Review Canon EOS R8 systeemcamera

Alexandra Andreeva
1 jaar geleden

De fullframe Canon EOS R8 systeemcamera is een camera voor contentmakers die het niveau van foto’s en video’s omhoog willen brengen en hun mogelijkheden willen verbreden. In deze uitgebreide review ga ik in op mijn verwachtingen, de mogelijkheden van de R8 en wat ik van de camera in de praktijk vind.

Bekijk de Canon R8 systeemcamera

Verwachtingen en eerste indruk

Mijn vader is fotograaf en ik fotografeerde hiervoor met één van zijn oude camera’s, een Canon EOS 40D spiegelreflexcamera. Ik ben altijd tevreden geweest met de 40D, maar mijn interesses zijn veranderd en ik wilde een camera waarmee ik nog meer aspecten van het creëren kan verkennen. De hybride Canon EOS R8 systeemcamera opent voor mij een hele nieuwe wereld aan mogelijkheden waardoor ik ook korte video’s van het snowboarden en surfen kan gaan maken. Voor het maken van video’s moet je echt anders denken en het is iets waar ik naar uitkeek om te proberen.

Het eerste dat mij verraste is hoe klein en hoe ontzettend licht de camerabody is. Dit is een enorm voordeel als je regelmatig met het vliegtuig reist of graag langer wandelt in de natuur. De R8 is een compleet ander toestel dan mijn trouwe 40D. Het is alsof je van een oude auto overstapt naar een ruimteschip - compleet met een kantelbaar 3.0” touchscreen en een elektronische zoeker. Door het scherm te draaien kun je vanuit aparte hoeken fotograferen of filmen zonder de camera op een gekke manier vast te houden. Het scherm reageert snel en bij het maken van video’s kun je soepel het scherptepunt verleggen. De elektronische zoeker vind ik erg fijn en je went daar ongelofelijk snel aan.

Doordat ik al vertrouwd ben met Canon camera’s was het makkelijk om het menu te leren kennen en de nieuwe functies te gebruiken. Het is een grote verandering, maar de camera is gelukkig intuïtief om mee te werken. Wel is het even wennen dat de accu sneller leeg is dan dat ik gewend ben van mijn 40D. Een systeemcamera heeft een hoger verbruik, dus neem meerdere batterijen mee als je op pad gaat. De 40D is in het jaar 2007 uitgebracht. De R8 kun je vergelijken met deze camera’s van nu: de Canon EOS 6D II spiegelreflexcamera, de Canon EOS R, de Canon EOS RP en zelfs met de Canon EOS R6 II systeemcamera.

Met de Canon EOS R8 naar Parijs

Canon heeft mij in het prachtige Parijs een aantal uitdagingen gegeven en dat was een unieke kans om de R8 goed te testen. De camera heeft een groot dynamisch bereik en een fullframe 24.2 megapixel CMOS-sensor om beelden met een klein scherptegebied en het weidse van landschappen vast te kunnen leggen. Met de R8 zijn er voor mijn gevoel geen grenzen, want de beperkingen waar ik bij mijn 40D tegenaan loop, zijn nu volledig weggevallen.

Tijdens een huisbezoek bij Patrick Blanc, botanist en uitvinder van de verticale tuin Mur Végétal, merkte ik meteen wat de voordelen van de fullframe sensor zijn. In combinatie met de Canon RF 15-30mm f/4.5-6.3 IS STM groothoeklens kon ik moeiteloos portretten van hem maken en de bijzondere ruimte erbij in beeld brengen. Zijn tafel staat op een groot aquarium en achter hem zijn twee grote jungle muren, vol met planten en er vliegen zelfs vogels rond! Over elke plant weet hij hele verhalen te vertellen en daarom was het belangrijk om zijn omgeving erbij op te zetten. Dit kon moeiteloos, ondanks dat er niet veel aanwezig licht was. De temperatuur binnen en de luchtvochtigheid in de ruimte waren hoog, maar de R8 had er geen last van.

Snelle autofocus met herkenning

Op het dak van een congresgebouw is een tuin en daar heb ik portretten gemaakt in combinatie met de Canon RF 50mm f/1.8 STM lens. Tijdens het fotograferen merkte ik al gauw hoe fijn de automatische scherpstelling en de oogdetectie zijn. Het waaide hard en zelfs wanneer er iets onverwachts op de voorgrond in mijn beeld kwam, bleef het model scherp ondanks dat ik met een groot diafragma werkte.

Met de Canon EOS R8 systeemcamera kun je wel 40 beelden per seconde schieten in de burst-modus. Voor mij als landschapsfotograaf is dat niet zo nodig, maar als je vaak dieren, vogels, voertuigen of sporters fotografeert dan is het handig om het juiste moment op de milliseconde te vangen. Het autofocussysteem is ontzettend gevoelig en weet ogen, gezichten en lichamen te detecteren - ook bij extreem weinig licht.

