De Nikon D850 in de Sahara

Harald Lavooij
6 jaar geleden

Dit is het eerste deel van een tweedelig reisavontuur waarin ik mijn nieuwe camera, de Nikon D850, onder relatief extreme omstandigheden – stof, hitte, vocht en kou – in de praktijk aan de tand ga voelen. Het doel van deze 'field test' is om de D850 als fotocamera in de praktijk te ervaren. Geen technisch verhaal maar de focus op het 'dagelijks' gebruik van de camera in de praktijk. De positieve kritieken over onder andere het autofocussysteem, de snelheid en de 4K videomogelijkheden beloven mij in ieder geval een topper in handen te hebben!

Met de Nikon D850 op reis naar de Sahara - 1

De Sahara

Voor dit eerste deel reis ik af naar de Sahara van Marokko. Over enkele weken volgt deel twee, de ijzige kou van het poolgebied van Spitsbergen. Hoewel de temperaturen in deze tijd van het jaar (eind december) in de Sahara niet zo extreem hoog zullen liggen, ga ik toch te maken hebben met veel zand en stof. Omdat ik de D850 wil uittesten in de praktijk met verschillende objectieven, zal het wisselen daarvan een uitdaging zijn. Ik zal uiterst voorzichtig te werk moeten gaan om te voorkomen dat er zand en stof in de camera terecht komt.

De voorbereiding thuis...

Ik vlieg naar Marrakesh dus de (hand)bagage is een uitdaging, zeker met een low cost airline die er een sport van maakt om zoveel mogelijk geld uit mijn knip te kloppen voor de bagage. Mijn voorbereiding begint dus al geruime tijd voor vertrek: wat wil ik per se meenemen en wat laat ik - omwille van het gewicht - thuis? Ik voorzie mijn D850 (915 gram van een Nikon GP-1A gps-module en neem qua 'glas' de Nikon 14-24mm f/2.8 lens (1000 gram) en de Nikon 24-70mm f/2.8 (900 gram) mee. Uiteraard nog een statief en wat klein grut. Omdat ik dagenlang zonder stroom zal zitten neem ik alle accu's mee die ik heb: drie stuks EN-EL15 en de met de D850 meegeleverde EN-EL15A, uiteraard thuis al volledig opgeladen maar de netlader gaat ook mee.

Voor tussentijds onderhoudswerk aan body en objectieven neem ik een blaasbalg, een microvezeldoekje en wat lenspapier mee. Eigenlijk wil ik als back-up ook nog mijn oude camera, de Nikon D810, en de Nikon 200-500mm f/5.6 (2300 gram) meenemen, maar gezien het formaat en het extra gewicht, zie ik hiervan af. Ik voel mij toch vaak al een pakezel op fototrips, voor mij een reden om soms jaloers te zijn op de mensen die fotograferen met een mirrorless camera. De camera heb ik voorzien van een XQD- en een SD-kaartje. Op de snellere XQD sla ik de RAW's op en – als back-up – schrijft de camera een JPG-kopie op de SD-kaart. Uiteraard heb ik ook wat reservekaartjes ingepakt.

Met de Nikon D850 op reis naar de Sahara - 2

Dag 1: De heenreis

Om wat reisgewicht en volume aan bagage te sparen, hang ik bij het inchecken de D850 met de 24-70mm nonchalant aan mijn schouder, dat scheelt al snel twee kilo in mijn bagage! Over deze dag valt verder weinig meer te vertellen dan dat ik door een vluchtvertraging pas 's avonds in Marrakesh aankom. Ik overnacht in een riad, een soort van pension en van oorsprong een plek waar rijke families woonden, in het ommuurde oude deel van Marrakesh. Eenvoudig maar mooi en op een geweldige locatie. Prima als uitvalsbasis!

Dag 2: Marrakesh, de medina

Het historische hart van de stad, de medina, heeft twee opvallende exotische highlights: het centrale plein met eetkraampjes en slangenbezweerders – erg fotogeniek maar, ondanks de vele 'locals', ook erg toeristisch – en de bazar (souk), een doolhof van pittoreske steegjes met onder andere kraampjes en winkeltjes (en veel fietsers en brommers tussen de voetgangers!). In de donkere steegjes van Marrakesh merk ik vrijwel gelijk hoe fijn de D850 omgaat met de beperkte lichtcondities en het hoge dynamische vermogen. Hoewel ik de D800 en de D810 als voorlopers heb gehad, moet ik toch wel wat wennen aan de D850. Ik experimenteer veel met de automatische ISO, een instelling die ik op de D800 en D810 nooit gebruikte.

