Review Rode Wireless Pro

Tom de Wit
4 maanden geleden

De Rode Wireless Pro omvat twee clip-on zenders met ingebouwde microfoons, een dual-channel ontvanger en een groot aantal accessoires. Het systeem stelt je in staat om je geluidsopnamen vlekkeloos te integreren met je camera, laptop of mobiele telefoon. Of je nu een professionele gebruiker bent of een content creator met een budget, ik help je bij het nemen van een weloverwogen beslissing over de Rode Wireless Pro.

De eerste indruk

De twee transmitter units en de receiver zitten in een klein pakketje met afgeronde hoeken, voorzien van een rits. Binnenin zitten drie houdertjes, waar de twee transmitters en de receiver samen in passen. Op deze manier kan je alles netjes bij elkaar houden. En alsof dat nog niet genoeg is, zit achter op dit pakketje een USB-C aansluiting waar je een USB-kabel op kan aansluiten om alles op te laden. Wat mij betreft een absolute upgrade en qua opladen een enorme uitkomst.

Daarnaast zit er een tweede pakketje met rits bij met een boel extra’s in hetzelfde compact formaat. Hierin vind je de twee meegeleverde hoogwaardige lavalier microfoons, die je nu niet meer los hoeft te kopen, en een ruime keuze aan windkappen en opzetstukjes. Er worden twee Rode Mag Clips meegeleverd om de microfoon magnetisch vast te zetten op bijvoorbeeld een shirt of ander kledingstuk.

Zelfs aan gekleurde ringetjes is gedacht om de microfoons beter uit elkaar te kunnen houden. Daarnaast zijn er diverse kabels inbegrepen om deze apparatuur op zowel Windows als Apple machines aan te sluiten. Dit tweede pakketje maakt de set echt compleet. Het zijn misschien kleine dingen, maar zoals het oer-Hollandsche liedjes duo Saskia en Serge al zong: het zijn de kleine dingen die het doen.

Hierdoor is mijn eerste indruk bij het uitpakken dat deze set een stuk completer is dan de Wireless Go. Dit kan vooral voor de professionele doelgroep, die alles in één keer geregeld en georganiseerd wil hebben, een goede motivatie zijn om deze set aan te schaffen.

Het verschil tussen de transmitter en receiver

Als je oppervlakkig kijkt naar deze set, zou je op de andere naam na, niet direct een verschil zien. De vormfactor van zowel de Go- en de Pro-units is gelijkwaardig en dat beschouw ik persoonlijk als iets positiefs. De Go-units hebben een mooi formaat en daar hoeft niks aan veranderd te worden.

Daarnaast beschikt de Pro aan boord over dezelfde soort instellingen als de Go, met de verschillende recording modes zoals Merged, Split, etc. Voor een volledige uitleg verwijs ik naar een eerdere review. De veranderingen tussen deze units zitten echt in de details. Of deze nuances de prijs rechtvaardigen, hangt af van de eindgebruiker.

Een opvallende verbetering is dat beide units nu voorzien zijn van een aparte opname-LED en knop die niets anders doet dan de opname starten. Dit klinkt wellicht gek, maar de Go units hebben een eigen logica waarbij de units óf meteen beginnen met opnemen, óf dat de ø knop dient als opname-starter. Persoonlijk heeft deze Pro aanpak mijn absolute voorkeur. In de stressvolle situaties wil je 100% zekerheid van je opname en niks is zo duidelijk als één knopje dat één lampje aanzet.

De microfoonaansluiting van de Wireless Pro is ook een verbetering ten opzichte van de Go. Deze units hebben schroefdraad, vooral handig in professionele omstandigheden waarin je er zeker van wilt zijn dat de microfoon goed blijft zitten. Dit schroefdraad zit ook om de meegeleverde lavaliers heen, waardoor deze set enorm betrouwbaar is. Het schroefdraad is tevens van de lavalier mics af te halen, indien gewenst.

