Productreviews

De Sony 12-24mm f/2.8 GM in de praktijk

Albert Dros 3 maanden geleden

Iedereen die mij een beetje kent of volgt weet dat ik graag met een extreme groothoek werk. Toen ik nog met de eerste A7 werkte was er nog geen Sony groothoek. Ik begon met een Samyang 14mm lens en daarna kwam de Sony FE 16-35mm f/2.8 GM lens en vervolgens de 12-24 f/4. Daar was ik heel blij mee, maar het ontbrak nog aan één ding: een groot diafragma.

Bekijk de Sony FE 12-24mm f/2.8 GM lens

Omdat ik veel reis wil ik het liefst een lens die zowel groothoek als lichtsterk is. De 16-35 f/2.8 GM is een geweldige lens, maar ik heb het liefst nog extremer. Sony lanceerde eerder al de Sony FE 20mm f/1.8 G, ook een mooie lens, maar qua groothoek was dit nog niet genoeg. Al jaren praat ik op interne Sony events met het management en grap ik over het gebrek aan een extreme én lichtsterke groothoek. Maar ze weten dat ik het eigenlijk meende... Tot ik een tijdje terug werd gebeld of ik iets nieuws wilde testen. Eindelijk was 'ie daar dan, een extreme groothoek met een diafragma van f/2.8! Ik weet niet of ze hem gemaakt hebben om van mijn gezeur af te zijn, of omdat deze lens op de roadmap stond (waarschijnlijk het laatste), maar ik ben blij dat ik de Sony FE 12-24mm f/2.8 GM lens als één van de eersten mocht testen.

Disclaimer: Als Europees Sony ambassadeur mocht ik deze lens testen ver voordat hij uitkwam. Ik gebruikte hem op een Sony A7R IV. Omdat ik soms de opmerking krijg dat het niet geloofwaardig is dat ik als ambassadeur reviews schrijf noem ik dit artikel ook geen review. Het is een praktijktest waar in ik je laat zien wat je allemaal met deze lens kunt.

De eerste indruk

De Sony 12-24mm f/2.8 GM is de meest extreme groothoek met een diafragma van f/2.8. Andere lenzen met zo’n diafragma gaan vaak ‘maar’ tot 14mm. Ik verwachtte daarom een grote en zware lens. Toen ik de lens uitpakte was ik blij verrast. Oke, hij is natuurlijk niet zo klein, maar Sony heeft hem toch erg compact weten te houden. Zeker als je kijkt naar de hoeveelheid glas die in dit objectief zit.

Volgens Sony heeft dit objectief de grootste frontlens en maar liefst drie extreme asferische elementen. Om chromatische aberratie, vervorming en flares te voorkomen is er een nieuwe Nano-coating ontwikkeld. De coating op de frontlens beschermt hem tegen stof, druppels en krassen en de autofocus is super snel en betrouwbaar.

De frontlens is groot, bol en wordt beschermd door een vaste zonnekap. Als landschapsfotograaf denk ik natuurlijk gelijk aan het gebruik van filters. Voor dit soort lenzen heb je al snel een 150mm of zelfs een 180mm filter nodig. Om toch met (grijs)filters te kunnen werken heeft Sony die mogelijkheid in de achterkant van de lens gemaakt. Bij de lens krijg je een mal zodat je je eigen filters op maat kunt maken. Ik verwacht dat andere leveranciers binnenkort wel komen met filters voor in deze lens.

Het design

Laten we wat verder inzoomen op het design van de lens. Natuurlijk heeft hij de matte GM-uitstraling met de rode GM-batch. Verder zit er een function button op en een switch voor de autofocus en manual focus. Tijdens het zoomen schuift de lens niet uit. Met 847 gram is de lens niet echt licht, maar nog altijd lichter dan andere extreme groothoeklenzen met een f/2.8 diafragma. Op de Sony A7R IV was hij zelfs uit de hand nog gemakkelijk te hanteren. Op de bovenstaande foto zie je dat de lens qua formaat prima op bij de fullframe body past.

Testen in meerdere situaties

Tijdens het testen waren de omstandigheden in Nederland zo goed dat ik hem in VEEL verschillende situaties kon testen, namelijk met landschappen, cityscapes, architectuur en astrofotografie. Eigenlijk alles waar dit objectief perfect voor is. Ik was blij om weer met zo’n extreme groothoek te kunnen schieten, van hoge kwaliteit.

