Productreview Sony A6700 systeemcamera

Thijs Schouten
9 maanden geleden

De Sony A6700 systeemcamera is de opvolger van de zeer populaire Sony A6600. Deze compacte systeemcamera beschikt over een vernieuwde sensor én een nieuwe processor waardoor de foto- en videokwaliteit een stuk hoger is dan bij zijn voorganger. In deze review lees je al mijn bevindingen en krijg je een kijkje in de prachtige Nederlandse natuur.

Bekijk de Sony A6700 Systeemcamera

Mijn verwachtingen van de Sony A6700

In de twintig jaar dat ik fotografeer heb ik al veel camera’s in mijn handen gehad. Zo werk ik zelf met een Canon EOS R5 systeemcamera, maar ik heb ook regelmatig Nikon, Fujifilm en Sony camera’s in mijn handen gehad. Zelf ben ik altijd op zoek naar een camera met een snelle autofocus omdat ik graag wildlife, met name vogels, fotografeer. De Sony A6600 heb ik in 2019 getest en ik was ontzettend benieuwd naar de prestaties van de Sony A6700. Zo is de autofocus van deze camera een stuk sneller en slimmer geworden.

Waar moet je als natuurfotograaf op letten bij aanschaf van een camera?

Bij het fotograferen van de natuur, denk aan vogels en wildlife, is de autofocus en snelheid van een camera ontzettend belangrijk. Wilde dieren zitten niet stil en vaak heb je maar een paar tellen de tijd om een foto te maken. Een camera met een snelle en slimme autofocus, zoals in de A6700, is dan ontzettend belangrijk. Dat kan je ontzettend helpen bij het maken van de juiste foto.

In mijn optiek heb je voor het fotograferen van wildlife en vogels een systeemcamera nodig met onderwerp herkenning. Dit wil zeggen dat de camera zelf het onderwerp kan herkennen, bijvoorbeeld een vogel, waarna hij hierop zal scherpstellen. Het grote voordeel is dat jij je dan kunt richten op de kadering en de camera zal de scherpstelling voor zijn rekening nemen. Kan de camera daarnaast ook nog veel beelden per seconde maken? Dan heb je de ideale camera gevonden! Nu kun je veel foto’s achter elkaar maken waardoor de kans vele malen groter is dat je het juiste moment hebt vastgelegd.

Mijn eerste indruk van de Sony A6700

Toen ik de Sony A6700 voor het eerst in mijn handen had viel mij meteen op hoe lekker hij in de hand ligt. De camera heeft een fijne en diepe grip waardoor je ‘m goed kunt vasthouden. Daarnaast zit er een volledig kantelbaar scherm op waardoor je de camera vanuit iedere hoek goed kunt bedienen. Graag fotografeer ik zelf uit het kikkerperspectief en met een kantelbaar scherm gaat dit vele malen makkelijker. Daarnaast zitten er fijne knoppen op de A6700 en is er een apart wiel om te schakelen tussen foto en video. Vooral de fotografen die graag filmen, zullen hier erg blij mee zijn.

De Sony A6700 in gebruik

Om de prestaties van de Sony A6700 te testen heb ik de camera een ochtend meegenomen naar Radio Kootwijk. Dit is een natuurgebied in de buurt van Apeldoorn waar je, naast landschappen, ook wildlife kunt fotograferen. Ik ging op zoek naar vogels, wilde zwijnen en herten. Helaas kwam ik niet heel veel vogels en wildlife tegen, maar ik werd gelukkig wel verrast door een schitterende zonsopkomst met mist!

Werken met het volledig kantelbare scherm

De Sony A6700 is op meerdere punten verbeterd ten opzichte van zijn voorganger, de Sony A6600. Naast een snellere processor is de A6700 uitgerust met een volledig kantelbaar scherm. Dit is iets dat ik persoonlijk ontzettend prettig vind aangezien je hierdoor nog makkelijker kunt fotograferen door simpelweg het scherm te draaien of te kantelen. Hierdoor kun je eenvoudig vanuit een hoog of laag standpunt werken. Het kantelbare scherm maakt macrofotografie, zoals het vastleggen van een spinnenweb, een stuk makkelijker.

