Review: Sigma 100-400mm f/5.0-6.3 DG DN OS Contemporary Sony E-mount objectief

Dave Zuuring
3 jaar geleden

Het Sigma 100-400mm f/5.0-6.3 DG DN OS Contemporary FE-mount objectief is een hele interessante lens voor natuur- en sportfotografie. Ik heb deze betaalbare zoomlens getest in de natuur en langs het hockeyveld. Hoe is deze nieuwe lens in gebruik, hoe presteert de autofocus en hoe zit het met de beeldkwaliteit? In deze review lees je het!

Bekijk de Sigma 100-400mm FE lens

Review Sigma 100-400mm Contemporary objectief - 1

Mijn eerste indruk

Het Sigma Contemporary objectief wordt in een keurige verpakking geleverd compleet met zonnekap en lensdoppen. De afkorting DG DN is de aanduiding van Sigmadat de lens geschikt is voor fullframe camera’s en speciaal ontworpen is voor mirrorless systeemcamera’s. Naast de Sony variant is dit nieuwe objectief ook verkrijgbaar met een Leica L-mount. Zoals je verwacht is de lens compact en licht van gewicht met 1180 gram. Ook oogt het ontwerp onopvallend voor een ultra telezoom. Dat is het voordeel ook van zwart ten opzichte van de welbekende witte objectieven.

Review Sigma 100-400mm Contemporary objectief - 2

Kijken we verder dan zien we dat de lens is uitgerust met een handige vergrendelingsknop, zodat de lens niet ongevraagd uitschuift. De behuizing is van kunststof met een metalen vatting en degelijke prettige rubberen ringen voor focus en zoomen. De bouwkwaliteit is prima, want de eerste avond dat ik het objectief kon gebruiken stond ik er al mee in de regen. Sigma claimt niet dat de lens volledig weather sealed is, maar gezien de condities waarin ik gefotografeerd heb, is de lens echt wel goed gebouwd!

Review Sigma 100-400mm Contemporary objectief - 3

Zoom van 100 tot 400mm

Voor Sony e-mount camera’s zijn er meerdere telezoom lenzen verkrijgbaar. De meest gangbare telezooms kennen een bereik van 70-200mm en - afhankelijk van de uitvoering - vaak leverbaar met diafragma’s van f/4.0 of f/2.8. Daarna komt er vaak een 100-400mm om vervolgens speciale ultrazooms te hebben zoals de Sigma 60-600mm of de Sony FE 200-600mm. Het voordeel van een zoomlens is dat je kunt anticiperen op je onderwerp door het bereik. Om je een indruk te geven van wat nu 100mm, 135mm, 200mm, 300mm, 400mm en 600mm zijn heb ik een serie beelden van een reiger gemaakt:

Review Sigma 100-400mm Contemporary objectief - 4
Review Sigma 100-400mm Contemporary objectief - 5
Review Sigma 100-400mm Contemporary objectief - 6
Review Sigma 100-400mm Contemporary objectief - 7
Review Sigma 100-400mm Contemporary objectief - 8
Review Sigma 100-400mm Contemporary objectief - 9

De condities waren matig, maar de natuur laat zich niet sturen. De bovenstaande foto's zijn gemaakt met de monopod op 1/250e, met f/8 en ISO1000. Het laatste beeld is gemaakt met de crop functie uit de camera, waarbij er in de camera digitaal een uitsnede wordt gemaakt, vergelijkbaar met een cropfactor van 1.5x. De resolutie van je beeld veranderd wel en levert een bestand op van 18 megapixel in plaats van 42.4 megapixel. Je creëert dus zonder een teleconvertor een soort van virtuele brandpuntverlenging, dus 400mm wordt 600mm.

Helaas kan ik geen beelden laten zien van de Sigma lens met de Sony 1.4 teleconverter, aangezien deze niet werkt met de Sigma 100-400mm. In mijn geval liep de camera zelfs vast... In de handleiding van het Sigma objectief wordt aangeraden alleen specifieke Sigma converters te gebruiken.

Review Sigma 100-400mm Contemporary objectief - 10

Stabilisatie en scherpstelling

Waar andere merken zouden kiezen om terug te vallen op de In Body Image Stabilisation (IBIS) waarover de Sony systeemcamera’s beschikken, heeft Sigma de 100-400mm ook uitgerust met lensstabilisatie. Daarmee zijn alle herkenbare schakelaars aanwezig op dit compleet uitgeruste objectief. Een knop voor lensstabilisatie in twee modi. Modus 1 is de standaard setting. Maar modus 2 is de instelling voor als je panning bewegingen wilt gaan maken. Ik heb zowel met en zonder beeldstabilisatie gewerkt en niet direct het verschil kunnen terugzien in de opnames die ik gemaakt heb.

