Review Panasonic Lumix DC-S5 systeemcamera

Daniel Scotch
2 jaar geleden

Ik heb de Panasonic DC-S5 systeemcamera getest en kan zeggen dat dit toestel voor high end amateurs en voor beginnende professionals een goede optie is. Eigenlijk is de S5 het kleine, goedkopere broertje van de Panasonic DC-S1H. In deze review vertel ik over mijn ervaringen met de S5 en maak ik een vergelijking met de S1H!

Verschillen tussen de S5 en S1H

Het grootste verschil tussen de Panasonic S1H en de S5 zit ‘m in de opnamemogelijkheden. Zo filmt de S5 in maximaal 4K 10-bit 4:2:2 met 30 frames per seconde, terwijl de S1H dit met 60 frames intern kan doen. Verder is de stabilisatie van de S5 iets minder goed dan bij de S1H, maar de kwaliteit van de stabilisatie is nog steeds wat ik van Panasonic gewend ben: het is de beste stabilisatie in de markt. Helemaal wanneer je met de dual IS functie filmt, dus met de IBIS in de camera en met de stabilisatie van een lens.

Waarom vergelijken met de S1H?

Misschien vraag je je af waarom ik de S5 vergelijk met de S1H in plaats van de S1 die qua prijs meer vergelijkbaar is. Dat is omdat de S5 echt meer raakvlakken heeft met de S1H dan de S1. Nu is de S1 ook meer bedoeld voor fotografen, maar velen zullen hem net als de S5 zowel voor fotografie als voor video gebruiken. Maar het gaat vooral om de hoeveelheid functies die de S5 meer biedt voor videografen, in een kleiner compact pakketje met meer opties en standaard v-log. Ja, bij de S5 krijg je Panasonic's geprezen v-log al standaard geleverd, terwijl dat bij de S1 een extra firmware update is die geld kost.

Review Panasonic Lumix DC-S5 systeemcamera - 1

De body van de Panasonic S5

Het compacte formaat van de body van de S5 is zowel een voordeel als een nadeel. De camera is licht en je kunt ‘m makkelijker meenemen. Maar doordat de body kleiner is heeft Panasonic niet voor een HDMI-poort gekozen en gekozen voor een micro-HDMI aansluiting.

Zodra je de micro-HDMI poort gebruikt kan het beeldscherm helaas niet meer helemaal omdraaien. Dat is een nadeel. Waarom je deze toegangspoort wél zou willen gebruiken is door de mogelijkheden die een externe recorder zoals de Atomos Ninja V field monitor je biedt. Zo kun je in de nabije toekomst met de S5 via een firmware update en een externe recorder in 5.9K 12-bit RAW filmen!

Klein gebouwd, maar fullframe

Zoals ik hierboven al genoemd heb, is de body van de Panasonic DC-S5 compact. Wat dit nog indrukwekkender maakt is dat de S5 een fullframe 24.2 megapixel sensor heeft. Met ook nog eens Dual Native ISO technologie van ISO 640 en ISO 4000 (in de VLOG modus). De S5 heeft geen ingebouwde ventilator en is mede daardoor compacter dan de S1H die wél over een ventilator beschikt voor de koeling van de sensor.

Review Panasonic Lumix DC-S5 systeemcamera - 2
Review Panasonic Lumix DC-S5 systeemcamera - 3

De S5 heeft heel veel opties

De navigatie van het menu is zoals ik het van Panasonic gewend ben: het is makkelijk om te navigeren, maar er zijn wel veel opties. Heel veel opties. Dual zebra’s, waveform, focus peaking en tien verschillende frame markers van aspect ratio’s die in verschillende kleuren zijn in te stellen. En dat is nog niet alles… Je hebt timecode opties, je kunt wisselen tussen NTSC en PAL en verticale video playback. Dit zijn veel professionele opties, zeker als je in gedachten neemt dat Panasonic dit promoot als een camera voor de high end amateur.

Een veelzijdige systeemcamera

Waar ik deze camera persoonlijk voor zou gebruiken is wanneer je veel moet reizen en jouw filmstijl de “run and gun” stijl is. Je kunt de camera heel compact houden als je low profile wilt filmen of als je een beperkt budget hebt. Maar deze camera kun je ook flink riggen met een externe recorder, cage en een top handle zodat je een compacte cinema camera hebt.

Als je niet alleen video’s maakt, maar je ook bezig bent met fotografie dan zijn beide met deze camera goed te doen. Houd wel rekening met de 24 megapixels, wil je foto’s op een echt groot formaat afdrukken dan kan je beter voor een andere camera met een nog hogere resolutie gaan of de speciale high res fotomodus gebruiken. Door de sensor shift techniek kun je een 96 megapixel foto maken. Maar voor de doelgroep waar deze camera voor bedoeld is, de beginnende professional, is dit een erg toegankelijke hybride camera die veel opties biedt.

Review Panasonic Lumix DC-S5 systeemcamera - 4

Dit is mijn conclusie over de S5

De S5 heeft veel voordelen. Het is een compacte en krachtige camera met een goed dynamisch bereik waarmee je ongelimiteerd extern in 4K kunt opnemen. Je hebt veel professionele functies, waveform, zebra, een spotmeter die je kunt verplaatsen en een anamorphische modus waarbij je met 50 frames kunt filmen.

Maar nadelen zijn er ook. De autofocus van de Panasonic Lumix DC-S5 is niet zo perfect als ik het ken van andere camera’s zoals de Sony Alpha A7S III systeemcamera. Op de hoogste resolutie (4K 30p 4:2:2: 10 bit) kun je maximaal 30 minuten opnemen. Wil je langer filmen, dan moet je filmen in 8 bit. De keuze voor een micro-HDMI aansluiting in plaats van HDMI zorgt er voor dat het kantelbare scherm helaas geblokkeerd wordt.

Ik heb wat moeite om de S5 goed te plaatsen binnen de serie Panasonic camera’s. Want de camera is bedoeld voor high end amateurs, maar daarvoor zitten er wel hele professionele opties op. De S5 heeft slowmotion tot 180fps (crop naar APS-C en vanaf 150fps geen autofocus), maar er zitten wat beperkingen op ten opzichte van de S1H. Mocht je een videograaf zijn die een compacte maar krachtige camera zoekt met meer dan genoeg professionele opties en af en toe aan fotografie doet, zoek dan niet verder!

Bekijk de Panasonic S5

Daniel Scotch

Daniel Scotch, actief onder de naam Daniel Scotch Entertainment, is gespecialiseerd in cinematografie. Daniel Scotch Entertainment is uitgegroeid tot team dat ze diverse videoproducties maakt, voornamelijk muziekvideo's en commercials. Op een set heeft hij de rol als director en director of photography. Hij doet daarnaast de montages en colorgrading voor de eigen producties.