Het gebruik van social media als fotograaf

Fabian Viester
6 jaar geleden

Sociale media, het is een unieke manier om snel je werk als fotograaf met de hele wereld te delen. Naast je fanbase kan immers iedereen jouw beelden zien! En daar moet je handig op inspelen, geld hoeft het niet te kosten, tijd wel. Het opbouwen van een goede community waarbij volgers met jou de interactie - het gesprek - aangaan, vergt tijd en een strategie. Je wilt het immers als (beroeps)fotograaf niet bij kennis Nellie en buurman Jan houden.

Het gebruik van social media als fotograaf - 1

Manieren van interactie voeren

Waar je in principe te allen tijde naar op zoek gaat, is interactie met je fans, met jouw publiek of in het Engels: audience. Zorg dat ze reageren en ga het gesprek met ze aan! Of het nou vrienden, familie of buitenaardse wezens zijn die je hebben gevonden door een hashtag die je hebt gebruikt, of anderszins. Zoek het gesprek op, deel je passie en interesse. Een upcoming middel hiervoor is Instagram. Je kunt gemakkelijk door middel van doelgerichte tags zorgen dat jouw doelgroep je berichten ziet. Gebruik niet de bulk hashtags als '#photooftheday', '#bestphoto' of '#love'. Kruip als het ware in de huid van je fans en publiek. Waar gaat je foto over, wat drukt je foto uit? Wie of wat is er op de foto te zien? Tag die gebruikers, gebruik hashtags die daar gebruikelijk voor zijn. Dan wordt het veel specifieker en wordt de schakel kleiner. Verplaats je ook in degene die je foto te zien krijgt. Als jij op zoek bent naar inspiratie, of deze foto zou willen opzoeken, welke hashtag of welk middel zou jij gebruiken? Bewandel door de ogen van je fan de route naar een succesvol socialmedia-account.

Er zijn diverse laagdrempelige manieren waarop je interactie kunt voeren met je publiek. Door deze interactie en wederzijdse, serieuze interesse genereer je leads. Een lead is een aanvraag voor meer informatie over een product of dienst. Ze laten merken dat ze meer over jou als persoon of jouw foto's te weten willen komen. Haak daar op in! Een lead is de eerste stap naar een (potentiële) klant of nieuwe fan die je geld, exposure of interactie op kan leveren via social media. Onthoud wel: social media is een middel en géén doel.

  • Stel een vraag en reageer terug!
  • Stimuleer je directe omgeving om mee te doen: hobbyisten, vrienden van de fotoclub of opa Piet, die ook fotografeert!
  • Wissel af met materiaal dat je plaatst: plaats niet foto na foto, maar deel ook. behind-the-scenes-foto's en -filmpjes. Iets wat beweegt doet het gemiddeld beter, dan iets dat stil staat.
  • Houd een wedstrijd samen met je collega's!
  • Host een livestream waarin je geïnteresseerden optrommelt! Een soort online-webinair waarin je kennis uitwisselt, maar dan op bijvoorbeeld Facebook door middel van: Facebook Live.
  • Creëer waarde!
Het gebruik van social media als fotograaf - 2

Facebook in kunnen zetten als social medium voor fotografen

De nieuwe interface van Facebook biedt, op het moment van schrijven, een legio aan mogelijkheden naast reguliere statusupdates. Statusupdates doen het gemiddeld gezien sowieso beter als er een foto aan toegevoegd is. Enkel een regel tekst roept niet op tot engagement. Met de nieuwe functionaliteiten om posts te creëren of je werk te laten zien, is het gesprek aangaan met je fans nog makkelijker, zoals met Facebook Live, Canvas, Facebook Carousel of de nieuwe interface van Facebook Business, die je nieuwe mogelijkheden biedt voor het vormgeven van advertenties op Facebook. Let bij het gebruik van Facebook op je mentions (@gebruikersnaam), de enkele hashtags die je gebruikt (het is geen Twitter, maar enkele hashtags in een bericht kunnen wel relevant zijn) en dat je sowieso een afbeelding aan je posts toevoegt. Daarnaast is het bij Facebook belangrijk om niet een overkill aan berichten te plaatsen. Staat er iets heel bijzonders te gebeuren dan zijn drie berichten over een dag gespreid, mogelijk. Maar pas er voor op dat Facebook niet je berichten afknijpt. Het klinkt en is logisch dat de 700 likers die je hebt, echt niet altijd jouw bericht te zien krijgen. Speel daarom daar op in.

