Review Sony Alpha A7R V systeemcamera

Olivier Groot
1 jaar geleden

De Sony Alpha 7R- serie is altijd de lijn waarin Sony de camera met de allernieuwste ontwikkelingen lanceert. De Sony Alpha A7R V systeemcamera is op een aantal punten een doorontwikkeling op de Sony Alpha 7R IV systeemcamera, maar ook met een aantal extra doorontwikkelingen waar gebruikers erg naar verlangden.

De camera heeft een aantal interessante nieuwe opties en functies zoals een geautomatiseerde focus-stack functie, sterk verbeterde autofocus, sensor stabilisatie en videofuncties. Ik keek er enorm naar uit om dit allemaal te testen en in deze review lees je meer over mijn bevindingen.

Bekijk de Sony A7R V systeemcamera

De eerste indruk van de Sony Alpha R V

Het valt bij de Sony Alpha R7 V direct op dat Sony opnieuw de goede materiaalkeuze, afwerking en duurzaamheid heeft doorgevoerd. De body is stevig met een diepe grip en fijne drukknoppen en roteerbare knoppen.

Met de Sony Alpha 7 IV maakt Sony een van de grootste kritiekpunten vanuit de gebruikers verleden tijd door een uitklapbaar- en roteerbaar scherm op de camera te zetten. En Sony heeft een stap extra gedaan. Ze hebben het namelijk weten te combineren met het systeem dat op alle voorgaande camera’s te vinden was. Hierdoor kun je nu het scherm naar je toe halen, vanaf de body zelf naar je toe kantelen en kun je het scherm naar buiten klappen en in 360 graden kantelen.

Daarnaast is de camera ontwikkeld met functionaliteiten die flinke hoeveelheden data creëert en ze hebben daarbij gekozen voor een dubbele CFexpress A kaartslot. Hier zijn overigens ook nog SD-kaarten in te gebruiken. Door het kaartslot wordt je wel beperkt in bepaalde video-standen, aangezien de limitaties van waarvoor SD ontworpen is overschreden worden. Om de hoeveelheid grote bestanden zo snel mogelijk over te zetten naar je computer of laptop, is de USB-C connector nu ook versneld tot 3.2 Gen 2 met 10Gbps overschrijfsnelheden.

De body is in grote lijnen hetzelfde als het duurste model van Sony, de A1, en is wat mij betreft heerlijk in gebruik. De hoogte van de grip is inmiddels net voldoende voor drie vingers op de grip, wijsvinger op de sluiter en duim om de camera heen.

Nieuwe functies van de Sony Alpha R V

Met de introductie van de nieuwste Sony camera is er een specifieke knop onder de mode-dial gepositioneerd, waarmee je snel kunt wisselen tussen foto, video en S&Q. Fantastisch dat dit nu gescheiden is wat mij betreft. Je kunt nu een stuk meer overzicht houden in je instellingen en zo sneller schakelen naar de perfecte instellingen om het maximale uit je gear te halen.

Softwarematig zijn er meerdere ontwikkelingen doorgevoerd, met name door de toevoeging van een tweede BIONZ XR beeldprocessor, waardoor er significant meer kan worden gedaan met de data die is geproduceerd door de 61 Megapixel sensor.

De evolutie op de sensor van de Alpha 7R IV is onder andere dat het aantal autofocuspunten is vergroot van 576 naar 693 met een horizontale en verticale bedekking van het beeld van 93% en 86% respectievelijk. Door het sterke beeldverwerkingsvermogen van de nieuwe dubbele Bionz XR processor, kun je nu een nieuwe standaard in (eye) autofocus neerzetten.

De camera heeft een automatisch herkenningssysteem voor onderwerpen en situaties. Je kunt dit zelf instellen op mens, dier, vogel, insect, auto, trein of bijvoorbeeld vliegtuig. Bij elk van deze onderwerpen is een virtueel model in de camera aanwezig, waardoor het autofocussysteem zo snel en accuraat mogelijk de autofocus kunt afstemmen op de situatie.

De Sony Alpha 7R V in de praktijk

Vanaf het eerste moment dat ik in de HDR-stand foto's maakte voor zonsopkomst, merkte ik dat de sensor significant sterker stabiliseert. Dit was al helemaal goed merkbaar toen ik de reflectie van een meer wilde vastleggen. Vanwege de 8-stops sensor stabilisatie voelde het beeld enorm ‘op slot’ staan.

