Door drukte kan de bezorging van je bestelling langer duren. Onze afhaalpunten zijn geopend voor o.a. afhalen. Meer informatie

Panasonic EVA1 vs Canon C200 - 1
Panasonic EVA1 vs Canon C200 - 2

Panasonic EVA1 vs Canon C200

De Panasonic AU-EVA1 en Canon EOS C200 zijn allebei al langer beschikbaar. Beide videocamera's zijn nog steeds heel populair bij cinematografen en daarom vergelijken wij de camera's met elkaar. Dit zorgt ervoor dat jij een beter besluit kunt nemen over welke van de twee het meest geschikt is voor jou en jouw workflow.

De belangrijkste specificaties van de Panasonic EVA1 en de Canon C200

Panasonic EVA1Panasonic EVA1
Canon C200Canon C200
Sensor
Super 35mm MOS sensor
Sensor
Super 35mm CMOS
ISO
800 (Native)
200 tot 2000 (Uitgebreid)
2500 (Native)
1000 tot 25.600 (Uitgebreid)
ISO
160 tot 25.600 (Native)
100 to 102.400 (Uitgebreid)
Gain
-12 tot 8 dB (Native)
-8 to 20 dB (Uitgebreid)
Gain
-2 to 42 dB (Native)
-6 tot 54 dB (Uitgebreid)
Dynamisch bereik
14 stops
Dynamisch bereik
15 stops
Sluitersnelheid
1/24 tot 1/8000s
Sluitersnelheid
1 tot 1/2000s
Opname media
2x SDXC
Opname media
1x CFast
2x SDXC
RAW recording
RAW recording
Video connectors
1x BNC (6G-SDI)
1x HDMI (HDMI 2.0)
1x HDMI
Video connectors
1x BNC (SDI)
1x HDMI (HDMI 2.0)
Audio connectors
2x 3-Pin XLR
Audio connectors
2x 3-Pin XLR
1x 3.5mm stereo mic
1x 3.5mm stereo koptelefoon
Display formaat
3.5"
Display formaat
4"

Bekijk hier de volledige vergelijking

Bedieningsgemak

Het gemak van de bediening is natuurlijk altijd belangrijk, maar bij een camera gericht op cinematografen geldt dit misschien nog wel zwaarder. Het ergonomische ontwerp van de C200 leent zich heel goed voor lange draaidagen. De ingebouwde zonnekap van de EVA1 maakt het op zonnige dagen extra makkelijk om het display te kunnen bekijken.

Het is te zien dat er goed over de indeling van de knoppen van de Panasonic is nagedacht. Niet alleen zitten de knoppen op een logische plek, maar voor de audio zijn bijvoorbeeld draaiknoppen gebruikt. Hierdoor zijn ze makkelijk te gebruiken.

Beide camera's hebben een handgreep wat goed van pas komt bij run-and-gun. De EVA1 heeft op de zijkant een knop waarmee je die handgreep kan draaien. Zo houd jij deze cinemacamera vast zoals het jou het beste uitkomt.

Wat natuurlijk ook heel belangrijk is in de bediening is het instelmenu van de camera. Over het algemeen wordt het menu van de C200 gebruiksvriendelijker gevonden dan dat van de de EVA1. Zo is het bij de videocamera van Panasonic bijvoorbeeld wat lastig om de juiste instelling te vinden voor het schakelen naar slow motion-opnames.

Beeldkwaliteit

Omdat het hier twee cinemacamera's betreft, is het logisch dat de beeldkwaliteit hoog is. De details van die kwaliteit zijn echter wel wat verschillend en welke camera dan beter is ligt aan je beeldsmaak.

Doordat de EVA1 is voorzien van Dual Native ISO is deze camera wat beter onder mindere lichtsituaties. Over het algemeen worden de beelden uit deze camera ook als scherper beschouwd. Wat betreft de kleurechtheid en het onderdrukken van ruis komt de C200 eigenlijk altijd als beste naar voren. Wel lijkt de Panasonic een breder kleurspectrum te hebben.

