Review over de Fujifilm X-T3 systeemcamera

Joke Beers-Blom
5 jaar geleden

De Fujifilm X-T3 is de langverwachte opvolger van de mega-populaire X-T2 systeemcamera. Maar kan hij zijn voorganger overtreffen? Volgens mij is dat prima gelukt! In deze review lees je wat ik van deze camera vind.

Ik was helemaal niet van plan om deze camera te kopen, ik was meer dan tevreden met mijn X-T2 en X-H1. Maar mijn uitgever kwam met het bericht dat mijn Fujifilm X-serie-boek bijna uitverkocht was en dat er een nieuwe versie moest komen. Tja, dan kun je natuurlijk niet om de Fujifilm X-T3 systeemcamera heen! En ik heb er geen spijt van gehad, want er is toch weer heel veel sterk verbeterd.

Tot op heden heb ik er minder mee kunnen doen dan ik had gewild, maar ik ben wel diverse keren met de X-T3 op pad geweest. Hierbij beviel de camera echt enorm goed. Wat ik zelf weer heel fijn vind is dat alles op hetzelfde plekje zit als op de X-T2. Je bent direct thuis met een nieuwe camera. Alles even naar wens instellen en klaar ben je! Vooral de functieknoppen vind ik zelf altijd erg fijn. Ideaal om veelgebruikte instellingen onder te zetten.

Review over de Fujifilm X-T3 systeemcamera - 1
Review over de Fujifilm X-T3 systeemcamera - 2

Nieuwe sensor en processor

De X-T3 is uitgerust met een nieuwe 26.1 megapixel sensor en een nieuwe razendsnelle processor. En de camera is dus echt razendsnel, als je de nieuwe Sportzoekermodus aan hebt staan, dan maakt de camera 30 foto’s per seconde. Je ziet dan een vierkant in je zoeker en/of LCD-scherm, de camera maakt dan feitelijk een crop en maakt foto’s van 17 in plaats van 26 megapixels. Dit kan voor sportfotografen erg handig zijn en ik wil dit zeker uitproberen bij het fotograferen van vliegende vogels. Bij vogeltjes die heel snel van tak tot tak gingen, werkte dit heel goed. De camera werkt dan alleen met de elektronische sluiter. De mechanische sluiter werkt met 11 foto’s per seconde, wat doorgaans voor mij meer dan voldoende is. Nu kwam ik met wel heel veel dezelfde vogeltjes thuis!

Batterygrip

De optionele Fujifilm VG-XT3 Battery Grip heeft extra knoppen voor het fotograferen in de portretstand. En het allerfijnste: een lange accuduur door het gebruik van drie accu’s. Persoonlijk vind ik de camera fijner in de hand liggen met de grip erop, zeker bij gebruik van een grote lens zoals de 100-400mm.

Review over de Fujifilm X-T3 systeemcamera - 3
Review over de Fujifilm X-T3 systeemcamera - 4

Autofocus

De camera stelt enorm snel scherp, ik dacht dat dit met de X-T2 al prima voor elkaar was, maar het is weer behoorlijk verbeterd. Vooral in slechtere lichtsituaties was dit heel goed te merken. De X-T3 heeft vier keer zoveel fasedetectiepixels dan de X-T2. De 425 meetvelden bedekken zo goed als de hele sensor. Bij weinig licht stelt de camera langs de randen prima en heel snel scherp. Dit heb ik vooral goed gemerkt tijdens de eerste uitstap met de camera naar een kerstshow hier in de buurt en op het IJsbeeldenfestival werkte dit echt perfect. Het is daar behoorlijk donker. Ook met de minder lichtsterke 18-135mm lens werkte de scherpstelling perfect. Met de 100-400mm op vogeltjesjacht was een prima ervaring, ondanks dat het een grijze dag was met redelijk beroerd licht. De autofocus werkte perfect.

Review over de Fujifilm X-T3 systeemcamera - 5

Pre-opname

Ook dit is nieuw. Hierbij start de camera al met het vastleggen als de ontspanknop half wordt ingedrukt. Er wordt een serie opnamen bewaard die vlak voordat de ontspanknop helemaal is ingedrukt, gemaakt is. Dit kan heel handig zijn bij het fotograferen van vogels, wild of sport. Ik heb het zelf nog niet echt uitgeprobeerd, omdat die situatie zich nog niet voorgedaan heeft. Maar het lijkt me wel heel erg handig. De camera gebruikt hierbij de elektronische sluiter.