Wanneer we inzoomen zie je dat de scherpte in de hoeken ook met een groot diafragma nog prima is. Als ik hem vergelijk met de 12-24mm f/4.0 G zie ik duidelijk dat de f/2.8 GM scherper is.

Bovenstaande foto is een mooi voorbeeld waar ik de 12mm volledig heb benut. Om deze hele hoek van het Red Light district op de foto te krijgen had ik zoveel mogelijk groothoek nodig. De scherpte en groothoek van deze lens werken erg goed voor dit soort foto’s.

Tijdens de onweersbuien was de 12mm juist weer nuttig om de dramatische luchten te fotograferen.

Het bereik van 12-24mm is naar mijn idee gewoon perfect voor het fotograferen van cityscapes. Door het zoombereik kun je vanaf hetzelfde standpunt verschillende foto’s maken.

Architectuur

Hieronder een aantal foto’s van een appartementencomplex in Amsterdam vanuit verschillende hoeken. Ik vind het altijd leuk om een groothoeklens te gebruiken voor creatieve composities. Je ziet dingen die je met het blote oog niet kunt zien. Door op je liveview te kijken en te zoeken ontdek je de mooiste hoeken. Door te spelen met lijnen en vormen kun je ‘gewone gebouwen’ op een spectaculaire manier fotograferen. De onderstaande foto’s zijn allemaal gemaakt op 12mm.

Landschappen

Tijdens het testen waren er een paar geweldige ochtenden. Ik zette m’n wekker om 3 uur 's nachts om de eerste zonnestralen te vangen. Alhoewel een 12-24mm niet de ideale lens is voor in het bos, werd ik er wel enorm creatief van.

Om zowel de voorgrond als de achtergrond scherp te krijgen gebruik ik soms de techniek ‘focus stacking’. Hieronder een paar voorbeelden:

Nachtfotografie

Als laatst testte ik de lens ‘s nachts. Door de lichtvervuiling is het in Nederland moeilijk om foto’s van de melkweg te maken. Helemaal als je bedenkt dat ik deze foto’s tijdens de kortste nachten heb gemaakt en het niet eens helemaal donker wordt. Toch kon ik vanaf een uur of 1 tot half 3 wat mooie beelden maken. De onderstaande beelden zijn allemaal gemaakt met een diafragma van f/2.8.

Stervormige zon

Ik vind het leuk om de zon als element in mijn foto’s te gebruiken. Daardoor ben ik wel erg kritisch op de stervorming die de zon geeft met een gesloten diafragma. Natuurlijk hoopte ik dat deze lens dat erg goed zou doen. De 12-24 f/4.0 G vond ik daarvoor minder geschikt, maar de meest GM-lenzen doen het heel goed. Deze f/2.8 GM stelt zeker niet teleur! Op f/22 krijg je een (naar mijn mening) prachtige stervorming en ook op lagere diafragma’s doet hij het heel goed.

Samengevat

  • Het design is relatief compact voor een 12-24mm f/2.8
  • Met 847 gram relatief licht voor zo’n groothoek en goed te hanteren
  • De lens is superscherp en dat mag je natuurlijk ook verwachten van een GM-lens
  • Door grote frontelement is het gebruik van filters omslachtiger. Achterin plaatsen is een optie. Er zijn ook al filtermerken bezig met een filterhouder.
  • Weinig vertekening, zelfs op 12mm
  • Een (naar mijn mening) geweldige stervorming rond de zon
  • Door het grote diafragma ideaal voor nachtfotografie

Is dit dan dé ideale groothoeklens voor je Sony camera? Dat hangt een beetje van je eigen stijl af. Als je op zoek bent naar een extreme groothoek maar ook nachtfotografie doet dan is het echt een topper. Ik wacht zelf al jaren op een lens als dit en ben zeker niet teleurgesteld.

Bekijk de Sony FE 12-24mm f/2.8 GM lens

Dit is een Nederlandse vertaling van dit artikel op de website van Albert Dros. Check ook zijn Facebook of Instagram.

Auteur

Albert Dros

Albert Dros is een gepassioneerd landschaps- en reisfotograaf. Zijn kracht zit hem in het zo mooi mogelijk vastleggen van plaatsen en momenten. Hier kan hij helemaal in opgaan, waardoor hij soms dagenlang op één plek verblijft om het perfecte plaatje te maken. Albert is altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen. Met zijn verhalen, blogs en lezingen inspireert hij velen, zowel nationaal als internationaal.

Bekijk alle berichten

Blijf op de hoogte

Houd mij op de hoogte van laatste nieuwtjes, interessante blogs en aanbiedingen.