Tips en inspiratie

Hoe werk je aan een fotoserie?

Danny Tax 4 dagen geleden

Flevolandscapes is een persoonlijk project dat ik ben gestart in 2017 om mijn nabije omgeving te waarderen. Eigenlijk is het een soort serie beelden die Flevoland voor mij beschrijven. Zoals vele andere fotografen kom je soms in een dip: je gaat niet snel meer vooruit in kennis of vind even geen uitdaging meer in wat je doet. De oplossing? Maak een fotoserie! Je zult merken dat je weer heel anders gaat kijken en nieuwe dingen ziet. En voor mij hoeft een serie geen vaste serie te zijn, mijn kijk wijzigt, dus de inhoud van de serie ook. Zo houd ik het persoonlijk en up-to-date.

Landschapsfotografie in Flevoland

Uiteindelijk ben en blijf ik landschapsfotograaf. Of het nu stedelijke landschappen zijn (architectuur / cityscapes) of natuurlijke landschappen, voor mij is het allemaal landschapsfotografie. Het blijft voor mij de kunst de provincie door mijn oog vast te leggen. Waar ben ik begonnen met mijn serie? Op de bekende plekken natuurlijk... Dan kun je rustig en makkelijk wennen aan je omgeving en seriematige project. Zo ben ik begonnen met de vuurtoren op Urk, vanaf het strandje wat aan de oude Zuiderzee ligt.

Meteen daarna wist ik als fotograaf dat water een mooi element is voor mijn type fotowerk. Daarnaast is water ook nog eens de basis van Flevoland: Flevoland was vroeger zee, op Urk en Schokland na. Zo kwam ik al snel op het idee steigers af te speuren in Flevoland, want waar water is, daar zijn steigers.

Wat doen steigers met mijn foto's?

Steigers voegen een laag toe in de foto. Ik werk graag met diepte en lijnen in mijn fotografie, iets wat heel goed werkt bij de juiste toepassing. Lijnen kunnen een foto maken of breken, ze sturen het oog naar waar jij het wilt hebben. Geloof je het niet? Kijk maar eens naar de foto's hieronder. Compositie en vlakverdeling zijn heel belangrijk.

Heb je compositieregels nodig?

Compositie is gevoel en op gevoel maak ik een keuze. Sommigen hebben daar aanleg voor, anderen niet. Compositieregels zijn er niet per definitie om op te volgen, die zijn er om te breken. Mits op een juiste manier toegepast. Maar waarom? Omdat je anders dezelfde soort foto’s krijgt als andere elke andere fotograaf die de compositieregels naleeft.

Ik vind dat je je eigen gevoel moet gebruiken voor je compositie. Zo onderscheid je je van de rest, evenals de manier van nabewerken. Alles is op jouw smaak en stijl, die je ook op gevoel dient te ontwikkelen. Want alles uit een boekje..., tja? Juist iets om over na te denken!

Een eigen stijl vinden

Een eigen stijl is essentieel om onderscheidend te zijn als fotograaf. Dat betekent niet dat je geen inspiratiebronnen mag hebben..., juist die zijn goed. Maar houd je inspiratie breed en kijk veel naar andermans werk. Zelf geniet ik het meest van Bas Meelker, Michiel Buijse en Piet Mondriaan.

Nu hoor ik je denken: "Piet Mondriaan, was hij fotograaf?". Nee. Maar hij was wel een meester in compositie, kleur en vlakverdeling. Zie jij in zijn werk een 1/3e compositie? Nee. Kunst kan een hele goede toevoeging zijn aan je inspiratiebronnen als het gaat om kleurgebruik en composities. Stof tot nadenken: toch maar eens een museum bezoeken.

Kunst toepassen in fotografie

Hoe pas je kunst nu toe in je fotografie? Lastig..., of toch niet? Verdiep jezelf in kunst of andermans fotowerk en ga na wat je er zo mooi aan vindt. Zet dat maar eens op papier in een soort woorden-web en het zal je verbazen: er komt dan iets naar voren wat echt jouw ding is.

Bij mij is dat: lange sluitertijden, diepe kleuren, zware verzadiging of juist lichte, lijnen, diepte, vlakverdeling, het sturen van de kijker en genieten van het moment. Dit betekende voor mij dat ik dus voordat ik kon beginnen, wat spullen nodig had. Een filterset, een goed stevig, maar compact statief en een groothoeklens.

Die groothoeklens is voor mij de 12-24mm f/4.0 lens van Nikon geworden. Waarom? Het is kwalitatief een beresterke lens en hij is goed scherp. Daarnaast biedt de lens een enorm weidse beeldhoek en een goede mogelijkheid voor gebruik van een filtersysteem.

