Het Beeldrecept van Filip Naudts: meerlagig portret voor een campagnebeeld

Cameranu
7 maanden geleden

In het Beeldrecept ontdek je hoe een bijzondere foto tot stand is gekomen. Denk aan welke camera-instellingen, de nodige voorbereidingen en welke apparatuur je nodig hebt. In dit Beeldrecept vertelt fotograaf Filip Naudts hoe dit bijzondere campagnebeeld tot stand is gekomen.

Welke voorbereidingen heb je getroffen?

Deze foto maakte ik in opdracht van Piet De Praitere. Voor de cover van zijn boek en de aankondiging van zijn gelijknamige voorstelling ‘Ik ben Piet en ik heet Pierre’ was Piet op zoek naar een krachtig, meerlagig beeld. Het brainstormen nam heel wat tijd in beslag, maar laat dat nu net het boeiendste zijn aan het hele creatieproces. Ik gooide enkele ideeën en concepten in zijn richting, waaronder één waarbij hij door de opening kijkt van zijn eigen portret. Bij dit concept liet ik mij inspireren door surrealistische kunstenaars als Miles Jonhston (UK) die wel vaker met meerlagigheid experimenteren. Na wikken en wegen waren we het unaniem eens dat we voor dit atypische beeld zouden gaan.

Hoe ben je op dit idee gekomen?

Het idee vertrok vanuit Piets insteek; dat het malen in het hoofd van mensen nooit echt stopt. We denken vaak dat we ons eigen denken zijn, maar nog meer zijn we het denken van anderen. We krijgen constant input van andere mensen die ons eigen denken beïnvloeden. Vandaar ook de titel, ‘Ik ben Piet en ik heet Pierre’. Je zou kunnen stellen dat Piet zijn eigenste zelf is en dat Pierre de vertegenwoordiger is van de chaos in zijn hoofd.

Welke apparatuur en accessoires heb je gebruikt?

Welke instellingen heb je gebruikt?

Ik heb gekozen voor een veilige optie bij dit concept. Ik heb niet gekeken naar selectieve scherpte of andere details. Het was voor mij belangrijk om gewoon een scherpe foto te maken. De instellingen die ik gebruikt heb zijn ISO op 100, het diafragma op f/1.1 en de sluitertijd op 1/125e van een seconde.

Heb je nog ergens extra op gelet tijdens het fotograferen?

De foto diende twee keer opgenomen te worden. Enerzijds het gewone portret, anderzijds het hoofd dat er door de uitgesneden opening van het portret kijkt. Voor dat laatste had ik vooraf een gat gesneden in een vel papier, waardoor Piet zijn hoofd kon steken. Met als bedoeling om bij de post-productie zowel de uitsnede als de hierdoor gecreëerde schaduw op Piets gezicht te behouden.

Wat heb je bij deze foto aan bewerking gedaan?

Ik heb de eerste foto bewerkt door er een gat in te knippen. De andere foto heb ik daar vervolgens onder geplakt om het gewenste effect te krijgen. Doordat ik foto’s geschoten had waar Piet door het gat heen keek van het papier, kon ik ook die schaduwen mee meenemen in de bewerking van dit eindresultaat.

Waarom vind je zelf deze foto zo mooi?

Ik vind de foto geslaagd omdat de kans groot is dat de gemiddelde kijker niet na 1 seconde terug wegkijkt, maar geneigd is net iets langer te blijven hangen.

Over Filip

Filip Naudts is een 54-jarige fotograaf uit Lochristi, België. Als jonge tiener bladerde hij regelmatig door kunst- en modebladen waarin hij omver geblazen werd door de fotografie die voor hem de esthetiek van de werkelijkheid deden overstijgen. Van zijn eerste spaarcenten kocht hij een camera, waarna hij kon beginnen te experimenteren met fotografie in al haar facetten.

Nu heel wat later fotografeert hij alles wat hij ziet. Met een portie lef om de noodzakelijk opgedane fototechnische kennis los te laten, en te fotograferen vanuit intuïtie, heeft hem ver gebracht. Momenteel werkt hij veel samen met bekende artiesten waarmee hij onderhand een goede band heeft opgebouwd. Bekijk zijn werk via Instagram.

Handig voor portretten in de studio

Auteur

Cameranu

Als dé community voor beeldmakers van de Benelux maken wij het creëren van mooie beelden voor iedereen toegankelijk!

Bekijk alle berichten

Blijf op de hoogte

Houd mij op de hoogte van laatste nieuwtjes, interessante blogs en aanbiedingen.