Wat betreft highlight retentie en roll-off zijn beide camera's aan elkaar gewaagd. De verschillen worden pas echt duidelijk in onderbelichte scenes, waarbij de EVA1 de beelden meer lijkt te verzadigen, terwijl de C200 juist verzadiging lijkt te verliezen. Vanaf een onderbelichting van -4 hebben beide camera's wat moeite om schaduwen en zwarten gescheiden te houden van elkaar.

Rolling shutter

In een pro-videoproductie is er geen plek voor rolling shutter. Bij beiden is dat verwaarloosbaar in termen van een echt verschil, maar in vergelijking met andere camera's is de rolling shutter op de Canon C200 en de Panasonic EVA-1 niet tot nauwelijks merkbaar.

Slow motion

Beide camera's bieden hierin een geweldige beeldkwaliteit. Waar bij slo-mo opnames wel wat detailverlies op kan treden, heb je daar bij deze cinemacamera's nagenoeg geen tot helemaal geen last van. Wel is het door het menu dat Panasonic gebruikt wat lastig om bij het slow motion-menu te komen, maar dat zal een kwestie van wennen zijn.

Conclusie

Zowel de Panasonic EVA1 en de Canon C200 zijn vergelijkbaar wat betreft de beeldkwaliteit. De C200 komt uit op een kleine winst, dankzij minder ruis bij hogere ISO's. Maar dat is pas merkbaar bij ISO 20.000 en hoger. Situaties waarbij je dat nodig hebt, zou je eigenlijk moeten voorkomen, tenzij je een evenementvideo maakt of mensen achtervolgt in donkere steegjes. Zoals al gezegd, is de Canon kleurechter, terwijl de Panasonic een breeder kleurspectrum lijkt te hebben. Je kunt stellen dat de winnaar in deze vergelijking niet naar voren komt op basis van specificaties, maar eerder op basis van smaak van de kijker.

Panasonic EVA1 vs Canon C200

De Panasonic AU-EVA1 en Canon EOS C200 zijn allebei al langer beschikbaar. Beide videocamera's zijn nog steeds heel populair bij cinematografen en daarom vergelijken wij de camera's met elkaar. Dit zorgt ervoor dat jij een beter besluit kunt nemen over welke van de twee het meest geschikt is voor jou en jouw workflow.

De belangrijkste specificaties van de Panasonic EVA1 en de Canon C200

Panasonic EVA1Panasonic EVA1
Canon C200Canon C200
Sensor
Super 35mm MOS sensor
Sensor
Super 35mm CMOS
ISO
800 (Native)
200 tot 2000 (Uitgebreid)
2500 (Native)
1000 tot 25.600 (Uitgebreid)
ISO
160 tot 25.600 (Native)
100 to 102.400 (Uitgebreid)
Gain
-12 tot 8 dB (Native)
-8 to 20 dB (Uitgebreid)
Gain
-2 to 42 dB (Native)
-6 tot 54 dB (Uitgebreid)
Dynamisch bereik
14 stops
Dynamisch bereik
15 stops
Sluitersnelheid
1/24 tot 1/8000s
Sluitersnelheid
1 tot 1/2000s
Opname media
2x SDXC
Opname media
1x CFast
2x SDXC
RAW recording
RAW recording
Video connectors
1x BNC (6G-SDI)
1x HDMI (HDMI 2.0)
1x HDMI
Video connectors
1x BNC (SDI)
1x HDMI (HDMI 2.0)
Audio connectors
2x 3-Pin XLR
Audio connectors
2x 3-Pin XLR
1x 3.5mm stereo mic
1x 3.5mm stereo koptelefoon
Display formaat
3.5"
Display formaat
4"

Bekijk hier de volledige vergelijking

Bedieningsgemak

Het gemak van de bediening is natuurlijk altijd belangrijk, maar bij een camera gericht op cinematografen geldt dit misschien nog wel zwaarder. Het ergonomische ontwerp van de C200 leent zich heel goed voor lange draaidagen. De ingebouwde zonnekap van de EVA1 maakt het op zonnige dagen extra makkelijk om het display te kunnen bekijken.