Wat zit er in mijn tas?

  • Nikon D7100
  • Nikon 12-24mm f/4.0 groothoeklens
  • Nikon 17-55mm f/2.8 (om los mee te fotograferen)
  • Nikon 80-200mm f/2.8 (geweldig om perspectief te verdrukken)
  • Remote trigger met timer voor de lange sluitertijden
  • Filterset (ND64, ND1000, GND16, GND8, GND4)
  • Een polarisatiefilter
  • MeFOTO statief

Hoe werk ik met filters?

Mijn filtergebruik is best complex en elke keer anders. Het ligt echt aan de situatie hoe ik het inzet. Wat wel elke keer terugkomt, is de filterhouder met een polarisatiefilters en een neutraal grijsfilter.

Ook wel de Soft Grad (de sterkte wordt bepaald op locatie op basis van het aanwezige contrast en licht). Afhankelijk van mijn onderwerp ook nog een ND64 of de ND1000. Dit om het landschap een 'rust' te geven door middel van een extra lange sluitertijd. Zo creëer je onwerkelijke beelden, die met het blote oog nooit te zien zijn.

Extra tip
Het meest donkere filter moet het dichtst tegen de frontlens worden geplaatst. Daarna kunnen de lichtere filters er worden bijgeplaatst. Zo voorkom je lichtlekkage en kleurschifting.

Te veel Photoshop?

Ik hoor vaak: "Te veel Photoshop" (alhoewel ik alleen met Lightroom werk) of "Dit is een onwerkelijk plaatje". Fotografie is voor mij niet per se het vastleggen van de werkelijkheid. Dan had het wel copygrafie geheten. Fotografie betekent eigenlijk 'schrijven met licht'. De manier hoe jij het licht vangt, bepaalt het eindresultaat en daar heb je alle controle over.

Dus betekent dat voor mij dat het niets met werkelijkheid te maken heeft... Studiofotografie zou dan ook onwerkelijk zijn, want daar heb je nog meer eigen controle over het licht. En het blijft natuurlijk altijd een kwestie van smaak. Je hoeft echt niet alles mooi te vinden, maar het is aan de fotograaf hoe hij of zij iets vastlegt en over wil laten overkomen.

Waarom series onderschat worden

Series bieden je kansen, connecties, leermomenten en reflecteren op je eigen stijl. Waarom werken zo weinig fotografen met series? Omdat ze graag vertrouwd blijven met wat ze kennen en juist dat is een gemiste kans. Want soms moet je wel uit je comfortzone gaan om even op je plek gezet te worden. Dit biedt zoveel extra kennis en je blik op je huidige fotowerk zal echt veranderen. Dat werkt juist in je voordeel.

Niet alle klanten vragen om een serie, maar het is aan de fotograaf om dit aan te bieden. Wordt er wellicht gedacht dat series moeilijk zijn? Ook dat is een gemiste kans, want series zijn vrij van regels. Althans, die regels heb jij zelf in de hand: jij bepaalt de richtlijnen van je serie. Feit is dat je dan wel onderscheidend gaat werken. Probeer het gewoon eens: bedenk een mooie serie voor jezelf en werk hem uit!

10 tips voor een geslaagde fotoserie

  • Kies een onderwerp dat bij je past, zo is de kans op slagen het grootst
  • Schets een plan om te kunnen reflecteren: wat wil je bereiken, wat is het doel?
  • Laat anderen van buitenaf mee kijken, omdat zelfreflectie niet altijd volwaardig is
  • Schrijf ideeën op en kijk er af en toe op terug, werk de beste uit
  • Kijk tussentijds terug naar je gemaakte werk, is het niet goed dan maak je het opnieuw.
  • Kijk mee bij iemand die ook bezig is met een serie, daar is niks mis mee! Stel de ander vragen en wellicht help je elkaar verder...
  • Blijf op zoek naar inspiratie en ga er op je eigen manier mee aan de slag
  • Houdt je fotografisch oog actief waar je ook bent, wie weet voegt het wat toe
  • Neem altijd een camera mee met je mee. Zijn de foto's niet goed? Kom je later terug maar je hebt het idee al!
  • Werk met een planner of plan app zoals Photopills

Auteur

Danny Tax

Fotograferen is zijn passie. Vooral landschappen en stedelijke fotografie / architectuur hebben zijn aandacht. Zijn werk kenmerkt zich door de diepe verzadigde kleuren en het lijnenspel. Zelfs een simpel wortelveld krijgt een kunstzinnig tintje als dit door de ogen van Danny vastgelegd wordt.

Bekijk alle berichten