Uiteraard is er een schakelaar voor automatische of handmatig scherpstelling en een scherpstelbengrenzer met drie standen. Er is een stand voor volledig zoombereik, zoombereik meer dan 6 meter en korter dan 6 meter. Het objectief kan scherpstellen vanaf 1.12 tot 1.6 meter. Ook is een programmeerbare AFL-knop op het objectief aanwezig. De AFL-knop is bij mij gekoppeld aan de autofocus functie. Hierover later meer.

Optionele statiefgondel

Tegen een meerprijs is er voor dit nieuwe tele objectief ook een statiefgondel leverbaar, de Sigma TS-111 Tripod socket. Ik testte dit objectief met deze gemakkelijk te monteren gondel. Wat ik gewend ben van Sigma is dat de voet van de statiefgondel is voorzien van een Arca Swiss aansluiting. Dit laatste is erg handig. Het scheelt je weer een extra statiefplaatje te monteren, wat de stabiliteit ten goede komt.

Review Sigma 100-400mm Contemporary objectief - 11

Gebruiksgemak van de 100-400mm

Zelf heb ik het Sony FE 4.5-5.6 / 100-400 GM OSS objectief. Deze is qua lengte niet veel groter, maar met zijn 1395 gram wel twee ons zwaarder. Verder valt op dat de Sigma smaller is en minder fors oogt. Dit is verklaarbaar omdat het Sigma 100-400mm objectief een kleinere filtermaat heeft van 67mm in plaats van 77mm. Daarmee is de lens prettig in gebruik en past daarmee prima bij de compactere Sony systeemcamera’s.

In het gebruik valt me op dat de Sigma linksom draait wanneer je in wilt zoomen. De zoomring heeft een brede rubberen grip met een grovere structuur. Het zoomen gaat me een fractie te stroef, maar de rubberen zoomring zorgt altijd voor voldoende grip. Deze rubberen zoomring is prettig en helemaal aan de voorzijde van het ingeschoven objectief geplaatst.

Wil je snel uitzoomen van 100mm naar 400mm dan kun je ook in één beweging snel het objectief in- en uitschuiven. Dit vraagt wat oefening, want terwijl ik dit deed bewoog ik het objectief ongewild omlaag. Wat jammer is met mijn normale formaat handen, dat de enkele AFL-knop net te laag en te ver naar achteren is geplaatst om prettig en veelvuldig te gebruiken.

Review Sigma 100-400mm Contemporary objectief - 12

Prestaties van de Sigma 100-400mm

De samenwerking tussen objectief en camera toont zich in de snelheid van de autofocus. En dan vooral in continu autofocus bij het volgen van het onderwerp, of kunnen scherpstellen op het onderwerp op afstand. Dit is niet mijn specialiteit als landschapsfotograaf, want normaal sta ik rustig stil achter mijn statief en reageer ik op het licht. Maar deze review bood me voldoende uitdaging om te zien hoe ik me dit eigen kon maken. Dus nam ik camera en objectief mee naar de hockeytraining van mijn zoon. Camera ingesteld op AF-C, scherpstelgebied op breed of uitgebreid flexibelpunt. De transportfunctie op middel om zo meerdere opnames per seconde te kunnen maken.

Review Sigma 100-400mm Contemporary objectief - 13

Ook bevond ik me in de natuur om de ‘hertjes’ te fotograferen. Dan is het zaak dat je camera en het objectief doen wat je wilt. Dat is in dit geval focussen en nog eens focussen. Want geen focus? Dan kan het moment voorbij zijn en is je foto mislukt. De reeën poseren graag, maar niet lang! Ik kan zeggen dat in dit type fotografie de Sigma 100-400mm absoluut niet teleurstelt. Ik heb geen haperingen kunnen ontdekken, hoogstens dat het van jezelf als fotograaf een stabiele hand vereist, de juiste keuze van de instellingen en rust. Dit is waar ik deze telezoom erg ben gaan waarderen, want omdat het object licht is, maakt het langdurig ermee werken niet vermoeiend. Dat komt het trefzeker focussen ten goede. De Sony A7R III met zijn uitgebreide focus instellingen, snelheid en joystick, waarmee je zelf de autofocus naar het juiste punt kunt sturen, draagt daar zijn steentje aan bij.

