Review Sony FE 70-200mm f/2.8 GM OSS II objectief
Ben je benieuwd naar de Sony FE 70-200mm f/2.8 GM OSS II? Tom Zwerver heeft een uitgebreide review geschreven!
Lees verderDe Sony ZV-E10 II is de opvolger van de zeer populaire ZV-E10. Dit is een APS-C camera met professionele beeldkwaliteit, allerlei handige videofuncties en alles in een compacte body. In deze review bespreek ik de ZV-E10 II vanuit het perspectief van een video professional. Maar dan wel iemand die heeft ingezien wat de voordelen zijn van een lichte, compacte en budgetvriendelijke camera.
Als professioneel YouTuber en videomaker ben ik altijd op zoek naar de beste videokwaliteit en workflow. Dat betekent dat ik een full-frame camera wil met IBIS (sensorstabilisatie). Filmen moet in 10bit 4:2:2 en S-Log3, want ik wil het maximale dynamische bereik en prachtige kleurgradaties. Een grotere body is perfect voor mij. Ik wil een fijne grip, veel custom knoppen en wieltjes. De originele ZV-E10 voldeed dus niet aan deze eisen. Maar nu is er de Mark II. Deze is niet ineens groter geworden, maar op veel punten enorm verbeterd. En nadat ik deze camera echt heb gebruikt, besefte ik me ineens dat dit een fantastische camera is.
De Sony ZV-E10 II is uitgerust met een vernieuwde 4K APS-C sensor, dezelfde die je kunt vinden in high-end camera's zoals de A6700 en de FX30. Het betreft een 26 megapixel sensor die ook uitstekende foto's kan maken. Helaas beschikt deze camera niet over IBIS (sensorstabilisatie).
Wat de ZV-E10 II wel heeft, is een grotere accu in vergelijking met de Mark I. Dit is dezelfde accu als die gebruikt wordt in alle andere professionele Sony-camera’s. Heel fijn dat ik niet verschillende accu’s hoef te kopen. Het opladen van de accu gaat via een (niet meegeleverde) acculader, of via de USB-C aansluiting waarmee je snel kunt opladen.
Het kantelbare scherm is erg handig om vanuit verschillende hoeken te filmen. Ook kan het naar je toe draaien voor vlogopnames. Het scherm is een touchscreen, waardoor de bediening heel eenvoudig is. Het menu draait verticaal mee, wat ideaal is voor social media content.
De knoppen op de body zijn beperkt, maar op zich voldoende, vooral in combinatie met het handige touchscreen. Houd er echter rekening mee dat je maar twee wieltjes hebt om instellingen aan te passen, terwijl er op de wat grotere camera’s meestal drie of vier zitten.
Een fantastische toevoeging is het tally-lampje. Dit is een rood lampje dat aangaat als je aan het filmen bent. Zo kun je in een oogopslag zien dat je opneemt, wat een fijne bevestiging is.
Bovenop de camera zit een ingebouwde microfooncapsule waarmee je in verschillende richtingen geluid kunt opnemen. Tijdens mijn tests heb ik gemerkt dat de geluidskwaliteit meer dan goed genoeg is. Heel fijn dat dit ingebouwd is, zodat je altijd goede audio kunt opnemen, zelfs als je geen externe microfoon hebt meegenomen. Zoals het hoort op een goede videocamera, heb je ook een standaard 3.5mm microfoonaansluiting en een 3.5mm koptelefoonaansluiting. Helaas is er geen full-size HDMI, maar dat past simpelweg niet op zo’n kleine camera.
Met autofocus kun je heel makkelijk scherpstellen op je onderwerp, maar dan moet het autofocussysteem wel goed werken. Gelukkig heeft deze camera een uitstekend systeem dat kan scherpstellen op de ogen van mensen, dieren en specifiek vogels. Zelfs mijn veel duurdere full-frame Sony A7S III kan niet autofocussen op dieren, dus dat vind ik heel tof aan deze kleine, krachtige camera. Hij heeft weliswaar niet de allernieuwste AI-autofocus chip zoals in de nieuwe high-end modellen, maar de autofocus is echt heel erg goed. Vooral de eye-autofocus voor dieren maakt me erg blij.
Deze camera is bestempeld als de Mark II, oftewel de tweede versie van de ZV-E10. Alleen had hij net zo goed de Mark IV genoemd kunnen worden gezien de vooruitgang qua beeldkwaliteit.
Je kunt filmen in 4K met verschillende frame rates. Zo beschikt hij over 4K tot 50 frames per seconde. Hiermee kun je soepele beelden filmen of toepassen voor slow motion. En die 50fps heeft slechts een hele kleine beeldvergroting van 10%. Zelfs mijn professionele full-frame Sony A7 IV cropt maar liefst 50% om dit te kunnen.
Zoals bij iedere Sony-camera kun je filmen met allerlei creatieve stijlen, zodat je jouw beeld een andere look kunt geven. Heel fijn voor een eenvoudige workflow. Wil je toch een uitgebreide workflow toepassen en het maximale uit de camera halen, dan kun je filmen in S-Log3 met 10bit 4:2:2. Om het simpel te houden: dit betekent dat je het maximale dynamische bereik behaalt en zelf mooie kleurgradaties kunt toepassen.
