Tip van...

Het gebruik van licht en flitsers tijdens een trouwreportage

Wim en Kristin Wilmers 5 maanden geleden

We hebben het de vorige keer gehad over het feit of je zomaar trouwfotograaf wordt en hoe we daar onze awards mee winnen. Deze keer gaan we het hebben over lichtvormers en het gebruik hiervan tijdens onze trouwreportages. Je zou denken: "De zon schijnt, dus ik gebruik mijn flitser niet, er is immers voldoende licht om tot een mooie foto te komen". Toch zetten wij juist ook op die momenten vaak onze flitsapparatuur in en met name op buitenlocaties waarbij er al veel licht is.

De opzetflitser is niet voldoende

Een kleine opzetflitser zoals je die zelf waarschijnlijk ook wel op of bij je camera hebt is dan niet afdoende. Die komt power tekort. In plaats daarvan gebruiken wij een mobiele flitsset van Profoto, de B1 die op oplaadbare accu’s werkt. Het mooie van dit systeem is dat het draadloos werkt en je dus vanaf je eigen standpunt via de zender communiceert met je flitser die je op elke willekeurige plek kunt neerzetten. Omdat een dergelijke flitser met softbox of andere lightshaper vrij groot is, proberen we die wel buiten ons beeld te houden.

Waarom een krachtige flitser?

Nee, we lopen er niet mee rond tijdens de ceremonie maar zetten dit in tijdens de fotoshoot. Wat wij ermee doen, is schaduwpartijen ophelderen, maar het liefst benadrukken we er accenten mee zoals zware wolkenluchten. Stel, je staat op een zandvlakte met je bruidspaar of op een andere mooie open plek in de natuur en je hebt van die prachtige mooie wolkenluchten erbij. In een dergelijk geval maken wij ook een aantal foto’s met de flitser erbij. Hoe gaan we daarbij te werk? Ik maak eerst een lege foto zonder de flitser. Wil ik daarbij die fraaie wolkenlucht extra benadrukken zal ik moeten onderbelichten. Het gevolg daarbij is dat onze bruid of bruidspaar erg donker over gaan komen op deze foto. De flitser helpt ons dan als hulplicht. Als hulpmiddel zou je een lichtmeter kunnen gebruiken maar ik ga eigenlijk altijd op mijn gevoel en histogram af.

Licht van opzij

Het licht kun je op allerlei manieren inzetten en we laten het licht dan ook bijna nooit recht van voren komen. Vaak juist een beetje van links of rechts om meer diepte en schaduwwerking te creëren. Licht van voren geeft immers weinig diepte. Ook kun je met je hulplicht tegenlicht maken. Lekker je licht van achteren of schuin van achteren laten komen.

Veelzijdig Magmod systeem

Wanneer het wat donkerder wordt of als de ruimtes wat beperkter zijn, gaan we vaak met het Magmod systeem aan de slag. Dat is een heel handig opzetsysteem voor je systeemflitser en werkt met magneten. Je hebt handige grids waarmee je de lichtspreiding kunt verkleinen, iets wat we vaak gebruiken, en de Sphere om het licht wat te verzachten. Vaak zetten we de Magmods ook in tijdens bijvoorbeeld het feest en de openingsdans. We werken dan met een trigger en een zender. Een van onze flitsers zit dan op een heel licht eenbeen-statiefje en daarmee ben je heel wendbaar. De camera staat op de M-stand en ik ga in beginsel uit van een sluitertijd van vaak 1/125 à 1/160 met een vrij laag diafragma, f/4.0 bijvoorbeeld. Om van het omgevingslicht gebruik te maken moet je dan wel met je ISO omhoog, maar met een goede camera kun je gemakkelijk naar ISO 2000 of nog hoger.

Creativiteit kent geen grenzen

Wil je echt creatief te werk gaan dan kun je met je sluitertijden gaan spelen. Zie de voorbeeldfoto hieronder die met 1/8e van een seconde is gemaakt. Op het moment dat de flits afgaat bevries je het moment. In de achtergrond gaan dan lampjes en dergelijke een heel apart effect geven. Experimenteer hier rustig mee. Soms draai of beweeg ik mijn camera nog op het moment dat de sluiter open staat, het geeft vaak verrassende effecten.

Een duidelijk voorbeeld met en zonder flits

Hieronder nog een voorbeeld hoe de foto wordt zonder de flitser in te zetten. Je ziet het bruidspaar bijna niet tegen de donkere boom. Ook nog een foto van dezelfde situatie maar dan met een opzetflitser, in dit geval de Canon Speedlite 600EX-RT op een éénbeenstatief met daarop een Magmod Grid en een Magmod Sphere. Het grid om het licht niet teveel te laten spreiden en de Sphere om het licht wat te verzachten, een soort van mini-softboxje dus.

Natuurlijk zijn er ook nog situaties denkbaar waarbij je jouw flitser helemaal buiten beeld verstopt en daarmee aan de slag gaat. Wat ik zelf mooi vind, is dan gebruik te maken van weerspiegelingen in bijvoorbeeld een ruit terwijl de flitser – in dit geval de Canon 600EX-RT Speedlite met de MagGrid en MagSphere erop – binnen staat. Zelf sta ik hier met mijn camera buiten het gezellige biercafé in Amersfoort.

Auteur

Wim en Kristin Wilmers

Na ruim 25 jaar natuurfotografie heeft Wim Wilmens samen met zijn vrouw Kristin met succes de trouwfotografie opgepakt en ze boeken op jaarbasis zo’n 45 á 50 bruidsparen. De unieke combinatie van twee trouwfotografen heeft al meerdere nationale en internationale trouwfoto awards opgeleverd. Ze werken met Canon en Profoto apparatuur en blijven zich graag verder ontwikkelen.

Bekijk alle berichten