Review: Tamron 28-75mm f/2.8 Di III RXD Sony E-Mount objectief

Dave Zuuring
5 jaar geleden

Eén van de uitdagingen die wij als fotografen hebben is of je de juiste kwaliteit lens op je camera gebruikt. Een lens koop je soms voor het leven en bepaalt voor een groot deel je foto. In deze review van het Tamron 28-75mm f/2.8 Di III RXD Sony E-Mount objectief ontdek ik of ik mijn vooroordeel over Tamron objectieven moet bijstellen.

Mijn eerste indruk

Ik heb de lens direct 's middags meegenomen tijdens een wandeling met de hond. Ik heb mijn Sony A7 III systeemcamera met auto ISO-settings en een minimale sluitertijd van 1/250e gebruikt, omdat ik snel wilde kunnen fotograferen zonder al teveel na te denken. Zoek je een lichtgewicht en lichtsterke lens, zoek dan niet verder! Dan is de Tamron je standaard zoomlens.

Zet de lens op f/2.8 of een half stopje hoger f/3.5, dan hoef je gewoon niet meer na te denken wat er gebeurt als je op 28mm tot 75mm fotografeert. Al je beelden zijn scherp en je hoeft alleen nog maar de focus te kiezen. Het objectief is perfect in bop een systeemcamera zoals de mijne. De lens voelt weliswaar aan als een kitlens, licht en eenvoudig afgewerkt. Maar eigenlijk is dat nog het enige waaraan je merkt dat je met een Tamron lens te maken hebt. Het geheel voelt prima aan, in balans en no-nonsens.

Een allround objectief

Ik heb de lens tijdens uiteenlopende momenten ingezet in de ruime week dat ik 'm mocht testen. Van de Rotterdamse haven bij de levering van enkele big trucks tot een serie opnames in een modern magazijn. Er even buiten een portret mee geschoten. In het blauwe uur gefotografeerd en bij matig licht in een café bij een proeverij. Tot en met een paar herfstbeelden bij zonsopkomst en in het bos zelfs een paar paddenstoelen als close up. Het is een echte allround lens!

Tamron heeft het dik voor elkaar

Ik heb toch wat zitten pixelpeepen en de beelden van twee verschillende lenzen vergeleken daar waar ik kon met de Tamron, mijn Sony FE 16-35mm f/2.8 GM en het Sony FE 24-105mm f/4.0G OSS objectief. Maar je behaalt hele goede resultaten met deze lens van Tamron. De beelden zijn scherp en de scherptediepte is prima. Voor de echte bokeh-liefhebbers kan de achtergrond-onscherpte misschien ietwat te onrustig zijn. En kijk je naar het prijskaartje, dan is het gewoon dik voor mekaar!

Is het zoombereik dekkend genoeg?

Hoewel ik geen diepgaand technisch vergelijk heb gedaan, ga je een objectief toch vergelijken met wat je al hebt. Het gaat meer om hoe het is om te werken met het zoombereik van 28 tot 75mm. Tot mijn overstap naar Sony, heb ik altijd een 24-70mm in mijn tas gehad. Maar met de overstap heb ik bewust gekozen voor 24-105mm, omdat ik in de lengte meer bereik wilde en dit belangrijker vond dan de stop extra licht. Ik heb de Tamron 28-75mm feitelijk de hele week op mijn camera gehouden en de 24-105mm amper benut. Van te voren dacht ik dat 28mm te krap zou zijn, maar ik ben in geen enkele situatie geweest waar ik geen stap extra naar achteren kon maken!

De afwerking

De lens oogt eenvoudig en simpel. Het is net een kitlens en in tegenstelling tot de Sony lenzen bevat de lens geen knoppen of schakelaars voor bijvoorbeeld beeldstabilisatie. Dat laatste stuur je vanaf de body aan. Allemaal zaken waarmee je de prijs op een lager niveau houdt. Ik heb deze extra functies in elk geval niet gemist.

De afwerking voelt niet echt bijzonder en de zoomring en AF-ring zitten voor mij op een logische plaats. Met een gewicht van 626 gram is de lens bijna 140 gram lichter dan mijn standaard zoomlens en dat maakt het prettig geheel om deze lens bij je te dragen. De Sony A7 III systeemcamera en de Tamron 28-75mm f/2.8 wegen samen, inclusief accu en geheugenkaartjes, nog geen anderhalve kilo. Oftewel: een lekkere lichte set om bij je te hebben.

Een rubberen ringetje rondom de metalen lensvatting zorgt er voor dat je hem ook bij wat 'slechter' weer op de body kan blijven gebruiken. Gebruik je even later bijvoorbeeld de Sigma Art 50mm f/1.4 lens, dan pas valt op hoe licht en basic de Tamron is. Begrijp me niet verkeerd, de gebruikte materialen voelen goed aan, maar het voelt net even iets minder aan dan de Sony of Sigma Art lenzen. Is dat erg? Nee, helemaal niet! Dit objectief doet wat 'ie moet doen: zonder nonsens zoomen en scherpe platen afleveren, ongeacht welk diafragma je gebruikt.

Zijn er minpunten?

Ja, eentje. Ik heb de lens in verschillende lichtcondities gebruikt, zowel handheld als op statief. En een paar keer heb ik helaas last gehad van een autofocus die even de weg kwijt was tot en met zelfs even volledig niet functioneren. Het vervelende was dat het opnieuw opstarten van de camera niet altijd hielp. Ik heb de lens opnieuw op de camera moeten zetten voordat de autofocus het weer deed. Maar heb dit niet kunnen reproduceren en denk dat het een kwestie van pech is geweest. Want zelfs in matige lichtcondities in het café waar ik een reportage schoot van een bierproeverij, kan de camera met de Tamron en een klein focuspunt telkens prima en voldoende snel de autofocus bepalen.

Het eindoordeel

Het eindoordeel is dat ik mijn vooroordeel over Tamron moet bijstellen! Want ik kan niet anders concluderen dan dat je veel waar voor je geld krijgt! Qua afwerking en uiterlijk is de lens basic, maar qua beeldkwaliteit en lichtsterkte is het een prima standaard zoomlens. Een objectief waarmee fotograferen een fluitje van een cent wordt in combinatie met een moderne systeemcamera als de Sony A7 III. En daarmee biedt Tamron een wel héél lucratieve lens voor het standaard zoomwerk!

Samengevat

  • Lichtsterk en allround objectief
  • Met prima beeldkwaliteit voor dit budget
  • Korte scherpstelafstand geschikt voor close ups
  • Lekkere scherptediepte dankzij het grote diafragma
  • Prima in balans op de Sony A7-serie body's
  • Licht van gewicht

Auteur

Dave Zuuring

Dave Zuuring, ook bekend als nldazuu, is naast zijn fulltime baan en de tijd die hij met zijn gezin doorbrengt, een gepassioneerde fotograaf die fotografeert vanuit de gedachte "Make your memory today". Hij legt graag landschappen in de breedste zin van het woord, cityscapes, interieurs en reportages vast. Vooral cityscapes in het blauwe uur zijn een rode lijn door zijn fotografie belevingen.

Bekijk alle berichten

Blijf op de hoogte

Houd mij op de hoogte van laatste nieuwtjes, interessante blogs en aanbiedingen.