Mijn eerste blik van bovenaf

Francis de Beus
6 jaar geleden

De luchtvaart heeft altijd wel mijn interesse gehad. Als klein jongetje was ik gek van straaljagers, verslond er boeken over en wilde jachtvlieger worden. Maar net als bij zovele anderen ging deze droom langzaam voorbij. In een later stadium heb ik nog wel bij de luchtmacht gesolliciteerd als vliegenier. Ik kwam zelfs netjes door de psychologische testen en ook de coördinatie-testen bracht ik tot een goed einde.

Maar toen men de grafieken bekeek van mijn capriolen in de simulator leek het iedereen beter dat ik het bij een droom zou houden. Maar dat betekent niet dat ik het nog steeds prachtig vind om te kijken naar vliegtuigen. En aangezien fotograferen mijn grote passie is vind ik luchtfoto’s ook altijd prachtig om te zien. Zo zag ik wel eens op een Facebookpagina over mijn thuisstad Zutphen foto’s voorbij komen van Bas van der Veen, onze lokale piloot. Toen hij een foto postte met de vraag "Rara waar is dit?" wist ik toevallig het antwoord.

Zijn reactie was "Je hebt gewonnen" en ik besloot de stoute schoenen aan te trekken. Mijn reactie was "Wat heb ik gewonnen? Een rondvlucht boven Zutphen, zodat ik mooie foto’s kan maken van onze stad?". Tot mijn verrassing was het antwoord "Deal!" en zo stond ik samen met mijn vrouw twee weken later op vliegveld Teuge op Bas te wachten.

Na een eerste kennismaking was het tijd om het zwerk te kiezen. Zo onderhand begon ik wel wat twijfels te krijgen. Toen Bas vertelde dat we met zo’n 160km/u het raampje open zouden doen en ik dan met mijn camera door het open raam foto’s kon maken moest ik me wel even achter de oren krabben. Normaal gesproken sta ik vroeg in de ochtend te wachten tot de zon opkomt. Camera op statief en een afstandsbediening eraan om elke vorm van trilling te voorkomen.

Mijn eerste blik van bovenaf - 1

Daar ging ik nu niet mee wegkomen. Optie twee was door het plexiglas raam foto’s maken, maar in een Cessna 172 uit 1981 was dat ook best een uitdaging. Het is geen prachtig nieuw krasvrij kristalglas zullen we maar zeggen. Gelukkig kon ik met de ervaringen die ik door de jaren heen op heb gedaan toch een aantal keuzes maken die uiteindelijk goed uitpakten en een paar mooie plaatjes op hebben geleverd. Hieronder vind je vijf tips om de kwaliteit van je luchtfoto’s te verbeteren.

Tip 1

Een camerasensor heeft een beperkt dynamisch bereik ten opzichte van het menselijk oog. Wat we waarnemen als we daar boven om ons heen kijken komt meestal niet overeen met wat we terugzien op een foto. Vaak zijn de foto’s flets, contrastloos en missen ze kleur. Nabewerking levert structureel betere foto’s op. Wat extra contrast en kleurverzadiging doen al een hoop. Vanwege mijn eigen hobby heb ik de beschikking over Adobe Lightroom en daarmee kun je zelfs van de meest wazige foto nog iets moois maken.

Mijn eerste blik van bovenaf - 2

Tip 2

Probeer een camera mee te nemen waar je zelf instellingen kunt wijzigen zoals sluitertijd en diafragma. Het is namelijk belangrijk een sluitertijd te kunnen kiezen die snel genoeg is. Een kleiner vliegtuig is nu eenmaal wat minder stabiel dan een Airbus 380 en je zult dus nog wel eens behoorlijk heen en weer wiebelen. Door het kiezen van een behoorlijk snelle sluitertijd kun je in ieder geval sterk bewogen foto’s voorkomen. Bovendien vlieg je met een behoorlijke snelheid voorbij de zaken die je wilt fotograferen. Hoe snel de sluitertijd moet zijn is ook afhankelijk van hoe ver je zoomt. Een vuistregel in de fotografie is dat je sluitertijd gelijk moet zijn aan één, gedeeld door de brandpuntsafstand om trillingen te voorkomen. Als je lens een 200mm tele is, zit je dus al op 1/200e sec. Maar ik zou zeker een heel stuk ruimer gaan zitten als dat mogelijk is. Waarom? Dat lees je onder tip drie.

Tip 3

Veel mensen hebben direct de neiging ver in te zoomen. Dit levert meerdere problemen op. Als je ver inzoomt met je lens wordt elke beweging nog eens versterkt. Om dat tegen te gaan zul je dus een snellere sluitertijd moeten nemen. Maar op een gegeven moment houdt het wel op en worden je foto’s alleen maar te donker. Ik heb er dus bewust voor gekozen juist niet te ver in te zoomen. Dit levert ten eerste mooie overzichtsfoto’s op. Ten tweede zullen je foto’s ook minder snel bewogen zijn, mits je een snelle sluitertijd hebt gekozen. Met de enorme aantallen megapixels in de camera’s kun je later altijd nog een andere beelduitsnede maken. Het zoomen doe je dan dus eigenlijk achteraf met je bewerkingssoftware.

Mijn eerste blik van bovenaf - 3

Tip 4

Als je niet zo ver inzoomt hoef je je ook iets minder druk te maken over compositie terwijl je aan het klikken bent. Je hebt meer ruimte om naderhand nog te draaien en de beelduitsnede te wijzigen.

Mijn eerste blik van bovenaf - 4

Tip 5

Zorg ervoor dat je jouw camera goed bevestigd hebt. Zeker als je een dure spiegelreflex met dito lens hebt moet je er niet aan denken dat deze tijdens een vlucht met open raam uit je handen schiet. Afgezien van het gevaar dat het oplevert als hij naar beneden valt of de schade die aan kan richten aan het vliegtuig wordt fotografie anders een dure hobby. Er zijn goede sling straps te koop, met een bevestiging onder de arm. Hierdoor kan de camera nooit van je lichaam vallen, maar behoud je maximale bewegingsvrijheid. Zorg anders in ieder geval voor een goede wrist strap. Ik hoop dat je met deze tips tijdens een vlucht prachtige foto’s kunt maken, en ik sluit af met een foto van onze prachtige binnenstad van Zutphen.

Mijn eerste blik van bovenaf - 5

Auteur

Francis de Beus

Een dag niet vroeg opgestaan is een zonsopgang gemist. Dat is het motto van Francis de Beus. Sinds 2014 heeft hij zijn passie nieuw leven ingeblazen en timmert hij aan de weg. Met een voorkeur voor landschappen en architectuur is hij rond zonsopkomst en zonsondergang vaak in de buurt van zijn geliefde Zutphen te vinden.

Bekijk alle berichten

Blijf op de hoogte

Houd mij op de hoogte van laatste nieuwtjes, interessante blogs en aanbiedingen.