Tips en inspiratie

Vanuit de dance scene naar langs de lijn met je camera?

Rutger Geerling 1 maand geleden

Een sporthater? Nee, zo zou ik mezelf niet omschrijven. Maar om nu te zeggen dat ik voor elke wedstrijd van het Nederlands elftal met een oranje sjaal voor de buis zit... Laat ik het er op houden dat ik het leukste van EK’s en WK’s toch wel de barbecue bij vrienden vind. Toch kan het dan zomaar gebeuren dat ik in januari op een koude woensdagavond in het gezellig volle stadion van PEC Zwolle zit. Langs de lijn, met een enorm Canon wit lenzenmonster voor je camera geschroefd. Het kan verkeren.

In januari is er weinig te doen in de dance scene. Er was dus weinig voor nodig om mij richting het oosten te krijgen voor de PEC Zwolle Huisfotograaf Experience. Een experience die met een broodje en een zeer fijne instructie begint. Vooral de tips van huisfotograaf Henry Dijkman zijn meer dan nuttig en voor iemand die deze avond totaal uit zijn element gaat zijn probeer ik zo veel mogelijk in mijn oren te knopen en me een voorstelling te maken van hoe het er als sportfotograaf aan toe gaat.

Nu heb ik in het verleden wel eens de eer gehad om bij Ajax thuis wat foto’s te mogen maken vanaf de zijlijn. Het gevoel van laag in een stadion te zitten was me al bekend. Toch blijft het geweldig om nog voor een wedstrijd begint op de verlaten mat te staan en de avond alvast in je op te nemen. Het is een beetje hetzelfde gevoel om als eerste op een nog leeg festivalterrein te staan voor het hoofdpodium – nu nog een zalige rust, maar wetend wat gaat komen...

En voor je het weet gaat het dan los, met z’n achten hebben we een eigen vak aan de zijlijn waar we ongestoord ons gang kunnen gaan. Zelfs aan krukjes is gedacht, handig want die van mij bleek onvindbaar voor vertrek van huis. Het is een beetje passen en meten maar gebroederlijk zitten we naast elkaar met een doorsnede van wat je aan amateur camera’s vindt in het land. Canon, Nikon, Sony, dure lenzen, budgetlenzen en wat er allemaal tussen valt. Het maakt niet echt uit, behalve de hoge ISO-waarden vanwege de avondwedstrijd is het technische aspect wel het minst spannende deel van de ervaring, het is echt jagen op het mooiste actiemoment. Waar je ook mee schiet.

En allemachtig; wat is dit leuk en lastig tegelijk. Henry heeft ons al gewaarschuwd: vanaf de zijlijn is het erg moeilijk fotograferen. Relatief beweegt het spel daar heel snel en je hebt bijna geen tijd om te anticiperen op wat er gaat gebeuren. Je ziet de bal wel gaan maar bij welke speler komt die terecht? Je wilt graag tevoren al daar je camera op gericht hebben en scherp staan, maar in de praktijk blijkt dat heerlijk uitdagend en soms haast hemeltergend onmogelijk om het goed te doen. Gelukkig is de Zwolle - Utrecht wedstrijd een heel dynamische en spannende – we hebben echt geen gebrek aan leuke actiemomenten en ondanks dat we meer mis dan raak schieten, gaat iedereen wel naar huis met meer dan genoeg moois.

Pas na een volle helft begint het bij mij langzaam aan steeds beter te lukken, maar dan wil ik eigenlijk liever wat op een andere manier fotograferen. De uitdaging van het maken van een heel mooie actiefoto botst een beetje met mijn manier van fotograferen waarbij ik een breder verhaal vertel. Een paar wat meer artistieke foto’s horen daar ook bij en wellicht een aantal aparte beelden. Het is ruim negentig minuten lang een te gekke uitdaging waarbij ik mij na afloop opeens realiseer dat ik nog zoveel andere foto’s had kunnen maken en nog zoveel andere instellingen had kunnen proberen. Misschien toch nog maar eens meegaan met de PEC Experience…

Auteur

Rutger Geerling

Fotograaf Rutger Geerling, ook wel bekend als Rudgr.com, heeft een enorm portfolio en legt EDM festivals en clubfeesten vast over de hele wereld. Hij werkt met grote namen zoals Armin van Buuren en Hardwell. Het begon als een hobby, maar het werd belangrijker voor hem om te doen waar hij van hield dan waarvoor hij geleerd heeft.

Bekijk alle berichten

Blijf op de hoogte

Houd mij op de hoogte van laatste nieuwtjes, interessante blogs en aanbiedingen.