Op de receiver zit nu een verlicht display dat duidelijk alle instellingen aangeeft met eenvoudige, leesbare letters. Dit was op de Go ook al zo, maar daarop was de schermindeling net wat anders waardoor het soms zoeken was waar alles stond. Er is qua schermindeling dus geluisterd naar feedback van de eindgebruikers.

Ook is de input volumeknop aan de onderkant aangepakt en deze is nu een stuk duidelijker gemaakt. Als deze wordt ingedrukt licht het display op en is in grote letters te zien hoe hard deze afgesteld is in decibels, wat eenvoudig kan worden aangepast. Geen poespas op het scherm, puur alleen deze informati. Wederom klinkt dit heel basic, maar het zijn juist dit soort kleine details die in een professionele situatie die paar seconden kunnen schelen qua stress, waardoor efficiënter kan worden gewerkt.

Bovendien is deze set ook net als de Wireless Go eenvoudig aan te sluiten via USB-C met andere USB-C-apparaten, waardoor je ze dan als microfoons op die apparaten kunt gebruiken. Dit lukte mij zowel op mijn mobiele telefoon (Samsung Galaxy A58), Tablet (Galaxy Tab 2) als laptop (Lenovo Legion), foutloos en zonder enige problemen. Inpluggen, even laten installeren en je kunt aan de slag.

Bestandsformaten

Wat betreft de bestandsformaten is er op de Wireless Pro niet veel veranderd. Net als bij de Wireless Go kan de Wireless Pro opnemen in WAV- en MP3-formaat, en zijn er meerdere instellingen beschikbaar zoals input volume, padding, etc. Deze zijn zo goed als hetzelfde als bij de andere unit.

De enige echte grote upgrade is dat de Wireless Pro een opname mogelijkheid heeft op 32-bits float, wat voor audiobewerkers wel echt een enorme upgrade kan zijn. In dit geval betekent 32-bits dat er meer ruimte wordt ingenomen voor audiokwaliteit. Dat zich in de praktijk in simpele dingen vertaalt, zoals dat audio die bijna overstuurd zou zijn in andere settings en in deze resolutie nog wel te repareren is, omdat er gewoonweg meer bandbreedte beschikbaar is. Vooral als je bijvoorbeeld snel iets moet opnemen of echt maar één take kan maken, kan dit een lifesaver zijn. Muzikanten die bijvoorbeeld ideeën willen opnemen vanuit een mengtafel of digitaal instrument op de hoogste kwaliteit voor mixdoeleinden kunnen hier dan ook zeker gebruik van maken.

Verder ondersteunt de Wireless Pro ook professionele tijdcodefuncties en is de bruikbare afstand van deze units vergroot van 200 meter naar 260 meter. Opnieuw zijn dit kleine upgrades die voor sommige gebruikers net het verschil kunnen maken.

Audiovoorbeelden

Omdat geluid meer zegt dan alleen tekst, heb ik beide apparaatjes omgehangen, ben ik naar een drukke straathoek gegaan en heb ik tekst ingesproken. Deze opnames zullen jullie leven zeker voor de komende twee minuten veranderen. Beide opnamen zijn bewerkt met Audacity, maar er is niets gewijzigd aan de EQ-instellingen. Op deze manier kunnen jullie zelf de geluidskwaliteit beoordelen.

Bestanden overzetten

Er zijn enkele fundamentele verschillen tussen de Wireless Pro en de Wireless Go als het gaat om verbinden met pc's/Mac's. Het kostte me wat tijd om dit uit te vinden. Ik was namelijk gewend om de Rode Wireless Go units individueel met mijn desktops te verbinden door middel van een USB-C naar USB-A-kabel om bestanden in te lezen. Dat werkte prima zonder enige problemen. Echter, bij de Wireless Pro set bleek dit niet meer het geval te zijn, want ze deden eigenlijk helemaal niks. Dit stond niet bepaald duidelijk op de doos beschreven, dus dat was een uitdaging. De handleiding is namelijk enkel online beschikbaar, en koppig als ik ben, wilde ik het eerst zelf uitvinden.