Ruis

Hetzelfde sensorformaat, maar toch meer megapixels, 26.1 in plaats van 24. Je zou dan verwachten dat de ruis wel wat toeneemt bij hoge ISO-waarden. Dat valt dus heel erg mee. Onder meer op het IJsbeeldenfestival heb ik alleen maar op ISO 6400 gefotografeerd. Ik ga daar echt niet met een statief rondlopen, dat wekt alleen maar (terechte) ergernis op als het wat drukker is. De resultaten zijn echt helemaal prima. Totaal geen hinderlijke ruis en wat er zit is heel makkelijk in de nabewerking weg te werken. Aangezien het me niet stoorde, heb ik daar niet veel aan gedaan.

Review over de Fujifilm X-T3 systeemcamera - 6
Review over de Fujifilm X-T3 systeemcamera - 7

Lagere ISO-waardes

Wat ik toch wel fijn vind, is dat de laagste ISO-waarde nu ISO 160 is in plaats van 200 en L is ISO 80 in plaats van 100. Het zijn kleine verschillen, maar voor mij zijn ze toch fijn, om zo met wat grotere diafragma’s te kunnen werken zodat mijn achtergronden wat meer vervagen. Ik heb een hele kleine studio en heb al snel teveel licht, ook op de laagste stand van mijn twee studiolampen. Ik was al heel blij dat de flitssynchronisatietijd naar 1/250e ging op de X-T2 in plaats van 1/180e op de X-T1. Nu is daarbij een nog lagere ISO-waarde mogelijk, zodat ik toch wat meer met mijn diafragma kan spelen. Het zijn kleine stapjes, maar elke stap is er één!

Review over de Fujifilm X-T3 systeemcamera - 8
Review over de Fujifilm X-T3 systeemcamera - 9

Dioptrieregelaar

De dioptrieregelaar moet bij de X-T3 een beetje worden uitgetrokken om het beeld in de zoeker scherp te stellen en moet weer ingedrukt worden als dit gedaan is. Het grote voordeel is dat deze niet meer zelf kan verdraaien, wat me nogal eens overkwam met de X-T2. Vooral als je wandelt en fotografeert zoals ik, wil je de camera wel eens anders vasthouden, waardoor de dioptrieregelaar ongemerkt werd verdraaid. Dat kan dus niet meer.

Review over de Fujifilm X-T3 systeemcamera - 10

Touchscreen

De Fujifilm X-T3 camera is uitgerust met een touchscreen. Ik vind het erg handig als ik de camera op statief heb staan en dan kan scherpstellen via het LCD-scherm. Dit werkt erg goed in studiosituaties, waarbij ik het gemakkelijk vind om de camera op een statief te gebruiken. Verder gebruik ik de camera vooral buiten en heb deze mee als we in de natuur wandelen en fotograferen. Dan zet ik het touchscreen echt uit, want je raakt het heel gemakkelijk aan en dan kom je thuis met een serie nutteloze foto’s. Nu is het is wel zo dat ik niet gewend ben om met een touchscreen te werken. Door het menu scrollen en dergelijke doe ik altijd met het handige joystickje op de camera. Het is net wat je gewend bent. Desondanks vind ik het fijn dat de mogelijkheid er wel is. Het is bijvoorbeeld erg handig om via het touchscreen door gemaakte foto’s heen te bladeren.

Video

De camera heeft sterk verbeterde videomogelijkheden, maar de eerlijkheid gebiedt me om te zeggen dat ik daar nooit gebruik van maak. Ik film zelden of nooit en kan hier niets over zeggen. Toch nog maar eens dieper induiken...

Conclusie

Er zijn nog meer nieuwigheden, onder meer in de filmsimulaties. Ik fotografeer zelf alleen in RAW en pas deze instellingen pas achteraf aan. Op de camera zelf gebruik ik ze niet. De JPEG-beelden zijn echt heel goed, maar het meeste schiet ik toch gewoontegetrouw altijd in RAW. Echter, de panoramastand gebruik ik heel veel en die levert alleen JPEG’s op. Die zijn prima - en goed na te bewerken als dat nodig is.

Review over de Fujifilm X-T3 systeemcamera - 11

In zijn geheel vind ik de Fujifilm X-T3 toch weer een grote stap voorwaarts. De camera is zo heerlijk snel en de wederom verbeterde scherpstelling vind ik vooral in situaties bij slecht licht echt een verademing. Kortom, ik ben heel blij dat ik deze camera - ondanks dat ik het in eerste instantie niet van plan was - heb aangeschaft. En mijn wederhelft is heel blij met de X-T2, dus het is een win-win-situatie!

Joke Beers-Blom

Joke Beers-Blom fotografeert al ruim 40 jaar fanatiek. Sinds 2002 is ze in het schrijven van boeken over digitale beeldverwerking gerold! Haar favoriete foto-onderwerpen zijn landschap en natuur, vooral lekker buiten zijn maar ook wat stoeien in de eigen hele kleine studio. Ze is lid van een fotoclub en staat zo nu en dan amateurfotografen bij. Haar andere passie is reizen.