Review DJI Action 2

Michael Jessurun
2 jaar geleden

De ideale manier om een action cam te testen? Door ‘m mee te nemen op reis natuurlijk! Dit keer reisde ik met twee vrienden af naar Sri Lanka, waar we op zoek zouden gaan naar verhalen. De DJI Action 2 nam ik mee op dit avontuur zodat ik jullie mijn ervaringen kan laten zien en er in deze uitgebreide review over te vertellen!

Bekijk de DJI Action 2

Eerste indruk van de DJI Action 2

Wat meteen opvalt is dat DJI het ontwerp van de Action 1 compleet heeft losgelaten. Het voelt daardoor niet alsof je een opvolger in handen hebt, maar een totaal andere action cam. De DJI Action 2 is klein van stuk. Door de kleur en het materiaal oogt en voelt de camera kwalitatief goed aan. Dat ondanks het lichte gewicht van maar 56 gram. Wanneer je de DJI Action 2 koopt ontvang je er een Power Module bij. Deze module zorgt voor extra batterij en opslag. Als je iets meer bijlegt, kun je voor de iets uitgebreidere module gaan. Ik koos voor de DJI Front Touchscreen Module. Hierbij zit er op de Module een schermpje waarmee het maken van opnames in de selfie-stand een stuk gemakkelijker wordt.

Action cam in je broekzak

De DJI Action 2 stop je met hetzelfde gemak in je broekzak als een smartphone. Zo kon ik ‘m dus meenemen naar elke activiteit die ik ondernam op Sri Lanka. De mooiste dingen gebeuren spontaan dus was ik maar al te blij met de action cam in mijn zak. Doordat de lens het hoogste gedeelte van de action cam is, had ik wel de angst om de lens te beschadigen zodra ik de camera in mijn zak stopte. Gelukkig is dit tot op heden niet gebeurd, maar toch is het wel een puntje om rekening mee te houden.

De DJI Action 2 in actie

De action cam ging onder andere mee onder water en van een zipline af. Wat me meteen aangenaam verraste was de RockSteady optie op de DJI Action 2 camera. Door deze optie aan te zetten, is zelfs tijdens het rennen je beeld heel stabiel. Mijn vriendin kan sommige video’s van mijn oudere GoPro’s (HERO 7) niet terugkijken omdat ze misselijk werd van de onstabiele beelden. Dat probleem is met de DJI Action 2 goed verholpen. Daarnaast is er de optie om door middel van HorizonSteady ervoor te zorgen dat je beelden recht blijven. Heel handig als je zelf midden in de actie zit!

Wanneer ik de action camera gebruikte, viel het me op dat dit kleine apparaatje vrijwel direct heet wordt. Al bij een opnametijd van 1.30 minuten in 4K met 120fps, werd het door de hoge temperatuur onprettig om de camera nog vast te houden. Na 3 minuten stopte de camera automatisch met opnemen vanwege oververhitting. Nog een aandachtspunt: omdat de lens bijna de gehele oppervlakte van de camera is, moet je goed opletten dat je vingers niet voor de lens komen terwijl je ‘m gebruikt.

Instellingen en bedieningen

De instellingen van de DJI 2 Action cam zijn gemakkelijk te bepalen via het scherm op de achterkant van de camera. Doordat je de camera met het touchscreen kunt bedienen en het menu voor zich spreekt, ontstaat er een intuïtieve bediening. Alles werkt zoals je verwacht dat het werkt. Je hebt de DJI Action 2 dan ook snel door. Naast de gebruikelijke instellingen zoals resolutie en kleur, kies je ook de opnamestand via het scherm. Het leuke aan deze action cam van DJI is dat je weer creatief uitgedaagd wordt. Zo kun je bijvoorbeeld ook een timelapse maken of in slow motion filmen. Nog een bijzondere eigenschap is het feit dat het beeld 155 graden wijd kan worden. En zelfs dan blijft je beeld goed!

De Front Touchscreen Module

De Front Touchscreen Module heeft een OLED-display en is ideaal voor het maken van selfies en vlog beelden. Door de Module te bevestigen wordt de action cam wel dubbel zo groot en doordat hij de lengte in gaat, wordt het minder handig om de camera op je hoofd vast te maken. Daarnaast is de Module zelf niet waterdicht en zou je de aparte behuizing moeten aanschaffen om hiermee onder water te kunnen.

Een groot gemak aan de DJI Action 2 vind ik dat de camera en de Front Touchscreen Module heel gemakkelijk met elkaar verbonden kunnen worden. Door middel van een sterke magneet en twee ‘grijparmpjes’ zitten de onderdelen muurvast aan elkaar. Dit had ik niet verwacht toen ik dit hoorde bij de release van deze action cam. De adapter mounts zorgen ervoor dat je de DJI Action 2 gemakkelijk kunt monteren aan andere accessoires. Zelfs aan die van GoPro.

Door de bijgevoegde ketting kun je de camera aan je kleding bevestigen. Een groot voordeel aan de action cam vind ik dat je niet meer moeilijk hoeft te doen met schroefjes. Ik ben heel benieuwd met welke accessoires DJI in de toekomst nog komt!

Mijn conclusie over de DJI Action 2

Als reizende cameraman werk ik regelmatig met GoPro action cam’s. Hierdoor was ik sceptisch naar een action cam van een ander merk. Omdat ik wel een DJI-gebruiker ben, wilde ik de Action 2 graag uitproberen. Ik ben fan van het design, van de intuïtieve bediening en de kwalitatieve en stabiele beelden die eruit komen. Het formaat is ideaal voor op reis!

Wat voor mij helaas wel een groot nadeel is, is het feit dat de action cam zo snel zo heet wordt. Hierdoor wordt het gebruik een stuk minder betrouwbaar. Daarnaast denk ik toch dat ik liever werk met wisselbare accu’s, in plaats van een aparte batterij module. Al met al heb ik respect voor DJI dat ze met een action cam met een volledig nieuw ontwerp zijn gekomen. De volgende keer dat ik op reis ga, stop ik de Action 2 zeker weer in mijn broekzak!

Dit heb je nodig voor een Action Camera

Michael Jessurun

Michael Jessurun is een jonge film- en documentairemaker die de hele wereld over reist. Inmiddels heeft hij voor zijn werk meer dan 40 landen bezocht. Van vluchtelingenkampen in Oeganda, tot diep in de jungle van Cambodja. Door de tijd te nemen om mensen te leren kennen en zich op hun gemak te laten voelen, weet hij de verhalen uit de mensen te halen.