Vloeibare sculpturen fotograferen
Vloeibare sculpturen fotograferen met behulp van acrylverf, een subwoofer en flitsers? In dit blog ontdek je hoe je dit soort toffe foto's zelf kunt maken!
Lees verderIn het Beeldrecept ontdek je hoe een bijzondere foto tot stand is gekomen. Denk aan welke camera-instellingen, de nodige voorbereidingen en welke apparatuur je nodig hebt. Fotograaf Tom Reuvers vertelt in dit Beeldrecept hoe hij met een miniatuur Volkswagen busje dit creatieve beeld zelf heeft gecreëerd.
Voor mij is creatieve fotografie kijken, zien en ontdekken aan de keukentafel. Daarbij doe ik een hoop inspiratie op door beelden op het internet te bekijken en bedenk ik hoe ik zelf zo’n beeld zou kunnen creëren.
Als ik creatieve beelden maak waarbij ik miniatuurbeelden bouw, is realisme voor mij leidend. De speelgoedbus die ik voor dit beeld heb gebruikt, heb ik handmatig verouderd door zelf roestvlekken te schilderen waardoor de bus realistisch oogt. Op het dak van de bus liggen houten balken, die in werkelijkheid lucifers zijn. Zo ben ik eerst lang bezig geweest om passende materialen te vinden die ik in mijn miniatuurwereld kon gebruiken. Verhoudingen zijn daarbij erg belangrijk. Zelfs de korrel van het zand is op de scène aangepast en het gras dat je uit het zand ziet steken zijn kleine stukjes geknipte kwast.
Als camera heb ik een systeemcamera gebruikt met een 24-70mm equivalent lens. Voor mij is het merk camera in dit geval niet belangrijk, omdat zo’n beeld zelfs met een telefoon gemaakt zou kunnen worden. Het draait meer om de compositie en de bouw van de miniatuurwereld. Het licht is ingeschilderd met een zaklamp. Er is dus een vorm van lightpainten toegepast.
Voor het maken van deze foto heb ik gekozen voor een lage ISO-waarde van 100, wat zorgt voor minimale ruis. Het diafragma van f/7.1 zorgt voor een gemiddelde scherptediepte. De sluitertijd moet voldoende flexibiliteit geven om het busje met een zaklamp te kunnen belichten. Omdat alles stilstaat en de camera op een statief stond, was dit met een sluitertijd van twee seconden ook haalbaar. Deze camera-instellingen zijn dusdanig gekozen dat de foto in basis te donker werd, waardoor het inschilderen met de zaklamp eenvoudiger werd.
Ik heb het inschilderen met licht bewust een paar keer opnieuw gedaan, zodat ik verschillende versies had en uit meerdere opties van de foto kon kiezen. Ik wilde voorkomen dat er hinderlijke schaduwen zouden ontstaan. Door zorgvuldig te spelen met de lichtinval, kon ik schaduwen minimaliseren en de gewenste details naar voren brengen.
De sterrenhemel op de foto is nep, die heb ik met Photoshop ingebracht. De oorspronkelijke foto toonde het busje zoals je ‘m ziet op de foto, maar dan met een zwarte achtergrond. De zwarte achtergrond kon ik eenvoudig vervangen door de sterrenhemel. Tegenwoordig gebruik ik voor de bewerking van dit soort foto’s geen Photoshop meer, maar gebruik ik projecties. Als ik dit beeld opnieuw zou moeten maken en ik Photoshop wil vermijden, dan zou ik bijvoorbeeld als achtergrond een computerscherm met een sterrenhemel hebben gebruikt.
Ik vind dit beeld vooral mooi omdat het idee goed vertaald is naar de uitwerking. Daarbij vind ik het geweldig dat dit soort beelden gewoon aan de keukentafel gemaakt kunnen worden. Mijn foto’s brengen meestal geen bepaalde boodschap over. De boodschap die ik zelf altijd aan mensen meegeef, is dat men moet genieten van de beelden die zij zelf maken. Er is altijd werk van anderen dat mooier en beter is, maar kijk wat je zelf kunt. Dat is vaak veel meer dan je denkt!
Voor degenen die beelden willen gaan maken op het gebied van creatieve fotografie, moeten eerst leren kijken. Eerst goed kijken, nog eens kijken, bijsturen en weer kijken… Pas op het allerlaatste moment de foto maken. De werkelijke kunst zit hem niet in het maken van de foto, maar het proces van opbouwen en het creëren ervan.
Tom Reuvers is een 46-jarige fotograaf uit Zwolle. Hij deelt zijn passie voor fotografie zowel als hobby als beroep. Zijn liefde ligt voornamelijk bij de natuur en landschappen, macrofotografie en creatieve fotografie in de winter.
Beroepsmatig geeft Tom talloze workshops per jaar, waarbij hij anderen helpt stappen te zetten in hun fotografie-interesse. Hij heeft ervaring met verschillende cameramerken zoals Sony, Nikon, Canon, Fujifilm, en Olympus, om zijn workshops toegankelijk te maken voor deelnemers met diverse camera's. Als schrijver van artikelen en boeken voor Zoom Magazine en Zoom Academy draagt hij ook bij aan de fotografie gemeenschap.
Persoonlijk werkt hij met OM System (voorheen Olympus) apparatuur vanwege de compacte omvang van de camera's en lenzen, wat het merk ideaal maakt voor zijn vogel- en macrofotografie. Zijn favoriete objectieven zijn de 90mm macrolens en de 150-400mm telelens, elk met een specifiek doel. Volgens Tom is geduld onmisbaar voor een fotograaf. Hij benadrukt dat het hebben van doorzettingsvermogen fotografen in staat stelt nieuwe invalshoeken te ontdekken en verder te komen in hun vak.
Als dé community voor beeldmakers van de Benelux maken wij het creëren van mooie beelden voor iedereen toegankelijk!
Bekijk alle berichtenHoud mij op de hoogte van laatste nieuwtjes, interessante blogs en aanbiedingen.