Filmmaker Awi Rabelista Nijhof reisde naar het Himalaya-gebergte in China. Daar filmde hij stompneusapen, een bedreigde aapsoort die hoog in de bergen leeft. "Kennis van dierengedrag is een randvoorwaarde: het herkennen van sporen, weten wat de dieren eten, wanneer ze slapen, hoe ze bewegen."
Volgens Awi, die de filmschool in Groot-Brittannië heeft gevolgd, is filmen in de natuur het tegenovergestelde van filmen in een studio: "Als je in de natuur filmt, is er al een programma. Je moet je aanpassen aan dat programma." Hoe doet Awi dat? Van welke technieken maakt hij gebruik? En wat vindt hij belangrijk in wildlife-video’s? Bekijk de video hieronder:
Bij het filmen van wilde dieren is Awi altijd op zoek naar een hoofdpersonage: "Het is belangrijk om verhalend te kunnen filmen. Omdat mensen zich moeilijker kunnen identificeren met dieren, probeer ik altijd een element te vinden waarin mensen zich wel herkennen, zoals een moeder met een baby."
Awi gebruikt een aantal technieken bij het filmen van wildlife. "Zo observeer ik de dieren eerst een dag of drie. Ik kijk hoe ze bewegen, wat ze eten en in welke bomen ze zitten. Op basis daarvan plaats ik in de omgeving van de dieren een camera met een groothoeklens, die ik met een afstandsbediening kan besturen."