Productreview Laowa Nanomorph Cine Bundle Amber

Jelle Maarten
6 maanden geleden

De Loawa Nanomorph Cine Buncle Amber bestaat uit drie compact en lichtgewicht cine-objectieven voor gebruikers die op zoek zijn naar deze populaire filmische uitstraling. In deze review lees je meer over mijn ervaring met dit prachtige setje handzame lenzen.

Bekijk de Laowa 27/35/50 S35 Nanomorph Cine Bundle Amber

Verwachting van de lenzen

Vanuit mijn werk als cameraman en als director of photography, is het gebruikelijk om te werken met een heel scala aan lenzen. Van moderne, haarscherpe autofocus lenzen tot 50 jaar oud glas met alle imperfecties die daar bij horen. Omdat we in de tijd van het internet leven komt het helaas minder vaak voor dat de beelden die ik maak exclusief op landschapsformaat worden gebruikt. Anamorphic lenzen, die echt gemaakt zijn voor dat formaat, zitten zodoende ook minder in mijn vizier. Toch maken deze lenzen de laatste jaren een enorme vlucht. Vooral omdat merken zoals Sirui, GreatJoy, DZO en Laowa zich richten op betaalbare alternatieven voor deze anders zo prijzige lenzen. Noem het: anamorphic on a budget. En hoewel Sirui al lang zijn populariteit heeft bewezen en DZO al jaren een standaard is in de optische industrie, is de hamvraag natuurlijk: tot in hoeverre kan zoiets ook écht goed zijn?

De eerste Indruk van Laowa

Het allereerste wat mij opviel was het formaat van de lenzen. Nu staat er natuurlijk ‘nano’ in de naam, wat suggereert dat het kleine lenzen zouden zijn, maar zó klein had ik ze niet verwacht. Voor iedereen die de Laowa 24mm f/14 2X Macro Probe Lens STD kent zullen deze lenzen vertrouwd in de hand liggen. Toch zijn ze voor het formaat en het gewicht van goede bouwkwaliteit en komen ze solide over. Ze zijn ook, zoals vele cine lenzen, volledig van metaal. Op de camera zelf zou ik ze haast ‘schattig’ noemen. Het bayonet van de lens schroefde soepel en strak op mijn Canon C70. De focus loopt soepel, net zoals de diafragmaring. Ze zijn alle twee voorzien van de vertrouwde tandwiel-tanden zoals je terugvindt op elke cine lens. Dat allemaal in een kleine, handzame koffer waar zelfs nog plaats is voor twee langere lenzen.

In de praktijk

Omdat het lenzen zijn met een ovaal element moet je van tevoren de afkijkmonitor van de camera, of wanneer je deze extern hebt, eerst instellen op de 'de-squeeze' factor van de lens. Gelukkig hebben de meeste monitoren en camera’s dat als standaard setting beschikbaar. De voorbereiding was zodoende minimaal. In dit geval: x1.5.

“Ahaaaaa” was het eerste wat uit mijn mond kwam. Ik draaide de focus van infinity terug naar enkele tientallen centimeters voor me, waar de kat zichzelf net op de bank nestelde. Los van de breedte van het beeld wat de lenzen opleveren, kroop de scherptediepte op een lichtelijk verticale manier uiteen. Zoals je ziet in “de film”

Het is een visueel prettige manier van onscherpte ervaren. Wat me verder opviel, en wat ik had moeten weten, is dat de beeldhoek van een anamorphic lens groter is dan van een normaal objectief. Een 50mm lens laat natuurlijk beeld zien met een beeldcirkel/beeldhoek van een 50mm lens. Echter, door de ‘x1.5 de-squeeze’, is de beeldhoek van een dergelijke lens groter: Een ‘50mm-beeld’ met een beeldhoek die gelijk staat aan een 33 mm lens.

Voor een anamorphic lens is het niet ongebruikelijk om een lichte beeldvervorming te hebben, de zogenaamde 'barrel'- of 'pincushion'-vervorming. Bij een ‘barrel’-vervorming staat het beeld minimaal bol waardoor de rechte lijnen in de hoeken buigen naar buiten. Terwijl deze lijnen in het geval van een 'pincushion'-vervorming juist licht naar binnen buigen. Deze specifieke lenzen, zeker de wijdere, hebben een ‘pincushion’-vervorming. Iets wat absoluut geen probleem is, maar het is wel handig om je hiervan bewust te zijn. Dit kan het doel van wat je maakt enorm helpen, mocht je die keuze willen maken.

Het grappige bij deze specifieke lenzen is dat je de keuze hebt om een flare-kleur te kiezen. Elke lens heeft natuurlijk een flare wanneer er een lichtbron in de lens valt. Bij anamorphic lenzen kan dit resulteren in lichtstralen die door het beeld lopen. De set die ik bij me had, heeft amberkleurige flares. Voor zover een 'cinematische ervaring’ bestaat, liet dit beeld het gelijk zien én voelen. Ik heb zelf een prachtige set oude Canon FD lenzen, met een mooi zacht beeld op 16:9, maar dit was toch écht iets anders.

Conclusie van de Laowa lenzen bundel

De Laowa 27/35/50 S35 Nanomorph Cine Bundle Amber is een prachtig en handzaam setje lenzen dat de gebruiker alle handvatten geeft om filmisch beeld te schieten, zonder dat je daar heel veel geld voor uit moet geven. Bovendien zijn ze dankzij de verschillende beschikbare lensmounts flexibel en geschikt voor veel gebruikers.

Hoewel je als gebruiker rekening moet houden met de kleine afwijking in kleur per lens, wat erg goed op te vangen is door een kleurchecker bij je te hebben, zijn ze goed in te zetten op een professionele productie. De snelheid van de lenzen is verbazingwekkend, vooral gezien het formaat, net als de mogelijkheden om er focus motoren op te zetten. Door het strakke bayonet zit er praktisch geen speling op de lens tijdens het focussen.

Ik zou zelf voor de lenzen gaan met witte flare, omdat mij dat meer mogelijkheden zou geven. Maar alleen al het feit dat daar keuze in is, geeft meerwaarde. De voordelen van deze lenzen wegen ruimschoots af tegen de nadelen en met twee langere lenzen in ontwikkeling, is deze set zeer goed te overwegen voor de filmmaker die kennis wil maken met film op anamorphic formaat!

Bekijk de Laowa Nanomorph Cine Bundle Amber

Auteur

Jelle Maarten

Jelle Maarten is fulltime regisseur en D.O.P. in de commerciële sector rond Rotterdam en Den Haag.

Bekijk alle berichten

Blijf op de hoogte

Houd mij op de hoogte van laatste nieuwtjes, interessante blogs en aanbiedingen.