Studiofotografie met één flitser
Wat kun je doen als je maar één lichtbron gebruikt in een fotostudio? Martin Hogeboom legt je alles uit over verschillende soorten licht en lightshapers!
Lees verderToen ik ruim tien jaar geleden begon met het fotograferen met bruiloften was ik al jarenlang bezig met modelfotografie en alle flitstechnieken die daarbij komen kijken. Op een bepaald moment besloot ik dat te combineren met de shoots van bruiloften. De basistechniek is niet veranderd, maar er zijn tegenwoordig zo veel goede lichtvormers die het je heel makkelijk maken om op een trouwdag, met niet al te veel spullen en gedoe, snel dit soort foto's te maken. In dit blog laat ik foto's zien van het afgelopen trouwseizoen en leg ik stap voor stap uit hoe je vergelijkbare beelden kunt creëren.
Het basisprincipe bestaat uit een paar simpele stappen:
Stap 1: Werk manueel
Zowel van je camera als de flitsers moet je de instellingen handmatig instellen. Dit zorgt er voor dat je zowel het omgevingslicht als de flitsers, dus ook de balans tussen beide, goed kunt reguleren.
Stap 2: Kies een goede plek uit
Kies een plek waarbij het bruidspaar of met hun rug naar de zon staat óf volledig in de schaduw staat. Dit levert een des te mooier effect op, omdat je zo helder het flitslicht op het bruidspaar hebt en niet een combinatie tussen omgevingslicht en flitslicht.
Stap 3: Maak een testfoto zonder flits
Maak eerst foto's met de flitsers uit om de omgeving zo te belichten zoals je wilt. Doordat je niet afgeleid bent van het effect van de flitser op het bruidspaar, kun je op deze manier helder zien of de omgeving goed belicht is. Zoals je ziet heb ik eerst een testshot gemaakt om er voor te zorgen dat de omgeving goed belicht is. Om alle hooglichten in het beeld te behouden en het geheel een beetje donker te maken heb ik een volledige stop onderbelicht.
Stap 4: Voeg stapsgewijs flitsers toe
Voeg één voor één flitsers toe om te zien wat het effect is van de individuele flitsers. Aangezien je omgevingslicht al goed ingesteld is, hoef je niks meer aan te passen aan de instellingen van je camera. Alleen de sterkte en de positie van het flitslicht is dan nog van belang. Hierboven zie je wat de uiteindelijk gekozen belichting is met de positie van de twee flitsers, waarvan eentje met een octabox.
Stap 5: Kijk nu naar je compositie
Pas wanneer de balans tussen omgevingslicht en flitsers correct is, kies je de precieze compositie en begin je met het fotograferen. Omdat nu al het licht ingesteld is zoals je wilt, kun je je volledig richten op het aansturen van het bruidspaar en hoef je je niet meer bezig te houden met de belichting.
Het voordeel van deze manier van werken is dat wanneer je een kort moment hebt, wat in totaal misschien maximaal vijf seconden duurt, je zonder problemen het moment perfect vast kunt leggen!
Vroeger gebruikte ik 'gewone' reportageflitsers, maar sinds een paar jaar gebruik ik met veel plezier de Godox Witstro AD200 flitser met een verwisselbare kop. De reden hiervoor is dat deze flitsers qua sterkte rond de 200Ws liggen, wat circa tweemaal zo sterk is als een gewone reportageflitser. Dit is fijn om twee redenen. Je kunt meer vermogen leveren als dit nodig is en als je even hard flitst als met een gewone reportageflitser, heb je een hogere ververssnelheid.
Daarnaast is het fijne van deze flitser dat je voor een heel redelijke prijs kunt high-speed syncen, wat inhoudt dat je niet afhankelijk bent van je flitser-synchronisatiesnelheid (meestal tussen de 1/160 en 1/250 seconden), maar zelfs op een 1/8000e van een seconde kunt flitsen. Dit is met name fijn als je op een zomerse dag de omgeving wilt onderbelichten, zonder dat je het diafragma volledig hoeft dicht te draaien. Dit heeft namelijk als nadeel dat de lens minder scherp is en je voor- en achtergrond bijna altijd even scherp zijn. En dat is misschien een effect waar je niet op zit te wachten.
De flitsers triggeren
Om de Godox AD200 flitsers aan te sturen vanaf de camera, gebruik ik een triggerset. Dat is een set die bestaat uit een ontvanger en een zender. Een triggerset is draadloos en zo ben je zelf lekker vrij tijdens het fotograferen. De Godox X1 is er voor Canon, Nikon, Fujifilm, Sony, Olympus en Panasonic.
Eigenlijk heb ik drie favoriete lichtvormers. De Godox P90L Octabox is betaalbaar, heeft prachtig licht en is heel compact voor zo'n formaat softbox. Hij is verkrijgbaar met een Bowens mount en met een Elinchrom mount. Ook gebruik ik de Godox Speedlight Bracket Bowens softbox met een afmeting van 60 bij 60 centimeter. Ook deze is heel betaalbaar, heeft mooi licht, is super compact en de softbox is heel snel op te zetten en weer op te bergen. De derde favoriet is de MagMod MagBeam. Die is ideaal om het flitslicht op het bruidspaar te krijgen vanaf een grotere afstand. Zeker als je, net als ik, houdt van het gebruik van een groothoeklens en je de flitser buiten beeld wilt houden. Je hebt wel een MagGrip nodig om de MagBeam op je flitser te plaatsen.
Hoe meer je doet met flitsers, hoe makkelijker het wordt. Oefen veel, zodat je in het moment zelf snel alles kunt instellen en je niet onnodig lang bezig bent om alles klaar te zetten. Na een tijdje weet je het verschil tussen de lichtvormers en weet je wat je nodig hebt voor het effect dat je wilt creëren. En zorg er bijvoorbeeld voor dat je nooit op het maximale vermogen flitst als je veel foto's achter elkaar moet maken (burst-modus) om het moment te vangen. Een mooie richtlijn om snel veel foto's te kunnen schieten is om de flitser op 1/16e van het vermogen te zetten.
Marnix is een gepassioneerde fulltime trouwfotograaf met ruim tien jaar aan ervaring. Voor hem is bruidsfotografie het ideale beroep en hij geniet er enorm van. Het is dé perfecte combinatie van creativiteit, techniek en menselijk contact. Een mooie balans tussen genieten en jezelf uitdagen!
Bekijk alle berichtenHoud mij op de hoogte van laatste nieuwtjes, interessante blogs en aanbiedingen.