Dag 3: Dagtrip Marrakesh - Essaouira

Op de derde dag heb ik een dagtrip naar de kustplaats Essaouira geboekt. Afgezien van een aantal geiten in een boom, was er weinig spannends te zien onderweg. Het plaatsje zelf heeft een kleurrijke, fotogenieke haven waar veel verse vis wordt verhandeld.

Met de Nikon D850 op reis naar de Sahara - 3
Met de Nikon D850 op reis naar de Sahara - 4
Met de Nikon D850 op reis naar de Sahara - 5
Met de Nikon D850 op reis naar de Sahara - 6

Wat mij enorm plezierig verrast is het aanraakscherm van de D850, een enorme verbetering ten opzichte van zijn voorgangers! Je bent er snel aan gewend dat dubbelklikken op het scherm inzoomt naar 100% zodat je snel kunt zien of je foto scherp is. Daarnaast vind ik het ideaal dat je, terwijl je ingezoomd hebt, achter- en vooruit kunt scrollen door de genomen foto’s.

Omdat de D850 beschikt over wifi en Bluetooth merk ik dat ik veel minder lang doe met een batterij dan vroeger. Uiteraard zal de losse GPS-module (waarom bouwt Nikon dat niet even in?!) ook wat stroom gebruiken maar omdat ik bang ben het niet te redden met de accu, schakel ik de camera op de vliegtuigstand, de wifi en Bluetooth worden uitgeschakeld. Dat scheelt een hoop!

Dag 4 en 5: Op weg naar de Sahara

De Sahara is vanaf Marrakesh, inclusief af en toe een korte stop, zo’n tien uur rijden. Op zich een heel eind maar de weg ernaartoe is erg mooi en afwisselend en ik heb de reis opgedeeld in twee dagen. Ik doorkruis de verschillende delen van het Hoge Atlas gebergte en kom langs en door mooie dorpjen, Kashba’s genoemd.

We doorkruisen vele dorpjes waar de bevolking bezig is met zijn alledaagse bezigheden, erg leuk om met hoge ISO en/of snelle sluitertijden al 'trekkend' (meebewegen van de camera) foto’s te maken. Hierbij stel je de snelheid van de D850, zeven foto’s per seconde, erg op prijs!

Omdat ik onderweg tijd genoeg heb, besluit ik om mijn foto’s met Nikon’s SnapBridge – een techniek om draadloos je beelden over te zetten naar je Smartphone – te kopiëren. Ik pruts wat af, maar krijg het niet voor elkaar. Hoewel mijn iPhone X en de D850 elkaar lijken 'te zien', komt de koppeling niet tot stand. Pas na thuiskomt bleek dat een eerdere koppeling van SnapBridge met mijn Nikon Coolpix A900 compact camera roet in eten leek te gooien. Na het verwijderen en een herinstallatie van de app werkte alles feilloos!

Met de Nikon D850 op reis naar de Sahara - 7
Met de Nikon D850 op reis naar de Sahara - 14
Met de Nikon D850 op reis naar de Sahara - 15
Met de Nikon D850 op reis naar de Sahara - 16

Dag 5 en 6: De Sahara

Halverwege de middag van dag vijf eindigt mijn autorit vlakbij de zandduinen van de Sahara en vervolg ik mijn reis de Sahara in per kameel, nou ja eigenlijk een dromedaris. Ik heb al snel spijt van mijn meegezeulde statief. De hoeveelheid toegestane bagage op de dromedaris is zeer beperkt en mijn statief bungelt irritant aan mijn rugzak, ik hou mijzelf voor dat ik vannacht – bij het fotograferen van de Melkweg – beloond zal worden voor de moeite en ergernis en erg blij zal zijn met mijn statief.

Met de Nikon D850 op reis naar de Sahara - 17
Met de Nikon D850 op reis naar de Sahara - 18
Met de Nikon D850 op reis naar de Sahara - 19
Met de Nikon D850 op reis naar de Sahara - 20

Onze karavaan van dromedarissen sjokt door de zandduinen en ik merk dat het erg snel afkoelt. Na een korte stop om de zonsondergang te fotograferen, vervolgen wij onze weg richting het tentenkamp.

Met de Nikon D850 op reis naar de Sahara - 21
Met de Nikon D850 op reis naar de Sahara - 22

De karavaan komt ruim na zonsondergang aan bij het Berber tentenkamp en ik begin mij wat zorgen te maken over de enorme hoeveelheid licht die de (bijna) volle maan afgeeft. Dáár had ik eerlijk gezegd geen rekening mee gehouden. Ik ging uit van een donkere, wolkenloze lucht zonder lichtvervuiling.

