn respect op dat gebied behoorlijk verdiend! Andere camera’s van deelnemers aan mijn fotoreis hebben het onder dezelfde omstandigheden wel af laten weten. Zelfs het heftigste, natte sneeuw, heeft hem geen moment laten haperen. Chapeau!

Resumé

Mijn eerste kennismaking met Pentax heb ik meteen goed benut door hem echt onder extreme omstandigheden te testen. Dat hij daar glansrijk doorheen is gekomen is het eerste grote compliment! De body voelt stevig en kan tegen een stootje, laat zich niet kennen en gaat vrolijk door waar andere merken het hebben laten afweten. Verder bevat de KP een indrukwekkende hoeveelheid aan features met een briljante bewegende sensor waarmee veel nieuwe mogelijkheden openstaan die dan ook ten volle worden benut. De hoge ISO is een overschatting en in mijn ogen onbruikbaar, afronden op 51.200 is al indrukwekkend en tot en met 12.800 acceptabel. Dat is al goed genoeg.

Wel kunnen er naar mijn mening een paar stappen gemaakt worden in de ergonomie van de body zodat hij wat fijner in de hand ligt en de meest gebruikte knoppen makkelijk vindbaar en ook goed bereikbaar zijn. Naar de instellingen kan ook nog worden gekeken, met name snelheid van instellen van bijvoorbeeld het aan- en uitzetten van het LCD-scherm en het onthouden van deze instellingen na het aan- en uitzetten van de camera. Een touchscreen zou een mooie extra feature zijn maar niet per se noodzakelijk. Het was erg mooi geweest als het scherm nog verder kon draaien. De Pentax zou daarmee meer in de buurt komen van bijvoorbeeld de Canon 80D, die ook nog eens wat goedkoper is. De KP is niet heel goedkoop, vergelijkbare camera’s in hetzelfde segment kosten minder.

Al met al ben ik op sommige punten erg positief en verrast door de Pentax KP spiegelreflexcamera, maar wel kritisch op andere vlakken. Pentax is voor mij op dit moment nog geen vervanger voor mijn eigen materiaal maar heeft wel diverse features die ik dolgraag in mijn eigen camera’s zou zien. Ik ben dan ook erg benieuwd naar de camera’s die hierop gaan volgen!

Johan van der Wielen

Natuur- en landschapsfotograaf Johan van der Wielen wil met zijn beelden niet alleen de schoonheid maar ook het belang van de natuur laten zien. Met zijn enthousiasme, energie en passie voor de natuur wil hij anderen inspireren om naar buiten te gaan en zich te laten overweldigen door zowel de grootsheid als kleinste details van het leven om ons heen. Zijn beelden gaan vooral om de ervaring en beleving, de sfeer en emotie.