Om het filmen makkelijker te maken kun je LUT's inladen. Deze kun je rechtstreeks inbakken in de video-opname of slechts gebruiken als handige preview tijdens het filmen. Dan heb je de meeste flexibiliteit tijdens de nabewerking. Hiervoor kun je de LUT's overwegen die ik heb gemaakt.
Ik vind dit nu een goede camera omdat het simpelweg een goede camera is. Niet alleen zijn de specificaties erg goed, maar in de praktijk was ik verrast over de beeldkwaliteit. Alleen voor mij persoonlijk is de reden nog iets abstracter. Het begon echt te klikken toen ik ging filmen met de nieuwe kitlens.
De nieuwe kitlens is de Sony E 16-50mm f/3.5-5.6 PZ OSS II. Heel veel letters en cijfers, maar het komt erop neer dat je een zoombereik hebt waarmee je praktisch alles kunt vastleggen. Wijd genoeg voor vloggen en overzichtshots, ver genoeg ingezoomd voor details. OSS staat voor lensstabilisatie, erg fijn aangezien deze camera geen ingebouwde sensorstabilisatie heeft. De PZ was de echte dealbreaker voor mij, oftewel de Power Zoom.
Dit betekent dat je niet fysiek hoeft te draaien aan de lens om in te zoomen, dit gebeurt motorisch. Je hoeft alleen maar het zoomknopje te gebruiken, dat handig geplaatst is bij je wijsvinger. Hij zoomt ook zó snel dat ik ineens begon in te zien hoe fijn ik hiermee kon werken. Met één hand kan ik alles bedienen: de zoom, start/stop recording, focus, noem maar op. Deze workflow was precies wat ik zocht als video professional, een casual uitstapje in plaats van mijn serieuze set-ups. Maar dan wel met vergelijkbare beeldkwaliteit.
Wat eigenlijk heel interessant is aan deze camera, is dat hij voor veel verschillende gebruikers erg geschikt kan zijn. Het meest voor de hand liggend is dat deze camera perfect is voor beginners. Hij is lekker simpel in gebruik en biedt veel hulpmiddelen tijdens het filmen. Dankzij het touchscreen heb je een interface die net zo makkelijk is als een telefoon.
Vloggers die net een stapje hoger willen in kwaliteit, zijn erg goed af met de ZV-E10 II. In plaats van een telefoon of point-and-shoot camera heb je nu een serieuze krachtpatser die nog steeds makkelijk is in gebruik. De videokwaliteit gaat er simpelweg enorm op vooruit en voor meer variatie kun je lenzen wisselen. De ingebouwde microfooncapsule levert helder geluid en als je wilt, kun je ook nog werken met een draadloze microfoon.
Dan hebben we nog de video professionals. Je zou heel snel zo’n camera afschrijven, maar eigenlijk verdient deze wél een plekje in je arsenaal. Wil je een interview professioneel filmen met twee camera’s? Dan is dit een mooie b-camera. Een lichte camera voor gimbalwerk? Check. Even snel wat behind-the-scenes schieten en social media content maken? Dan is het fijn als je deze camera in je tas hebt meegenomen.
Voor mij persoonlijk is deze camera ook een fijn uitstapje naar een ontspannen shootervaring. Niet mijn grote tas mee met zware camera’s en meerdere lenzen. Nee, alleen deze ZV-E10 II met kitlens. Nu heb ik het vertrouwen dat ik thuiskom met mooie herinneringen, die ik kan color graden en laten aansluiten bij mijn andere videobeelden.
Heeft deze camera dan ook minpunten? Jazeker. Alleen zou ik die persoonlijk niet als minpunten bestempelen, maar als concessies. Het is natuurlijk een lichte, compacte én betaalbare camera. Dan gaat hij niet dezelfde eigenschappen hebben als een full-frame Sony A7S III die vier keer duurder is.
De meest opvallende verschillen zie je terug op de volgende punten: De kleinere body maakt dat ik voor professioneel gebruik een grotere grip en meer custom knoppen fijner vind. De APS-C sensor is kleiner dan full-frame, waardoor de prestaties bij weinig licht, het dynamische bereik en de achtergrondonscherpte iets minder goed zijn. Daarnaast heeft de camera geen IBIS, dus je moet zorgen voor een gestabiliseerde lens, een stabiele houding, een statief of een gimbal.
Voor mij is de conclusie heel simpel: voor deze prijs heb je een schitterende camera die heerlijke beelden produceert en waar ik blij van word in gebruik. Dus ben jij een beginner, een vlogger of een video professional, dan kan ik deze camera zeker aanraden.
Wil je meer zien van deze ZV-E10 II en vooral de videokwaliteit die deze camera kan produceren? Bekijk dan mijn video review.
Matthijs is filmmaker én YouTuber. Op zijn YouTube kanaal deelt hij al zijn kennis over videografie. Ook heeft hij de Creator Community opgericht, een online community om andere creators te ontmoeten, van elkaar te leren en inspiratie op te doen.
Bekijk alle berichtenHoud mij op de hoogte van laatste nieuwtjes, interessante blogs en aanbiedingen.