De Sigma FP systeemcamera in de praktijk

Jeroen Horstink
3 jaar geleden

Om de video mogelijkheden van de Sigma FP systeemcamera te laten zien heb ik een cinematic gemaakt in de vorm van een intiem portret. Om de camera zo ver mogelijk te pushen heb ik de Sigma FP in combinatie met twee objectieven uit de Cine-serie gebruikt, de Sigma 18-35mm T2.0 Cine High-Speed Zoom lens en de Sigma 50-100mm T2.0 Cine High-Speed Zoom lens. In dit blog vertel ik over mijn ervaringen en de edit.

Verwachtingen over de Sigma FP

Ik heb eerder met de Sigma FP gewerkt voor het maken van een andere video. Doordat ik de camera al eens heb mogen testen wist ik dat het toestel stevig is. Voor het maken van deze video heb ik de FP in een cage gezet zodat ik mijn setup verder kon uitbouwen. Dat zorgde er natuurlijk voor dat het geheel nog steviger aanvoelde.

Sigma heeft een update uitgebracht in de software. Hierdoor is het mogelijk om in ProRes RAW op te nemen. Dit is een enorme verbetering ten opzichte van de eerste keer dat ik met deze camera heb gewerkt. Mijn verwachting was dat de kwaliteit nog beter zou zijn dan de vorige keer en voor deze cinematic ben ik ook nog eens de uitdaging aangegaan om alles in low light te draaien. Daar keek ik echt naar uit. Gaat de Sigma FP dat trekken? Zal er niet te veel korrel ontstaan in het beeld? En wat zijn de mogelijkheden in de nabewerking met bijvoorbeeld kleur?

Bekijk de Sigma FP systeemcamera

Dit waren mijn voorbereidingen

Ter voorbereiding van het videoportret hebben de regisseur en ik eerst een aantal gesprekken met Jozef, de hoofdpersoon, gehad. Dat was makkelijk omdat wij hem beiden persoonlijk kennen en daardoor konden we snel het diepe ingaan. Natuurlijk hebben we van te voren de locaties moeten regelen en moest Jozef een groot gedeelte klaar hebben van het nummer dat hij aan het schrijven was. Omdat wij de locaties vooraf al hebben gezien wist ik wat voor shots ik moest gaan maken in zijn huis en in de studio. Hierdoor kon ik tijdens het draaien gewoon een lijst afwerken en hoefde ik minder na te denken.

De Sigma FP in de praktijk

Voor deze cinematic heb ik de Atomos Ninja V gebruikt om alles op te nemen. De camera stuurt een clean HDMI-signaal uit zodat er in ProRes RAW kan worden opgenomen op de Atomos. Je moet er wel even voor gaan zitten om alle instellingen goed te zetten en de maximale opnamekwaliteit eruit te halen. Gelukkig zijn daar online genoeg tips over te vinden. Eigenlijk spreekt alles voor zich wanneer je het eenmaal hebt ingesteld.

De Sigma FP werkte precies zoals ik het wilde. Ik wist wat ik er mee kon. En in combinatie met de Cine-serie objectieven ben ik tevreden met het plaatje dat de camera produceert. Je kunt de camera vergelijken met andere fullframe systeemcamera’s. De Sigma FP is compact, maar als je zijn volledige capaciteit wilt benutten moet je ‘m dus wel volledig uitbouwen.

In dit geval heb ik de Sigma FP ingezet als hoofdcamera voor het filmen van het portret van Jozef. Dat was makkelijk omdat de camera niet te groot is. Je bent niet aan het zeulen met apparatuur. Voor kleine shoots zal de Sigma FP een leuke camera zijn, maar het zal mij persoonlijk ook niet verbazen wanneer mensen deze camera als B-cam inzetten op set.

Met deze instellingen heb ik gefilmd

De volledige video is gedraaid in ProRess RAW. Het diafragma stond bijna continu volledig open om zoveel mogelijk licht door te laten en een zo crisp mogelijk plaatje neer te zetten. De sluitertijd stond altijd op 180 graden en de ISO heb ik waar nodig tussendoor aangepast aan de hand van het aanwezige licht. Dit was op het ene moment hoger dan op het andere moment.

Hier lette ik op tijdens het draaien

Ik wilde een zo natuurlijk mogelijk verhaal neerzetten. Niet te veel regisseren en vertellen wat iemand moet doen of waar iemand mee bezig moet zijn. Jozef deed gewoon zijn ding en dat heb ik vast mogen leggen. Natuurlijk let ik op compositie en of ik goed zit met het licht. Een klein dingetje misschien is dat ik Jozef tijdens de twee interviews de ene keer aan de linkerkant van het beeld heb gezet en de andere keer aan de rechterkant. Deze manier van filmen zorgt ervoor dat je in de montage die beelden makkelijk met elkaar kan knippen. Maar dat heb ik tijdens het monteren uiteindelijk niet gedaan.

Zo heb ik de video gemonteerd

Tijdens de edit doorloop ik een aantal vaste stappen. Ik begin met het verhaal. Ik luister de hele interviews terug en begin een lijn in het verhaal te maken waarvan ik denk dat het sterk is en klopt met wat Jozef wil vertellen. De interviews duurden beiden ongeveer een half uur. Uiteindelijk had ik dus een uur aan interview content, dit heb ik in de edit teruggebracht naar zes minuten. Daarna ga ik alle B-roll spotten. Daar zit ook audio bij waar ik selecties uit maak om het uiteindelijke verhaal nog meer te versterken. Heb ik eenmaal de talking head staan, dan begin ik met het vertellen van het verhaal in beelden door B-roll clips toe te voegen. Na de colorgrading en de audio loop ik de gehele video nog eens na en dan staat de video!

Wat vind ik van de Sigma FP?

Ik ben andere systemen gewend dan de Sigma FP en vind het eerlijk gezegd niet zo’n handige camera om mee te werken. Sony systeemcamera’s vind ik bijvoorbeeld een stuk fijner werken, maar dat is een kwestie van persoonlijke voorkeur. Normaal film ik met een Canon C300 III en het verschil met de Sigma FP is groot, hierdoor moest ik tussendoor naar dingen zoeken. Wat ik persoonlijk meer grappig vind dan handig is de knop waarmee je van fotografie naar video kunt schakelen. Dit zorgt er voor dat het menu totaal anders is en je hebt geen draaiknop op de camera.

Als je de Sigma FP systeemcamera volledig wilt benutten moet je er echt een Atomos Ninja V op zetten. Dat maakt het mogelijk om in een merkbaar betere codec op te nemen. En die codec maakt echt het verschil, al heb je er wel een speciale plugin voor nodig in Adobe Premiere Pro. Toen ik het geschoten materiaal ging bekijken werd ik eigenlijk heel vrolijk. Er was nog zo veel data waar ik uiteindelijk wat mee kon. Niet alleen data waar ik een prachtig verhaal mee kon maken, maar ik kon ook nog eens erg veel met de kleuren doen!

Bekijk de Sigma FP en cine-lenzen

Auteur

Jeroen Horstink

Jeroen Horstink is 22 jaar, komt uit Arnhem en werkt fulltime als cameraman en video editor bij Cameranu achter de schermen. Het vertellen van verhalen door beeld vindt hij het mooiste wat er is. Hij is altijd nieuwsgierig naar de nieuwste snufjes en technieken omtrent video.

Bekijk alle berichten

Blijf op de hoogte

Houd mij op de hoogte van laatste nieuwtjes, interessante blogs en aanbiedingen.