Productreviews

Review: Sigma 12-24mm f/4.0 DG HSM Art objectief

Dave Zuuring 2 weken geleden

Wie vaak buiten opnames maakt of naar de oude Hollandse schildersmeesters kijkt, kent die weidse panorama’s. Anno nu kun je deze perfect fotograferen met een ultra groothoeklens. In deze review deel ik mijn ervaring met het Sigma 12-24mm f/4.0 DG HSM Art objectief en geef ik tips over werken met een ultra groothoeklens.

De eerste indruk

Waarmee je rekening moet houden bij de Sigma 12-24mm f/4.0 DG HSM Art lens, is de grootte en het gewicht van meer dan een kilo. Mijn oude Canon EF 16-35mm f/4.0L IS USM objectief lijkt dan opeens wel een kitlens... Ook de grote bolvormige lens is een detail om mee rekening te houden. De lenskap beschermt zeker, maar toch is het opletten geblazen.

Je voelt aan alles dat je een serieus objectief vast hebt. Net als de andere Sigma Art lenzen, druipt de kwaliteit ervan af. Mede dankzij de moderne look, feel en afwerking. Het ontwerp is stof- en spatwaterdicht. Alles werkt subliem en nauwkeurig, precies wat je van een dergelijke lens verwacht.

Nadruk op de voorgrond

Wanneer je landschappen gaat fotograferen met een ultra wijde lens, dan wordt de voorgrond enorm belangrijk en ook wat er in de lucht gebeurt. Foto’s worden anders al snel saai en leeg. Op een zeker moment 'schrok' ik ervan dat objecten door de zoeker verder af leken dan ze in werkelijkheid zijn. Bij onderstaande foto bij Paal 28 op Texel was ik letterlijk nog geen halve meter van de voorste paal af.

Weids fotograferen

Het mooie aan een mega groothoek zoals de Sigma 12-24mm, is dat je landschappen weids kunt fotograferen. Als de lucht meewerkt en je onderwerp er zich voor leent dan krijg je een ongekende dynamiek in je foto die je niet gewend bent. Dit vraagt in het begin wel wat gewenning, want niet alle fotomomenten lenen zich voor 12mm. Het grote voordeel van deze Sigma lens is dat je kunt terugvallen op het maximale bereik van 24mm.

Dicht op je onderwerp

Het is in interieurfotografie een uitkomst om dicht op je onderwerp te kunnen kruipen. Zeker als je een kleinere ruimte fotografeert. Je vangt al snel veel in je beeld en juist dan vraagt het werken met de Sigma 12-24mm je aandacht. Want als je de camera te hoog hebt staan of ook maar iets voorwaarts of neerwaarts buigt, dan nemen de lijnen rare vormen aan.

Bij extreme groothoeken kan dit serieuze aspecten opleveren. Tenzij je de digitale horizon van je camera benut in combinatie met een waterpasje die je op de flitsschoen schuift. Mijn camera heeft een digitale horizon functie, maar ik gebruik vaak het waterpasje zodat de live view weergave lekker clean blijft. Besef dat vervorming erbij hoort. Dit kun je ondervangen door in Adobe Lightroom en Photoshop perspectiefcorrecties toe te passen.

Scherpstelling

Ik gebruik vaak een groothoeklens voor avondfotografie, het liefst in het blauwe uurtje. Dan kan het uitdagend zijn om scherp te stellen met autofocus. Je kunt bij de Sigma terugvallen op de grote, soepele scherpstelring. Mocht je de autofocus willen omwisselen naar de handmatige scherpstelling, dan is de goed geplaatste schakelaar snel te gebruiken. De bediening is probleemloos.

Scherpte en kwaliteit

Hoe zit het met de beeldkwaliteit? Dat zie ik al vrij snel bij het inladen van mijn foto's in Lightroom. De vervorming, de scherpte of de onscherpte in de hoeken vallen op. Zeker als je op een groot beeldscherm kijkt. Ik heb geen testen gedaan met open diafragma's of een muur gefotografeerd. Nee, ik heb de lens gebruikt zoals ik mijn andere groothoeklens ook zou gebruiken. Veelal op f/8 en f/11, want met groothoeklenzen weet je dat je altijd een enorme scherptediepte hebt.

Over de optische beeldkwaliteit ben ik zeer tevreden. Het blijkt dat de lens op f/4.0 nogal zacht in de hoeken is. Maar vanaf f/8 is dit goed onder controle. In de praktijk is mij dit amper opgevallen. De zo kenmerkende sterren die je kunt krijgen met een groothoeklens - iets waar ik zelf een enorme fan van ben - zijn al fraai te zien in je foto’s bij mooie geknepen diafragma’s van f/8 en hoger in combinatie met een langere sluitertijd. Dit zie je in de onderstaande foto’s. Chromatische aberratie heb ik niet of nauwelijks kunnen ontdekken, ook niet bij opnames met tegenlicht.

Mijn conclusie?

Samenvattend durf ik te stellen dat als je weidse foto’s wilt maken, architectuur of stedelijke landschappen fotografeert, de Sigma 12-24mm f/4.0 DG HSM Art groothoeklens een interessante keuze is. Want die extra millimeters zijn echt super om te hebben. En in feite als je verder kijkt, hoef je maar met drie lenzen op stap: een 12-24mm, een 24-70mm en 70-200mm. Met een dergelijk bereik kun je tijdens een citytrip, een dagje uit met vrienden of met een fotovakantie alles vastleggen!

Tips voor groothoekfoto's

  • Let goed op je voorgrond
  • Onthoud dat je dichterbij je onderwerp zit dan normaal
  • Wees voorzichtig, de bolle frontlens stoot je zo ergens tegenaan
  • Doortekening in de lucht maakt je foto's spannender en dynamischer
  • Houd rekening met hoekonscherpte, dus werk met kleinere diafragma’s
  • Combineer manual focus met live view voor een optimale scherpte
  • Zorg dat je camera waterpas staat en gebruik een statief
  • Werk met meerdere belichtingstrapjes (bracketing)
  • Heb kennis van perspectiefcorrecties

Auteur

Dave Zuuring

Dave Zuuring, ook bekend als nldazuu, is naast zijn fulltime baan en de tijd die hij met zijn gezin doorbrengt, een gepassioneerde fotograaf die fotografeert vanuit de gedachte "Make your memory today". Hij legt graag landschappen in de breedste zin van het woord, cityscapes, interieurs en reportages vast. Vooral cityscapes in het blauwe uur zijn een rode lijn door zijn fotografie belevingen.

Bekijk alle berichten

Blijf op de hoogte

Houd mij op de hoogte van laatste nieuwtjes, interessante blogs en aanbiedingen.