Review OM System Tough TG-7 compact camera

5 maanden geleden

Jaren hebben we er naar uitgekeken, de opvolger van de Olympus TG-6 en eindelijk is hij er: de OM System TG-7 compact camera. Kan hij aan de hoge standaards voldoen die zijn voorganger de afgelopen jaren heeft opgebouwd? Tijd om deze kleine krachtpatser even grondig te testen en mee te nemen in de meest uitdagende omgevingen.

Bekijk de OM System Tough TG-7

Mijn eerste indruk van de TG-7

De OM System Tough TG-7 compact camera heeft een robuuste uitstraling en voelt solide aan. Het ontwerp is compact en geschikt voor avontuurlijke omgevingen. Het design wijkt amper af van zijn voorganger, de TG-6. Enkel de naam Olympus is vervangen door OM System.

Het eerste dat opvalt is de duurzaamheid van de camera. Met zijn waterdichte, schokbestendige en vorstbestendige eigenschappen is deze compact camera ontworpen voor gebruik in ruige omstandigheden en dat voel je direct bij het vasthouden. Het voordeel van dit model is dat het is ontworpen als een draagbare camera.

Er is geen montage nodig. Je kunt ‘m gewoon vasthouden of in je zak stoppen, wat een enorm pluspunt is als je de natuur in wilt trekken. De camera ligt comfortabel in de hand. Hij heeft een stevige grip en is gemakkelijk te hanteren. Zelfs onder water blijf je een stevige grip behouden en zijn alle knoppen vlot te bedienen.

Er wordt geen handleiding meegeleverd, maar de bediening van de camera is over het algemeen intuïtief. De handleiding kan handig zijn voor het verkennen van geavanceerdere functies. Maar deze kun je dan ook online terugvinden. Er zijn daarnaast tal van interessante kanalen op YouTube waar je voldoende tips op kan terugvinden.

De camera heeft een aantal handige knoppen voor directe toegang tot speciale functies, zoals de microscoopmodus en onderwaterinstellingen. Dit maakt het gemakkelijk om de camera aan te passen aan verschillende situaties. Een functie waar velen op zitten te wachten, de M-stand ofwel volledig manueel instelbaar, is niet aanwezig. Maar met een paar kleine tips en tricks zijn er toch manieren om de sluitertijd onder controle te houden. Via het menu kun je namelijk een minimum sluitertijd instellen. Daarmee zorg je dat de M-stand niet onder een bepaald getal valt, waardoor je toch iets van controle hebt over je sluitertijd.

De OM System TG-7 in gebruik

De onderwaterfuncties van de TG-7 zijn indrukwekkend en blijven verrassen voor zo’n kleine camera. De mogelijkheden zijn namelijk super handig. Ik heb deze camera zo uit de doos gepakt en ben zonder een extra onderwaterbehuizing het water in gegaan. Je hoeft echt niet veel van fotografie te weten om met dit toestel mooie beelden te maken. Dankzij de voorgeprogrammeerde onderwaterinstellingen wordt zelfs het maken van snorkelfoto’s heel simpel.

Over het algemeen is de camera dus gebruiksvriendelijk, zelfs voor beginners. De menu's zijn logisch ingedeeld en de bediening is intuïtief. De meer geavanceerde functies vragen iets meer kennis en aandacht in het menu, maar algemeen gezien is het een zeer gebruiksvriendelijke camera.

De camera presteert goed en biedt tal van functies voor creatieve fotografie, vooral in avontuurlijke situaties. De ster van deze camera blijft toch macrofotografie. Dit kleine compacte toestelletje laat heel wat andere camera’s ver achter zich als het op macrofoto’s aankomt. Hij kan scherpstellen op zijn onderwerp tot 1 centimeter, waardoor je sowieso al heel dicht bij je onderwerp zit. Daarnaast heeft hij verschillende focus modi, waaronder een microscoop modus waar je dus schitterende macrobeelden mee kunt maken. De macrofuncties kun je combineren onderwater. Je kan er zelfs tot 15 meter diep mee duiken, zonder extra behuizing.

De Olympus TG-7 kan worden vergeleken met andere rugged compact camera’s op de markt, maar zijn grootste concurrent is voorlopig zijn eigen voorganger, de TG-6 en GoPro action cam’s. De TG-7 is ideaal voor buitensporters, avonturiers en reizigers die een duurzame camera willen om foto's te maken in uitdagende omstandigheden, zoals bergbeklimmen, wandelen, enzovoort. Hij is ook uitermate geschikt voor duikers, omdat je zonder extra accessoires al hele mooie beelden kunt maken onderwater.

Mijn conclusie over de Tough TG-7

De OM System Tough TG-7 compact camera is de beste vriend van iedereen die graag op avontuur gaat. Het is een kleine en lichte camera, die bestand is tegen hele extreme omstandigheden, maar toch nog steeds in je broekzak past.

De beeldkwaliteit is over het algemeen goed, vooral in goede lichtomstandigheden. De macrofunctie levert indrukwekkende close-up foto’s op, ondanks de kleine sensor. De kwaliteit is meer dan goed genoeg om een mooi fotoboek te printen. Voor het echte grote printwerk komt deze camera net iets te kort, dus kijk goed naar welk formaat je print.

Het grootste pluspunt van dit model is het robuuste ontwerp in combinatie met de fantastische macro- en microscoopmodus. En uiteraard niet te vergeten: de onderwaterfuncties. Een nadeel is dat de camera beperkt presteert bij weinig licht, zoals dat bij veel compact camera’s voorkomt. Een grotere sensor had voor nog betere prestaties gezorgd in situaties met weinig licht.

De prijs is over het algemeen redelijk, gezien de kwaliteit. Het is namelijk een duurzame optie en de prestaties van de camera zijn uitstekend. De TG-7 is een veelzijdige camera die geschikt is voor algemene fotografie, maar ook voor het robuustere werk. Er is een groot aantal accessoires die je kunt gebruiken om je aan te passen aan verschillende situaties en creatieve mogelijkheden. Als je kijkt naar vergelijkbare modellen, dan zijn die meestal gericht op één richting waardoor de veelzijdigheid van de TG-7 er voor mij persoonlijk uitspringt.

Handig als je op pad gaat

Thomas van Puymbroeck

De Belgische Thomas Van Puymbroeck is een bekroonde fotograaf. In de loop der jaren won hij meerdere nationale en internationale prijzen. In 2022 won hij het Belgisch kampioenschap onderwaterfotografie en de titel van fotograaf van het jaar.