De supersnelle autofocus van de A6700

Bij het fotograferen van vogels en wildlife heb je vaak maar een paar seconden de tijd om je foto te maken en dan is een snelle autofocus een must! De autofocus van de Sony A6700 is dankzij de vernieuwde processor nu nog sneller en slimmer geworden. Zo kan de camera zelf onderwerpen herkennen en heb jij als gebruiker de mogelijkheid om de camera hierop af te stellen. Zo kan je zelf de onderwerp herkenning instellen en daarbij kiezen uit: mensen, dieren, vogels, insecten, auto’s, treinen en vliegtuigen.

Wat mij bij het instellen van de onderwerp detectie prettig verraste was de manier waarop je de keuze tussen onderwerpen kunt maken. Waar je bij andere merken veelal het menu in moet om aanpassingen te doen, hoeft dat bij de A6700 niet! Je kan vanaf het touchscreen wisselen tussen onderwerpen. Dit geeft je als gebruiker de mogelijkheid om snel te schakelen tussen onderwerpen, zoals tussen mens en dier. Daarnaast zit er een speciale stand op waarmee de camera zowel dieren als vogels detecteert. Ideaal voor de ochtend waarop ik de camera ging testen. Ik kon namelijk zowel dieren als vogels tegenkomen en dan wil je dat de camera snel scherp stelt.

Tip: Richt jij je volledig op één onderwerp? Bijvoorbeeld vogels? Zet dan de camera in de specifieke stand. Dan zal hij nog sneller scherpstellen.

Schiet tot 11 beelden per seconde

Naast de snelle autofocus kan je met de Sony A6700 meerdere beelden achter elkaar nemen. Zo schiet de camera tot 11 beelden per seconde waardoor de kans groot is dat je het juiste moment hebt vastgelegd. Vooral bij het fotograferen van vogels en wildlife is dit ideaal omdat wilde dieren niet lang op dezelfde plek blijven zitten.

De Sony FE 70-200mm f/4.0 Macro G OSS II lens

Naast de Sony A6700 had ik ook het nieuwe Sony FE 70-200mm f/4.0 Macro G OSS II objectief mee op pad. Deze telelens heeft ondanks zijn compacte formaat een vast diafragma van f/4.0 en een bereik van 70 tot 200mm. Daarnaast zit er een macrostand op. Persoonlijk vond ik dit echt ideaal omdat je dit vaak niet terugvindt op een 70-200mm objectief - en dat terwijl dit type lens ontzettend veel gebruikt wordt. Uiteraard heb ik de macro-stand flink getest op bloemen en insecten en ik was ontzettend verrast. Je kunt met deze lens ontzettend dicht bij je onderwerp komen en het goed vastleggen. En zet je er nog een 2x converter tussen? Dan zal de lens een vergroting hebben van 1 op 1.

Filmen met de Sony A6700

Naast fotograferen kun je ook ontzettend goed filmen met de Sony A6700 systeemcamera. Zo heb je de mogelijkheid om in 4K met 120 fps te filmen, maar heb je zelfs de mogelijkheid om in full HD met 240 fps te filmen! Qua opnames filmt de camera in 4:2:2 10-bit en heb je de beschikking over Slog-3. Verder is de A6700 uitgerust met 5-assige beeldstabilisatie waardoor lichte trillingen worden weggenomen en je daardoor een rustig beeld krijgt.

De ideale hybride systeemcamera

Na een ochtend op pad te zijn geweest met de Sony A6700 kan ik zeggen dat het een ontzettend fijne systeemcamera is. Zo ligt de camera, ondanks zijn compacte formaat en lichte gewicht, ontzettend fijn in de hand. Hierdoor neem je de camera eenvoudig mee op reis. Daarnaast is de autofocus razendsnel en zal de camera binnen no-time de scherpstelling op de juiste plek leggen. En doordat je tot maar liefst 11 beelden per seconde kunt maken is de kans groot dat jij het juiste moment hebt vastgelegd! Verder beschik je over een volledig kantelbaar scherm waardoor je zowel vanuit lage als hoge standpunten eenvoudig kunt fotograferen. Ben jij op zoek naar een hybride systeemcamera met een snelle autofocus? Dan is de Sony A6700 zeker een camera voor jou!

Bekijk de Sony A6700 systeemcamera

Thijs Schouten

Thijs is al meer dan twintig jaar actief met fotografie en heeft als kind ook altijd een camera in zijn handen gehad. Fotografie is zijn grote passie en het liefst gaat hij de natuur in. Zo richt Thijs zich vooral op het fotograferen van vogels, wildlife en landschappen.