Het is te zien dat er goed over de indeling van de knoppen van de Panasonic is nagedacht. Niet alleen zitten de knoppen op een logische plek, maar voor de audio zijn bijvoorbeeld draaiknoppen gebruikt. Hierdoor zijn ze makkelijk te gebruiken.

Beide camera's hebben een handgreep wat goed van pas komt bij run-and-gun. De EVA1 heeft op de zijkant een knop waarmee je die handgreep kan draaien. Zo houd jij deze cinemacamera vast zoals het jou het beste uitkomt.

Wat natuurlijk ook heel belangrijk is in de bediening is het instelmenu van de camera. Over het algemeen wordt het menu van de C200 gebruiksvriendelijker gevonden dan dat van de de EVA1. Zo is het bij de videocamera van Panasonic bijvoorbeeld wat lastig om de juiste instelling te vinden voor het schakelen naar slow motion-opnames.

Beeldkwaliteit

Omdat het hier twee cinemacamera's betreft, is het logisch dat de beeldkwaliteit hoog is. De details van die kwaliteit zijn echter wel wat verschillend en welke camera dan beter is ligt aan je beeldsmaak.

Doordat de EVA1 is voorzien van Dual Native ISO is deze camera wat beter onder mindere lichtsituaties. Over het algemeen worden de beelden uit deze camera ook als scherper beschouwd. Wat betreft de kleurechtheid en het onderdrukken van ruis komt de C200 eigenlijk altijd als beste naar voren. Wel lijkt de Panasonic een breder kleurspectrum te hebben.

Wat betreft highlight retentie en roll-off zijn beide camera's aan elkaar gewaagd. De verschillen worden pas echt duidelijk in onderbelichte scenes, waarbij de EVA1 de beelden meer lijkt te verzadigen, terwijl de C200 juist verzadiging lijkt te verliezen. Vanaf een onderbelichting van -4 hebben beide camera's wat moeite om schaduwen en zwarten gescheiden te houden van elkaar.

Rolling shutter

In een pro-videoproductie is er geen plek voor rolling shutter. Bij beiden is dat verwaarloosbaar in termen van een echt verschil, maar in vergelijking met andere camera's is de rolling shutter op de Canon C200 en de Panasonic EVA-1 niet tot nauwelijks merkbaar.

Slow motion

Beide camera's bieden hierin een geweldige beeldkwaliteit. Waar bij slo-mo opnames wel wat detailverlies op kan treden, heb je daar bij deze cinemacamera's nagenoeg geen tot helemaal geen last van. Wel is het door het menu dat Panasonic gebruikt wat lastig om bij het slow motion-menu te komen, maar dat zal een kwestie van wennen zijn.

Conclusie

Zowel de Panasonic EVA1 en de Canon C200 zijn vergelijkbaar wat betreft de beeldkwaliteit. De C200 komt uit op een kleine winst, dankzij minder ruis bij hogere ISO's. Maar dat is pas merkbaar bij ISO 20.000 en hoger. Situaties waarbij je dat nodig hebt, zou je eigenlijk moeten voorkomen, tenzij je een evenementvideo maakt of mensen achtervolgt in donkere steegjes. Zoals al gezegd, is de Canon kleurechter, terwijl de Panasonic een breeder kleurspectrum lijkt te hebben. Je kunt stellen dat de winnaar in deze vergelijking niet naar voren komt op basis van specificaties, maar eerder op basis van smaak van de kijker.

Bekijk hier de Panasonic EVA1 en de Canon C200