Het Beeldrecept van Willem Sizoo

Cameranu
2 jaar geleden

In het Beeldrecept laten we elke keer een andere fotograaf aan het woord over één van zijn of haar favoriete foto's. In dit Beeldrecept vertelt Willem Sizoo meer over hoe de coverfoto voor Zoom.nl magazine tot stand is gekomen!

Het Beeldrecept van Willem Sizoo - 1

Hoe bereid jij je voor?

Voordat ik op pad ging voor dit project had ik al een idee over wat voor beeld ik wilde creëren. De dag voordat ik deze foto maakte waren we in het gebied om andere beelden te maken. Toen zagen we op de kaart dat er een meertje in de buurt was. Hier ben ik de volgende ochtend voor zonsopgang naar toe gegaan om te kijken of dit een eventuele goede fotolocatie zou zijn.

Wat waren de camera instellingen?

Deze landschapsfoto is gemaakt met de Panasonic Lumix DC-S5 systeemcamera en het Panasonic Lumix S Pro 24-70mm f/2.8 objectief. Ik heb gekozen voor een diafragma van f/22 en een sluitertijd van 1/6e van een seconde op ISO 100 en een brandpuntsafstand van 31mm. Het was nog vrij donker in de ochtend, vandaar de langere sluitertijd van 1/6e van een seconde. De camera hield ik stil door ‘m op een steen te zetten. Hierdoor zit er geen beweging in de foto. Het diafragma van f/22 heb ik bewust ingesteld zodat alles in beeld scherp is. De details in de bergen en de reflectie blijven zo vlijmscherp.

Waarom vind je zelf deze foto zo mooi?

Doordat we zo vroeg op de locatie waren was het water nog helemaal stil en reflectief, als een natuurlijke spiegel. Ik had ook vanuit andere perspectieven of een andere richting op kunnen fotograferen, maar ik wilde de bergtoppen vastleggen waar de zon op scheen. Dit creëert een interessant contrast en dat geeft een abstract mooi beeld. Door de reflectie in het water is het beeld een moment geworden dat je alleen zo vroeg kunt ervaren.

Wat heeft Zoom.nl bewerkt en waarom?

Het volgende is geschreven door Maarten Jacobi, eindredacteur bij Zoom.nl:

“Een cover wil je het liefst laten 'knallen' in het schap, zodat iedereen die er langs loopt twee keer kijkt en nieuwsgierig raakt. De foto van Willem had een goede basis, maar had vooral in de donkere delen nog wat werk nodig. We hebben eerst de schaduwen in Adobe Lightroom opgehaald en vervolgens gekeken naar wat er op de voorgrond zichtbaar werd. Dat was al een wereld van verschil. Om de bergen iets meer details te geven, hebben we de hooglichten wat teruggehaald.

Daarnaast is de kleurbewerking van groot belang voor een cover; die moeten én balans brengen in de details, maar toch eruit springen in het schap. In dit geval hebben we voor twee hoofdkleuren gekozen: oranje en blauw. Dat past mooi bij het huidige herfstseizoen en laat vooral de berg mooi naar voren komen. De kleurbewerking is voornamelijk in het HSL-paneel gedaan in Lightroom. We hebben qua kleurtinten het geel richting oranje getrokken, en het oranje iets richting rood. Groen hebben we in verzadiging verminderd, omdat deze kleur juist afleidt van de twee hoofdkleuren. Tot slot nog een kleine witbalans correctie en een paar afwijkende elementen in het landschap verwijderd in Photoshop.

Hoewel de foto niet helemaal past bij het hoofdonderwerp van het nummer, namelijk 'Beweging en actie', trok hij meteen onze aandacht. Het is duidelijk prachtig licht en de reflectie in het water, gecombineerd met de kleuren, doen het heel goed als cover. Willem had nog een paar alternatieven die wat kunstzinniger waren, maar dit beeld spreekt onze doelgroep meer aan. En dat is natuurlijk wat wij met een cover willen doen.

De beeldbewerking voor print en dan met name een cover, is anders dan een online beeld. Je hebt met praktische zaken te maken zoals de coverteksten. Met Zoom.nl hebben we altijd veel te vertellen en toch moet het beeld in balans blijven. Een rustig en symmetrisch beeld zoals dit werkt daar goed bij; het biedt veel ruimte voor tekst. Daarnaast speelt scherpte een rol; je ziet op een afdruk veel meer dan op een kleine Instagram post. In dit geval moeten we uitkijken voor te veel ruisvermindering, want dat haalt veel details weg. In dit geval hebben we flink verscherpt met een masker voor ruis, met minimale ruisvermindering.”

Over Willem

Als jonge fotograaf begint Willem een account op Instagram, net als zijn broers die ook fotograferen. Daar vind hij inspiratie, leert hij andere fotografen kennen en bouwt hij het begin van zijn eigen netwerk op. Zijn account werd als één van de eersten op Instagram gefeatured en sindsdien ging het hard. Sinds zijn zestiende is hij Panasonic ambassadeur en hij krijgt heel veel opdrachten uit zowel binnen- als buitenland. Hij heeft een studio in Amsterdam-Noord: PRE-RESERVED.

Willem heeft niet gekozen voor een specifieke niche binnen de fotografie maar legt de focus op mode-, lifestyle- en reisfotografie én een combinatie van dat alles. Zijn beelden zijn een samenkomst van referenties uit de fotografie, kunst, mode en zijn ambitie om bijzondere mensen en plekken samen te willen brengen. Grote merken zoals Nike, South-Africa Tourism, Adidas, Philips, Red Bull Nederland, Panasonic en vele anderen behoren tot zijn zeer gewaardeerde klanten.

Handig voor landschapsfoto's

Auteur

Cameranu

Als dé community voor beeldmakers van de Benelux maken wij het creëren van mooie beelden voor iedereen toegankelijk!

Bekijk alle berichten

Blijf op de hoogte

Houd mij op de hoogte van laatste nieuwtjes, interessante blogs en aanbiedingen.