Review Sigma 100-400mm Contemporary objectief - 14

De Eye-AF uitdaging

Een andere uitdaging is om te zien hoe het objectief reageert op Eye-AF. Een functie die Sony als eerste introduceerde op haar systeemcamera’s en je als fotograaf helpt automatisch de focus te leggen op het oog. In mijn geval is het test onderwerp onze jonge Nova Scotia Duck Tolling retriever Kashia. De condities zijn ronduit slecht, met donker en slecht licht. Met de focus op wijd, AF-C en de limiter op het objectief op full vond de camera binnen een luttele seconde het dichtstbijzijnde oog van mijn hond op 400mm. Kortom: het objectief en het Sony AF-systeem werken bij mij prima.

Review Sigma 100-400mm Contemporary objectief - 15

De beeldkwaliteit

De beelden van de reeën zijn laat in de avond gemaakt. Ook hier stelde de autofocus niet teleur. Met een volledig geopend diafragma levert het objectief meer dan voldoende contrastrijke en gedetailleerde beelden op. Terug naar de beeldkwaliteit. Eigenlijk heb ik steeds de volledige lensopening gebruikt en af en toe ook wat het diafragma verder geknepen.

Kijk ik naar onderstaande foto's dan zie je dat het objectief een prima kwaliteit aan beelden aflevert. Ik had hier de camera op statief en was vergeten de stabilisatie uit te schakelen, maar het resultaat is zeker als je 1:1 inzoomt, prima qua scherpte. Zie het cijfer vijf op het kapelletje en de details van de bloemen als je de 1:1 uitsnede ziet. Prima dus! De natuurfoto's zijn allemaal met hogere ISO-waardes gemaakt en zijn in dat licht nog steeds voor mij van prima bruikbare kwaliteit, zelfs als je de crop factor van de camera benut.

Review Sigma 100-400mm Contemporary objectief - 16
Review Sigma 100-400mm Contemporary objectief - 17

Wat is mijn conclusie?

Eigenlijk kan ik het heel kort samenvatten. Het Sigma 100-400mm f/5.0-6.3 DG DN OS Contemporary Sony E-mount objectief is een objectief dat je prima in je tas kunt hebben dankzij de afmetingen en het gewicht. Zeker als je soms meer dan 200mm zoombereik nodig hebt en je het leuk vindt om wilde (huis)dieren te fotograferen. Vind je het leuk om zo nu en dan langs de lijn bij een sportwedstrijd te fotograferen of maak je graag landschapsfoto’s, dan is de Sigma ook een ideale keuze. De autofocus werkte perfect samen met het Sony AF-systeem. Tel daarbij op dat je qua beeldkwaliteit zeker waar voor je geld krijgt. Kortom: niet twijfelen, want de Sigma 100-400mm is een prima ultra telezoom objectief. Bestel wel direct de statiefgondel mee want die ga je zeker handig vinden.

De beelden in deze review zijn allemaal gemaakt met een Sony A7R III systeemcamera, een Benro C28T monopod en de Sunwayfoto DT-02D50 monopodkop om handheld opnames met meer stabiliteit te maken. De foto’s zijn meer of minder aangepast in Adobe Lightroom Classic naar mijn smaak qua kleur, crop en scherpte. Ik heb gebruikgemaakt van het ingebouwde lensprofiel dat werd meegenomen tijdens de import. Tijdens het schrijven van deze review (begin juli 2020) is er nog geen specifiek lensprofiel voor dit objectief in Lightroom.

Review Sigma 100-400mm Contemporary objectief - 18

Alles over de Sigma 100-400mm op een rij:

  • Goede prijs-kwaliteitverhouding
  • De beeldkwaliteit is meer dan prima
  • Eye AF-face en animal detect werken perfect
  • Ontwerp sluit perfect aan op de Sony systeemcamera’s
  • Ingebouwde stabilisatie doet stil en nauwkeurig zijn werk
  • Autofocus werkt perfect samen met mijn Sony A7R III
  • De bouwkwaliteit is goed verzorgd
  • Compact en licht van gewicht

Auteur

Dave Zuuring

Dave Zuuring, ook bekend als nldazuu, is naast zijn fulltime baan en de tijd die hij met zijn gezin doorbrengt, een gepassioneerde fotograaf die fotografeert vanuit de gedachte "Make your memory today". Hij legt graag landschappen in de breedste zin van het woord, cityscapes, interieurs en reportages vast. Vooral cityscapes in het blauwe uur zijn een rode lijn door zijn fotografie belevingen.

Bekijk alle berichten

Blijf op de hoogte

Houd mij op de hoogte van laatste nieuwtjes, interessante blogs en aanbiedingen.