Enkele kreten van wanhopige fotografen zijn 'zonder social media bereik ik mijn mensen niet' of 'zonder interactie heb je weinig aan social media'. Belangrijk is om na te denken over wat je wilt vertellen, hoe je dat wilt doen en hoe vaak. Praat over jezelf, maar stel ook vragen. Kom er daarnaast ook achter wáár eigenlijk jouw doelgroep zich bevindt. Als je kerndoelgroep uit 70-90 jarigen bestaat, kun je beter printmedia gebruiken dan investeren in social media.

Laat zien wie je echt bent, wat je doet en toon interesse in de ander. Het grootste voordeel van social media vind ik dan ook dat je direct in contact staat met je doelgroep en clientèle. Gebruik Facebook als bedrijf alleen niet onder een vriendenaccount, omdat je 'hiermee makkelijker mensen binnenhaalt'. Deze kreet hoor ik te vaak en bewijst constant dat het niet klopt. Zelfs Facebook blokkeert je account als ze erachter komen en dan ben je verdwenen van het sociale medium waar je zoveel tijd in hebt gestoken.

Promotiemiddel voor andere kanalen

Alleen maar geschreeuw werkt niet, er moet ook iets kwalitatiefs tegenover staan. Je moet iets te bieden hebben. Als je dat hebt gedaan door blogs, vlogs en andere interessante content, dan kun je ook gerust eens je huidige netwerk gebruiken om een andere dienst of middel te promoten. Bijvoorbeeld aanmeldingen voor je nieuwsbrief binnenhalen. Op deze manier ontvang je namelijk weer een naam, e-mail en eventueel adres van een klant. In die nieuwsbrief bied je ze dan bijvoorbeeld écht iets exclusiefs, iets wat alleen maar kwaliteit is en niet kwantiteit, geschreeuw, commerciële prut of iets waar je fan dan ook helemaal niks aan heeft. Dan gaan ze vanzelf wel weg en dat is niet de bedoeling, toch? Of je social media nou alleen gebruikt voor branding als hobbyfotograaf of om daadwerkelijk je diensten te verkopen: wees duidelijk in wat je kan, wat je doet en waar je voor staat. Mensen die met tegenzin/kunstmatig gaan twitteren, facebooken of instagrammen omdat de concurrent het doet', bereiken er niks mee! Doe het alleen als je je er goed bij voelt en er tijd in wilt steken.

De beste promotie is de kwaliteit van je foto's

Vroeger zeiden ze altijd tegen mij: "Jij komt er wel". Dit is in de fotografiewereld niet anders. Weet je van jezelf dat je je kan bewijzen en écht onderscheidend bent in jouw vakgebied? Ik zeg niet dat je dan geen social media nodig hebt of niet moet gebruiken, integendeel. Maar ook socialmedialoze fotografen kunnen succesvol zijn. Iedereen bewandelt zijn eigen pad en heeft zijn eigen strategie om opdrachten binnen te halen, te branden en te shinen. Heb je specifieke vragen over social media? Schroom niet en plaats een reactie onder dit blog!

Auteur

Fabian Viester

Fabian Viester is een concert-, portret- én reportagefotograaf uit Zuid-Limburg. Hij fotografeert voor diverse bands uit de popscene, maar is ook verliefd op architectuur en landschapsfotografie. Naast fotografie liggen de interesses van Fabian bij het monitoren van social media en het reizen naar verschillende delen van de wereld.

Bekijk alle berichten

Blijf op de hoogte

Houd mij op de hoogte van laatste nieuwtjes, interessante blogs en aanbiedingen.