Productreview: Ricoh GR III compact camera

Niels Kemp
5 jaar geleden

De Ricoh GR II werd beschouwd als een van de beste camera's voor straatfotografie. De grote APS-C sensor en indrukwekkende beeldkwaliteit maakten al indruk op veel fotografen. De GR III is het nieuwe model in de GR-reeks. In deze korte productreview lees je mijn eerste ervaringen met de nieuwe Ricoh GR III compact camera.

Opvallende specificaties

De Ricoh GR III heeft een 24 megapixel APS-C formaat sensor, een verbeterde 28mm f/2.8 lens, een 3" touchscreen, ingebouwde 3-assige beeldstabilisatie en een snelle hybride autofocus. Ik was uitgenodigd om naar de introductie in Londen te komen en samen met veel internationale journalisten ben ik daar de straat opgegaan. Wat opvalt is het kleinere formaat ten opzichte van de GR II.

De camera voelt dankzij de magnesium body degelijk aan en daardoor is hij licht in gewicht. De snellere opstarttijd van 0.8 seconde is zeer prettig zodat je geen spontaan moment hoeft te missen. Het touchscreen laat zich makkelijk bedienen en reageert direct. Hierdoor is deze compact camera op een andere en snellere manier te bedienen dan zijn oudere broer de Ricoh GR II.

Lichtgevoeligheid

Nog belangrijker is de hoge beeldkwaliteit uit de volledig nieuwe sensor. Door de nog hogere maximale ISO-waarde (tot 102.400) is de camera ook bruikbaar in situaties met weinig licht. Om deze camera zeer klein te houden besloot Ricoh om er geen flitser in te bouwen. Voor mij is dat geen probleem omdat ik tijdens straatfotografie toch geen flits gebruik.

Wil je wel flitsen? dan kun je een flitser te plaatsen op het flitscontact. De huidige Pentax flitsers functioneren optimaal met de Ricoh GR III. De meest logische keuze is dan de kleine Pentax AF201FG flitser.

De scherpstelling

Voor straatfotografie is de snelle autofocus van de GR III erg fijn. Een nieuwe toevoeging is de 'touch' autofocus functie. Druk met je vinger op het onderwerp op het touchscreen en de camera stelt scherp én maakt direct de foto. Je hoeft dus niet perse gebruik te maken van de ontspanknop. Het werkt erg snel en accuraat! Net als bij de GR II kun je ook kiezen voor 'snap' focus. Door van tevoren de snapfocus afstand in te stellen zal bij het volledig indrukken van de ontspanknop de camera direct de vooraf ingestelde afstand gebruiken.

Accessoires voor de Ricoh GR III

De (optionele) optische zoeker is een zeer handige accessoire. Ricoh heeft voor de GR III ook een groothoek-adapter, flitsers en speciale tassen. Met de Ricoh GW-4 groothoek converter wordt de brandpuntsafstand 21mm - je hebt hier wel nog de GA-1 lens adapter voor nodig. En mocht de capaciteit van 200 foto’s niet voldoende zijn tijdens een shoot dan is het verstandig om een tweede accu bij je te hebben.

Samengevat ben ik zeer content met deze nieuwe Ricoh GR III compact camera. De camera is klein, onopvallend en snel waardoor ik hem prima in kan zetten voor straatfotografie. Hierdoor is het ook een mooie compact camera voor de hobbyfotograaf of voor op vakantie.

Bekijk de Ricoh GR III

Niels Kemp

Straatfotograaf en Ricoh GR-ambassadeur Niels Kemp kreeg fotografie met de paplepel ingegoten, maar na het kopen van zijn eerste action cam werden zijn interesses breder. Hij ging foto en video combineren én heeft een eigen YouTube-kanaal. Niels geeft workshops, lezingen en trainingen over fotografie, maar straatfotografie blijft zijn grootste passie.