Het Beeldrecept van Jeroen Horstink

Cameranu
3 jaar geleden

In het Beeldrecept leer je hoe je een bepaalde foto of video kunt maken. In dit Beeldrecept vertelt Jeroen Horstink je over het maken van een cinematische video met de Sigma FP systeemcamera.

Bekijk de Sigma FP systeemcamera

Welke voorbereidingen heb je getroffen?

Toen Sigma ons belde om de Sigma FP te testen was ik natuurlijk reuze benieuwd naar de mogelijkheden van deze camera. Ik wilde al langer een video maken over het ontsnappen aan de dagelijkse sleur en vond onze collega Bobby daar goed bij passen. Hij houdt enorm van wielrennen en na een kort interview hadden we al snel een globaal verhaal op papier. In dit interview probeerde ik de diepere drijfveren van Bobby te achterhalen. Zo kreeg ik al wat meer een beeld over hoe de video er uiteindelijk uit zou komen te zien. Hierna zijn we samen op zoek gegaan naar passende locaties.

Welke apparatuur en accessoires heb je gebruikt?

Voor het maken van de video heb ik de Sigma FP systeemcamera gebruikt met de geweldige Sigma Cine objectieven. Ik heb verschillende shots gemaakt met de Sigma 18-35mm T2.0 en de Sigma 50-100mm T2.0 lens. Door verschillende brandpuntsafstanden te gebruiken krijg je afwisseling in je shots en wordt de video fijner om naar te kijken. Om het geheel te stabiliseren heb ik een DJI Ronin S Stabilizer gebruikt. Helaas was de 50-100mm T/2.0 daar topzwaar op waardoor ik daarmee uit de hand heb moeten filmen.

Bekijk alle Sigma Cinema objectieven

Wat zijn de instellingen die je hebt gebruikt?

Omdat we deze camera eens flink wilden testen hebben we verschillende instellingen gebruikt. We hebben zoveel mogelijk opgenomen in 1080p en 25 frames per seconde. Hierdoor krijgt de video een hele fijne flow. Test maar eens het verschil tussen 25 en 30 beelden per seconde. Die feel is echt heel anders. De rolling shots vanuit de auto heb ik gedraaid in 1080p en 50 beelden per seconden. Daardoor kon ik ze vertraagd afspelen en krijg je een mooie afwisseling in beeld.

Verder hebben we nog een stukje opgenomen in Cinema DNG. Dat is een bestand waar meer informatie in zit. Zo konden we zien hoever we in de montage konden pushen. Ik merkte dat Adobe Premiere Pro 2020 hier nog niet mee om kon gaan. Wellicht komt daar nog een update voor, maar voor nu kon ik deze beelden nog niet gebruiken.

Heb je nog ergens extra op gelet tijdens het filmen?

Tijdens het draaien heb ik me zoveel mogelijk aan de shotlist vastgehouden. Natuurlijk was het belangrijk dat de kaders die ik van te voren bedacht had ook echt gedraaid werden. Anders kom je tijdens het editen in de knoei. Als je dan bezig bent en je ziet iets moois dan pak je wat geluksmomenten mee. Verder check ik tijdens het draaien continu de belichting zodat ik achteraf niet zoveel meer hoef te pushen in de nabewerking. Dit voorkomt kwaliteitsverlies in de definitieve film.

Waar heb je op gelet bij het editen?

Bij het editen ben ik gestart met de shotlist naast me en heb ik alle beelden over de tijdlijn gelegd. Natuurlijk had ik vooraf al nagedacht over de juiste muziek, maar toch miste er nog iets.

Ik merkte dat ik te weinig achtergrondgeluiden had opgenomen. Daarom ben ik online op zoek gegaan naar de juiste sound effects. Na een aantal uren editen kreeg de video steeds meer vorm en ben ik uiteindelijk blij met het eindresultaat. Het toevoegen van de sound effects hebben echt het verschil gemaakt ten opzicht van de eerste edit.

Wat vind je goed gelukt aan deze video?

Ik ben blij met de feel van de video. Het verhaal wat we van te voren in gedachten hadden, is goed overgekomen. Natuurlijk ben ik niet over alle beelden tevreden. Maar dat komt ook door het testen met de verschillende opnameformaten. Het shot op 0:51 van Bobby die zijn bril op zet, pakte veel beter uit dan we in eerste instantie voor ogen hadden. Het had een heel stoer shot moeten worden maar we schoten een beetje in de lach tijdens het opnemen. Daardoor is het shot juist verrassend goed geworden.

Wat zou je volgende keer anders doen?

Ik zal de volgende keer niet meer uit de achterkant van een auto gaan filmen, maar vanaf een scooter of motor. Gewoon omdat je dan veel meer ruimte en vrijheid hebt. Daarnaast zal ik de volgende keer alles draaien in één formaat. Nu deden we dat niet omdat we alles wilden proberen, maar hierdoor zie je in de video toch verschillen tussen clips.

Heb je nog handige tips voor andere filmmakers?

Wat ik zelf heel erg fijn vond was het gebruik van de DJI Ronin-S stabilizer. Die heeft tijdens het rijden heel veel schokken opgevangen. Hierdoor kon ik clips vaak nog gebruiken in de montage wat anders echt niet had gekunnen. Nog een andere tip: bereid alles tot in de puntjes voor zodat je geen verrassingen tegenkomt tijdens het opnemen.

Dit heeft Jeroen gebruikt

Auteur

Cameranu

Als dé community voor beeldmakers van de Benelux maken wij het creëren van mooie beelden voor iedereen toegankelijk!

Bekijk alle berichten

Blijf op de hoogte

Houd mij op de hoogte van laatste nieuwtjes, interessante blogs en aanbiedingen.