Verschillende soorten voertuigen kan de R8 moeiteloos te herkennen en volgen, net als katten, honden, paarden en vogels. In elke autofocus stand kun je zelf aangeven waar de camera op moet scherpstellen. Doordat je op de camera kunt vertrouwen, kun je tijdens het fotograferen zelf meer gericht blijven op het creatieve proces. Spelen met de compositie, de omgeving in de gaten houden en tussendoor blijven praten met je model.

De R8 presteert bij weinig licht

Ik heb een aantal nachtportretten gemaakt met de Canon EOS R8 systeemcamera en de resultaten van deze fotosessie hebben mij echt verbaasd. Ik heb het model onder andere een straat laten oversteken en er was daar alleen wat licht vanuit de achtergrond. Scherpstellen was in deze uitdagende omstandigheden geen enkel probleem.

Om de kwaliteit van de ISO-prestaties goed te beoordelen, zijn de foto’s in groot formaat afgedrukt. De foto’s heb ik vrijwel niet bewerkt, maar de prints waren super gedetailleerd en helder zonder ruis. Ondanks dat het tijdens de shoot vrijwel geheel donker was, kan ik op de afdruk losse haren en haar wimpers waarnemen. Zelfs met een hoge ISO-waarde zijn de foto’s zorgeloos te gebruiken. Met de R8 kan ik beelden maken die ik eerder niet kon maken en daar wordt ik heel blij van!

Hoge kwaliteit video’s maken

Eén van de leukste uitdagingen die Canon mij gaf, was om een video te maken bij een innovatieve ontwerper die oude video- en audiotapes gebruikt om nieuwe stoffen en kleding te maken. Als fotograaf was het interessant om op een andere manier na te denken over de beelden, want je moet het eindresultaat bedenken voordat je begint met het opnemen.

Je kunt filmen in 4K60p oversampled 6K en er is geen opnamelimiet in tijdsduur. Met de 3 of 5 seconden pre-recording optie mis je geen moment. Het was voor mij best uitdagend om de juiste hoogtepunten van zijn proces vast te leggen, maar de camera maakte het eenvoudig. Kleine texturen en patronen zijn moeiteloos en goed in beeld te brengen. De Canon EOS R8 systeemcamera is snel in te stellen en de Movie Digital IS stabilisatie zorgt ervoor dat de beelden super stabiel zijn, ook als je zonder statief of in 180fps slowmotion filmt.

Ik ben een beginner met video, maar de kwaliteit van de beelden was beter dan ik me vooraf had voorgesteld. Het maken van slowmotion beelden is ontzettend leuk en ik kijk er naar uit om hiermee te spelen wanneer ik met mijn vrienden ga snowboarden of surfen. Elke draai of sprong is gedetailleerd vast te leggen. Als landschapsfotograaf lijkt het me interessant om slowmotion video’s te maken van regen of vallende sneeuwvlokken.

Draadloos beelden delen

De connectiviteit van de Canon EOS R8 is zeker een pluspunt. Met wifi en Bluetooth is het makkelijk om te gekke beelden te maken en ze meteen met de Camera Connect app op je telefoon te zetten en te delen. Maar doordat je de foto’s met een echte camera heb gemaakt in plaats van met je telefoon, zullen de foto’s op je social media kanalen meer opvallen door de beeldkwaliteit.

Ik vind de beelden zoals ze uit de R8 komen er natuurlijk uitzien en ik bewerk mijn foto’s vrijwel niet. Eigenlijk speel ik vooral met de kleuren. Ik wil dat een foto er exact uitziet zoals het er in mijn herinnering was op het moment dat ik de foto maakte. Zeker op vakantie is het bewerken van foto’s met de Lightroom app op mijn telefoon zo gedaan, het kost minder tijd en dan kun je meer genieten. Het is lekker als het niet nodig is om je laptop en alle accessoires mee te nemen!

Mijn conclusie over de Canon R8?

Ik ben heel enthousiast en positief over mijn eerste ervaringen met de Canon EOS R8 systeemcamera! Het is een toegankelijke camera met slimme technologieën en ik ben geïnspireerd en gemotiveerd om aan de slag te gaan. Ik heb echt zin om meer foto’s te maken, mezelf te ontwikkelen als fotograaf en te experimenteren met het creëren van video’s. Door de snelheid en de vele instelmogelijkheden kan het allemaal, ongeacht wat voor onderwerpen je wilt vastleggen. Met de Canon EOS R8 heb je een veelzijdige, fijne en lichte camera waarmee je met een gerust hart op avontuur kunt gaan. Je kunt in elke situatie hoge kwaliteit foto’s en video’s maken zonder al te veel mee te nemen.

Bekijk de Canon EOS R8

Alexandra Andreeva

De veelzijdige Alexandra Andreeva werkt in het dagelijks leven op de afdeling hartchirurgie en fotografie is voor haar een welkome hobby ter afleiding. Ze is het liefst in de natuur te vinden en maakt ook portretten. Fotograferen is bijna een vorm van meditatie geworden: op pad gaan en niet nadenken, maar zijn in het moment van nu en durven te genieten.