Wat bleek? Om de Rode Wireless Pro aan een ander apparaat te verbinden, moest ik eerst alles in de oplaadcase stoppen en die vervolgens verbinden met het andere apparaat via de USB-C-poort achterop die ook wordt gebruikt om de boel op te laden. Pas daarna werd het totale pakket, de hele case, inclusief inhoud, herkend als één harde schijf en kon ik de audiobestanden er direct vanaf halen. De standaard bestandsformaten waarin deze recorders opnemen zijn Mono, 32-bits, 48000, wat in de meeste gevallen helemaal goed en bruikbaar is. Maar als je deze settings wilt veranderen, doe je dat in Rode Central, het programma van Rode waarmee je ook de Wireless Go kunt verbinden. Alleen zit hier (voor mij en ook andere gebruikers) een crux, want als je deze case met de pc verbindt met USB-A naar USB-C-kabel, dan wordt deze niet herkend in Rode Central.

Het lijkt erop dat verbinden met Rode Central alleen mogelijk is met de meegeleverde high-speed USB-C naar USB-C-kabel en dus NIET met een USB-A naar USB-C kabel van USB 3.0. Op zich is dit geen dealbreaker, maar wel iets om je bewust van te zijn als eindgebruiker, want niet elke gebruiker (zelfs de professional) heeft een pc/Mac met een USB-C high-speed aansluiting bij de hand. De meeste moderne laptops zouden hier echter geen probleem mee hebben. Het is dan ook dat ik via mijn Lenovo Legion laptop overal simpel bij kon.

Conclusie

Na het werken met de Rode Wireless Pro kan ik concluderen dat het een mooie en logische opvolger is van de Rode Wireless Go II. De nieuwe functies zijn misschien niet direct wereldschokkend, maar ze zorgen wel voor een werkervaring die efficiënter en soepeler verloopt. Vooral bij professionele opnames op locatie, zoals interviews en films, zijn dit wel enorme pluspunten. De 32-bit audiokwaliteit biedt meer mogelijkheden, wat zowel audiofielen als mediaprofessionals zeker zal aanspreken.

De case met ingebouwde lader waar alles in samenkomt is ergonomisch goed uitgedacht en past makkelijk in een rugzak of werkkoffer, net als de tweede case met alle extra’s. Het beter leesbare display en de afzonderlijke opnameknop op het apparaat maken het geheel compleet.

Persoonlijk denk ik wel dat de prijsklasse die hier gesteld wordt een dingetje kan zijn. De professionele gebruiker zal logischerwijs voor de Pro versie gaan omwille van de verbeteringen, maar de kleinere content creators of mensen met een wat kleiner budget zullen wellicht wat schrikken van deze prijs. Wil je ook de Lavaliers aanschaffen? Dan is het verschil in prijs tussen de Go II en de Pro een stuk kleiner. In dat geval is de Pro heel interessant.

Daarom wil ik ook benadrukken dat de Wireless Go II set nog steeds een volledig solide alternatief is dat voor een groot deel van de gebruikers alles biedt wat nodig is. De vraag die je jezelf moet stellen is hoe belangrijk je de Pro-functies en de meegeleverde extra’s vindt en of de investering dat waard is. Persoonlijk vind ik van wel, maar ik ben dan ook audiovisueel producent en kan dit voor mezelf verantwoorden. De schroefdraad op de microfoon, de 32-bit-float audiokwaliteit en de losse opnameknop maken het voor mij in elk geval een zeer waardevolle upgrade. Ik vermoed dat deze twee doosjes nog vaak met mij mee op pad zullen gaan.

Handige accessoires

Auteur

Tom de Wit

Tom de Wit is een componist, schrijver, zanger, regisseur, streamer, podcastmaker en content creator. De creatieve identiteit van Tom is enorm en breed en kan vele vormen aannemen, maar heeft altijd herkenbare kenmerken die het samenbrengen.

Bekijk alle berichten

Blijf op de hoogte

Houd mij op de hoogte van laatste nieuwtjes, interessante blogs en aanbiedingen.