William Rutten over het werken met Sirui statieven

William Rutten
4 jaar geleden

Voor mijn fotografie maak ik gebruik van de best denkbare spullen en het merk Sirui past in dat beeld. Daarom gebruik al een tijdje en met veel plezier de Sirui Reporter 5214XL tripod met het Sirui K-40 balhoofd. Dat grote en imponerende statief gebruik ik zowel in mijn studio als op locatie, maar de Sirui P-424SR monopod is niet zelden mijn vaste partner in crime tijdens het vastleggen van popconcerten. In dit blog vertel ik waarom!

Ik werk altijd vanaf statief

Ik fotografeer eigenlijk altijd vanaf statief, zeker in de studio. Wanneer ik vanaf statief werk, kan ik de boel letterlijk loslaten en loop ik niet het risico dat ik mijn kabel uit de computer trek. Of erger, dat ik mijn hele computer van de tafel trek. Vanaf statief weet je dat je beelden altijd scherp zijn. Wanneer je vanuit de hand schiet, is er toch altijd sprake van beweging. Al helemaal met die grote Phase One camera.

Waarom zou ik het risico lopen om beelden te verkloten omdat ik zonodig uit de hand zou willen schieten? Ik schiet altijd heel dicht op mijn model of juist vanaf een wat grotere afstand. Ik loop tijdens een shoot niet steeds heen en weer en fotografeer niet vanuit allerlei rare hoeken. Voor mij is een statief gewoon onmisbaar. Dat is duurzamer voor mijn camera, duurzamer voor mijn kabels en het komt de scherpte van mijn beelden ten goede. Zonder een statief voelt het niet goed.

Waarom Sirui?

Tijdens de Professional Imaging beurs in 2018 kwam ik het merk Sirui voor de eerste keer tegen. De looks trokken mijn aandacht en eenmaal dichterbij zag ik hoe degelijk, massief, handzaam en gebruiksvriendelijk de producten zijn. De statieven en monopods zien er dus niet alleen maar stevig uit: ze zijn het ook. Hier durfde ik zonder twijfel mijn spullen aan toe te vertrouwen. Helaas zie ik het te vaak gebeuren dat mensen een vermogen uitgeven aan camera’s en objectieven, maar vervolgens beknibbelen op iets cruciaals zoals een statief…

Een multi-inzetbaar statief

Dit beest van een statief is echt multi-inzetbaar. In de zomer van 2019 werkte ik aan een project voor museum Hilversum waarbij ik gebruik maakte van mijn heel zware Phase One camera. Die staat als een huis op de Sirui Reporter 5214XL. Hij is heel breed en kan lekker hoog. Ik vind bovendien de bevestigingsplaat voor onder mijn camera ideaal in combinatie met de extra lock op het balhoofd. Ik wil zekerheid hebben. Bij deze combinatie heb ik een goed en veilig gevoel. Het werkt allemaal erg prettig. Dit statief van Sirui is super stabiel en loopt soepel. En ondanks het feit dat hij zo groot en massief is, is hij toch licht en handzaam. Er is van A tot Z veel liefde en aandacht aan dit product besteed. Het is met een fotografen blik ontworpen.

Unieke beelden maken

Een grote plus van de Sirui 5214XL Reporter tripod is voor mij de maximale hoogte van ruim 2.6 meter. Ik gaf aan dat ik bij concerten met name de monopod gebruik. Maar wanneer we op heel grote afstand van het podium staan, pak ik liever het statief. Juist vanwege die hoogte. Ik sta dan achter het publiek en zodra de handjes met mobieltjes de lucht in gaan, zie je niets meer. Dan pak ik mijn kruk erbij, ‘gooi’ mijn statief de lucht in en die steekt overal bovenuit. Dat is ideaal en levert me bovendien uniek beeldmateriaal op. Net als in de studio overigens wanneer ik beelden wil maken van iemand die ligt. In combinatie met dit statief levert dat prachtig werk op!

Uitschuiven zonder klikken

Het draaisysteem waarmee je de poten in- en uitschuift is erg prettig. Er zijn ongetwijfeld mensen die liever met het kliksysteem werken, maar daar heb ik zeer slechte ervaringen mee. Op een gegeven moment valt gewoon je hele poot eruit. De laatste keer dat me dat overkwam, was ik er klaar mee. Daar sta je dan met een losse statiefpoot in je handen... En misschien moet je wel elke dag alles opnieuw aandraaien, maar daar heb ik geen zin in. Ik wil er gewoon mee werken en ik wil en moet erop kunnen vertrouwen. Iedere dag weer.

Het Sirui K-40 balhoofd

Het balhoofd werkt erg goed, mede dankzij de frictie-knop. Daardoor werkt het Sirui K-40 balhoofd bijna filmisch. Wanneer ik een optreden fotografeer is dat heel belangrijk. Dan is het zaaks dat ik mijn onderwerp makkelijk kan blijven volgen. Met deze kop werkt dat heel makkelijk. Dankzij die frictie-knop kan ik super smooth en met de juiste ondersteuning blijven fotograferen. Zelfs met mijn zware 600mm objectief.

Fotograferen met de monopod

De Sirui P-424SR monopod is erg geschikt voor concertfotografie. Tijdens concerten moeten fotografen steeds vaker hun werk doen vanaf een kleine, door hekken afgesloten ruimte. Die ruimte is zo nauw, dat je amper je kont kunt keren. In die gevallen is de P-424SR echt super. Daarop heb ik dan mijn camera met teleobjectief. Om mijn nek heb ik mijn tweede body met daarop een groothoek. Die kan ik ook nog heel eenvoudig bedienen. Dan laat ik de Sirui monopod een beetje losjes tegen me aan leunen, met dank aan zijn drie korte pootjes, terwijl ik mijn tweede camera bedien. Ideaal!

Bekijk de producten

Auteur

William Rutten

William Rutten zijn fascinatie voor fotografie begon al in zijn middelbare schooltijd. Hij stortte zich al jong volledig op fotografie en heeft tal van bekende artiesten uit zowel binnen- als buitenland mogen fotograferen. In 2009 won hij de derde prijs bij de verkiezing van de Zilveren Camera met een foto van Ramses Shaffy. Hij is regelmatig tafelgast bij RTL Boulevard en is jurylid bij Het Perfecte Plaatje.

Bekijk alle berichten

Blijf op de hoogte

Houd mij op de hoogte van laatste nieuwtjes, interessante blogs en aanbiedingen.