Hoewel ik ’s nachts een paar uur de vrieskou heb getrotseerd om de Melkweg te fotograferen, vielen de resultaten erg tegen. En dat terwijl ik ervan uitging dat ik de vrieskou pas in deel twee (Spitsbergen) zou gaan beleven!

Tijdens mijn nachtelijke woestijnavontuur kreeg ik het niet voor elkaar om goede, scherpe foto’s te maken. Het maanlicht was onvoldoende voor de camera om scherp te stellen en ook handmatig lukte het mij niet. Voor onderwerpen die wat dichterbij zijn, miste ik het scherpstellampje dat de D800 en D810 hebben, op de D850 is dit, net als de ingebouwde flitser, achterwege gelaten.

De D850 of de D810?

Hoewel de D850 vanwege de ISO performance (standaard 64-25600) in zeer slechte lichtcondities nog steeds zeer goed presteert, heb ik de flitser wel een aantal keren gemist. Ik zal thuis nog eens goed moeten gaan oefenen om 's nachts foto’s te kunnen maken. Een enorme verbetering ten opzichte van de D800 en D810 is de verlichting van de knopjes op de body! De bediening en het scrollen door het menu gaat perfect in het donker, op de voorgangers moest ik dat op de tast doen. De nachtfoto’s waar ik zo naar uitgekeken had, zijn helaas niet echt gelukt. Zeker niet te wijten aan de D850, maar aan gebrek aan kennis en ervaring met nachtfotografie met de D850...

Dag 7: Terug naar de bewoonde wereld

Na een koude nacht, vertrekken we om 6:15 uur per dromedaris weer richting de bewoonde wereld. Onderweg worden we getrakteerd op een prachtig ondergaande maan en een mooie opkomende zon, maar iedereen in de karavaan is door en door koud en niemand wil al te lang stil staan voor de foto’s.

Met de Nikon D850 op reis naar de Sahara - 23
Met de Nikon D850 op reis naar de Sahara - 24

Dag 8: Marrakesh en terug naar huis

De laatste dag heb ik nog de gelegenheid om Marrakesh te bekijken. Ik slenter weer wat over de markt en door de Medina, het blijft kleurrijk en fotogeniek. Ook nu ben ik weer erg gelukkig met een camera die in staat is om tijdens de schemering met minimaal licht, mooie plaatjes te schieten.

Met de Nikon D850 op reis naar de Sahara - 25
Met de Nikon D850 op reis naar de Sahara - 26
Met de Nikon D850 op reis naar de Sahara - 27

Nagenieten bij het nabewerken

Thuisgekomen kopieer ik snel de inhoud van de geheugenkaarten op de computer, want pas dan kun je goed zien of een foto echt is gelukt of niet. Ik beheer en bewerk mijn foto’s in Adobe Photoshop Lightroom CC. Ik haal soms wat oneffenheden weg, verscherp hier en daar wat en vaak speel ik wat met kleurtemperaturen of ingebouwde en zelfgemaakte filtertjes.

Mijn conclusie?

Ik prijs mijzelf gelukkig met een camera als de D850! Het is een beest van een camera die in staat is om, vanwege de ISO-eigenschappen, zeer goed te presteren wanneer de lichtomstandigheden niet ideaal zijn. Het gewicht (met objectief) en het formaat blijven fors, maar dat wist ik van tevoren en neem ik natuurlijk op de koop toe. Ik lees op verschillende gerespecteerde reviewsites dat de D850 momenteel de beste camera is die je kunt kopen. Ik kan dat nog niet beoordelen, ik heb de D850 nog maar net en heb geen enkele ervaring met vergelijkbare camera’s. Ik ben echter zeer tevreden over de resolutie (ruim 45 MP), de snelheid (7 fps) én het bedieningsgemak.

Het resultaat hebben jullie in deze blog gezien maar dit is maar een heel klein deel van de foto’s. Als je geïnteresseerd bent, is de rest te zien op mijn website. Nog een paar weekjes en dan vangt het tweede deel van dit avontuur aan..., het poolgebied op Spitsbergen! Ik ga de D850 dan gebruiken in totaal andere omstandigheden!

Auteur

Harald Lavooij

Freelance fotograaf Harald Lavooij heeft een speciale voorliefde voor alles wat digitaal is of digitaal kan worden. Al van kinds af aan was hij geïntrigeerd door fotografie. Zodra het kan, combineert hij fotografie met reizen en hij gaat dan ook naar bijzondere bestemmingen. In zijn fototas vind je een Nikon D850 en een D810, een 14-24mm, 24-70mm en de 200-500mm.

Bekijk alle berichten

Blijf op de hoogte

Houd mij op de hoogte van laatste nieuwtjes, interessante blogs en aanbiedingen.