Gedurende de periode dat ik de camera aan het testen was, heb ik geprobeerd om zoveel mogelijk verschillende onderwerpen vast te leggen. Vanuit de hand tot op een statief. Daarnaast heb ik gebruikgemaakt van lange sluitertijd of elektronische burst en ik heb zelfs als niet-videograaf de video functies gebruikt.

De A7R V in vergelijking met..?

De Sony A7RV is natuurlijk met een aantal camera’s te vergelijken. Ten eerste met de voorgangers, maar natuurlijk ook met camera’s van de concurrerende merken. Denk daarbij aan de Canon EOS R5 en de Nikon Z7 II systeemcamera’s. Met name qua functies ontlopen de Canon R5 en de Sony Alpha 7R V elkaar niet veel. Waar Sony het vroeger met de autofocus nog moest afleggen tegen de DualPixel AF van Canon, is deze camera van Sony weer de voorloper van een reeks vernieuwende autofocus mogelijkheden.

Deze camera is hoofdzakelijk geschikt voor landschap-, high-end productfotografie en studiofotografie, maar is met de revolutionaire autofocus en verbeterde ruisreductie ten opzichte van de R IV ook een zeer capabele evenementen- of bruidsfotografie camera.Ik heb de camera tijdens het testen voor een breed scala aan onderwerpen ingezet en het toestel heeft mij in geen enkele situatie technisch of creatief beperkt.

Conclusie over de A7R V

De Sony Alpha A7 RV systeemcamera is inzetbaar op een manier die ik niet eerder heb ervaren. Dit komt vooral, omdat alle aspecten waarbij ik voorheen technisch werd beperkt in wat ik wilde fotograferen, alle functionaliteiten nu dermate geavanceerd zijn dat ik mij volledig kan focussen op het creatieve aspect.

Bij een camera die zo ontwikkeld is voor de absolute hoogte in beeldkwaliteit en resolutie, neem je de hoeveelheid data die je creëert maar voor lief. Soms ervaar ik dit wel als een beperking, want gigantische bestanden zijn lang niet altijd nodig voor elke toepassing en kunnen je workflow vertragen of bemoeilijken. Gelukkig heeft Sony hier bij stilgestaan en kun je Lossless compressed bestanden van 26 megapixel maken.

Daarnaast heb je puur en alleen door de natuurkundige principes die in de sensortechniek spelen mindere prestaties in weinig-licht prestaties met een hoge resolutie sensor als deze, gezien het oppervlak van de pixel significant kleiner is, en daardoor minder licht ontvangen. Hierdoor merk ik wel dat ik niet heel graag in het complete donker fotografeer, maar de ruis in de beelden blijft altijd nog goed onder controle.

Het blijft nog steeds zo dat de R-lijn van Sony camera’s heeft die hoofdzakelijk voor fotografie zijn. De video-functies zijn niet de allereerste ontwerpvoorwaarden die ze hebben gesteld. Zo hebben de 8K- en 4K-settings in hun hoogste kwaliteit en framerates een crop van 1.24x. Dit hebben de makers natuurlijk gedaan om het allerbeste uit de sensor te kunnen halen, maar het is iets wat je niet over het hoofd moet zien

Gedurende het gebruik van de camera krijg je door het nieuwe scherm een representatieve indruk van de foto's die je maakt. Als fotograaf die het liefst de extremen opzoekt qua licht, compositie en onderwerp, was het leuk een camera in handen te hebben die de limieten een stuk verder op rekt. Met de Sony A7 R V systeemcamera werd het mogelijk om weer compleet nieuwe beelden te maken!

Bekijk de Sony Alpha 7R V

Olivier Groot

Olivier Groot is een freelance foto- en videograaf die graag de limieten opzoekt. Alle vakgebieden worden met veel enthousiasme uitgeprobeerd. Landschap, fine art, bruiloften, evenementen, autosport en productfotografie zijn de onderwerpen waar hij het meeste van kan genieten. Door zijn technische achtergrond pluist Olivier wel alles tot in de fijnste details uit.